Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd

''Men i den andre tråden så var det vel ingen som egentlig mente at en med mørkere hud ikke kunne være norsk? ''

Jo, det var det.

Det er da måte på uvilje til å forstå folk riktig da...

Jeg husker ikke lenger så godt hva jeg faktisk skrev om det, men min egentlige mening har kommet fram i utallige innlegg etter det.

Javel, ok, så var nok formuleringen min i den setningen for dårlig. Helt greit.

Men for n`te gang så mener jeg at en blir nordmann når en får norsk statsborgerskap uavhengig av opprinnelseslandet. Men: I mine øyne ser man ikke norsk ut hvis man har sine gener f.eks. fra Asia, Afrika, etc.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

Dine?

Det er du som deler folk i hvite og svarte, og så skriver at du ikke deler folk etter rase.

Liksom!

''Det er du som deler folk i hvite og svarte,''

Si meg, hva i huleste er så galt med det? Det er jo fakta at folk har ulik hudfarge! Vi ser jo ikke ned på dem fordet, slik de har gjort i de landa du har bodd i. Det er forkjellen.

Vi sier ikke: Hvite til høyre- svarte til venstre. Hvite først i matkøen- svarte til sist, hvite er bedre-svarte er dårligere, Hvite på den beste bussen-svarte på den skrabbete bussen. Dèt er etter min mening apartheid og segregering. Vi er jo laaaaangt fra slike holdninger og meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Så da har ungen også en norsk utseende?

Ungen har ikke norsk utseende. Det vil vel alle forstå hva jeg mener med untatt deg. Og jeg er ikke rasist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ghuyiu

Du deler folk etter om de er hvite eller svarte, for eksempel.

Ikke sant?

De hvite kan ha norsk utseende.

De svartekan ikke ha det.

Ergo - du segregerer etter rase.

Kjære deg, prøver du å gjøre om på historien med inkluderingstullet ditt? Det går ikke det skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Neivel?

Så svarte mennesker kan ha norsk utseende, da?

Hva med indere?

Hva med jøder?

Hvorfor heter det indere hvis de har norsk utseende? Er italienerne nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillibeth

Så lenge han er afrikansk, men når han har flyttet til Norge og blitt norsk er han likeverdig med andre nordmenn.

Har utseendet forandret seg da? Det er UTSEENDET vi snakker om her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Men i den andre tråden så var det vel ingen som egentlig mente at en med mørkere hud ikke kunne være norsk? Men at pga den mørke huden så ser man ikke norsk ut? Altså hadde man sett norsk ut, så hadde jo ingen sett at man var adoptert f.eks.

Det var akkurat det jeg mente:) Takk. Men det er vel ikke Sør og segunda enig i;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Du diskriminerer når du nekter en gruppe nordmenn å ha et utseende som tilsvarer nasjonaliteten deres.

Da har du to grupper borgere, og noe slikt er ikke ønskelig.

Men kjære deg: er det vi som bestemmer at de ikke ser norske ut, eller er det opprinnelsen deres?? Blir de forandret vis vi sier de ser norske ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da hadde hun sett annerledes ut?

Nei, selvsagt ikke. At man har "norsk utseende" er litt som å si at man "ser ut som man kommer fra USA".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, prøver du å gjøre om på historien med inkluderingstullet ditt? Det går ikke det skjønner du.

Hvilken historie blir gjort om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv du bruker betegnelsen "raser" når du snakker om ulike folkeslag?

Har sett det, og kan godt finne det igjen for deg som en liten påminnelse.?

Ja, for å indikere at f. eks. firepile her i tråden bruke rase-begrepene, eller for å referere til rasegruppene i Sør Afrika. Det betyr ikke at jeg deler folk inn etter dem, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor heter det indere hvis de har norsk utseende? Er italienerne nordmenn?

De heter indere hvis de har indisk statsborgerskap.

En italiener har italiensk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utseendet forandret seg da? Det er UTSEENDET vi snakker om her!

Nettopp.

"Norsk utseende" er en beskrivelse av hvordan ALLE norske statsborgere kan se ut. Alle norske statsborgere har norsk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er du som deler folk i hvite og svarte,''

Si meg, hva i huleste er så galt med det? Det er jo fakta at folk har ulik hudfarge! Vi ser jo ikke ned på dem fordet, slik de har gjort i de landa du har bodd i. Det er forkjellen.

Vi sier ikke: Hvite til høyre- svarte til venstre. Hvite først i matkøen- svarte til sist, hvite er bedre-svarte er dårligere, Hvite på den beste bussen-svarte på den skrabbete bussen. Dèt er etter min mening apartheid og segregering. Vi er jo laaaaangt fra slike holdninger og meninger.

Fordi du fratar en gruppe norske statsborgere muligheten til å ha et utseende som samsvarer med statsborgerskapet deres.

Norsk utseende er selvsagt utseende som dekker alle norske statsborgere, og ikke kun noen tilfeldig utvalgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har påpekt at du segregerer etter rase ''

Ja? Og så? Det er et faktum at det finnes ulike raser.

Det er et faktum at det finnes forskjellige hudfarger. Rase-begrepet som sådan har stort sett forsvunnet etter at DNA kom på banen.

Og at noe eksisterer betyr ikke at man har rett til å bruke det på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du ikke jeg har gjort det for lengst?''

Man kunne jo begynne å lure...

''"segregasjon (av lat. segregare, skille ut, til grex, flokk), eg. utskillelse fra flokken; raseskille; atskillelse av mennesker etter hudfarge og rase.''

Nettopp. Jeg har ikke snakket om å utskille/adskille noen fra "flokken" eller noen form for raseskille. Så der tok du feil ja.

"raseskille" - altså å skille mellom svarte og hvite slik du gjør.

Leser du bare det som passer deg?

===

Utover det, jo du "utskille/adskille noen fra "flokken"" når du nekter for at en gruppe nordmenn har norsk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er klart at når du lager en gruppe "norske statsborgere som ikke ser norske ut" så ligger det i kortene at de ikke er "fullgode".''

Det er blant annet her du tar så grundig feil av meg og andre som mener at ikke alle norske statsborgere ser norske ut. Vi har nemlig aldri ment at de ikke er fullgode. De er like verdifulle som alle andre nordmenn og verdensborgere forøvrig, men de ser altså bare ikke "norske" ut. Det er bare et faktum.

Faktum er at alle norske statsborgere ser norske ut.

Vi har ikke norske statsborgere som vi sier "Sorry, du ser ikke norsk nok ut til å ha norsk utseende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har ikke sagt de ikke er "gode nok". Bare at de har et annerledes utseende.''

Nemlig! Det er jo det som er hele "greia"! Rart det ikke går an å akseptere det.

Rart det ikke går an å akseptere at alle norske statsborgere har norsk utseende. Åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...