Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Når snudde dere barna deres i bilen? Hvilken alder? Det sies vel at de helst skal sitte bakovervendt til de er fire år, men blir dette praktisert rundtom? Jenta mi blei nettopp to, og det begynner å bli veldig trangt for beina. Nå blir det vel litt mindre sko utover, ikke store støvler, så da går det kanskje gjennom sommeren. Men så er jeg redd jeg må knyte knute på henne for å få henne inn der... Er 2,5 år alt for lite til å snu henne? Jeg veit flere andre som har snudd barna tidlig også, men stoler ikke på at dette er trygt av den grunn... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BORING Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 For et tema! Blir det kjedeligere nå så... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 For et tema! Blir det kjedeligere nå så... Tja, det var nå ikke skrevet for underholdningens del... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Lillevill blir fire i mai og sitter bakovervendt (i akta graco duologic). Det går fint det, selv om det begynner å bli småtrangt i setet og beina ikke er akkurat utstrekt... Hun er en slank type, da, så det har kanskje noe å si for at det går såpass greit. Men jeg tviler at det blir plasss til henne der neste vinter, selv om hun er langt unna vektgrensen på 18 kg. Storesøster snudde vi da hun var halvannet år, men for 12 år siden var det ikke like farlig å sitte framovervendt som det er nå - dvs ikke så mye fokus på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 De skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Opp til fire år har ikke vært mulig med nr 1 her, hun ble snudd mellom 2-2,5 års alder. Må jo også se ann lengden på barna. Var for få dager siden å så på barneseter og snakket med betjeningen om dette. Han sa at det er bedre at barna sitter med bena i krøll enn å snu dem for tidlig. Så enn må bare vurdere selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Lillevill blir fire i mai og sitter bakovervendt (i akta graco duologic). Det går fint det, selv om det begynner å bli småtrangt i setet og beina ikke er akkurat utstrekt... Hun er en slank type, da, så det har kanskje noe å si for at det går såpass greit. Men jeg tviler at det blir plasss til henne der neste vinter, selv om hun er langt unna vektgrensen på 18 kg. Storesøster snudde vi da hun var halvannet år, men for 12 år siden var det ikke like farlig å sitte framovervendt som det er nå - dvs ikke så mye fokus på det. Hmm, kanskje vi har et "dårlig" sete i forhold til plass...? Jenta mi er også ganske smal, men veldig lang for alderen. Sikkert som en gjennomsnittlig 3-åring. Vi har et Britax sete, det er ganske høyt (klumpete under), og sittedelen står jo helt inntil ryggen i baksetet. Dermed er det egentlig ingen beinplass i det hele tatt, bare det lille som blir fordi setet heller litt bakover... Kanskje vanlig at det er slik? Klart ting var annerledes før, og det er vel ikke farligere nå enn da. Men jeg veit at jeg ikke ville tilgi meg selv dersom noe skulle skje og vi hadde snudd henne for tidlig selv om vi er godt opplyste om at det ikke er bra...! Men altså, hvis din fireåring får plass, så bør jo min toåring også få plass... Da blir det kanskje seteshopping etterhvert isteden! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 De skal sitte bakovervendt så lenge som mulig. Opp til fire år har ikke vært mulig med nr 1 her, hun ble snudd mellom 2-2,5 års alder. Må jo også se ann lengden på barna. Var for få dager siden å så på barneseter og snakket med betjeningen om dette. Han sa at det er bedre at barna sitter med bena i krøll enn å snu dem for tidlig. Så enn må bare vurdere selv. Til fire år har jeg nok liten tro på her også! Men det er stor forskjell på to og fire... Kanskje vi rett og slett må se oss om etter et annet sete? Som gir litt mer beinplass. Men da veit jeg jo det i hvert fall - at det anbefales å heller sitte trangt enn forovervendt. Har tenkt litt på det også se, hva om noe skjer mens hun sitter slik i en ball? Men da drøyer vi nok en god stund til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist jente Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 ''Barn i bil: Forovervendt eller bakovervendt Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca. fire år. Forskning basert på kollisjonstester og reelle ulykker viser at barna helt klart sitter sikrest i bilen ved å sitte bakovervendt. Årsaken er at hodet til mindre barn er mye større og tyngre i forhold til resten av kroppen, sammenlignet med større barn og voksne. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet enn hos voksne. Når barnets tunge hode kastes frem i en eventuell kollisjon samtidig som kroppen holdes på plass av selene i barnstolene blir belastningen og faren for skade langt større enn den blir for voksne. Forovervendt I forovervendt posisjon, dvs. at barnet sitter med kjøreretningen, vil nakke og hode få stor bevegelse ved frontkollisjon. Nakkemusklene vil kunne få en overstrekking med varig mén. Ved kraftig sammenstøt vil barnet bli presset kraftig mot bilbeltet og kan få indre skader. Barnet får også en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakken og hodet. Bakovervendt Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik at belastningen blir mindre. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng. I underkant av 50 prosent av alle ulykker er frontkollisjoner, og da gjerne i høy hastighet. Bøyde ben er ikke farlig! Mange foreldre snur barna tidlig fordi de mener barna sitter ubehagelig hvis de har bena bøyd når de sitter i en bakovervendt barnestol. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, og de synes som oftest ikke det er så ubehagelig heller. Det gjelder her som ellers på biltur med barn; ta gode pauser med jevne mellomrom og la alle i bilen komme ut og strekke på seg. Enda viktigere i nye biler Med dagens nye biler er det enda viktigere at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten for at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne. For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca. fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet '' Her tror jeg det står det meste om hvordan sikre barn i bil best mulig. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Til fire år har jeg nok liten tro på her også! Men det er stor forskjell på to og fire... Kanskje vi rett og slett må se oss om etter et annet sete? Som gir litt mer beinplass. Men da veit jeg jo det i hvert fall - at det anbefales å heller sitte trangt enn forovervendt. Har tenkt litt på det også se, hva om noe skjer mens hun sitter slik i en ball? Men da drøyer vi nok en god stund til... Ettersom jeg forsto så er det bedre trafikksikkerhetsmessig at de sitter slik med bena bøyd enn om man snur dem hvertfall. Ja de er behjelpelige i forretningen om du skal se på om det er lurt å bytte sete, forhør deg så blir du mer sikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Hmm, kanskje vi har et "dårlig" sete i forhold til plass...? Jenta mi er også ganske smal, men veldig lang for alderen. Sikkert som en gjennomsnittlig 3-åring. Vi har et Britax sete, det er ganske høyt (klumpete under), og sittedelen står jo helt inntil ryggen i baksetet. Dermed er det egentlig ingen beinplass i det hele tatt, bare det lille som blir fordi setet heller litt bakover... Kanskje vanlig at det er slik? Klart ting var annerledes før, og det er vel ikke farligere nå enn da. Men jeg veit at jeg ikke ville tilgi meg selv dersom noe skulle skje og vi hadde snudd henne for tidlig selv om vi er godt opplyste om at det ikke er bra...! Men altså, hvis din fireåring får plass, så bør jo min toåring også få plass... Da blir det kanskje seteshopping etterhvert isteden! Det finnes bakovervendte seter som er godkjente opp til 25 kilo også (britax two way elite feks). Jeg vet med meg selv at jeg ville heller byttet til et slikt enn å snu minstefrøkna i toårsalderen. Jeg tror frøkna mi er 100 cm, hun veier 15 kilo. Og hun har _aldri_ klaged over at hun har dårlig beinplass - det er kun vi voksne som ser at det er slik... For henne spiller det ingen rolle. Og jeg ser av innlegget til trist jente at det faktisk er viktigere at de sitter bakovervendt lenger nå, pga konstruksjonen til nyere biler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Vi snudde snuppa rett etter at hun fylte 3 år... Vi var selvfølgelig også klar over anbefalingen om bakover til fire år - men snuppa mistrivdes bakover (ikke bilsyk altså, men hun ble mye mer masete og "gnålete" - en bagatell så klart, men ganske slitsomt i det daglige...) Og selvom JEG følte at jeg begikk en stor feil da jeg snudde henne så "tidlig", så var vi vel året "treigere" med å snu henne enn omtrent alle vi kjenner... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Eldste ble snudd da hun var ca 2,5 år, da hadde vi noe i nærheten av verdens minste bil. Minsta blir 3 til sommeren og sitter bakovervendt fortsatt i en nyere stasjonsvogn. Hun liker det ikke, og protesterer på at søsteren får sitte "rett vei". Antakelig gir vi etter og snur henne når hun runder 3. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 ca 3 år. Litt bøyde knær er å fortrekke framfor en brukket nakke, om en skulle være uheldig å havne i en ulykke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 ''Barn i bil: Forovervendt eller bakovervendt Risikoen for å bli drept eller skadet er fem ganger høyere i forovervendte barnestoler enn i bakovervendte. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er ca. fire år. Forskning basert på kollisjonstester og reelle ulykker viser at barna helt klart sitter sikrest i bilen ved å sitte bakovervendt. Årsaken er at hodet til mindre barn er mye større og tyngre i forhold til resten av kroppen, sammenlignet med større barn og voksne. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet enn hos voksne. Når barnets tunge hode kastes frem i en eventuell kollisjon samtidig som kroppen holdes på plass av selene i barnstolene blir belastningen og faren for skade langt større enn den blir for voksne. Forovervendt I forovervendt posisjon, dvs. at barnet sitter med kjøreretningen, vil nakke og hode få stor bevegelse ved frontkollisjon. Nakkemusklene vil kunne få en overstrekking med varig mén. Ved kraftig sammenstøt vil barnet bli presset kraftig mot bilbeltet og kan få indre skader. Barnet får også en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakken og hodet. Bakovervendt Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik at belastningen blir mindre. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng. I underkant av 50 prosent av alle ulykker er frontkollisjoner, og da gjerne i høy hastighet. Bøyde ben er ikke farlig! Mange foreldre snur barna tidlig fordi de mener barna sitter ubehagelig hvis de har bena bøyd når de sitter i en bakovervendt barnestol. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, og de synes som oftest ikke det er så ubehagelig heller. Det gjelder her som ellers på biltur med barn; ta gode pauser med jevne mellomrom og la alle i bilen komme ut og strekke på seg. Enda viktigere i nye biler Med dagens nye biler er det enda viktigere at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten for at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne. For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca. fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet '' Her tror jeg det står det meste om hvordan sikre barn i bil best mulig. http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/ Tusen takk! Blei rimelig sikker på at hun skal få sitte bakovervendt en god stund til! Hun klager tross alt ikke... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Det finnes bakovervendte seter som er godkjente opp til 25 kilo også (britax two way elite feks). Jeg vet med meg selv at jeg ville heller byttet til et slikt enn å snu minstefrøkna i toårsalderen. Jeg tror frøkna mi er 100 cm, hun veier 15 kilo. Og hun har _aldri_ klaged over at hun har dårlig beinplass - det er kun vi voksne som ser at det er slik... For henne spiller det ingen rolle. Og jeg ser av innlegget til trist jente at det faktisk er viktigere at de sitter bakovervendt lenger nå, pga konstruksjonen til nyere biler. Jepp, etter å ha lest svaret hennes er jeg sikker på at frøet skal få sitte bakovervendt en god stund til. Hun klager tross alt ikke, og det er meget sjelden vi kjører lenger enn 30 min (hvis ikke det er fordi hun sover i bilen). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Vi snudde snuppa rett etter at hun fylte 3 år... Vi var selvfølgelig også klar over anbefalingen om bakover til fire år - men snuppa mistrivdes bakover (ikke bilsyk altså, men hun ble mye mer masete og "gnålete" - en bagatell så klart, men ganske slitsomt i det daglige...) Og selvom JEG følte at jeg begikk en stor feil da jeg snudde henne så "tidlig", så var vi vel året "treigere" med å snu henne enn omtrent alle vi kjenner... Kan godt forstå at mas og gnål fra baksetet er slitsomt! Vi har ei skikkelig utålmodig jente, og det hadde sikkert vært mindre styr hvis vi hadde snudd henne. Men heldigvis må vi ikke kjøre til og fra barnehagen, så det er ikke hver dag hun er i bilen akkurat... Derfor vil jeg ikke la dette telle. Og etter å ha lest svaret til "trist jente", er jeg helt sikker på at jeg skal tøye det så langt som mulig! Men jeg ser også at det er veldig vanlig å snu barna rundt 2-års alder - underlig egentlig! Vi synes vel at de er så store da... ;-) Takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Våre ble snudd ca. ved 2 år 8-10 mnds alder. Eldstemann fordi han plutselig begynt å kaste opp så fort vi begynte å kjøre omtrent, etterpå viste det seg at han ikke reagerte på bilkjøringen, men på en medisin han gikk på etter den siste hjerteoperasjonen. Det ble liksom aldri aktuelt å snu ham igjen. Yngstemann ble snudd fordi de satt veldig nære hverandre i baksetet på en tur vi var ute på og ståket og bråket noe voldsomt så pappan til slutt gikk lei og tvangssnudde minstemann så de kom litt lengre fra hverandre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Eldste ble snudd da hun var ca 2,5 år, da hadde vi noe i nærheten av verdens minste bil. Minsta blir 3 til sommeren og sitter bakovervendt fortsatt i en nyere stasjonsvogn. Hun liker det ikke, og protesterer på at søsteren får sitte "rett vei". Antakelig gir vi etter og snur henne når hun runder 3. Takk for svar! Tre er nok veldig mye bedre enn to ja, og etter å ha lest svaret til "trist jente", er jeg helt klar på å vente så lenge som mulig! Hun klager ikke, og må ikke sitte i bilen hver dag, så det får bare være litt trangt! Det er forresten utrolig hva man kan få til med førstemann som ikke har noe å måle mot. Blir nok andre boller når man får en til som ser hva storesøster får lov til ja! Huhh...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 ca 3 år. Litt bøyde knær er å fortrekke framfor en brukket nakke, om en skulle være uheldig å havne i en ulykke. Absolutt! Jeg har lest svaret til "trist jente", og egentlig lagt hele saken på is for lang lang tid:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Våre ble snudd ca. ved 2 år 8-10 mnds alder. Eldstemann fordi han plutselig begynt å kaste opp så fort vi begynte å kjøre omtrent, etterpå viste det seg at han ikke reagerte på bilkjøringen, men på en medisin han gikk på etter den siste hjerteoperasjonen. Det ble liksom aldri aktuelt å snu ham igjen. Yngstemann ble snudd fordi de satt veldig nære hverandre i baksetet på en tur vi var ute på og ståket og bråket noe voldsomt så pappan til slutt gikk lei og tvangssnudde minstemann så de kom litt lengre fra hverandre... Har intrykk av at dette er det vanligste egentlig - mellom to og tre år. Merkelig egentlig, når man leser svaret til "trist jente". Det er jo ting jeg visste, men jammen blei jeg overbevist om å drøye leeeenge til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.