Gå til innhold

Vokst ut av vognen - sover ikke inne...

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi blei nettopp 2 år, og har for lengst vokst ut av Simovognen sin. I vinter har hun sovet i ekstra lang voksi urban, og da med beina laaaangt utenfor kanten på vognen. Dette har gått helt fint. Men når vi nå snart må ta ut posen, så kan hun ikke lenger ligge i vognen, hun har beina utenfor nesten fra knærne.

I barnehagen sover hun inne, sammen med mange andre barn, det har ikke vært noe problem. Hun sovner lett, men våkner også veldig lett, men det er en annen historie.

Her hjemme derimot, er det en helt annen sak. På kvelden har vi gode rutiner, og jenta vår er glad i å legge seg. Koser seg i senga si:-)

Men på dagen - ikke snakk om! Hun blir helt fortvilet, og forstår ikke hva hun skal oppi der midt på dagen. Det er klart jeg kan "tvige" det igjennom, men det ville IKKE ha blitt noe positiv opplevelse! Og siden hun har så godt forhold til senga fra før, vil jeg ikke ødelegge det. De gangene jeg har prøvd, har det blitt mye gråt og styr, og det har til slutt endt med at hun ikke har sovet den dagen, eller at hun har sovnet på fanget mitt i sofaen noen timer seinere. Prøver jeg da å bære henne opp, er hun våken med en gang - med masse gråt og frustrasjon!

På dager vi bare går hjemme, kan hun noen ganger klare seg uten søvn, men til vanlig er det "søvn avler søvn" som gjelder hos oss. Sover hun to timer på dagen, kan hun sove tolv timer på natten. Sover hun ikke på dagen, kan det bli ned mot ti timer på natten. Og da er hun utslitt! Så å kutte ut/trappe ned på dagsovingen er ikke aktuelt enda.

Har også prøvd å legge henne i dobbeltsengen, men det funker ikke bedre, enten jeg er der eller går ut. Er jeg der, kan hun ligge og kose seg en stund, men så blir det bare styr. Det samme skjer på sofaen...

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en lengre vogn.

Babyjogger City. Mitt beste kjøp:

http://www.babyjogger.no/prod_city.htm

Eller Simo sportstrille. Mitt nest beste kjøp, pga av at den ikke har svingbare hjul, og er dobbelt så tung som førstnevnte:

http://www.simo.no/SIMO08/Vogner/Modellene/Sportstrille.htm

Men vi har allerede en Simo kombi, som hun altså har vokst waaaaaay ifra! Er disse noe lengre altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseseng inne på et annet rom enn hennes rom?

Ja, har vurdert noe slikt... Men har ikke reiseseng, så jeg vil liksom være sikker på at det skal gjennomføres før jeg gidder å kjøpe en. Veldig usikker på om løsningen er å "bure henne inne" i en reiseseng. Om vi ikke burde få henne til "frivillig" å sove på en madrass etc slik de gjør i barnehagen. Er nemlig overbevist om at det vil bli skrik hvis jeg prøver, og da må jeg være enig med meg selv først, om at det skal gjennomføres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få tak i en billig, brukt trille som bare kan stå på verandaen til soving?

Er triller noe lenger enn Simo kombi? Har liksom alltid hørt at det er de største vognene. Og den har hun altså vokst i fra big time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sov i vogn på den alderen, så vidt jeg husker. Vi hadde en sportstrille og beina hang vel kanskje litt utenfor etterhvert uten at de brydde seg noe særlig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har allerede en Simo kombi, som hun altså har vokst waaaaaay ifra! Er disse noe lengre altså?

Kombivogn er for babyer ;-) De som jeg har nevnt er skikkelige vogner, som passer til 4-års alder, minst. *erfaren* Babyjoggeren er klart lengst i ryggen og superduperlett å manøvrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Er hun spesielt stor eller lang? I barnehagen vår sover alle i vogner, og selv de som er langt over tre (og sover på dagen ) får plass i vanlige vogner. Og ingenting henger utenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Kombivogn er for babyer ;-) De som jeg har nevnt er skikkelige vogner, som passer til 4-års alder, minst. *erfaren* Babyjoggeren er klart lengst i ryggen og superduperlett å manøvrere.

På simo kombi står det jo at den er frem til barnet er ca 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ta deg en handletur du

Kombivogner er for små barn. Du er nødt til som de andre påpeker kjøpe større vogn. Ta med barnet ditt til en forhandler og prøv de forskjellige vognene så vil du se hva som er riktig vogn for deg.

Ellers så har vi i barnehagen vår kasser til å sette under bena på barn som har for små vogner. Med bred og stødig kasse med noe mykt på toppen så klarer barna å sove med bena på den.

Men først må vogna være maksimal lang nok siden barnet sover best i en slik en lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut at hun er så mye lenger enn vogna. Er hun veldig lang for alderen?

Simo-vogna vi hadde passet helt greit til en sovende 2-åring. Etterhvert kom føttene utenfor, men det gjorde ingenting.

Jeg vil tro at så lenge ungen sover, så har hun det greit. Hvis ikke kan du jo sette noe foran vogna, slik at føttene kan hvile på det.

Jeg ville ikke brukt flere 1000 på ei ny vogn nå, det er jo ikke lenge før hun ikke trenger vogn lenger i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joggevognene tror jeg er ganske lange i ryggen. Har i alle fall sett flere som er blitt brukt til store barn, 4-5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På simo kombi står det jo at den er frem til barnet er ca 4 år.

Jeg vet det, men det stemmer ikke. Tenk selv: sportsdelen er ca like lang som bagen (ca 88 cm lengde) = kan umulig passe til en 4-åring. Dette skjønner ikke folk i det øyeblikket de blir foreldre og svir av tusenvis av kroner på vogn (nei, ikke jeg heller - jeg var overbevist om at kombivogna var den eneste vogna jeg kom til å trenge...)

Ei sportstrille (de nevnte modellene) passer til kroppslengde opp til 110 cm, minst.

Hvis jeg skulle hatt et barn i dag, hadde jeg kun kjøpt ei vogn: Babyjogger City.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Jeg vet det, men det stemmer ikke. Tenk selv: sportsdelen er ca like lang som bagen (ca 88 cm lengde) = kan umulig passe til en 4-åring. Dette skjønner ikke folk i det øyeblikket de blir foreldre og svir av tusenvis av kroner på vogn (nei, ikke jeg heller - jeg var overbevist om at kombivogna var den eneste vogna jeg kom til å trenge...)

Ei sportstrille (de nevnte modellene) passer til kroppslengde opp til 110 cm, minst.

Hvis jeg skulle hatt et barn i dag, hadde jeg kun kjøpt ei vogn: Babyjogger City.

Nei, jeg har ikke peiling. Hehe. Jeg bare leste det som stod der jeg. Hadde regnet med at de ga ut riktig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er lenge nok igjen til hun slutter med dagsoving til at jeg ville investert i noe nytt.

Antakeligvis blir det enkleste å satse på noe man kan legge beina på (kasse, krakk, bord eller noe annet). Alternativt kan du legge en sponplate nedi vogna under madrassen, som er lang nok, men det blir kanskje en litt mer ustabil løsning tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun spesielt stor eller lang? I barnehagen vår sover alle i vogner, og selv de som er langt over tre (og sover på dagen ) får plass i vanlige vogner. Og ingenting henger utenfor....

JA, hun er spesielt lang! De ler av henne på helsestasjonen, for å si det sånn;-) Vi fikk tidlig beskjed fra barnehagen, om at hun måtte begynne å sove inne lenge før de vanligvis trenger det, for de hadde ikke vogn som passet henne. Da tok jeg med vår egen vogn til og fra i steden. Men nå duger ikke det lenger heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombivogner er for små barn. Du er nødt til som de andre påpeker kjøpe større vogn. Ta med barnet ditt til en forhandler og prøv de forskjellige vognene så vil du se hva som er riktig vogn for deg.

Ellers så har vi i barnehagen vår kasser til å sette under bena på barn som har for små vogner. Med bred og stødig kasse med noe mykt på toppen så klarer barna å sove med bena på den.

Men først må vogna være maksimal lang nok siden barnet sover best i en slik en lengst mulig.

Hmm, kasser under - det har jeg aldri hørt om før! Sikkert lurt, men upraktisk å dra med seg rundt hvis man utover våren/sommeren skal på tur noe sted da...

Samtidig er jeg usikker på om vi vil prioritere å kjøpe helt ny vogn nå, da hun avskyr å sitte i vogn, så den så å si kun blir brukt til soving... Men å prøve noen, og så lete litt på finn.no er jo kanskje en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut at hun er så mye lenger enn vogna. Er hun veldig lang for alderen?

Simo-vogna vi hadde passet helt greit til en sovende 2-åring. Etterhvert kom føttene utenfor, men det gjorde ingenting.

Jeg vil tro at så lenge ungen sover, så har hun det greit. Hvis ikke kan du jo sette noe foran vogna, slik at føttene kan hvile på det.

Jeg ville ikke brukt flere 1000 på ei ny vogn nå, det er jo ikke lenge før hun ikke trenger vogn lenger i det hele tatt...

Hun er veldig lang for alderen - har alltid blitt ledd litt av på helsestasjonen;-) Så Simovognen har vært for liten siden seinsommeren egentlig...

Greia er at fotbrettet som settes opp som støtte under føttene når hun skal ligge, den har en liten kant nederst. Ikke deilig å ligge med leggene over en slik kant... En annen ting er at selene heller ikke passer godt lenger. Skal hun ha dem på seg, blir hun liggende så langt oppe i vogna at hun "skaller". Kan jo alltids bytte til annen type sele som festes i siden på vogna da...

Jeg har skikkelig ikke lyst til å bruke mange tusen på ny vogn nå nei, for hun er fra før IKKE glad i å sitte i vogn. En meget aktiv type;-) What to do??! Flere her som har nevnt en kasse etc til å ha beina på. Det har jeg aldri hørt om før, men kan jo kanskje prøves så lenge hun sover her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...