Gå til innhold

Katt

Gjest Sååå glade for råd

Anbefalte innlegg

Gjest Makan til fjåse altså
Skrevet

Jeg orker ikke å forholde meg til slike ekstreme situasjoner som aldri har vært en del av mitt liv, og som jeg ikke har noen form for erfaring med. Heldigvis. Jeghar aldri vært borti denne formen for sykdom. Det aller meste kan jo behandles med medisiner i dag, kan det ikke?

Hørt på maken. Give us a fucking brake Colette.

Du "orker ikke forolde deg til slike ekstreme situasjoner for det er du ikke vant med" så du kaster dritt rundt deg i bøttevis forde noen må flytte og kanskje pga sine barn.

Du virker som en bortskjemt, prinsesse-på-erta, meget naiv og for ikke å snakke om iq-fraværende drittunge.

Kanskje du kunne tie stille da vet du og noen ganger la de som er vant til å leve i hardt vær få ordne ting på sin måte uten dine babyskrik

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

28

• morsan

12

• trollemor;o)

5

• Holmes

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Har akkurat gitt bort en voksen katt selv
Skrevet

Har friuke neste uke og skel begynne å ta telefoner. Takk for godr råd. Og så fint at det ordnet seg for streifkatten:)

Lykke til. Krysser fingrene for dere :)

Skrevet

Mennesker og dyr har levd i sameksistens til alle tider. Og det har vært problemfritt enten det gjaldt katt, ku, sau eller hund og andre dyr.

Hvorfor er det så mye vanskeligere i dagens samfunn? Tåler vi mindre enn før? Er vi sykere enn før? Jeg skjønner ikke. Men synes det er synd at så mye som egentlig er bra for oss mennesker blir et problem pga av sykdom.

Hei Colette,

"Før" døde folk da de var 30-40 år gamle i gjennomsnitt, dvs. veldig mange døde som barn.

Min eks sin bestemor mistet 20 av sine 26 barn til vanlige sykdommer. Tenk deg det!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg orker ikke å forholde meg til slike ekstreme situasjoner som aldri har vært en del av mitt liv, og som jeg ikke har noen form for erfaring med. Heldigvis. Jeghar aldri vært borti denne formen for sykdom. Det aller meste kan jo behandles med medisiner i dag, kan det ikke?

Man gir ikke et barn medisiner, Colette, bare for å redde en katt. Det er ikke rettferdig ovenfor barnet. Dessuten risikerer man at ungen blir virkelig hyperallergisk, og kan få anafylaktisk sjokk dersom han/hun kommer i kontakt med katter.

Jeg har en venninne som er så allergisk for katter at hun havnet i oksygentelt på sykehuset fordi hun gikk inn i et hus det hadde vært katt 6 måneder tidligere (tidligere eier), og verken hun eller nåværende eier visste om det.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

Jeg hadde ganske enkelt latt være å flytte. Hensynet til et gammelt dyr ville ha vært viktigere enn noe annet i min verden.

......................................

jeg fant ingen ord, men er sjokkert over holdningen din.

trollemor;o)
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Men nå har jeg ikke vurdert å gi bort barna mine i noen sammenhenger da:-) Og nesten like lite selvfølgelig skulle det være å kunne gi bort en gammel katt. Hjertet mitt gråter i slike sammenhenger...

Når dyr likestilles med mennesker gråter hjertet mitt.......

Jeg liker dyr og har aldri vært stygg med noe dyr, men dyr er dyr og jeg var ikke et sekund i tvil om at vi gjorde det rette da vi avlivet katten vår. Vi hadde en venn som ikke kunne komme på besøk pga katten (astma) og i tillegg skulle vi flytte til et sted hvor det ikke var lov å ha katt.

klart det var trist, men i min verden går mennesker foran dyr.

Skrevet

Når dyr likestilles med mennesker gråter hjertet mitt.......

Jeg liker dyr og har aldri vært stygg med noe dyr, men dyr er dyr og jeg var ikke et sekund i tvil om at vi gjorde det rette da vi avlivet katten vår. Vi hadde en venn som ikke kunne komme på besøk pga katten (astma) og i tillegg skulle vi flytte til et sted hvor det ikke var lov å ha katt.

klart det var trist, men i min verden går mennesker foran dyr.

Selvsagt!

Noe annet skulle tatt seg ut.

Med vennlig hilsen

trollemor;o)
Skrevet

OK:-) Dream on :-)

Noen adopterer en gammel katt fordi de syns synd i katten og vil at den skal få det godt de siste leveårene sine.

trollemor;o)
Skrevet

Det er vel ganske naturlig å ville ta til seg et dyr man kan ha en ganske lang stund?

Jeg mener..et gammelt dyr på 14 år, som du ikke vet hvor lenge du kan beholde. Det skal ganske mye idealisme til for å foretrekke dette valget.

Det er ikke alle mennesker som knytter seg like sterkt til dyr som ti mennesker vet du, så jeg ser ikke at dette skulle være et problem.

Gjest og det mener jeg
Skrevet

Noen adopterer en gammel katt fordi de syns synd i katten og vil at den skal få det godt de siste leveårene sine.

Ert dyr skal ha det godt så lenge det lever. Men "leve -og døspørsmålet" blir et helt annet når man sammenligner dyr og mennesker. Menneskeverd er noe helt annet enn dyreverd.Noe annet er rett og slett barbarisk. Men man skal være snill mot dyret sitt så lenge en har det.

Gjest Sååå glad for råd
Skrevet

Hvordan er det mulig å klare å omplassere en katt man har hatt i 14 år? Jeg fatter det ikke....:-(

Ikke noe kjekt nei:( Men jeg følte at den tanken var bedre enn avliving.Ta den med i den nye leiligheten kan vi uansett ikke, desverre. Ikke bare,bare med dyr.

Gjest Sååå glad for råd
Skrevet

Har du ikke ei gammal tante e.l. som bor alene og gjerne vil ha dyr? ;)

Vi fant en kattunge midt på bilveien for mange år siden. Kunne ikke beholde katten pga astma i familien, men min enslige tante (og nabo) tok den til seg :) Den levde mange lykkelige år på gården vår :) Nå har tante tatt til seg to omstreiferkatter som bare har slått seg til hos oss. Den ene er nok opprinnelig villkatt, for det er kun tante som får klappe den selv om den er fryktelig nysgjerrig på oss også (sniker seg usett inn i huset og piler ut når vi ser den osv.) Kjempesøt :))

Min gamle tante som kunne vært aktuell, har desverre katt.

Men en fin tanke:)

Gjest Dilemma eller ei?
Skrevet

Når jeg legger inn slike innlegg som jeg har gjort her i kveld, så risikerer jeg alltid masse motstand og kjeft fra andre brukere. Fordi jeg skriver ting som ikke er politisk korrekt. Bl.a. ved å framheve at dyrs liv også har krav på sikkerhet og kjærliget. Og ikke bare menneskers.

Jeg melder meg derfor ut av debatten nå. Før den tar helt av, slik som den har gjort noen ganger før:-)

Jeg angrer hver gang jeg går inn i slike debatter. Noe jeg gjør pga min kjærlighet til dyr. Men gjort er gjort denne gangen også.

Godnatt:-)

Det handler da ikke om PK uttalelser eller ei, men det faktum at du vil sette et dyrs liv foran et menneskes. For de aller fleste andre er det heldigvis galskap.

Gjest Dilemma eller ei?
Skrevet

"Jeg tror du må skille på somatiske og psykiske lidelser. Det er ikke påfunn fra 3-åringen å ikke puste, å spy opp slim eller bli blå i ansiktet. Det er ikke føleri eller ubehag, det er livsfarlig. Hvis du nå prøvde å si at astma er et påfunn, et ubehag eller et føleri.

Ut over det så er det vel ikke noen stor hemmelighet at altfor mange arbeidsdyktige mennesker er over på uføretrygd, noen sikkert pga følerier og ubehag. Jeg kjenner ingen slike, men det betyr ikke at jeg avviser at de finnes."

Så du mener at psykiske lidelser ikke er like reelle som fysiske lidelser? Hva mener du med at psykiske lidelser er "føleri"? Det du skriver her, virker utrolig fordomsfullt!

''Så du mener at psykiske lidelser ikke er like reelle som fysiske lidelser? Hva mener du med at psykiske lidelser er "føleri"? Det du skriver her, virker utrolig fordomsfullt!''

Nå må du nok lese hele tråden før du røvler ut av deg slike ting.

Jeg svarte på Colettes helt tydelige antydninger om at astma er føleri. Føleri hører psykiatrien til, og det er helt sikker tilfeller hvor noen har følt på seg en uføretrygd. Slik som noen helt sikkert har jugd på seg vonde rygger osv.

Tenk litt før du hiver deg på tastaturet neste gang.

Skrevet

Når jeg legger inn slike innlegg som jeg har gjort her i kveld, så risikerer jeg alltid masse motstand og kjeft fra andre brukere. Fordi jeg skriver ting som ikke er politisk korrekt. Bl.a. ved å framheve at dyrs liv også har krav på sikkerhet og kjærliget. Og ikke bare menneskers.

Jeg melder meg derfor ut av debatten nå. Før den tar helt av, slik som den har gjort noen ganger før:-)

Jeg angrer hver gang jeg går inn i slike debatter. Noe jeg gjør pga min kjærlighet til dyr. Men gjort er gjort denne gangen også.

Godnatt:-)

''Bl.a. ved å framheve at dyrs liv også har krav på sikkerhet og kjærliget. Og ikke bare menneskers.''

Jeg er veldig enig med deg i dette - det er utrolig viktig å ha tanke på dyrs velferd.

Men som han i "Mitt liv som hund" sa - "man måste jamföra"! Han tenkte på romhunden Laika og fant ut at han selv ikke hadde det så verst likevel.

Og apropos Laika: Jeg selv gråt en hel lørdagskveld som barn - helt utrøstelig - etter at Roald Øyen i "Bit for bit" hadde avslørt et bilde av Laika, og deretter la til: "Hunden som ble skutt ut i verdensrommet, men som aldri vendte tilbake"

Men - "man måste jamföra" - noe min sønn hadde litt vanskeligheter med under denne historien, som skjedde for noen år siden:

Vi kjørte bil, og plustelig gjorde jeg en brå unnamanøver for å unngå å kjøre på et ekorn. Han lurte på hva som skjedde, jeg fortalte, og han snakket om hvor viktig det var å styre unna så man ikke kjørte på dyr!

Da la jeg til at man måtte se an trafikken - om det var trygt å styre unna. Åh, nei, det var han helt uenig i - unngå å kjøre på dyr var viktigst! Så jeg spurte han: Men hva hvis jeg styrer unna en fugl for deretter å kjøre av veien og bli drept selv - hadde det ikke vært bedre å ha overlevd selv om fuglen døde?

Det kom en laaang tenkepause fra baksetet, før han innrømmet at han jo ikke ville at jeg skulle dø, "men det var veldig trist med den fuglen, da"

Det er veldig rosverdig å ha tanke på dyrs velferd veldig høyt på lista, og selv om triste dyreskjebner fortsatt rører meg dypt, har jeg også blitt litt mer rasjonalist siden jeg som barn så på Roald Øyen på TV.

Skrevet

Det er fint at du prøver å omplassere katten. Kanskje er det noen du kjenner som kunne tenke seg å overta den?

For noen år siden skulle noen bekjente flytte til utlandet for 2-3 år, og da fikk vi høre at de hadde avlivet sin gamle katt. Hadde jeg visst om "katteproblemet" på forhånd, kunne jeg ha tilbudt meg å overta/passe katten :-)

Vi hadde vært litt i "tenkeboksen" om vi skulle ha katt i 2-3 år, før vi omsider fikk oss katt for noen måneder siden. Tanken på å skulle overta en godt voksen katt hadde ikke vært avskrekkende for meg - da kan man jo finne ut om dette med katt er noe for en selv uten å binde seg opp til dyrehold i kanskje 15 år eller mer framover.

trollemor;o)
Skrevet

Ert dyr skal ha det godt så lenge det lever. Men "leve -og døspørsmålet" blir et helt annet når man sammenligner dyr og mennesker. Menneskeverd er noe helt annet enn dyreverd.Noe annet er rett og slett barbarisk. Men man skal være snill mot dyret sitt så lenge en har det.

Enig.

Skrevet

''Men man skal være snill mot dyret sitt så lenge en har det.''

Det er jeg helt enig i, men jeg synes man også skal ha en relativt høy terskel før man avliver kjæledyret sitt. Avlivining av unge friske dyr bare fordi det "ikke passer" å ha kjæledyr lenger, synes jeg er horribelt.

Men den dyrlegen vi benyttet til min barndoms hund mente at i hans praksis var problemet nærmest det motsatte - folk ventet "for lenge" med avlivning av gamle, syke dyr, slik at de etter hans mening led unødig fordi eierne ikke "ville slippe taket".

Skrevet

''Så du mener at psykiske lidelser ikke er like reelle som fysiske lidelser? Hva mener du med at psykiske lidelser er "føleri"? Det du skriver her, virker utrolig fordomsfullt!''

Jeg svarte på Colettes helt tydelige antydninger om at astma er føleri. Føleri hører psykiatrien til, og det er helt sikker tilfeller hvor noen har følt på seg en uføretrygd. Slik som noen helt sikkert har jugd på seg vonde rygger osv.

"Følt på seg", "løyet på seg"

Er ikke dette fordommer? Og hvis ikke dette er fordommer, hva vil du da kalle det?

Skrevet

Jeg har tenkt meg nøye om jeg. Det er derimot DU som ikke virker helt gjennomtenkt her. Kanskje litt selvinnsikt hadde vært tingen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...