Gå til innhold

Kan foreldre påvirke hvilken lærer?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg syns det er ganske provoserende det du skriver.

Selv har jeg tre barn og den minste skal begynne på skolen til høsten. Det er en viss fare for at det minste barnet mitt får en lærer som et av mine eldre barn har hatt. Denne læreren har vi foreldre ikke noe til overs for fordi hun behandlet det ene barnet mitt dårlig flere ganger. Ikke noe mere bekymrer meg mere enn at det minste barnet mitt også skal få denne lærere, Sjansen er 30 prosent. Jeg synes det er tragisk at vi foreldre ikke skal ha noe medbestemmelse. Men det må vel oppleves for å forstås.

Hvis det er flere grupper på 1. trinn, kan du jo henvende deg til rektor og be om at ditt barn blir plassert i ei gruppe der denne læreren ikke er lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    9

  • puttelulle

    9

  • grot

    6

  • Caloni Makaroni

    5

Gjest Elextra

Nei, det har dere selvsagt og heldigvis ikke. Det skulle vel blitt tilstander om foreldre skulle være med og bestemme hvem som går når elevtallet reduseres og lærerstaben også må kutte.

Her er det arbeidsgiver som bestemmer og da gjelder selvsagt regler om annsinitet.

På den annen side så skjønner jeg godt din frustrasjon rundt det med mange lærere og vikarer å forholde seg til.

''Det skulle vel blitt tilstander om foreldre skulle være med og bestemme hvem som går når elevtallet reduseres og lærerstaben også må kutte.

Her er det arbeidsgiver som bestemmer og da gjelder selvsagt regler om annsinitet.''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Det skulle vel blitt tilstander om foreldre skulle være med og bestemme hvem som går når elevtallet reduseres og lærerstaben også må kutte.

Her er det arbeidsgiver som bestemmer og da gjelder selvsagt regler om annsinitet.''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.

''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.''

Enig med deg. Jeg har snakket med hun som er foreldrekontakt for klassen til gutten min, og hun vil gjøre en henvendelse til rektor om dette nå denne uka. Aner jo ikke om det hjelper da, men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.''

Enig med deg. Jeg har snakket med hun som er foreldrekontakt for klassen til gutten min, og hun vil gjøre en henvendelse til rektor om dette nå denne uka. Aner jo ikke om det hjelper da, men....

Ja, en får gjøre det en kan!

Men har selv hatt barn i en klasse hvor foreldrene har stått på for å bli hørt når lignende avgjørelser skulle fattes, men tror ikke vårt syn ble hensyntatt overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg syns det er ganske provoserende det du skriver.

Selv har jeg tre barn og den minste skal begynne på skolen til høsten. Det er en viss fare for at det minste barnet mitt får en lærer som et av mine eldre barn har hatt. Denne læreren har vi foreldre ikke noe til overs for fordi hun behandlet det ene barnet mitt dårlig flere ganger. Ikke noe mere bekymrer meg mere enn at det minste barnet mitt også skal få denne lærere, Sjansen er 30 prosent. Jeg synes det er tragisk at vi foreldre ikke skal ha noe medbestemmelse. Men det må vel oppleves for å forstås.

Det må overhodet ikke oppleves for å forstås. De aller fleste har vært ute for lærere som fungerer dårlig, enten i løpet av egen eller barnas skolegang. Kan godt hende denne læreren er en som aldri burde vært i skolen i det hele tatt.

Men hvorfor er det bedre at et annet barn skal få læreren enn at ditt får læreren? Og hvordan blir det dersom ingen foreldre vil at læreren skal ha barna deres, hva skal rektor gjøre da? Si opp vedkommende fordi foreldrene ikke liker oppsynes på læreren? Dersom lærere virkelig gjør ting som er oppsigelsesgrunn, så blir de jo oppsagt/flyttet på - i likhet med andre typer ansatte. Det er veldig vanskelig, som det også er i andre jobber, men det er mulig.

Lærere er likevel ansatt og skal ha samme beskyttelse som andre arbeidstakere - de skal ikke kunne flyttes, sparkes osv bare fordi foreldre ikke vil ha dem som lærere til barna sine. Foreldre kan klage så mye dere orker, skolen må uansett ha full bestemmelsesrett over ressursene sine, og følge de reglene som gjelder for ansettelsesforhold i skolen.

Ser du virkelig for deg at skolen skulle kunne etterkomme ønskene fra foreldrene til feks 350 elever på 7 forskjellige trinn?

JEG synes det er provoserende at folk har så liten respekt for lærene og skoleledelsen som profesjon, at de i ramme alvor mener at foreldre skal ha inngripen i skolens organisering av arbeidet. Uttalelsesrett, ja - bestemmelsesrett, absolutt ikke.

Jeg er blant de sterkeste kritikere av lærerne når det gjelder arbeidstidsreguleringer, ferie, avspaseringsordninger, mv. Jeg er derimot en sterk tilhenger av skoleledelsens og lærernes rett til å organisere undervisningen til beste for helheten, og jeg er ikke et sekund i tvil om at de gjør det bedre enn en hvilken som helst foreldregruppe som uanset kan ha begrenset innsikt i skolens hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Det skulle vel blitt tilstander om foreldre skulle være med og bestemme hvem som går når elevtallet reduseres og lærerstaben også må kutte.

Her er det arbeidsgiver som bestemmer og da gjelder selvsagt regler om annsinitet.''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.

Beholde best egnede lærere, gjerne det. Men det er uansett ikke en foreldreaktivitet å kjøre nedbemanningsprosesser, og jeg håper i himmelens navn at det aldri blir det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Beholde best egnede lærere, gjerne det. Men det er uansett ikke en foreldreaktivitet å kjøre nedbemanningsprosesser, og jeg håper i himmelens navn at det aldri blir det heller!

Neida, enig med deg i det. Ser nå at du argumenterer godt lengre ned i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke noe bevis. Jeg mener at en skole bør heller tenke litt som en privat bedrift og ansette de en mener er best for elevene. Dette mener jeg fordi jeg har sett hvor utrolig negativt det er for barn og til stadig skulle ha flere forskjellige vikarer. Hvis en f.eks tror at en mannlig nyutdannet lærer vil være bedre for elevene enn en småbarnsmor med flere barn men som har lenger erfaring som lærer, så bør en velge en velge den nyutdannede læreren. Skjønner at dette kan virke dikriminerende men jeg mener at hensynet til barna må komme først. I mange andre yrker blir det annerledes.

Jaja.. Etter min mening er du HEEELT på bærtur her. Men men. Du om det! Hvem er det som skal være dommere her, da? For å bedømme hvem som er best for ungene, mener jeg!?

Du trekker paralleller mellom private bedrifter og skoler - men da tror jeg du vet like lite om begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen er en organisasjon, som enhver annen organisasjon. Ledelsen MÅ naturligvis ha full råderett over skolens ressurser, for å¨ ha mulighet til å utnytte dem til beste for helheten, Da kan ikke foreldre eller FAU ha noen som helst innflytelse, utover å komme med ønsker og forslag.

Jeg har sittet i FAU i flere år, men har virkelig hatt 0 sjans til å vite noe som helst om hvilke lærere som bør plasseres hvor, for at situasjonen skal bli best mulig for skolen som helhet. Jeg aner heller ingenting om lærernes kompetanse og preferanser, bortsett fra når det gjelder de få lærerne mine barn kommer borti.

Jeg ville følt meg svært utrygg i forhold til mine barns skolegang, dersom foreldre skulle hatt noe som helst beslutningsmyndighet i forhold til lærerkabal og fordeling av ressurser på trinnene.

At foreldre i det hele tatt mener de skal ha en slik medbestemmelsesrett, vitner om mangel på forståelse og anerkjennelse av skolen, lærere og skoleledelse som kompetansepersoner, og eksperter på det de driver med. Det ER de, og det er det på tide at foreldre skjønner.

Knallbra svar!!!! Noen foreldre tror visst at lærere bare jober på skolen for å irritere og ergre foreldrene, - men det gjør de ikke!!!! Ikke rart i det hele tatt om disse foreldrene som lar seg høre er, har unger som ikke trives på skolen. Den holdninga har ungene fått fra foreldra sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erikas

Jaja.. Etter min mening er du HEEELT på bærtur her. Men men. Du om det! Hvem er det som skal være dommere her, da? For å bedømme hvem som er best for ungene, mener jeg!?

Du trekker paralleller mellom private bedrifter og skoler - men da tror jeg du vet like lite om begge deler...

Håper virkelig du ikke er lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erikas

Det må overhodet ikke oppleves for å forstås. De aller fleste har vært ute for lærere som fungerer dårlig, enten i løpet av egen eller barnas skolegang. Kan godt hende denne læreren er en som aldri burde vært i skolen i det hele tatt.

Men hvorfor er det bedre at et annet barn skal få læreren enn at ditt får læreren? Og hvordan blir det dersom ingen foreldre vil at læreren skal ha barna deres, hva skal rektor gjøre da? Si opp vedkommende fordi foreldrene ikke liker oppsynes på læreren? Dersom lærere virkelig gjør ting som er oppsigelsesgrunn, så blir de jo oppsagt/flyttet på - i likhet med andre typer ansatte. Det er veldig vanskelig, som det også er i andre jobber, men det er mulig.

Lærere er likevel ansatt og skal ha samme beskyttelse som andre arbeidstakere - de skal ikke kunne flyttes, sparkes osv bare fordi foreldre ikke vil ha dem som lærere til barna sine. Foreldre kan klage så mye dere orker, skolen må uansett ha full bestemmelsesrett over ressursene sine, og følge de reglene som gjelder for ansettelsesforhold i skolen.

Ser du virkelig for deg at skolen skulle kunne etterkomme ønskene fra foreldrene til feks 350 elever på 7 forskjellige trinn?

JEG synes det er provoserende at folk har så liten respekt for lærene og skoleledelsen som profesjon, at de i ramme alvor mener at foreldre skal ha inngripen i skolens organisering av arbeidet. Uttalelsesrett, ja - bestemmelsesrett, absolutt ikke.

Jeg er blant de sterkeste kritikere av lærerne når det gjelder arbeidstidsreguleringer, ferie, avspaseringsordninger, mv. Jeg er derimot en sterk tilhenger av skoleledelsens og lærernes rett til å organisere undervisningen til beste for helheten, og jeg er ikke et sekund i tvil om at de gjør det bedre enn en hvilken som helst foreldregruppe som uanset kan ha begrenset innsikt i skolens hverdag.

Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag. Ikke noe er verre for både en elev og forelder enn å se at barnet mistrives p.g.a læreren. Noen barn liker denne læreren godt andre ikke. Barna er nødt til å gå på skolen. Private skoler er det ikke i nærheten. Jeg synes det er naturlig at vi som foreldre til barna bør så langt det er mulig kunne være med på å bestemme/avstemme hvilken lærer barna våre skal ha. Spesilet viktig de første årene, da de kan ha helt avgjørende betydning for barnets fremtid. Mistrives barnet da og føler seg msilykket p.ga en lærer som hverken det eller foreldrene har noe kjemi med så kan det få enorme konsekvenser. Det er ikke rektorens barn men foreldrenes, og ingen er så glad i barna som nettop foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag. Ikke noe er verre for både en elev og forelder enn å se at barnet mistrives p.g.a læreren. Noen barn liker denne læreren godt andre ikke. Barna er nødt til å gå på skolen. Private skoler er det ikke i nærheten. Jeg synes det er naturlig at vi som foreldre til barna bør så langt det er mulig kunne være med på å bestemme/avstemme hvilken lærer barna våre skal ha. Spesilet viktig de første årene, da de kan ha helt avgjørende betydning for barnets fremtid. Mistrives barnet da og føler seg msilykket p.ga en lærer som hverken det eller foreldrene har noe kjemi med så kan det få enorme konsekvenser. Det er ikke rektorens barn men foreldrenes, og ingen er så glad i barna som nettop foreldrene.

''Noen barn liker denne læreren godt, andre ikke.''

Så hvordan skal da skolen kunne ta hensyn til alle foreldrenes ønsker, ikke bare deres?

Det er jo ikke slik at alle foreldrene er enige om hvilken lærer som er best egnet, selv om de alle sammen er glade i barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag. Ikke noe er verre for både en elev og forelder enn å se at barnet mistrives p.g.a læreren. Noen barn liker denne læreren godt andre ikke. Barna er nødt til å gå på skolen. Private skoler er det ikke i nærheten. Jeg synes det er naturlig at vi som foreldre til barna bør så langt det er mulig kunne være med på å bestemme/avstemme hvilken lærer barna våre skal ha. Spesilet viktig de første årene, da de kan ha helt avgjørende betydning for barnets fremtid. Mistrives barnet da og føler seg msilykket p.ga en lærer som hverken det eller foreldrene har noe kjemi med så kan det få enorme konsekvenser. Det er ikke rektorens barn men foreldrenes, og ingen er så glad i barna som nettop foreldrene.

Du er så langt på bærtur som det er mulig å komme. Har du tenkt et eneste sekund på hvilke konsekvenser det ville fått dersom foreldrene skulle bestemme barnas lærere? Det kan du umulig ha gjort!

Dessuten - dersom man har SÅ liten tillit til skoleledelsen der barna går på skole, så begriper jeg ikke at man tør sende barna på denne skolen i det hele tatt. Dersom barna er det kjæreste du har, og du mener det virkelig er en katastrofe for barna å ha en eller annen lærer, så må dere jo flytte da - til et sted med privatskole (ikke at du ville fått særlig større innflytelse der), eller ta barna ut av skolen og undervise dem hjemme.

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt her i landet.

Dersom foreldre med dine holdninger skulle bestemt mitt barns skolehverdag og hvilke lærere de hadde fått, hadde jeg vært livredd. For ikke å snakke om hvilket rabalder man kunne fått i nærmiljøer, dersom foreldre braket sammen i kamp om den "beste" læreren.

Det er kanskje riktig at den læreren du er bekymret for at ditt barn skal få, kan fungere greit med andre barn. Men det kan da like gjerne hende at disse "andre barna" går i samme klasse som ditt barn - hvorfor skal de da i så fall gå glipp av en lærer som er bra for dem, av hensyn til ditt barn?

Du har antagelig en mulighet til å bytte klasse/gruppe for barnet ditt, dersom barnet ender opp med denne læreren. Det er i så fall en fornuftig vei å gå, heller enn å forvente at dine ønsker for ditt barn skal tas hensyn til, i stedet for at man skal ta hensyn til ALLE barna på skolen, og til skolen som helhet.

Jeg har forresten vært borte i foreldre som syntes at læreren på det trinnet ett av barna mine gikk, var "slemme", "barnemishandlere" og hva verre var. 95 % av foreldrene syntes imidlertid at disse lærerne var som sendt fra himmelen! De var bare litt ekstra strenge, og hadde fullt fokus på orden og ro i klassen. Det likte foreldrene til en del urokråker svært dårlig, og presterte å påstå at lærerne mobbet ungene deres. Slike foreldre finnes, og slike foreldre mener du altså skal ha bestemmelsesrett i forhold til lærerkabal og ressursfordeling. Skrekk og gru!

Jeg sier det igjen - du kan umulig ha tenkt på konsekvensene av forslaget ditt! Det ville blitt fullstendig kaos!

Og du har dessuten 0 respekt for lærernes og skoleledelsens kompetanse. Det er sært, for å si det mildt, og jeg tviler på at barna dine får en bedre skolehverdag av holdningene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest erikas

Du er så langt på bærtur som det er mulig å komme. Har du tenkt et eneste sekund på hvilke konsekvenser det ville fått dersom foreldrene skulle bestemme barnas lærere? Det kan du umulig ha gjort!

Dessuten - dersom man har SÅ liten tillit til skoleledelsen der barna går på skole, så begriper jeg ikke at man tør sende barna på denne skolen i det hele tatt. Dersom barna er det kjæreste du har, og du mener det virkelig er en katastrofe for barna å ha en eller annen lærer, så må dere jo flytte da - til et sted med privatskole (ikke at du ville fått særlig større innflytelse der), eller ta barna ut av skolen og undervise dem hjemme.

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt her i landet.

Dersom foreldre med dine holdninger skulle bestemt mitt barns skolehverdag og hvilke lærere de hadde fått, hadde jeg vært livredd. For ikke å snakke om hvilket rabalder man kunne fått i nærmiljøer, dersom foreldre braket sammen i kamp om den "beste" læreren.

Det er kanskje riktig at den læreren du er bekymret for at ditt barn skal få, kan fungere greit med andre barn. Men det kan da like gjerne hende at disse "andre barna" går i samme klasse som ditt barn - hvorfor skal de da i så fall gå glipp av en lærer som er bra for dem, av hensyn til ditt barn?

Du har antagelig en mulighet til å bytte klasse/gruppe for barnet ditt, dersom barnet ender opp med denne læreren. Det er i så fall en fornuftig vei å gå, heller enn å forvente at dine ønsker for ditt barn skal tas hensyn til, i stedet for at man skal ta hensyn til ALLE barna på skolen, og til skolen som helhet.

Jeg har forresten vært borte i foreldre som syntes at læreren på det trinnet ett av barna mine gikk, var "slemme", "barnemishandlere" og hva verre var. 95 % av foreldrene syntes imidlertid at disse lærerne var som sendt fra himmelen! De var bare litt ekstra strenge, og hadde fullt fokus på orden og ro i klassen. Det likte foreldrene til en del urokråker svært dårlig, og presterte å påstå at lærerne mobbet ungene deres. Slike foreldre finnes, og slike foreldre mener du altså skal ha bestemmelsesrett i forhold til lærerkabal og ressursfordeling. Skrekk og gru!

Jeg sier det igjen - du kan umulig ha tenkt på konsekvensene av forslaget ditt! Det ville blitt fullstendig kaos!

Og du har dessuten 0 respekt for lærernes og skoleledelsens kompetanse. Det er sært, for å si det mildt, og jeg tviler på at barna dine får en bedre skolehverdag av holdningene dine.

Jeg skjønner at forlsaget mitt ville vært skrekken for dårlige lærere. Om foreldrene kunne vært med på å bestemme så ville det ikke vært så lett å for en lærer å sløve seg gjennom skoledagen.

Jeg er glad vi har demokrati her til lands. Er du for demokrati?

Jeg er også glad vi kan ha medbestemmelsesrett for hvilken fastlege vi skal ha og hvilket sykehus vi vil være på om vi blir syke. Ikke dermed sagt at vi fritt kan velge akkuratt det sykehuset eller den legen vi vil ha men vi kan i såfall være med på å bestemme hvilke leger vi i hvertfall ikke vil ha med å rangere ønsker. Noe lignende burde det også vært i skolen, selv om jeg skjønner at det kunne vært vanskelig å organisere. Når det er sagt så er det for meg det samme hvilke lærer mine baarn har på vår skole bortsett fra den ene læreren jeg skrev om. Jeg tror derfor ikke det trengte å bli noe kaos om vi til en viss grad kunne hatt rett til innflytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag. Ikke noe er verre for både en elev og forelder enn å se at barnet mistrives p.g.a læreren. Noen barn liker denne læreren godt andre ikke. Barna er nødt til å gå på skolen. Private skoler er det ikke i nærheten. Jeg synes det er naturlig at vi som foreldre til barna bør så langt det er mulig kunne være med på å bestemme/avstemme hvilken lærer barna våre skal ha. Spesilet viktig de første årene, da de kan ha helt avgjørende betydning for barnets fremtid. Mistrives barnet da og føler seg msilykket p.ga en lærer som hverken det eller foreldrene har noe kjemi med så kan det få enorme konsekvenser. Det er ikke rektorens barn men foreldrenes, og ingen er så glad i barna som nettop foreldrene.

''Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag.''

Jeg skjønner hva du mener, men hva om foreldrene til Lise digger denne læreren? Og foreldrene til Hans mener at han er da helt ok. Mens foreldrene til Petter er engie med deg og ikke vi lha ham i nærheten av sin unge. Hvem skal rektor høre på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stem ut en lærer?

Mine barn er absolutt det aller kjæreste jeg har. Jeg vil derfor være med på å bestemme hvem som skal ha ansvaret for de flere timer hver dag. Ikke noe er verre for både en elev og forelder enn å se at barnet mistrives p.g.a læreren. Noen barn liker denne læreren godt andre ikke. Barna er nødt til å gå på skolen. Private skoler er det ikke i nærheten. Jeg synes det er naturlig at vi som foreldre til barna bør så langt det er mulig kunne være med på å bestemme/avstemme hvilken lærer barna våre skal ha. Spesilet viktig de første årene, da de kan ha helt avgjørende betydning for barnets fremtid. Mistrives barnet da og føler seg msilykket p.ga en lærer som hverken det eller foreldrene har noe kjemi med så kan det få enorme konsekvenser. Det er ikke rektorens barn men foreldrenes, og ingen er så glad i barna som nettop foreldrene.

Wow. Her skisserer du et system á la realityserie. Stem ut en lærer, og stem videre den du liker. Ikke bra!

Jeg er enig i at ungene er det kjæreste vi har, og at de fortjener kun det beste. Men med mindre det er noe som er direkte skadelig for ungene med å gå i klassen til en bestemt lærer, så har vi nok dessverre og heldigvis lite vi som foreldre skulle ha sagt. Og hva med små skoler med bare en lærer pr trinn? Hvordan skal valgmulighetene ivaretas der? Alternativet for både dem og andre som vil velge er å flytte til et sted som har private skoletilbud, i den grad man kan påvirke mer der.

Er derimot en lærers opptreden slik at ungene ikke lærer det de skal, det være seg på det faglige eller sosiale området, så er det mulig å ta en prat med skoleledelsen. Det er tross alt vi som foreldre som har det overordnede ansvaret for barnas opplæring.

Men hva signaliserer vi egentlig til ungene og til samfunnet forøvrig ved å velge ut den læreren vi liker best, og velge bort dem vi ikke liker? Hvem vil tørre å velge å bli lærer om kritiske foreldre skal veie dem på gullvekt?

Jeg hadde selv en lærer som jeg ikke kunne utstå på skolen, og gråt salte tårer da jeg kom hjem. Han var en kronisk tafser på jenter, men gikk aldri så langt over streken at det kunne rapporteres. Bare la seg inntil oss når han skulle hjelpe, strøk og klappet like i nærheten av bryster og rumpe, men aldri helt over streken. Og det måtte vi leve med. I ettertid ser jeg at jeg har hatt nyttig lærdom av å lære å forholde meg til folk jeg avskyr så sterkt på en fornuftig måte, slik at jeg kommer sterkest ut av det. Det kan hende flere unger lærer av å måtte forholde seg til lærere de har dårlig kjemi med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det skulle vel blitt tilstander om foreldre skulle være med og bestemme hvem som går når elevtallet reduseres og lærerstaben også må kutte.

Her er det arbeidsgiver som bestemmer og da gjelder selvsagt regler om annsinitet.''

Hadde det vært så ille om vi fikk beholde de beste egnede lærerne når en må kutte? Det synes jeg virkelig ikke, og slik er det jo i stor grad for arbeidstakere ellers i samfunnet.

Sier absolutt ikke at foreldrene skal bestemme dette, mange faktorer vil spille inn, men jeg synes absolutt de skulle bli hørt.

Svært enig i at noe skulle vært gjort for å sile ut de dårligste lærere, men dette er ikke noe foreldre kan påvirke. Jeg kjenner flere svært dårlige lærere som er populære hos foreldre, akkurat som jeg kjenner dyktige lærere som ikke er like populære rundt om i de tusen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at forlsaget mitt ville vært skrekken for dårlige lærere. Om foreldrene kunne vært med på å bestemme så ville det ikke vært så lett å for en lærer å sløve seg gjennom skoledagen.

Jeg er glad vi har demokrati her til lands. Er du for demokrati?

Jeg er også glad vi kan ha medbestemmelsesrett for hvilken fastlege vi skal ha og hvilket sykehus vi vil være på om vi blir syke. Ikke dermed sagt at vi fritt kan velge akkuratt det sykehuset eller den legen vi vil ha men vi kan i såfall være med på å bestemme hvilke leger vi i hvertfall ikke vil ha med å rangere ønsker. Noe lignende burde det også vært i skolen, selv om jeg skjønner at det kunne vært vanskelig å organisere. Når det er sagt så er det for meg det samme hvilke lærer mine baarn har på vår skole bortsett fra den ene læreren jeg skrev om. Jeg tror derfor ikke det trengte å bli noe kaos om vi til en viss grad kunne hatt rett til innflytelse.

tzatziki har helt rett, du er virkelig på bærtur:-)

Ja tenk du om vi lærere måtte ta hensyn til foreldrene i alt vi gjorde. Kanskje vi i grunnen ikke trengte gjøre mer enn å degge med ungene og skryte av dem, for å beholde jobben;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...