Gå til innhold

Boliviasaken og hun som er gravid

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg nekter da ikke for at barnet kan få boliviansk statsborgerskap!! Det er jo fullstendig opp til bolivianske myndigheter å lage lovene for hva som gjelder i Bolivia!

I den norske loven om statsborgerskap, heter det:

''Barn blir norsk statsborger ved fødselen dersom faren eller moren er norsk statsborger.''

http://www.lovdata.no/all/tl-20050610-051-002.html

Det er nokså vanlig at barn kan få dobbelt statsborgerskap.

Ja, men Bolivia krever altså at barn født i Bolivia skal ha boliviansk pass for å kunne forlate Bolivia.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

26

• morsan

14

• Axcia

4

• sant å si

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd
Skrevet

Veldig vanskelig å si. Jeg vet om tilfeller hvor foreldrene har gitt barna det beste utgangspunkt og en eksemplarisk oppdragelse og oppvekst, men miljøet ungene havnet i har gjort at de har tatt helt feil valg. Når barna er over 18 og tar feil valg, er det ikke så lett å være forelder og få gjort noe. Etter en viss alder kan toget ha gått for at man får gjort noe som helst.

Ja, det er sant. Så hvis jeg (og andre) visste at jeg hadde gjort en god jobb med dattera mi, kunne jeg selvsagt også ha gjort en god jobb som bestemor/fostermor.

Skrevet

Nei, det er slett ikke sikkert det er så enkelt, det kommer an på hvilke avtaler Norge har med Bolivia.

Her finnes reglene for danske barn født i Bolivia:

http://www.amblapaz.um.dk/da/menu/Borgerservice/DanksereFoedtIBolivia/

''Danske børn født i Bolivia skal have et boliviansk pas for at kunne forlade landet.

Statsborgerskab

Hvis barnet bliver født i Bolivia, opfattes barnet ifølge boliviansk lov som boliviansk statsborger, bortset fra i tilfælde, hvor forældrene er statsudsendte for en anden stat (f.eks. Danmark). Dette gælder uafhængigt af, om barnet tillige har en anden nationalitet.''

''Dette gælder uafhængigt af, om barnet tillige har en anden nationalitet.''

Man trenger ikke være dansk for å skjønne at disse reglene, om når man blir boliviansk statsborger OG regelen om at de må få utstedt boliviansk pass før utreise, gjelder uavhengig av om barnet OGSÅ HAR EN ANNEN nasjonalitet (enn boliviansk).

Det er hevet over enhver tvil at barnet vil bli norsk statsborger OGSÅ. Hvilke bolivianske regler som gjelder _i tillegg_, har ingenting med akkurat den saken å gjøre.

jeg betviler sterkt på at norske myndigheter har inngått en avtale med Bolivia som setter statsborgerloven til side for barn som fødes i Bolivia av norsk mor.

Skrevet

Ja, men Bolivia krever altså at barn født i Bolivia skal ha boliviansk pass for å kunne forlate Bolivia.

Ja, og det kan de selvsagt gjøre. Det stpår ikke i noen som helst motstrid til mitt første innlegg i statborgersaken om at barnet også vil være norsk statsborger.

Gjest høstløv
Skrevet

''Dette gælder uafhængigt af, om barnet tillige har en anden nationalitet.''

Man trenger ikke være dansk for å skjønne at disse reglene, om når man blir boliviansk statsborger OG regelen om at de må få utstedt boliviansk pass før utreise, gjelder uavhengig av om barnet OGSÅ HAR EN ANNEN nasjonalitet (enn boliviansk).

Det er hevet over enhver tvil at barnet vil bli norsk statsborger OGSÅ. Hvilke bolivianske regler som gjelder _i tillegg_, har ingenting med akkurat den saken å gjøre.

jeg betviler sterkt på at norske myndigheter har inngått en avtale med Bolivia som setter statsborgerloven til side for barn som fødes i Bolivia av norsk mor.

nei så.

Skrevet

Ja, det er sant. Så hvis jeg (og andre) visste at jeg hadde gjort en god jobb med dattera mi, kunne jeg selvsagt også ha gjort en god jobb som bestemor/fostermor.

Absolutt.

Skrevet

Men du er ikke enig i første avsnitt, da? *s*

Lyshåra og søt har hun neppe problemer med å få seg kuk der nede nei. ;o)

Skrevet

Lyshåra og søt har hun neppe problemer med å få seg kuk der nede nei. ;o)

Hun kom seg betraktelig etter å ha tatt av 40 kg - så hun får vel så mange meter hun bare orker ;-)

Gjest får for det jeg
Skrevet

Hun kom seg betraktelig etter å ha tatt av 40 kg - så hun får vel så mange meter hun bare orker ;-)

Så overvektige jenter/damer kan ikke få seg noe mener du

Skrevet

Så overvektige jenter/damer kan ikke få seg noe mener du

Det har jeg ikke nevnt med et eneste ord :-) Jeg sa kun at hun kom seg betraktelig, i.o.m. at Lillemus beskrev henne som "søt".

Gjest Sinbad Sjøfareren
Skrevet

Huff, stakkars foreldrene hennes..

Gjest kinelle
Skrevet

Huff, stakkars foreldrene hennes..

stakkars barn

Gjest togli
Skrevet

Er det voldtekt så synes jeg det hele blir veldig annerledes. Da hadde hun neppe vært stolt og glad over graviditeten, slik hun sier at hun er. Håper ikke hun har blitt voldtatt og ikke tør å si det.

Håper det, ja :-/

Gjest togli
Skrevet

Tror du ikke det ville kommet fram, da? Voldtekt i fengsel er jo en svært alvorlig ting som kunne vært brukt til hennes fordel med tanke på å komme seg ut av fengslet.

Jeg tror vel egentlig ikke det har vært en voldtekt, nei. Vil tro hun da hadde brukt den som et springbrett til å komme seg til Nirge.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er eni med deg. Jeg ser på det som ganske utenkelig at jeg ikke skulle ha strukket meg svært langt for mitt eget barnebarn.

Samme her. Hadde nok ønska å beskytte barnebarnet mitt med nebb og klør!

Gjest stygt nick
Skrevet

Det er nok ikke helt sånn at de følger opp gravide i Bolivia som vi gjør i Norge.

Tror ikke det er så veldig mye jordmorkontroller osv...

Men kanskje de som sitter inne har spesielle rettigheter? Ikke minst fordi hun er utenlandsk statsborger?

Gjest stygt nick
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke bare barnebarnet seile sin egen sjø, men vi har et apparat for slikt i Norge, barnevernet. Foruten det ville jeg selvfølgelig stilt opp så godt jeg kunne, men jeg hadde ikke solgt huset mitt, eller gjort store endringer i mitt eget liv når jeg "endelig" hadde myndige barn og var "ferdig" med ansvaret for dem sånn sett.

Håper aldri jeg eller mine barn kommer i en slik situasjon at sånne ting må vurderes, eller noen andre heller for den del!

Det hadde stilt seg annerledes om mitt barn fikk et barn på vanlig måte og deretter ble alvorlig syk f.eks. I Bolivia-saken har hun først smuglet kokain og deretter tydeligvis blitt gravid med vilje for å komme hjem. Da får jeg en ekkel smak i munnen av å skulle stille opp.

De har tilgang til prevensjon i det fengselet håper jeg?

Gjest stygt nick
Skrevet

''har det kjempekoselig på rommet sitt, ''

Jeg antar at bildet i artikkelen var tatt FØR hun dro til Bolivia. Hun holder jo en katt som hun koser med. Sikkert tatt på jenterommet hos mor & far.

jeg leste i en artikkel fra Bolivia, at hun hadde fire katter på Cella.

Gjest stygt nick
Skrevet

Reagerte også på den hjemmekoselige stemningen på bildet, men kom til at hvis det skulle være tatt hjemme på pikerommet ville hun vel sannsynligvis sett noe yngre ut? De har jo sittet i varetekt i snart 2 år. I tillegg var hun adskillig rundere før hun ble arrestert.

Så jeg er usikker, jeg også. Bildet bærer ikke preg av å være tatt under de tøffe forholdene som beskrives. (Skjønt, ville ikke trodd at hun skulle bli gravid under slike forhold, heller..)

Hun har jo en celle i fengselet som hun har betalt noen tusen for. Hun har jo pusset det opp også, så det ser sikkert hjemmekoselig ut

Gjest stygt nick
Skrevet

Ja, graviditeten blir et middel, hun håper jo å komme til Norge og få sone der med barnet sitt.

Det kan jo være spennende å være gravid, det skjer i hvertfall noe!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...