Gjest "får håpe du ikke er lærer" Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Er dagens lærere og skole så dårlig at foreldre bare kan overta hele greia? Både med tanke på organisering/gjennomføring? Gjør fagpersoner (lærere med 4 års utdanning kan vel kalles fagfolk?) så slett og dårlig jobb, at foreldre kan bestemme og overta hele greia? Jeg bare spør... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Nei Det finnes mange gode og engasjerte lærere. Men de jobber under kraftig stress og tidspress. Noen lærere jobber alene med opp til 30 barn. Det sier seg selv at noen barn da faller utenfor lærerens "radar". 15 barn pr lærer hadde vært fine grupper, og læreren hadde da hatt bedre oversikt og tid til å følge alle opp på en bedre måte. I tillegg burde lærerne hatt fri hvert 4-5 år til å ta videreutdanning/oppdatere seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 De fleste foreldre ville ikke "overlevd" i et klasserom stort mer enn 1 undervisningstime. Det er da en grunn til at man må ha lærerskolen for å bli lærer! Selv er jeg lærer i kulturskolen, men ville ikke hatt sjangs hvis jeg skulle undervise i f.eks matte. Jeg har rett og slett ikke "verktøyet" i orden. Jeg mener dagens lærere er blant de flinkeste vi har hatt noensinne, men jeg skulle ønske de hadde mer ressurser til kurs i f.eks IKT, og at endel kjørte litt strammere disiplin. tror vi mistet endel struktur med L97. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. *fnise* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. Ja for hver dag er jo en fest 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Lærerne skal ofte ha kollektiv opplæring/faglig påfyll for bli ennå bedre. Når lærerene er på kurs, setter man bare inn foreldre som vikarer noen dager enkelt og greit..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Nei. Men jeg tror en god del foreldre er temmelig urealistiske med tanke på barnas evner. Og bortskjemte med mange rettigheter og få plikter. Dermed skal det lite motgang til før de innbilder seg at de bare kan ta over og gjøre det bedre selv. Tror EnolaGay. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Du tenker på den tidligere tråden om foreldrestyrt skole? Selvfølgelig kan foreldre overta skolen og drive den et par dager med et noe alternativt opplegg. Opplegget blir selvsagt ikke slik som skolen har det de andre 180 dagene i året, men det er vel ingen krise;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. Haha! Bull's eye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Du tenker på den tidligere tråden om foreldrestyrt skole? Selvfølgelig kan foreldre overta skolen og drive den et par dager med et noe alternativt opplegg. Opplegget blir selvsagt ikke slik som skolen har det de andre 180 dagene i året, men det er vel ingen krise;-) Jeg trodde hun tenkte på den tråden om hvem som burde ha innflytelse på hvilken lærer en klasse skulle ha, spesielt om hvor mye foreldrene kunne bestemme. I den diskusjonen var det noen som fikk slengt "får håpe du ikke er lærer" o.l., etter seg. Skoleovertakelse for noen dager er sikkert greit så lenge det er godt planlagt, enten det er foreldre eller lærerstudenter som "overtar". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest se på løsninger Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Personlig er jeg lei lærere som alltid skal skylde på at de har så mange elever når de har gjort en dårlig jobb. Virker på meg som en del lærere stagnerer fordi de aldri vil se om de kan gjøre noe bedre. Alt skyldes jo bare at de har så mange elever om de gjør noe galt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg har 2 barn i grunnskolen, de har begge vært borti flere lærere på den skolen de går på. Jeg har bare kjempepositive erfaringer når det gjelder alt, så mitt svar på spørsmålet er NEI. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "får håpe du ikke er lærer" Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Personlig er jeg lei lærere som alltid skal skylde på at de har så mange elever når de har gjort en dårlig jobb. Virker på meg som en del lærere stagnerer fordi de aldri vil se om de kan gjøre noe bedre. Alt skyldes jo bare at de har så mange elever om de gjør noe galt. Så ditt svar på spørsmålet er ja? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. Hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Nei. Men det finnes naturligvis eksempler på spesielt gode og spesielt dårlige lærere, i tillegg til de som er "på det jevne" - akkurat som ellers i arbeidslivet. I tilfellet med de dårlige lærerne, virker det som om en del foreldre tror at man bare kan sette til side alle regler fra arbeidslivet, og "bli kvitt dem", eller i alle fall sørge for at akkurat DERES barn slipper å ha noe med denne læreren å gjøre, sånn uten videre. Sånn er det naturligvis ikke, og takk og pris for det! I tillegg tror jeg noen som svarte deg nedenfor, har helt rett, når de sier at mange foreldre overvurderer barna sine. Spør en gjeng foreldre om hvor mange som tror barna deres er "over gjennomsnittlig" ditt eller datt, og jeg tipper at 95 % av foreldrene vil si at deres barn ligger langt over når det gjelder både det ene og det andre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Helt sikkert. Vi ser jo her stadig vekk hvordan foreldrene gleder seg noe enormt til å ha bursdagsselskap med ansvaret for ca. 1/2 skoleklasse etpar timer én gang i året. ;-) Spikeren på hodet! Men jeg tror det ikke hadde vært så vanskelig å slå enkelte av lærebokforfatterne... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg har ikke egne barn, men forholder meg nært til relativt mange - og alle bortsett fra ett av barna har gode skoletilbud. Noen av dem har faktisk lærere som jeg når som helst kunne tenkt meg å forgylle:-) Jeg har uttallige eksempler på ting barna har fortalt om hvordan lærerne strekker seg for å inspirere dem maksimalt. Merker jeg er lei av all klagingen på lærere generelt sett. Enkelte gjør selvfølgelig en elendig jobb, men for meg ser det ut som om flertallet jobber hardt for at barna skal utvikle sitt potensiale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg har ikke egne barn, men forholder meg nært til relativt mange - og alle bortsett fra ett av barna har gode skoletilbud. Noen av dem har faktisk lærere som jeg når som helst kunne tenkt meg å forgylle:-) Jeg har uttallige eksempler på ting barna har fortalt om hvordan lærerne strekker seg for å inspirere dem maksimalt. Merker jeg er lei av all klagingen på lærere generelt sett. Enkelte gjør selvfølgelig en elendig jobb, men for meg ser det ut som om flertallet jobber hardt for at barna skal utvikle sitt potensiale. I min statistikk har jeg også ganske mange lærere jeg kunne forgyldt for hver jeg får lyst til å rulle i tjære og fjær. Lærebøkene barna har og den dårlige organiseringen av fagstoffet, samt mangelen på tydelige læringsmål er derimot et konstant gnagsår. Men det er ikke den enkelte lærers skyld. Der styrer de hysteriske skolereformistene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 I min statistikk har jeg også ganske mange lærere jeg kunne forgyldt for hver jeg får lyst til å rulle i tjære og fjær. Lærebøkene barna har og den dårlige organiseringen av fagstoffet, samt mangelen på tydelige læringsmål er derimot et konstant gnagsår. Men det er ikke den enkelte lærers skyld. Der styrer de hysteriske skolereformistene. mvh Jeg har best innsikt i hvordan ting skjer på skolen til min niese som nå snart går ut av 10. klasse. Jeg synes hun har forholdt seg til svært tydelige læringsmål, og at skolen stort sett strukturerer elevenes opplæring på en god måte. Forøvrig vil jeg også gjerne rulle de som fungerer dårligst i tjære... Det er få ting som opprører mer enn å være vitne til dårlige læringsmuligheter for unger som skyldes lærere eller skolemiljø. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.