Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Ja, skjønner hva du mener, men er ikke dette holdninger som tilhører fortiden? Litt gammeldagse og fordomsfulle beskrivelser som er med på å stigmatisere? Jeg mener ikke å dømme nå for jeg innrømmer å ha tenkt på samme måte om folk fra andre land som jeg kanskje har beskrevet som " ser typisk britisk ut..ser typisk russisk ut" etc.. Men dette VET jeg jo er fordommsfullt å si. Nå kan man ikke si slik lenger for tidene har forandret seg såpass og man vet bedre.

Men jeg skjønner denne tankegangen, men jobber hardt for å legge den godt fra meg.. =)

''Jeg mener ikke å dømme nå for jeg innrømmer å ha tenkt på samme måte om folk fra andre land som jeg kanskje har beskrevet som " ser typisk britisk ut..ser typisk russisk ut" etc.. ''

Jeg tenker at det er helt greit å tenke ved første øyekast at noen ser "typisk britisk/russisk/ghanesisk ut", så lenge man også er åpen for at et typisk/tradisjonelt utseende ikke er ensbetydende med et avgjørende eller definerende utseende for vedkommendes faktiske nasjonalitet.

Altså: Det som er avgjørende, er at man godtar at noen er feks norske, selv om man ved første øyekast har tenkt at vedkommende ser britisk eller ghanesisk ut - og at man deretter fullt ut definerer vedkommende som feks norsk.

Dette ble kronglete, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Hvis ikke, prøver jeg gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Det forundrer meg ikke. Du har ganske aparte meninger.

Nei, du har en merkelig trang til å segregere dine medborgere etter rase. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Tja. Blondt hår, lys hud, blå øyene? Et vestlig/nordisk utseende rett og slett?''

Det er veldig, veldig mange nordmenn som verken har blondt hår eller blå øyne. Det var det også for femten og førti år siden. Noen av oss har grønne eller brune øyne, og hår som er rødt/mellomblondt/brunt/leverposteifarget.

http://www.abcnyheter.no/node/60341

Leverposteifarget hår? Den var ny ;O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Hva heter klassen/opplegget for de som virkelig sliter? ;-)

Med vennlig hilsen

Nå kommer denne hersketeknikken din fram igjen. Skal jeg være ærlig er det rett og slett du som er den virkelige menings-nazien her. Du viser en ufyslig holdning overfor andre debattanter. Skam deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Men i den andre tråden så var det vel ingen som egentlig mente at en med mørkere hud ikke kunne være norsk? Men at pga den mørke huden så ser man ikke norsk ut? Altså hadde man sett norsk ut, så hadde jo ingen sett at man var adoptert f.eks.

''Men i den andre tråden så var det vel ingen som egentlig mente at en med mørkere hud ikke kunne være norsk? ''

Jo, det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg mener ikke å dømme nå for jeg innrømmer å ha tenkt på samme måte om folk fra andre land som jeg kanskje har beskrevet som " ser typisk britisk ut..ser typisk russisk ut" etc.. ''

Jeg tenker at det er helt greit å tenke ved første øyekast at noen ser "typisk britisk/russisk/ghanesisk ut", så lenge man også er åpen for at et typisk/tradisjonelt utseende ikke er ensbetydende med et avgjørende eller definerende utseende for vedkommendes faktiske nasjonalitet.

Altså: Det som er avgjørende, er at man godtar at noen er feks norske, selv om man ved første øyekast har tenkt at vedkommende ser britisk eller ghanesisk ut - og at man deretter fullt ut definerer vedkommende som feks norsk.

Dette ble kronglete, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener. Hvis ikke, prøver jeg gjerne igjen.

På en måte, ja, men samtidig så blir det veldig slitsomt (slik hun i artikkelen i The Guardian forklarte), ikke sant?

Fordi det rammer jo alltid den samme personen, særlig hvis det er så få av "dem" som det er i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

Ser det slik ut for deg at jeg ikke behersker det norske språket? Eller skulle du bare være morsom på "innflytternes" kostnad?

''Ser det slik ut for deg at jeg ikke behersker det norske språket? ''

Man kan jo begynne å lure. Leseferdighetene ser i hvertfall ut til å være ganske dårlige. Men det kan jo skyldes så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Nei, du har en merkelig trang til å segregere dine medborgere etter rase. Hvorfor?

Jeg bare konstaterer fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det slettes ikke. Jeg har ikke sagt de ikke er "gode nok". Bare at de har et annerledes utseende.

Tror du selv på det du skriver?

Selvsagt kan de ha "annerledes" utseende. Du og jeg har annerledes utseende, men vi har norsk utseende begge to. Siden det nå er flere nordmenn, så er begrepet "norsk utseende" tilsvarende utvidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ser det slik ut for deg at jeg ikke behersker det norske språket? ''

Man kan jo begynne å lure. Leseferdighetene ser i hvertfall ut til å være ganske dårlige. Men det kan jo skyldes så mye.

Dine?

Det er du som deler folk i hvite og svarte, og så skriver at du ikke deler folk etter rase.

Liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest firepile

Spørsmålet var hvorfor du segregerer?

Virket som du kommenterte "aparte meninger".

Og jeg segrerer ikke etter rase, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Dine?

Det er du som deler folk i hvite og svarte, og så skriver at du ikke deler folk etter rase.

Liksom!

Jeg deler ikke folk etter rase nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg gjør nok ikke det. Mrs Wallace la inn en link i et innlegg. Les det, så ser du.

Anbefaler at du ser programmet "Racemedicin". Meget interessant tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du ser programmet "Racemedicin". Meget interessant tema.

Ja, temaet er interessant, men det endrer ikke på noe av det jeg skrev.

Har du lest linken til Mrs Wallace?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...