Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace

Man kan jo være helt norsk selv om man er "ramsvart", men jeg vil ikke kalle det å se norsk ut. Men jeg syns ikke det er noe negativt i det. Ingen er like.

''Man kan jo være helt norsk selv om man er "ramsvart"''

Nemlig - men det var altså ikke alle enig i.

''...men jeg vil ikke kalle det å se norsk ut.''

Nei, man ser ikke norsk ut i betydningen "typisk norsk", som i "sånn har nordmenn sett ut tidligere/sånn ser mange nordmenn ut", men det er heller ikke problemet. Problemet relaterer seg til holdningene i punktet over dette, altså at folk med en viss hudpigmentering umulig kan bli helt norske.

Dessuten forandrer norsk utseende seg, slik at folk fint kan være født her til lands, av norske foreldre, med norsk morsmål og bunad og poteter og langrennsski og heifaderullan, men fremdeles ha mørk hud - og da blir det etter hvert litt rart å skille mellom "norsk" og "unorsk" per definisjon. Er man norsk statsborger og føler seg norsk, er man norsk - uavhengig av utseendet. Men det var altså noen uenige i, og det er derfor det krangles så fælt. ;)

''Men jeg syns ikke det er noe negativt i det. Ingen er like.''

Klart det ikke er noe negativt i utseendevariasjon! Herlighet, dette handler altså IKKE om å skamme seg over opprinnelse/etnisitet/hudfarge eller andre ting. Det handler utelukkende om retten til å få definere seg selv. Og jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir muggen når noen prøver å definere familien min bort fra norskhet fordi den ikke ser ut sånn som noen mener nordmenn bør se ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Spiller det noen rolle?

Ifølge deg ja. Du mener at vi ikke er "fullgode" siden vi har mørkt hår, eller er det greit siden vi får grått hår veldig tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg ser ingenting sensasjonelt i at barn født i Uganda har nordisk utseende. Hva slags tull er dette.

Hvis jeg hadde født en unge i Uganda og tatt med til Norge hvilket utseende hadde det vært snakk om. Grønlandsk kanskje?

''Jeg ser ingenting sensasjonelt i at barn født i Uganda har nordisk utseende. ''

Nei, selvfølgelig ikke hvis begge foreldrene har nordisk utseende.

''Hvis jeg hadde født en unge i Uganda og tatt med til Norge hvilket utseende hadde det vært snakk om.''

I hvertfall 50% nordisk, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Og utseende er gitt av rase. Ergo, du segregerer folk på grunnlag av rase.

Du vil bare ikke innrømme det.

Nekter du for at det finnes ulike raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Og utseende er gitt av rase. Ergo, du segregerer folk på grunnlag av rase.

Du vil bare ikke innrømme det.

Nei, du drar det alt for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et barn fra Uganda har ikke et norsk/nordisk utseende.

Det hadde vært en sensasjon.

Nei, det skjer "hver dag" det. Så snart noen får norsk statsborgerskap så har de, per definisjon, norsk utseende.

Hvilken del av setningen er for komplisert for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Du mener at de som er født i andre land kan ikke ha norsk utseende. Ergo jeg har ikke norsk utseende. Eller du mener at de som har foreldre som er født i andre land kan ikke ha norsk utseende. Ergo jeg og naboene mine har ikke norsk utseende. Eller du mener at alle som har mørk hud vil aldri kunne ha norsk utseende uansett hvor mange generasjoner de har bodd i dette landet. Ergo du diskriminerer meg, naboene mine og de mørkhudede.

Sludder. Jeg diskriminerer ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Enten mener du at alle norske statsborgere har norsk utseende, ELLER så segregerer du dem i to grupper (med og uten norsk utseende).

Hvilken er det?

Det er ikke segregering. Du bedriver et tåpelig flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du drar det alt for langt.

Du deler folk etter om de er hvite eller svarte, for eksempel.

Ikke sant?

De hvite kan ha norsk utseende.

De svartekan ikke ha det.

Ergo - du segregerer etter rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Blodet er nok såpass utvannet at dette ikke er synlig.

Det var ganske synlig da jeg var barn at jeg og min søster hadde mørkere hår enn andre jenter på skolen, men ingen vet hvorfor min slekt er slik. Da har vi ikke nordisk utseende. Ingen nevnte noensinne noe slikt den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

Ifølge deg ja. Du mener at vi ikke er "fullgode" siden vi har mørkt hår, eller er det greit siden vi får grått hår veldig tidlig?

Nei, det har jeg IKKE sagt. Har du problemer med å forstå norsk (det kan nemlig virke slik - du er kanskje nyinnflyttet)?

(beklager, men islandsk kan jeg ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter du for at det finnes ulike raser?

Rase-teorier har vært avskaffet omtrent siden folk begynte å teste DNA, og fant ut at det var større forskjell innen en "rase" enn mellom dem.

At man har folk med forskjellig hudfarge er selvsagt sant, men det betyr ikke at folk med mørk hudfarge ikke har norsk utseende hvis de har norsk statsborgerskap.

Alle med norsk statsborgerskap har norsk utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke segregering. Du bedriver et tåpelig flisespikkeri.

Selvsagt er det segregering. Du deler opp befolkningen i grupper som har og ikke har utseende som du mener er norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sludder. Jeg diskriminerer ingen.

Løgn, igjen.

Du diskriminerer dem som du fratar retten til et utseende som samsvarer med statsborgerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg ser ingenting sensasjonelt i at barn født i Uganda har nordisk utseende. ''

Nei, selvfølgelig ikke hvis begge foreldrene har nordisk utseende.

''Hvis jeg hadde født en unge i Uganda og tatt med til Norge hvilket utseende hadde det vært snakk om.''

I hvertfall 50% nordisk, vil jeg anta.

Du deler ikke mennesker opp i 50% eller 100% norske. Hvilken halvdel av det stakkars barnet hadde vært norsk da? Øvre eller nedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Rase-teorier har vært avskaffet omtrent siden folk begynte å teste DNA, og fant ut at det var større forskjell innen en "rase" enn mellom dem.

At man har folk med forskjellig hudfarge er selvsagt sant, men det betyr ikke at folk med mørk hudfarge ikke har norsk utseende hvis de har norsk statsborgerskap.

Alle med norsk statsborgerskap har norsk utseende.

''Rase-teorier har vært avskaffet omtrent siden folk begynte å teste DNA, og fant ut at det var større forskjell innen en "rase" enn mellom dem.''

Det stemmer ikke. Nå har man til og med utviklet medisin tilpasse ulike raser.

''At man har folk med forskjellig hudfarge er selvsagt sant, men det betyr ikke at folk med mørk hudfarge ikke har norsk utseende hvis de har norsk statsborgerskap.''

Der tar du feil.

''Alle med norsk statsborgerskap har norsk utseende.''

Ikke mange som er enig i det, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...