Gjest Sinus Sinara Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 jeg vet om et ektepar som mistet sin lille datter rundt ettårsalderen. Det var selvfølgelig veldig tragisk.Det jeg stusset veldig over var det neste barnet, som også var en pike fikk samme fornavn som den første. Jeg kan ikke sette meg til doms over andre, men det virker veldig rart på meg. Ønsker de å få det første barnet tilbake? Eller betyr navnet noe veldig spesielt for dem? Hva kan være grunnen til valget tror dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Før i tiden var det høyst vanlig å gjøre det slik. Man hadde vel gjerne et press på seg for å oppkalle og jeg vet at det i min slekt har vært opptil 3-4 Anna'er og Ole'er i enkelte familier med høy spedbarnsdødelighet. Har også hørt et eksempel på en familie der lille "Per" var dødssyk og det var veldig viktig å føre dette navnet videre. Så da "Per" fikk en lillebror mens han var dødssyk fikk også den lille navnet "Per" ettersom de trodde at den største ville dø. Noe han ikke gjorde... Så der vokste det opp to brørdre som het akkurat det samme. Litt snodig. Jeg hadde ikke valgt samme navn til et senere søsken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det første som slår meg er at det første barnet ble oppkalt etter noen i familien, og de ønsker å føre dette navnet videre. Jeg ville vel kanskje lagt til et ekstra navn hvis dette med navnetradisjon stod så sterkt. Ellers var det jo veldig vanlig før at et barn ute i søskenflokken fikk samme navn som sitt avdøde søsken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg hadde ikke gjort det, men jeg kjenner også noen som har gjort det. Grunnen er vel at de vil føre dette navnet videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg tror nok ikke vi hadde gjort det. Hvorfor noen gjør det kan man jo bare spekulere i. Andre her inne har gode forslag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en med et barn for lite Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg har ikke gjort det. Og da vi fikk barnebarn, ville de egentlig kalle opp h*n etter det døde søsken, men det greidde jeg ikke, så det ble et annet navn. Navnet til det døde barnet hører liksom til h*n, det skal ikke være andre i familien som har det navnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det var vanlig tidligere, slik mange skriver. Hvis man mistet barn kort etter fødselen, var det lite ritualer - man fikk beskjed om å glemme det og prøve igjen. Da skjedde det ofte at navnet ble gjenbrukt, hvis man fikk barn av samme kjønn. Idag er det "lov" å tenke på det døde barnet som et selvstendig menneske, ikke som en uheldig episode. Mange vil derfor ikke tenke på å bruke navnet på nytt. Men følelser rundt oppkalling og et navn som betyr noe spesielt for familien, kan selvfølgelig finnes allikevel. I vår familie har vi ingen spesielle navnetradisjoner, så vi ville nok funnet et annet navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er vel de færreste som gjør dette nå og jeg ville aldri gjort det selv.. Morfaren min hadde to storebrødre som døde som babyer og de hadde samme navn... Tror nok foreldrene skjønte at det ikke var lurt å kalle morfar det samme 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sinus Sinara Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er vel de færreste som gjør dette nå og jeg ville aldri gjort det selv.. Morfaren min hadde to storebrødre som døde som babyer og de hadde samme navn... Tror nok foreldrene skjønte at det ikke var lurt å kalle morfar det samme Nei da begynner det å bli skummelt, når barn nr tre heter det samme?`Jeg mener hvor langt skal det gå? Kanskje nr fem overlevde? Olav den femte? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fuchur Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg ville ikke ha gjort det, men min morfar het det samme som sin døde storebror, med navnene i omvendt rekkefølge. Rart for oss, men antagelig naturlig for mine oldeforeldre...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nei da begynner det å bli skummelt, når barn nr tre heter det samme?`Jeg mener hvor langt skal det gå? Kanskje nr fem overlevde? Olav den femte? Hehe, det er kanskje å gå litt for langt ;-P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er vel de færreste som gjør dette nå og jeg ville aldri gjort det selv.. Morfaren min hadde to storebrødre som døde som babyer og de hadde samme navn... Tror nok foreldrene skjønte at det ikke var lurt å kalle morfar det samme Akkurat det samme skjedde i min fars søskenflokk. Eldstedatter fikk et navn og døde. Ei ny datter ble oppkalt etter eldste, og døde også. De 10 andre barna lever i beste velgående! Sånt ER jo litt pussig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Akkurat det samme skjedde i min fars søskenflokk. Eldstedatter fikk et navn og døde. Ei ny datter ble oppkalt etter eldste, og døde også. De 10 andre barna lever i beste velgående! Sånt ER jo litt pussig... Ja, kan jammen begynne å lure! Nå hadde min morfars avdøde brødre et veldig spesielt navn (Løve), så kanskje en sammenheng her også? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thara Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Jeg hadde ikke gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det er vel de færreste som gjør dette nå og jeg ville aldri gjort det selv.. Morfaren min hadde to storebrødre som døde som babyer og de hadde samme navn... Tror nok foreldrene skjønte at det ikke var lurt å kalle morfar det samme Min morfar hadde to storebrødre som druknet før min morfar ble født. Morfar fikk da navnene til disse to guttene ;-) Så av 10 barn vokste 8 opp, den nest yngste med navnet til de to døde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.