Gå til innhold

Utbrenthet eller annet?


Gjest Vestla

Anbefalte innlegg

Gjest Vestla

Hei, Jeg (kvinne, 40-årene) har vært sykmeldt fra full jobb i 2 mnd sammenhengende nå. Årsak: utbrenthet, men er det 'hele historien' lurer jeg på? (Kan det f.eks. være ME, jeg tør nesten ikke skrive det.) Ble syk med mykoplasma-lungebetennelse for snart 2 år siden. Siden da har helsen min vært redusert. Legen var litt sen med å behandle det. Men nå - hjelp - jeg kommer meg ikke ordentlig, og tåler så lite av fysisk aktivitet før jeg får feberfølelese i kroppen. Blir utmattet for lite, men kan ha lyst til mer enn jeg kan. Når jeg har kommet meg, og går en liten tur (som jeg elsker) kan jeg kjenne meg så bra at jeg tro at 'det hele er over!' Og blir veldig glad. (Men nå vet jeg bedre.) Har også rare vekslinger mellom iskulde og glovarme i føttene, målt høyt kolesterolinnhold (av dårlig type), tot.8 i blodet og får en 'influensa-følelse' /febril følelese ved belastning (fysisk el. mentalt). Får en rød prikk på øyehviten når jeg blir dårlig, og får større og større mørke ringer under øynene selv om jeg sover relativt bra og ca. 8 timer. Er normalvektig og røyker ikke. Skal til hjerteundersøkelse (ultralyd) fordi pulsen min gikk så raskt opp i astmatest. Det var det av fysiske ting. Jeg skal ikke tilbake til arbeidsplassen min når jeg (håper jeg!) blir frisk el. bedre. Det blir skifte av jobb for meg, grunnet uheldige forhold på arbeidsplassen som har virket negativt på helsen min. Det var sistnevnte forhold som utløste siste trøkk slik at jeg nå er helt sykmeldt. Ellers har jeg lenge vantrives i landsdelen hvor vi bor, og har et stort ønske om og konkret plan om å flytte tilbake til min egen landsdel. Jeg har et barn i grunnskolealder, så det blir flytting for 2 mennesker - noe som er mer omfattende. Ellers kan jeg nevne: Jeg leser, ser TV og leser noe fag for å holde på med noe. Går også småturer (30-45 rolige minutter) Men blir av og til fristet til litt lengre - fordi jeg er så glad i å være ute og i bevegelse i naturen. Jeg blir ofte svært opplagt og glad av det. Da kan jeg få en 'smell' etterpå, trolig fordi det ble litt for mye. Min skrekk er at jeg i fremtiden ikke lenger kan nyte mitt friluftsliv og være fysisk aktiv som før. Jeg er også redd for helsen min generelt. Det er nifst å tåle så lite og måtte legge seg på sofaen etter bare en vanlig liten handletur f.eks. Jeg har kommet meg noe på disse 2 mnd, men så lite at det uroer meg. Yoga, etter CD, har hjulpet og gitt energi, men jeg mangler energi/initiativ til å fortsette med det. Jeg har også lurt på om Qigong kan være en annen rolig treningsform for meg. Kjære alternativ-lege: Hvordan tolker du dette? Hva kan du anbefale for meg? Med vennlig hilsen Hva kan du anbefale som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Du spør konkret om du kan ha ME eller er utbrent. Diagnosene er begge vanskelige å stille og baserer seg delvis på at man utelukker andre sykdomsårsaker som lavt stoffskifte, mangel på jern eller vitamin B12 og så videre. Du bør også følge opp hjerteundersøkelsen på grunn av pulsen. Like viktig som diagnosen synes jeg det er hva man gjøre med sine plager. I ditt tilfelle høres det ut som om du har hatt både fysiske (Mycoplasma infeksjon) og psykiske (mistrivsel) belastninger siste tiden. Mørke ringer under øynene og at du tåler trening dårlig tyder på energimangel. Innen tradisjonell kinesisk medisin anbefales da at man er forsiktig med hard fysisk trening og heller bruker treningsmetoder som Qigong som er utmerket i slike tilfeller. Qigong er en metode som brukes over hele verden og er særlig nyttig ved rekonvalescens etter sykdom. Jeg har selv vært i Kina og sett gode resultater hos bl.a. kreftpasienter som kan være plaget med utmatthethet. Jeg vil støtte deg i å ta en revurdering av det du nevner om din arbeidsplass og hvor dere bor, gjerne sammen med noen du har tillit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vestla

Du spør konkret om du kan ha ME eller er utbrent. Diagnosene er begge vanskelige å stille og baserer seg delvis på at man utelukker andre sykdomsårsaker som lavt stoffskifte, mangel på jern eller vitamin B12 og så videre. Du bør også følge opp hjerteundersøkelsen på grunn av pulsen. Like viktig som diagnosen synes jeg det er hva man gjøre med sine plager. I ditt tilfelle høres det ut som om du har hatt både fysiske (Mycoplasma infeksjon) og psykiske (mistrivsel) belastninger siste tiden. Mørke ringer under øynene og at du tåler trening dårlig tyder på energimangel. Innen tradisjonell kinesisk medisin anbefales da at man er forsiktig med hard fysisk trening og heller bruker treningsmetoder som Qigong som er utmerket i slike tilfeller. Qigong er en metode som brukes over hele verden og er særlig nyttig ved rekonvalescens etter sykdom. Jeg har selv vært i Kina og sett gode resultater hos bl.a. kreftpasienter som kan være plaget med utmatthethet. Jeg vil støtte deg i å ta en revurdering av det du nevner om din arbeidsplass og hvor dere bor, gjerne sammen med noen du har tillit til.

Jeg takker for hurtig svar!

Da har jeg et kort tilleggsspørsmål før jeg takker for meg: Kan man få dekket utgifter til kurs i Qigong via fastlege f.eks.? (Fra mitt nåværende bosted vil det være mellom 100-150 mil til nærmeste sted hvor kurs gis, og vil innebære flyreise t/r + opphold.) Jeg har kjøpt en bok, men trenger opplæring.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sddaf

Jeg takker for hurtig svar!

Da har jeg et kort tilleggsspørsmål før jeg takker for meg: Kan man få dekket utgifter til kurs i Qigong via fastlege f.eks.? (Fra mitt nåværende bosted vil det være mellom 100-150 mil til nærmeste sted hvor kurs gis, og vil innebære flyreise t/r + opphold.) Jeg har kjøpt en bok, men trenger opplæring.

Med vennlig hilsen

Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...