Gå til innhold

Sliten og deprimert


Gjest sliten tobarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest sliten tobarnsmamma

Hei Jeg er 33 år, utdannet sykepleier, men for tiden ikke i jobb grunnet mange årsaker. For mange år siden hadde jeg diagnosen alvorlig anorexi, og var innlagt i over halvannet år. Dette har vært symptomfritt noen år, og jeg så på meg selv som frisk. Har hatt to tette svangerskap med noe komplikasjoner, og fått to friske barn. Siden spiseforstyrrelsen har jeg slitt med alvorlig jernmangelanemi. Tester har vist at jeg ikke absorberer jern, så nå får jeg det iv jevnlig. Jeg har vært helt nede i 5 i hb, nå har jeg 8. I fjor vår fikk jeg en akutt betennesle i en skulder. Jeg var da i jobb, men ble sykemeldt pga dette. begynte for tidlig i jobb igjen, ble sykemeldt på nytt med nye smerter. Noen runder slik. Jeg liker ikke å være syk eller borte fra jobb, og presser meg selv altfor mye. Det ser jeg nå. En dag i høst sa det bare stopp. Jeg orket ingenting, gråt mye, sov ikke, spiste ikke, husket ingenting. Ble lagt inn i seks uker for akutt behandling av en alv depresjon.Gikk ned 8 kg. Nå er det syv uker siden utskrivelse. Jeg følte jeg var bedre, men nå føler jeg at jeg er på god vei nedover igjen. Jeg sliter med mat, søvn, hukommelse og interesse. Orker ingenting. Vil ingenting. Dette er ikke så enkelt når man har to små barn. Nå er sykepengeperioden min over. Jeg har søkt om AAP, og venter på svar. Jeg vet ikke om jeg vil få det, og jeg føler ingen helt kan informere meg om hvilke muligheter jeg har. Akkurat nå føles det umulig å noengang gå tilbake i jobben min ved sykehus-sengepost. Jeg føler meg så sliten, og føler i stor grad at jeg ikke orker mer av noenting. Jeg venter på time hos behandler(pds) samt MR av skulder, og har en veldig ok fastlege. Jeg lurer på hvorfor jeg er så sliten? Og hvordan skal jeg komme meg ut av dette? Hvilke muligheter har jeg for omplassering/omskolering? Håper på svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Du beskriver et blandet bilde av psykiske og fysiske plager som vi ofte ser i allmenpraksis. En Hb på 8 er fortsatt langt under det normale og betyr at du må bruke mye viljestyrke for å gjennomføre en vanlig hverdag da blodet ditt har redusert evne til å frakte oksygen. Når det gjelder dine rettigheter så går sykepengerettighetene ut etter et år og fra 1. mars i år er det innført arbeidsavklaringspenger som erstattter tidligere attføring og midlertidig uførhet. Det skal være en mere fleksibel ordning der du kan jobbe det du orker og sende meldekort hver annen uke til NAV om hvor mye du har vært på jobb og dine aap regnes ut fra det. I slike tilfeller som ditt har jeg god erfaring med at man avholder et møte der NAV, arbeidsgiver,fastlegen og du er tilstede. Her kan både medisnske, arbeidsmessige og trygdemessige problemstillinger drøftes. Det kan hende at arbeidsgiver har en fysisk lettere jobb og ikke minst hjelper det å ha en plan for fremtiden slik at du slipper å leve med så stor usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...