Gjest Halli Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Er det veldig smittsomt? Er det greit å ta med mitt 10 mnd barn i hus der det er kyssesyke eller er det best å la være? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Hva med å google? Mulig at retningslinjene for kyssesyke er endret. Jeg ble skikkelig dårlig, og aner ikke hvordan jeg ble smittet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Ingen av de jeg kjenner som har hatt kyssesyken har visst hvor de ble smittet, og jeg tror heller aldri jeg har hørt om at noen rundt dem har blitt syke. Men jeg hadde ikke tatt med en 10 mnd gammel baby til et hus med kyssesyke, tror jeg. Men så er nok jeg veldig forsiktig, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Stod ikke hvor smittsomt det er, men det smitter i allefall via spytt, dvs dråpesmitte, så vær obs på det. ''Smitte skjer gjennom spytt og det tar 4-8 uker fra man blir smittet til man blir syk. De fleste voksne (95%) har vært smittet, men de fleste blir ikke særlig syke av viruset. Derfor vet de ikke at de er/har vært smittet. Man kan smitte andre selv om man ikke selv har vært syk. Det er uvanlig at man får sykdommen igjen, de fleste er immune etter den første gangen.'' Klippet fra: http://www.legevakten.oslo.kommune.no/gode_rad/luftveier/article54521-17168.html Stod også litt info om barn og smitte her: http://www.helsenett.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=389&func=view&catid=1&groups_only=0&id=24413&a=1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest livsvarig immun I hope Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det varireer litt, jeg tror at i perioder med nedsatt immunforsvar blir man lettere smittet. Det skjedde med meg. Jeg visste ikke om noen rundt meg som var syke, men fikk likevel sykdommen. Om jeg har blitt smittet av et glass som var dårlig vasket i kantinen, om noen i bussen hadde hostet på meg? Vet ikke... kanskje omgangsvenner hadde viruset i seg, men at det ikke hadde brutt ut? Hørt at det ligger latent hos mange uten å bryte ut. Men i ettertid har jeg sett at jeg nok hadde dårlig immunforsvar og var lett mottakelig den tiden, jeg stresset, slet i et dårlig forhold, spiste dårlig, jobbet mye overtid osv.... Så ble jeg plutselig veldig trøtt og slapp, etter noen dager hovnet lymfekjertlene på halsen opp og ble kjempestore... jeg begynte å tenke på kreft og det som verre var, og kom meg til legen... men jeg hadde allerede lest en del om kyssesyken, selv om jeg ikke hadde hovne mandler kunne det jo tyde på det? Og det var det første legen mistenkte og, men tok for sikkerhetsskyld blodprøve og halsprøve... som var positiv. Og leververdiene mine ble sterkt forhøyet og fortsatte å øke i ukene som kom, jeg måtte avstå fra fysisk aktivitet og holde meg i ro til jeg ble bra igjen... SÅ slapp som jeg var da har jeg aldri før vært! Orket knapt bla om en side i et blad, sitte på msn var tortur, husker en venninne begynte å krangle med meg på msn og jeg måtte bare gå, for jeg orka jo bare sitte 2 min før jeg måtte legge meg nedpå... så ukene som kom lå jeg i sofaen og så tv, hele dagen... fikk knapt i meg mat, spydde en del og ble veldig slapp. Glad jeg slipper det igjen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.