Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Mary Poppins

Tror du sliter litt med å tenke nyanert her, sør. Selvsagt er alle som har norsk statsborgerskap nettopp norske. Men hvis du ikke ser forskjell på en mørkhudet og lyshudet, så er du nettopp fargeblind. Det betyr ikke at at vi ser ned på mørkhudede eller at de er mindre verdt vettu.

"Men hvis du ikke ser forskjell på en mørkhudet og lyshudet, så er du nettopp fargeblind. Det betyr ikke at at vi ser ned på mørkhudede eller at de er mindre verdt vettu."

Akkurat, men det er det det virker som at sør tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Vi diskuterer jo ikke avstamning.

Hele verden stammer fra Somalia/Ethiopia, for øvrig.

"Hele verden stammer fra Somalia/Ethiopia, for øvrig"

Jeg prøvde finne noe om dette på nettet, men fant ingenting. Kan du sende noen gode kilder som beviser at dette er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hele verden stammer fra Somalia/Ethiopia, for øvrig"

Jeg prøvde finne noe om dette på nettet, men fant ingenting. Kan du sende noen gode kilder som beviser at dette er riktig?

Det har jo vært skrevet en del om dette. F.eks her:

http://nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.6201504

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article1185011.ece

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1052921610.24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det var du som skrev: "Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk.", ikke sant?

Jo, og jeg innrømmer at det var en uheldig formulering.

Jeg mente nok helst at en svart kvinne umulig kan se helnorsk ut.

Men jeg orker ikke å diskutere mer nå. Må si du er utrolig utholdende. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig med deg. En person med blondt hår, blå øyne og lys hud ser jo mer norsk ut enn en person som er helt mørk i huden, har sort hår og brune øyne.

Men de kan likefult være helt norske begge to.

De fleste er jo stolte av hvor deres opprinnelse er fra, så jeg tviler på at en person fra Somalia ville satt pris på å høre at han så helt norsk ut.

Hadde man spurt en hvem-som-helst person i utlandet ”which one of these two people are most likely to be from Norway” så tror jeg man ville fått et ganske enstemmig svar

http://phillips.blogs.com/.a/6a00d834515c6d69e2010534e2ebaf970c-320wi

http://i57.photobucket.com/albums/g238/iamthespillest/bio_Ole-Gunnar-Solskjaer.jpg

Hva slags "logikk" er det der?

Du blander "etnisk norsk utseende" og "norsk utseende".

Alle norske statsborgere har norsk utseende.

Det blir sånn "skal homofile regnes som norske" eller "skal vansirede ha norsk utseende". Det faller på sin egen urimelighet.

Og personen fra Somalia vil nok velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men hvis du ikke ser forskjell på en mørkhudet og lyshudet, så er du nettopp fargeblind. Det betyr ikke at at vi ser ned på mørkhudede eller at de er mindre verdt vettu."

Akkurat, men det er det det virker som at sør tror.

Har du et eksempel på et land hvor det IKKE har blitt sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, utseendet er i samsvar med barnets opprinnelse:)

Det er i samsvar med opprinnelsen, men det er også i samsvar med statsborgerskapet. Er man norsk statsborger så ser man selvsagt norsk ut. Ingen har rett til å nekte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Leste du hva jeg skrev?

Selvsagt leste jeg det.

Poenget er at selv om (sånn rent hypotetisk) at de ikke så ned på "nordmenn som ikke ser ut som nordmenn", så vil det bli slik meget raskt.

Akkurat som i Sør Afrika, hvor det også kun "skulle være separasjon av grupper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Det er i samsvar med opprinnelsen, men det er også i samsvar med statsborgerskapet. Er man norsk statsborger så ser man selvsagt norsk ut. Ingen har rett til å nekte det.

Så flott at du er enig i det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at du er enig i det da:)

Jeg skrev: "Er man norsk statsborger så ser man selvsagt norsk ut. "

Dette er det jeg har hevdet hele tiden, så hvis du er enig i det, så er det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Selvsagt leste jeg det.

Poenget er at selv om (sånn rent hypotetisk) at de ikke så ned på "nordmenn som ikke ser ut som nordmenn", så vil det bli slik meget raskt.

Akkurat som i Sør Afrika, hvor det også kun "skulle være separasjon av grupper".

Jeg er lys med blå øyne - dersom jeg bodde i Somalia er jeg temmelig sikker på at ingen ville påstått at jeg så somalisk ut selv om jeg hadde somalisk statsborgerskap.

Du må ikke vri alt om til å være rasistisk. Det at en mørkhudet mann ikke ser etnisk norsk ut, betyr ikke annet enn akkurat det. Han kan likefult være helt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Jeg er lys med blå øyne - dersom jeg bodde i Somalia er jeg temmelig sikker på at ingen ville påstått at jeg så somalisk ut selv om jeg hadde somalisk statsborgerskap.

Du må ikke vri alt om til å være rasistisk. Det at en mørkhudet mann ikke ser etnisk norsk ut, betyr ikke annet enn akkurat det. Han kan likefult være helt norsk.

Akkurat, det har jeg prøvd å si hele tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg blir helt oppgitt over naiviteten din. Hadde du vært thai---------kan du lage flere slike hypoteser? Hadde du hatt flere hjerneseller hva hadde du brukt dem til?''

Og du sekunda, du kommer aldri med personangrep når du går tom for argumenter? Og du diskrimerer ikke mennesker?

Høh...

Faktisk så er nicket mitt segunda - skrives med g ikke k. Og jeg er god på å lage hypoteser. Jeg kan umulig si at hvis jeg hadde vært mann så hadde jeg.........for jeg har ingen erfaring av å være mann og kan ikke få den.

Jeg kan ikke si at hvis jeg hadde vært somalsk kvinne så hadde jeg.................., men jeg kan godt si at som en kvinne og mor så forstår jeg ditt eller datt hos somalske kvinner og mødre. Da trekker jeg frem likhetene eller det som er felles. Jeg har blant annet det til felles med mange kvinner fra Somalia at jeg har flyttet hit sammen med mine barn slik som de har gjort.

Jeg og de venninnene mine som har flyttet fra Somalia og andre land er blitt norske og det er våres barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er lys med blå øyne - dersom jeg bodde i Somalia er jeg temmelig sikker på at ingen ville påstått at jeg så somalisk ut selv om jeg hadde somalisk statsborgerskap.

Du må ikke vri alt om til å være rasistisk. Det at en mørkhudet mann ikke ser etnisk norsk ut, betyr ikke annet enn akkurat det. Han kan likefult være helt norsk.

Ser du overhodet ingen forskjell på å se etnisk norsk eller norsk ut? Foruten det så er etnisk norsk et utrolig klønete begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lys med blå øyne - dersom jeg bodde i Somalia er jeg temmelig sikker på at ingen ville påstått at jeg så somalisk ut selv om jeg hadde somalisk statsborgerskap.

Du må ikke vri alt om til å være rasistisk. Det at en mørkhudet mann ikke ser etnisk norsk ut, betyr ikke annet enn akkurat det. Han kan likefult være helt norsk.

Det er ingen som sier at en svart person ser *etnisk norsk* ut.

Poenget er at alle norske statsborgere ser *norske* ut, per definisjon, fordi det er slik norske statsborgere ser ut.

Akkurat som i USA. Hvordan ser de ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lys med blå øyne - dersom jeg bodde i Somalia er jeg temmelig sikker på at ingen ville påstått at jeg så somalisk ut selv om jeg hadde somalisk statsborgerskap.

Du må ikke vri alt om til å være rasistisk. Det at en mørkhudet mann ikke ser etnisk norsk ut, betyr ikke annet enn akkurat det. Han kan likefult være helt norsk.

Jeg er litt enig...

Det blir vel kanskje slik som med ordet "neger". I mitt hode er det ikke et negativt ord - det er helt nøytralt - og beskriver ganske presist et utseende man ellers må mruke litt flere ord for si hvis man skal være helt korrekt.

Siden jeg har blitt gjort oppmerksom på at (noen) folk ikke setter pris på å bli omtalt slik, bruker jeg ikke det ordet lenger - i alle fall ikke utenfor hjemmets 4 vegger...

Hvis det er slik at norske borgere som ikke har "typisk norsk utseende" synes det er leit å bli omtalt som at de ikke har et norsk utseende, så blir jo det litt av det samme.

I mitt hode - igjen - synes jeg jo ikke det "typisk norske utseende" er så voldsomt mye å skryte av - i forhold til en del andre folkeslag - derfor tenker jeg ikke automatisk over at folk ville bli støtt over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...