Gå til innhold

Hvordan holde orden på lekene?

filiokus81

Anbefalte innlegg

Jeg river meg litt i håret nå altså.

Jentene har en million leker (problem 1, jeg ser den). Og det er av en eller annen grunn nærmest umulig å holde dem noenlunde sortert (Barbier for seg, møblene til dukkehuset _inni_ dukkehuset, dukkeklær i egen kasse osv). I dag var det totalkaos her igjen, og mens jentene og pappaen var ute en tur kjente jeg at jeg orket ikke begynne på en evilang sorteringsrunde (igjen!) når alt bare blir kaos med en gang likevel. Så jeg har pælmet alt opp i lekekassene, men når de våkner i morgen tidlig blir det jo kaos igjen, for de finner jo selvsagt ikke det de leter etter når alt ligger blandet. Sukk.

Hvordan gjør dere dette? Jeg skjønner at vi må ha oss en sjau og få vekk litt av det det aldri lekes med likevel. Og jeg skjønner også at vi må ha et system som fungerer i forhold til sortering og rydding.

Jeg er nok ikke flink nok til å få dem til å rydde, men de gjør det når de får beskjed altså. De bare sorterer ikke. Og så er problemet der igjen :o)

Hjelp? Med teskje, gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gjelder det å tenke "out of the box", og se ting fra et annet perspektiv.

Løsning: Rydd vekk ungene.

Det vil forhindre at leketøy og slikt blir rotet.

Med guru-hilsener ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S49857543

Fins i mange ulike varianter.. Høyere, trappeformet osv.

Søk på "trofast".

Kanskje klistre bilder av det som skal oppi hver skuff? Evt skrive på hva som skal oppi.

Hm, den der skal definitivt på lista når vi flytter neste år, og ungene får hvert sitt rom (kanskje det hjelper?). Takker!

Foreløpig har vi litt leker på lekerommet og litt i stua, og det i antakelig litt for store kasser slik at det er vanskelig å sortere ordentlig.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det å tenke "out of the box", og se ting fra et annet perspektiv.

Løsning: Rydd vekk ungene.

Det vil forhindre at leketøy og slikt blir rotet.

Med guru-hilsener ;-)

Hehe, det frister i blant det altså!

Ellers er det en eller annen gluping som har uttalt at å rydde mens ungene er små er som å måke mens det fortsatt snør. Jeg støtter meg litt til den ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det frister i blant det altså!

Ellers er det en eller annen gluping som har uttalt at å rydde mens ungene er små er som å måke mens det fortsatt snør. Jeg støtter meg litt til den ;o)

Litt avhengig av alderen, kan litt revers-psykologi funke fint. For eksempel, du kan forby dem å rydde! ;-)

Min søster er ateist, og hun sørget for å få ungene døpt, slik at når de protesterte i ungdomsalderen, så meldte de seg ut av (og ikke inn i) kirken!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig av alderen, kan litt revers-psykologi funke fint. For eksempel, du kan forby dem å rydde! ;-)

Min søster er ateist, og hun sørget for å få ungene døpt, slik at når de protesterte i ungdomsalderen, så meldte de seg ut av (og ikke inn i) kirken!

Med vennlig hilsen

Om de likner sin mor vil et slikt forbud bli tatt i mot med åpne armer. Mamma prøvde seg på noe sånt da jeg var liten og ikke ville spise paprika. Jeg lever fortsatt godt uten, for å si det sånn :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kasser fra IKEA med foto av det som skal være inni. En til Lego, en til vesker, en til togsett osv.

Selvsagt må det også være et par kasser til "ymse" som ikke er sortert, men når det er mer system på det som lager mest rot, funker det OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hjelper det å sette bilde av typen leker som skal oppi akkurat DEN lekekassa osv? Da blir det mer konkret og på en måte viktigere å legge lekene i riktig kasse?

Kanskje hjelper det også at du forteller dem at du heretter vil sjekke lekekassene hver dag før barnetv f.eks. - og hvis lekene ikke er sortert så må de gjøre dette før de ser barnetv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg en periode hadde bilder av lekene utenpå kassene, slik at barna skjønte hva som skulle hvor. Fungerte også å sette bildet oppå hylla, slik at akkurat _den_ leken skulle stå _oppå_ bildet.

Barnet var vel rundt 2 år og forstod veldig godt dette med rydding, gikk veldig greit husker jeg.

Ellers har barna nå maaange lekekasser. Og vi tillater nå bare å ha én lekekasse de leker med av gangen. F.eks. kan de ikke leke med togbane, duplo, dukker, playmobile, puslespill samtidig. Men når én type leke er fremme, er de andre lekene på plassene sine.

Dette går sånn rimelig greit. Dvs at når de leker med dukkehuset, så hender det jo at duplofigurer er med i leken, og det er ok. Men da må disse ryddes tilbake før de begynner å leke med noe annet.

Prøver i den grad det er mulig at de avslutter én type lek med rydding, før de går løs på neste.

Men, vi har våre ryddesjauer her også, for kan jo ikke kontrollere barna til enhver tid. Men at de daglig rydder rommene sine, hjelper også litt på at det ikke flyter for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem en tøff barndom, så må de bli voksne tidlig og slutter å leke, og dermed slutter å rote. Øh. *kreativ*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem en tøff barndom, så må de bli voksne tidlig og slutter å leke, og dermed slutter å rote. Øh. *kreativ*

LOL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargeklatten

Jeg synes det høres fint ut med forslagene nedover her når det gjelder kasser for duplo og togbaner osv..

Men det funker ikke for barbie!! Er vår erfaring. Hvor mange tusen små deler finnes ikke til en barbiedukke?!!

Her blir alt av barbieting samlet i to store kasser. For å finne det de leter etter så må det rotes nedi kassen for å finne tingen. Men det er ikke lov å tømme kassen på gulvet for å lette letingen.

Når det samles i et par esker så gidder ungene iallefall å rydde etter seg. Det tok altfor lang tid å sortere klær og småting og møbler hver for seg og da ble det kun kjefting fra mor..for at det skulle skje. så felles kasse er det som passer for oss med barbieleker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mora2

Her må de sortere og rydde opp etter seg nesten hver kveld. Enkelt og greit. Hender jeg hjelper til, da får vi kastet det som er i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jentene har en million leker (problem 1, jeg ser den).''

Unger har generelt altfor mye i dag. Vi har tre unger, og et par års tid var det alltid rot med leker. Heldigvis er det mye plastrammel som blir kasta etterhvert. Her er det svært lite leker igjen på den største, som er 9. Kun lego, tegnesaker, Dsi + spill, klinkekuler, bøker. alt har sin faste plass = viktig for å holde orden. Det gjelder å møblere riktig, har skuffeplass til smådingser, og holde det sortert.

Det er ikke naziregime her altså, datterens rom fylter over av leker (etter min smak), men alt har sin plass, også her.. Vi har blitt bedre til å kaste, sorter og gi bort - og ikke minst, kjøpe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vaere jeg gjentar mye som har blitt sagt allerede, jeg har ikke lest traaden ennaa.

1. Kast. Alt som er loest og lite (ikke del av et sett) og neppe inspirerer til lek gaar enten i soepla eller til loppemarked/UFF. Det samme gjelder leker jentene har vokst fra. Bruk saa lang tid paa denne sorteringen at du sverger aa aldri kjoepe slike leker igjen og du husker de mange arbeidstimene naar ungene maser om kinderegg.

2. Fjern noen sett med leker - for eksempel et dukkehus og en bilbane jentene ikke er saa opptatt av akkurat naa. Sett det paa en bod eller i et skap eller i garasjen. Pakk inn til jul og gi i julegave tilbake til ungene. Neida... Ta det fram igjen en regnvaersdag om noen maander, samtidig som du pakker noe annet vekk. Slik holder du nyhetens interesse ved like.

3. Sorter. Soerg for at du har nok hyller, kasser og bokser. Min erfaring er at du trenger to stykk store Billy-hyller (husk aa skru de fast til veggen!), en svaer kasse (som staar paa gulvet), fire medium stoerrelse kasser (som passer inn i hyllene) og masse smaa bokser. Alle lekesett skal ha sin egen kasse eller boks. Store leker skal ha en fast plass i hyllene. Diverse medium-stoerrelse, blandede leker puttes opp i den stooore lekekassen. Den store lekekassen kan ogsaa brukes til de kveldene hvor tanken paa aa sortere gjoer deg kvalm. Slik kan du rydde, men utsette litt av jobben til neste dag.

4. Vaer selektiv med hva du plasserer hoeyest i hyllene. Malesaker, tegneblyanter, blokker, boeker du vil ha litt kontroll paa og holde fine, byggesett med masse smaa deler og, sist med ikke minst, spill og puslespill.

5. Lag regler. Kun et sett med leker skal ut av gangen (per barn, om de ikke leker sammen). Puslespillet maa ryddes opp foer de faar ta fram dukkehuset. Legoen skal tilbake i kassen foer de faar sette seg og tegne. Det skaper mye bedre lek og konsentrasjon hos barna, i tillegg til mindre frustrasjon og irritasjon hos mamma. Vinn-vinn. Paa grunn av denne regelen ser vaart lekerom perfekt ut hele tiden (skryt, skryt, skryt). Stua, der i mot, hvor vi voksne holder til stort sett... Vel. Hadde bare sambo respondert like godt paa regler som lillemann...

6. Rommet maa vaere pent dekorert, tilpasset barna og koselig. Slik vil de foele en viss stolthet og ha interesse for aa beholde det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kasser fra IKEA med foto av det som skal være inni. En til Lego, en til vesker, en til togsett osv.

Selvsagt må det også være et par kasser til "ymse" som ikke er sortert, men når det er mer system på det som lager mest rot, funker det OK.

Bilder på kassene var smart. Det skal prøves :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å sette bilde av typen leker som skal oppi akkurat DEN lekekassa osv? Da blir det mer konkret og på en måte viktigere å legge lekene i riktig kasse?

Kanskje hjelper det også at du forteller dem at du heretter vil sjekke lekekassene hver dag før barnetv f.eks. - og hvis lekene ikke er sortert så må de gjøre dette før de ser barnetv?

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg en periode hadde bilder av lekene utenpå kassene, slik at barna skjønte hva som skulle hvor. Fungerte også å sette bildet oppå hylla, slik at akkurat _den_ leken skulle stå _oppå_ bildet.

Barnet var vel rundt 2 år og forstod veldig godt dette med rydding, gikk veldig greit husker jeg.

Ellers har barna nå maaange lekekasser. Og vi tillater nå bare å ha én lekekasse de leker med av gangen. F.eks. kan de ikke leke med togbane, duplo, dukker, playmobile, puslespill samtidig. Men når én type leke er fremme, er de andre lekene på plassene sine.

Dette går sånn rimelig greit. Dvs at når de leker med dukkehuset, så hender det jo at duplofigurer er med i leken, og det er ok. Men da må disse ryddes tilbake før de begynner å leke med noe annet.

Prøver i den grad det er mulig at de avslutter én type lek med rydding, før de går løs på neste.

Men, vi har våre ryddesjauer her også, for kan jo ikke kontrollere barna til enhver tid. Men at de daglig rydder rommene sine, hjelper også litt på at det ikke flyter for mye.

Det er noe sånt jeg har lyst til å få til. Jeg skjønner at jeg trenger flere lekekasser, færre leker, og bedre kustus på avkommet :o)

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Kreativ som alltid!

(jeg ler fortsatt av den "gå alltid med sykkelbukse")

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...