Gå til innhold

Kan foreldre påvirke hvilken lærer?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Har vi som foreldre noen som helst mulighet til å påvirke hvilken lærer 6. klasse skal få fra høsten av?

Klassen til sønnen min (som nå går i 5.) har hatt helt ekstremt mange lærere, det har vært mange uheldige omstendigheter som har ført til flere ulike kontaktlærere og flere ulike vikarer.

De har imidlertid hatt en fantastisk mannlig vikar i år, som vi så veldig gjerne ønsker å beholde. Han fortalte meg at han trolig ikke får fortsette med klassen til høsten, fordi han var siste lærer som begynte på skolen og elevtallet går ned, så han regner med å måtte gå. Hun han er vikar for, har vært veldig ustabil de to siste årene, og vi er mange som ikke ønsker at klassen nok et år skal begynne et semester med en lærer som mest trolig blir sykemeldt ganske kjapt.

Har vi som foreldre noen som helt mulighet til å påvirke rektors valg om hvem som skal ha de ulike klassene fra høsten av? Denne læreren er helt unik, og barna er glad i ham og han er glad i dem, og de har oppnådd enormt mye både faglig og sosialt dette året.

Hvordan gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    9

  • puttelulle

    9

  • grot

    6

  • Caloni Makaroni

    5

Gjest tenker jeg

Gjør det enkelt du. Ta en telefon til rektor, si at dere er fornøyd med årets opplegg og lærer, og at det hadde vært fint om det kunne fortsette. Spesielt hadde det vært fint om han ville ta i mente behovet klassen har for stabilitet når planer skal legges.

Når det legges planer er en klar over alle disse tingene, hva klassene trenger med sin forhistorikk, hvem som kan bli ustabile som lærere, er gravide osv. Så mer ville ikke jeg gjort. De tenker i slike baner selv, og så må en til slutt aksepter de avveininger som gjøres, at skolen har siste hånd på verket, og at en også ikke vet alle årsakene til at valgene blir som de blir.

PS!Ikke fortell noen hva de skal gjøre, men si hva du selv har opplevd som positivt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Gjør det enkelt du. Ta en telefon til rektor, si at dere er fornøyd med årets opplegg og lærer, og at det hadde vært fint om det kunne fortsette. Spesielt hadde det vært fint om han ville ta i mente behovet klassen har for stabilitet når planer skal legges.

Når det legges planer er en klar over alle disse tingene, hva klassene trenger med sin forhistorikk, hvem som kan bli ustabile som lærere, er gravide osv. Så mer ville ikke jeg gjort. De tenker i slike baner selv, og så må en til slutt aksepter de avveininger som gjøres, at skolen har siste hånd på verket, og at en også ikke vet alle årsakene til at valgene blir som de blir.

PS!Ikke fortell noen hva de skal gjøre, men si hva du selv har opplevd som positivt.

Lykke til!

Takk for innspill! Ja, jeg kan gjerne ringe rektor og ta en pat med henne - selv om jeg ikke er foreldrekontakt. Hadde en del møter med henne det året jeg var foreldrekontakt og ting absolutt IKKE fungerte med de vikarene den klassen da hadde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det var et eller annet

Takk for innspill! Ja, jeg kan gjerne ringe rektor og ta en pat med henne - selv om jeg ikke er foreldrekontakt. Hadde en del møter med henne det året jeg var foreldrekontakt og ting absolutt IKKE fungerte med de vikarene den klassen da hadde.....

Jo mindre du gjør dette til en sak, jo mindre stress legger du på å gjøre det til en åpen sak.

Håper det ordner seg til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jo mindre du gjør dette til en sak, jo mindre stress legger du på å gjøre det til en åpen sak.

Håper det ordner seg til det beste.

Hva mener du "gjør dette til en sak"? Det er jo en sak, en viktig sak.

Jeg regner jo ikke med å få det gjennom, fordi lærere med fast stilling går foran denne vikaren i køen om å få denne klassen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp med resten av foreldrene. Så hadde jeg fått foreldrekontakten(e) til å ta det opp, skriftlig, med rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er redd du ikke har noen påvirkning. Vi har hatt noe lignende to ganger og foreldrene har prøvd og få beholde lærerne, men til ingen nytte. Når det i tillegg er en vikar som er den siste som er ansatt, så vil jeg tro det er vanskelig. Men det går an å prøve. Ta en telefon til rektor og si at du er så fornøyd med han. Uansett er det jo hyggelig for læreren at sjefen hans får høre at dere er fornøyd med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Hva mener du "gjør dette til en sak"? Det er jo en sak, en viktig sak.

Jeg regner jo ikke med å få det gjennom, fordi lærere med fast stilling går foran denne vikaren i køen om å få denne klassen....

Det er en viktig sak, men med "Å gjøre det til en sak" mener jeg for eksempel å følge forslaget til jubalong. Det ville jeg absolutt ikke gjort. Da gjør du det til en problematisk sak. Det er tross alt ikke foreldrene som bestemmer hvordan en skole får kabalen til å gå opp. Men på en hyggelig måte si hva som er ditt ønske, blir noe annet. Da ender en ikke med "problemer" hvis det nå ikke skulle bli slik at vikarlæreren får denne stillingen, men denne andre læreren som dere ikke ønsker. Om flere ønsker det samme, kan du jo oppfordre dem også til en mer uformell prat med rektor eller inspektør. Ikke lage en foreldresak rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenker jeg

Hva mener du "gjør dette til en sak"? Det er jo en sak, en viktig sak.

Jeg regner jo ikke med å få det gjennom, fordi lærere med fast stilling går foran denne vikaren i køen om å få denne klassen....

Og litt til

Det er dessuten ikke umulig at dere får det gjennom. Eller at det ville blitt slik uansett hva dere sa. Man er opptatt av flere ting når en legger kabalen. Man ser på utsiktene som ligger i kontinuitet for eksempel. Og i klasser med mange skifter eller som av andre grunner trenger stabilitet, prøver mange inspektører å unngå gravide eller andre som kanskje ikke egner seg til det. Jeg har selv opplevd dette. Foreslo selv å ikke være klassestyrer fordi jeg ble gravid, selv om jeg var den som skulle ha klassen egentlig. Det var bedre for klassen, siden jeg kom til å forsvinne mot jul. Inspektøren vet godt at denne vikaren har fungert bra i klassen, og gjør de avveininger som må til. Det er ofte et mer komplisert bilde, og foreldre kan ikke og skal ikke ha full oversikt over det. Det kan være fagkombinasjoner som styrer hva lærere skal ha også. Derfor er jeg tilhenger av positiv vinkling, og å holde seg innenfor de rammene som er naturlige i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erikas

Vi foreldre har nok ikke så stor påvirkning og det er synd. Hva med å skrive til politikerne et brev? Skriv forslag om at foreldre må få større medbestemmelsesrett for hvem som skal undervise barna våre. Læreren kan ha helt avgjørende betydning for om våre barn få en god fremtid eller ikke. Det er synd at hensynet til læreren skal komme foran hensynet til barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Kontakt de andre foreldrene for å lodde stemningen. Deretter får klassekontaktene beskjed om å ta opp ønsket deres med rektor. Jeg er ganske sikker på at meningen deres vil ha betydning dersom puslespillet ikke allerede er lagt. Men kjapp dere...Rett etter påske pleier skolene å ha ganske klart for seg hvem som skal være kontaktlærere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er en viktig sak, men med "Å gjøre det til en sak" mener jeg for eksempel å følge forslaget til jubalong. Det ville jeg absolutt ikke gjort. Da gjør du det til en problematisk sak. Det er tross alt ikke foreldrene som bestemmer hvordan en skole får kabalen til å gå opp. Men på en hyggelig måte si hva som er ditt ønske, blir noe annet. Da ender en ikke med "problemer" hvis det nå ikke skulle bli slik at vikarlæreren får denne stillingen, men denne andre læreren som dere ikke ønsker. Om flere ønsker det samme, kan du jo oppfordre dem også til en mer uformell prat med rektor eller inspektør. Ikke lage en foreldresak rundt det.

Jeg er enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sterkeste argumentet dere har er stabilitet. Og behovet for stabilitet etter så mye rot og utskiftninger.

At læreren er kjempedyktig og det har fungert supert kommer i andre rekke. For andre kan jo også være flinke, og det skal en del til å si at andre lærere ikke er flinke nok... (For rektor.)

Jeg tror det er bedre å gå den formelle veien gjennom klassekontaktene, enn å starte noe som kan virke mer som en privat kampanje.

Det er langt mer forpliktende for skoleledelsen å forholde seg til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Dere har nok mulighet til å påvirke i forhold til å få stabilitet rundt klassen, men ikke i den grad at skolen kan omgå vanlige ansettelses - og/eller nedbemanningsprinsipper for å tekkes foreldre og/eller klassen. Det skulle da etter min mening også bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi foreldre har nok ikke så stor påvirkning og det er synd. Hva med å skrive til politikerne et brev? Skriv forslag om at foreldre må få større medbestemmelsesrett for hvem som skal undervise barna våre. Læreren kan ha helt avgjørende betydning for om våre barn få en god fremtid eller ikke. Det er synd at hensynet til læreren skal komme foran hensynet til barna.

Det er ikke politikerne som legger timeplanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi foreldre har nok ikke så stor påvirkning og det er synd. Hva med å skrive til politikerne et brev? Skriv forslag om at foreldre må få større medbestemmelsesrett for hvem som skal undervise barna våre. Læreren kan ha helt avgjørende betydning for om våre barn få en god fremtid eller ikke. Det er synd at hensynet til læreren skal komme foran hensynet til barna.

Skolen skal ta hensyn til SKOLENS beste, ikke ditt, mitt eller "5. trinns" beste. Det som er best for mine barn, er ikke nødvendigvis det beste for skolen som helhet, og det er DET ansvaret rektor og skolen har!

Det ansvaret kan ikke delegeres til foreldre, og foreldre SKAL ikke ha påvirkning på slike beslutninger. Anlednign til å uttale seg - gjerne - og det har vi i alle fall på "vår" skole, men absolutt ingen rett til å legge føringer. Den politiker som ville gi foreldre en slik rett, ville virkelig gjøre skoleledelsens jobb fullstendig umulig.

Ser ikke bort fra at FrP kunne komme til å mene at foreldre skulle ha en slik makt, men heldigvis har de andre partiene mer vett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre har nok ikke så stor påvirkning og det er synd. Hva med å skrive til politikerne et brev? Skriv forslag om at foreldre må få større medbestemmelsesrett for hvem som skal undervise barna våre. Læreren kan ha helt avgjørende betydning for om våre barn få en god fremtid eller ikke. Det er synd at hensynet til læreren skal komme foran hensynet til barna.

Hm. Er det slik, altså?!? Hos oss blir det alltid lagt vekt på å la de lærerene som ikke har småunger, er gravide, eller av andre årsaker med stor sannsynlighet kommer til å være mye borte, blir kontaktlærere... Andre årsaker til fravær kan f.eks. være politiske verv, verv i Utdanningsforbundet osv. Men vi har forsåvidt greit med folk å ta av, da... Likevel stusser jeg litt over at du mener at hensynet til elevene kommer i 2.rekke... Slik skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen skal ta hensyn til SKOLENS beste, ikke ditt, mitt eller "5. trinns" beste. Det som er best for mine barn, er ikke nødvendigvis det beste for skolen som helhet, og det er DET ansvaret rektor og skolen har!

Det ansvaret kan ikke delegeres til foreldre, og foreldre SKAL ikke ha påvirkning på slike beslutninger. Anlednign til å uttale seg - gjerne - og det har vi i alle fall på "vår" skole, men absolutt ingen rett til å legge føringer. Den politiker som ville gi foreldre en slik rett, ville virkelig gjøre skoleledelsens jobb fullstendig umulig.

Ser ikke bort fra at FrP kunne komme til å mene at foreldre skulle ha en slik makt, men heldigvis har de andre partiene mer vett!

APPLAUS!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan selvfølgelig ytre et ønske om å få beholde denne siste læreren, og si at dere er strålende fornøyd.

Men- ikke forvent noe!!! Det er uhorvelig mange ting å ta hensyn til, når skolene skla legge sine timeplaner og prøve å få kabalen til å gå opp. Stillingsprosenter, ekstraressurser, svømmetimer osv. Heldigvis er det skolene som har dette ansvaret, og ikke foreldre og politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...