Gå til innhold

Kan foreldre påvirke hvilken lærer?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Jeg skjønner at forlsaget mitt ville vært skrekken for dårlige lærere. Om foreldrene kunne vært med på å bestemme så ville det ikke vært så lett å for en lærer å sløve seg gjennom skoledagen.

Jeg er glad vi har demokrati her til lands. Er du for demokrati?

Jeg er også glad vi kan ha medbestemmelsesrett for hvilken fastlege vi skal ha og hvilket sykehus vi vil være på om vi blir syke. Ikke dermed sagt at vi fritt kan velge akkuratt det sykehuset eller den legen vi vil ha men vi kan i såfall være med på å bestemme hvilke leger vi i hvertfall ikke vil ha med å rangere ønsker. Noe lignende burde det også vært i skolen, selv om jeg skjønner at det kunne vært vanskelig å organisere. Når det er sagt så er det for meg det samme hvilke lærer mine baarn har på vår skole bortsett fra den ene læreren jeg skrev om. Jeg tror derfor ikke det trengte å bli noe kaos om vi til en viss grad kunne hatt rett til innflytelse.

''Er du for demokrati? Jeg er også glad vi kan ha medbestemmelsesrett for hvilken fastlege vi skal ha og hvilket sykehus vi vil være på om vi blir syke. Ikke dermed sagt at vi fritt kan velge akkuratt det sykehuset eller den legen vi vil ha men vi kan i såfall være med på å bestemme hvilke leger vi i hvertfall ikke vil ha med å rangere ønsker. ''

Nei, jeg er ikke for demokrati i den formen du ønsker å bedrive det. Demokrati som tar utgangspunkt i at alle interessenter skal kunne ha direkte påvirking på en organisasjon, er jeg mildt sagt lite interessert i. Det ville helt sikkert ikke ført til optimal utnytting av ressurser, dersom alle som hadde tilknytning til en organisasjon skulle ha beslutningsmynighet, og det ville blitt mange motstriende interesser som måtte blitt ivaretatt. For ikke å snakke om at en rekke mennesker plutselig skulle ta beslutninger på områder hvor de totalt manglet kompetanse. Det ville blitt et sant kaos.

Ellers: Sykehus kan du velge. Skole kan du også velge.

Fastlege kan du velge, men det er et en- til- en forhold. Det har ingen konsekvenser for meg hvilken fastlege du velger. Det HAR konsekvenser for meg, dersom du får myndighet til å påvirke hvilken lærer barna mine skal ha.

Analogien til sykehus, ville være at du og andre pasienter/interessenter, skulle bestemme hvilke leger som fikk operere hvem, og hvilke stillinger de enkelte legene skulle ansettes i. Du verden hvor glad jeg er for at det ikke fungerer sånn!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • tzatziki1365380058

    9

  • puttelulle

    9

  • grot

    6

  • Caloni Makaroni

    5

Du er så langt på bærtur som det er mulig å komme. Har du tenkt et eneste sekund på hvilke konsekvenser det ville fått dersom foreldrene skulle bestemme barnas lærere? Det kan du umulig ha gjort!

Dessuten - dersom man har SÅ liten tillit til skoleledelsen der barna går på skole, så begriper jeg ikke at man tør sende barna på denne skolen i det hele tatt. Dersom barna er det kjæreste du har, og du mener det virkelig er en katastrofe for barna å ha en eller annen lærer, så må dere jo flytte da - til et sted med privatskole (ikke at du ville fått særlig større innflytelse der), eller ta barna ut av skolen og undervise dem hjemme.

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt her i landet.

Dersom foreldre med dine holdninger skulle bestemt mitt barns skolehverdag og hvilke lærere de hadde fått, hadde jeg vært livredd. For ikke å snakke om hvilket rabalder man kunne fått i nærmiljøer, dersom foreldre braket sammen i kamp om den "beste" læreren.

Det er kanskje riktig at den læreren du er bekymret for at ditt barn skal få, kan fungere greit med andre barn. Men det kan da like gjerne hende at disse "andre barna" går i samme klasse som ditt barn - hvorfor skal de da i så fall gå glipp av en lærer som er bra for dem, av hensyn til ditt barn?

Du har antagelig en mulighet til å bytte klasse/gruppe for barnet ditt, dersom barnet ender opp med denne læreren. Det er i så fall en fornuftig vei å gå, heller enn å forvente at dine ønsker for ditt barn skal tas hensyn til, i stedet for at man skal ta hensyn til ALLE barna på skolen, og til skolen som helhet.

Jeg har forresten vært borte i foreldre som syntes at læreren på det trinnet ett av barna mine gikk, var "slemme", "barnemishandlere" og hva verre var. 95 % av foreldrene syntes imidlertid at disse lærerne var som sendt fra himmelen! De var bare litt ekstra strenge, og hadde fullt fokus på orden og ro i klassen. Det likte foreldrene til en del urokråker svært dårlig, og presterte å påstå at lærerne mobbet ungene deres. Slike foreldre finnes, og slike foreldre mener du altså skal ha bestemmelsesrett i forhold til lærerkabal og ressursfordeling. Skrekk og gru!

Jeg sier det igjen - du kan umulig ha tenkt på konsekvensene av forslaget ditt! Det ville blitt fullstendig kaos!

Og du har dessuten 0 respekt for lærernes og skoleledelsens kompetanse. Det er sært, for å si det mildt, og jeg tviler på at barna dine får en bedre skolehverdag av holdningene dine.

Godt sagt! Dessuten: Med så liten respekt for lærere og skolesystemet kan man ikke forvente å bli respekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...