Gå til innhold

Ikke rasist!


Gjest solfryd

Anbefalte innlegg

Gjest firepile

Det var ganske synlig da jeg var barn at jeg og min søster hadde mørkere hår enn andre jenter på skolen, men ingen vet hvorfor min slekt er slik. Da har vi ikke nordisk utseende. Ingen nevnte noensinne noe slikt den gangen.

Nettopp. Det spiller altså ingen rolle om man ser slik eller slik ut.

Hadde jeg vært thai bosatt i norge ville jeg aldri i værden ha sagt jeg så norsk ut. Det skulle tatt seg ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 457
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    146

  • Mrs. Wallace

    17

  • tusseline

    13

  • candyqueen_83

    7

Mest aktive i denne tråden

Nei, det har jeg IKKE sagt. Har du problemer med å forstå norsk (det kan nemlig virke slik - du er kanskje nyinnflyttet)?

(beklager, men islandsk kan jeg ikke)

Det er klart at når du lager en gruppe "norske statsborgere som ikke ser norske ut" så ligger det i kortene at de ikke er "fullgode".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, det har jeg IKKE sagt. Har du problemer med å forstå norsk (det kan nemlig virke slik - du er kanskje nyinnflyttet)?

(beklager, men islandsk kan jeg ikke)

Ser det slik ut for deg at jeg ikke behersker det norske språket? Eller skulle du bare være morsom på "innflytternes" kostnad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Selvsagt er det segregering. Du deler opp befolkningen i grupper som har og ikke har utseende som du mener er norsk.

Nei, det er det ikke. Så lenge jeg ikke har tenkt å bruke dette til noe er det ikke segregering. Det er bare en konstatering av folk har ulikt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differensiert og tilpasset opplæring, heter det nå for tiden. ;)

Hva heter klassen/opplegget for de som virkelig sliter? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Så lenge jeg ikke har tenkt å bruke dette til noe er det ikke segregering. Det er bare en konstatering av folk har ulikt utseende.

Du segregerer selvsagt, selv om du ikke PLANLEGGER å bruke det til noe.

Og hvis du ikke skal bruke det, hvorfor gjør du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Rase-teorier har vært avskaffet omtrent siden folk begynte å teste DNA, og fant ut at det var større forskjell innen en "rase" enn mellom dem.''

Det stemmer ikke. Nå har man til og med utviklet medisin tilpasse ulike raser.

''At man har folk med forskjellig hudfarge er selvsagt sant, men det betyr ikke at folk med mørk hudfarge ikke har norsk utseende hvis de har norsk statsborgerskap.''

Der tar du feil.

''Alle med norsk statsborgerskap har norsk utseende.''

Ikke mange som er enig i det, gitt.

Det stemmer, og du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nettopp. Det spiller altså ingen rolle om man ser slik eller slik ut.

Hadde jeg vært thai bosatt i norge ville jeg aldri i værden ha sagt jeg så norsk ut. Det skulle tatt seg ut!

Jeg blir helt oppgitt over naiviteten din. Hadde du vært thai---------kan du lage flere slike hypoteser? Hadde du hatt flere hjerneseller hva hadde du brukt dem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Løgn, igjen.

Du diskriminerer dem som du fratar retten til et utseende som samsvarer med statsborgerskapet.

Jeg syntes du slutte å denne latterlige hersketeknikken som det er å støtt og stadig beskylde andre for løgn. Jeg begynner nå å skjønne hvorfor du er så uglesett her inne.

Din definisjon på hva som er norsk utseende er det knapt noen andre som har, og er egentlig ganske ufrivillig morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, det er det ikke. Så lenge jeg ikke har tenkt å bruke dette til noe er det ikke segregering. Det er bare en konstatering av folk har ulikt utseende.

Jeg er helt enig i at påstandene dine er aldeles ubrukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hitler mente også at det kun var folk med arisk utseende som kvalifiserte.''

Nåda. Den var drøy. Hitler ville vel gjerne gasse de som ikke hadde arisk utseende.

Ja?

Hvorfor vil du segregere dem, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Tja. Blondt hår, lys hud, blå øyene? Et vestlig/nordisk utseende rett og slett?

Det finnes nå de som går til kirurgen for å få et såkalt norsk utseende:

http://www.siste.no/Innenriks/article1971365.ece

''Tja. Blondt hår, lys hud, blå øyene? Et vestlig/nordisk utseende rett og slett?''

Det er veldig, veldig mange nordmenn som verken har blondt hår eller blå øyne. Det var det også for femten og førti år siden. Noen av oss har grønne eller brune øyne, og hår som er rødt/mellomblondt/brunt/leverposteifarget.

http://www.abcnyheter.no/node/60341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som snakker om raser her.

Neida, du bare sier at kun hvite mennesker kan se norske ut, mens svarte ikke kan det.

Men du snakker selvsagt ikke om raser.

*hostekule*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes du slutte å denne latterlige hersketeknikken som det er å støtt og stadig beskylde andre for løgn. Jeg begynner nå å skjønne hvorfor du er så uglesett her inne.

Din definisjon på hva som er norsk utseende er det knapt noen andre som har, og er egentlig ganske ufrivillig morsom.

Du lyver jo. Beviselig.

Du sorterer mennesker inn i hvite (som kan ha norsk utseende) og svarte (som ikke kan ha norsk utseende), og etterpå påstår du at du ikke segregerer, og ikke snakker om raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Jeg er helt enig i at påstandene dine er aldeles ubrukbare.

Det forundrer meg ikke. Du har ganske aparte meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det spiller altså ingen rolle om man ser slik eller slik ut.

Hadde jeg vært thai bosatt i norge ville jeg aldri i værden ha sagt jeg så norsk ut. Det skulle tatt seg ut!

Du er ikke "thai", så det vet du ikke.

Det er faktisk meget tydelig at du ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest firepile

Det er klart at når du lager en gruppe "norske statsborgere som ikke ser norske ut" så ligger det i kortene at de ikke er "fullgode".

Nei, det gjør det slettes ikke. Jeg har ikke sagt de ikke er "gode nok". Bare at de har et annerledes utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Man kan jo være helt norsk selv om man er "ramsvart"''

Nemlig - men det var altså ikke alle enig i.

''...men jeg vil ikke kalle det å se norsk ut.''

Nei, man ser ikke norsk ut i betydningen "typisk norsk", som i "sånn har nordmenn sett ut tidligere/sånn ser mange nordmenn ut", men det er heller ikke problemet. Problemet relaterer seg til holdningene i punktet over dette, altså at folk med en viss hudpigmentering umulig kan bli helt norske.

Dessuten forandrer norsk utseende seg, slik at folk fint kan være født her til lands, av norske foreldre, med norsk morsmål og bunad og poteter og langrennsski og heifaderullan, men fremdeles ha mørk hud - og da blir det etter hvert litt rart å skille mellom "norsk" og "unorsk" per definisjon. Er man norsk statsborger og føler seg norsk, er man norsk - uavhengig av utseendet. Men det var altså noen uenige i, og det er derfor det krangles så fælt. ;)

''Men jeg syns ikke det er noe negativt i det. Ingen er like.''

Klart det ikke er noe negativt i utseendevariasjon! Herlighet, dette handler altså IKKE om å skamme seg over opprinnelse/etnisitet/hudfarge eller andre ting. Det handler utelukkende om retten til å få definere seg selv. Og jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg blir muggen når noen prøver å definere familien min bort fra norskhet fordi den ikke ser ut sånn som noen mener nordmenn bør se ut. :)

Men i den andre tråden så var det vel ingen som egentlig mente at en med mørkere hud ikke kunne være norsk? Men at pga den mørke huden så ser man ikke norsk ut? Altså hadde man sett norsk ut, så hadde jo ingen sett at man var adoptert f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er du nok. Men du ser ut som en islending vil jeg formode, som jo er til forveksling lik en nordmann.

Jeg er nordmann siden jeg har norsk statsborgerskap. Jeg synes det er latterlig hvor ofte jeg må gjenta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det sier du, sør. jeg har fulgt med litt på deg/segunda, og det virker for meg som at dere alltid må motsi andre, og spesielt når andre ikke har fakta å komme med, dere to er veldig vanskelige å diskutere med. dere lager deres egne karakteristikker av de som har en mening, men ikke fakta, og det blir jo på en måte trakassering det også. selv om du, sør, kan si at det er bare juks og fanteri med 6. sansen, selv om du aldri har sett programmet. hadde det vært en annen doler som hadde gjort det samme, så hadde vedkommende fått passet påskrevet. Dere skriver mange ganger; "du må bare innse at du har feil", som om at dere vet alt, kan alt, har aldri feil. hvis dere diskuterer på samme måten i det vanlige liv, så vil jeg tro at det blir snakket om dere når dere ikke er tilstede. skulle ønske dere to kunne være litt mer ydmyk overfor andres meninger.

for mange kan dere virke provoserende. for andre igjen er dere sikkert helt topp.

Poenget er at når man diskuterer f. eks. om noen har en 6. sans, eller ting i denne tråden, så er det logikk og fakta som teller. Sånn er verden skrudd sammen.

Når folk man diskuterer med lyver en rett opp i ansiktet (som i denne tråden) så er det klart de kan få et "direkte" svar, noen ganger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...