Gå til innhold

Hvilket ord har erstattet "tilbakestående"?

Anbefalte innlegg

Gjest Elinda12
Skrevet

Jeg har forstått at ordet "tilbakestående" ikke lenger brukes. Men hvilke(t) ord kan beskrive personer som er i grenseland mellom det som regnes som normalt, og lettere psykisk utviklingshemming?

Hvis en person er i et forhold, har serfikat, kan delta på kurs grupper, etc men kan ha problemer med å forstå begreper, har slitt med lærevansker på skolen og har problemer med å forstå konsekvenser av ting. At det feks ikke er lurt å gå inn for å få et barn når man ikke har et stabilt forhold, ikke noe eget sted å bo, ingen utdanning utenom grunnskolen. Har ikke vært i jobb, og går på rehabiliteringspenger. Hun hadde lyst på barn, men trodde ikke ta det kom til å skje med en gang, siden hun hatt hørt at det kunne ta en stund når man sluttet med p-pillene.

Denne personen, som jo er i slutten av tjueårene virker på meg veldig "enkel" i tankegangen. Har en del problemer med å reflektere, eller se ting fra andre synsvinkler. Er mest opptatt av det som er her og nå.

Jeg ville ikke tenkt at hun er utviklingshemmet, men på mange måter litt "kort". Finnes det noe ord som har tatt over for det man kanskje før ville kalt, lettere tilbakestående?

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Adriana

13

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• ekte nick

2

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror lettere psykisk utviklingshemmet ER ordene man bruker. Men ikke til personen... Om personen ikke har en diagnose av noe slag tror jeg ikke man bruker noe ord. Annet enn kanskje slike som "enkel" eller lignende, og da ikke så vedkommende hører det.

Jeg har flere i min familie, MED diagnoser og god oversikt over egne tilkortkommelser. Men ikke noe vi snakker om til daglig. En av dem har sågar fått barn også.. desverre for barnet, får man si. Men har fått assistanse på alle plan, så det går på et vis, i noen år i alle fall.

Gjest Elinda12
Skrevet

Jeg tror lettere psykisk utviklingshemmet ER ordene man bruker. Men ikke til personen... Om personen ikke har en diagnose av noe slag tror jeg ikke man bruker noe ord. Annet enn kanskje slike som "enkel" eller lignende, og da ikke så vedkommende hører det.

Jeg har flere i min familie, MED diagnoser og god oversikt over egne tilkortkommelser. Men ikke noe vi snakker om til daglig. En av dem har sågar fått barn også.. desverre for barnet, får man si. Men har fått assistanse på alle plan, så det går på et vis, i noen år i alle fall.

vet du om "generelle lærevansker" er noe som brukes ? har man spesifikke lærevansker, så betyr det at man har lærevansker til tross for at men evnemessige sies å være på det normale. lærevanskene er da uventede.

Men ved generelle lærevansker så er personens evnemessige utrustning redusert, så lærevanskene er ikke lenger spesifikke. Jeg har lurt litt på om "generelle lærevansker" er stasjonen før lettere PU, men er ikke sikker. Prøver å google meg til det men har ikke hatt hellet med meg.

Gjest Elinda12
Skrevet

ja, jeg jublet ikke akkurat når hun annonserte at hun var gravid. Jeg fikk heller lyst til å si :shit!. Jeg tenkte mest på hva hun i det hele tatt kunne tilby et barn. En ting er å være i psykisk ubalanse, noe annet er det om man er, hva skal man si ganske "kort" i tillegg. Jeg håper virkelig at ikke ungen blir veldig skadelidende pga dette.

Jeg har ofte tenkt tanken på at man burde hatt en serfikat for å få barn, på samme måte som man må ha det for å kjøre bil. Det betyr ikke at du likevel ikke kan kjøre som en gris, men antallet griser i trafikken er i hvertfall redusert med tanke på om alle skulle hatt fri tilgang med biler.

Skrevet

Generelle lærevansker.

Men generelle lærevansker trenger vel ikke bety at man automatisk ville scoret lavere enn normalt på en IQ-test?

Annonse

Gjest Elinda12
Skrevet

Men generelle lærevansker trenger vel ikke bety at man automatisk ville scoret lavere enn normalt på en IQ-test?

jo, det er det som skiller spesifikke lærevansker som dysleksi og dyscalculi fra generelle lærevansker. Ved sistnevne uttrykk så betyr det at evnenivået generelt sett er lavt og at vanskene sannsynligvis skyldes det. Men det er jo selvsagt mange gråsoner her og ofte vanskelig å vurdere om noe er spesfikt eller generelt.

Skrevet

jo, det er det som skiller spesifikke lærevansker som dysleksi og dyscalculi fra generelle lærevansker. Ved sistnevne uttrykk så betyr det at evnenivået generelt sett er lavt og at vanskene sannsynligvis skyldes det. Men det er jo selvsagt mange gråsoner her og ofte vanskelig å vurdere om noe er spesfikt eller generelt.

Hm. Jeg ville aldri tenkt generelle lærevansker om en som kommer til kort ovenfor andre ting enn rene "fag". For eksempel er det slik at mange som sliter grusomt med fag som egner seg supert til omsorg.

Når man kommer til kort OGSÅ ved slike ting som å gi omsorg til barn, eller gir omsorg som om man er et barn selv. Worst case mottar omsorg fra barnet! Da er man forbi alt av lærevansker i min bok..

Men sånne skiller har lite å si i virkeligheten, annet enn hva slags "årsak" NAV trenger for ytelse! I virkeligheten er grensene ofte så usynlige og årsakene så mange, at man ikke kan kalle det noe annet enn livet...

Det er slik at "alle" kan få barn. Og så får man bare forsøke å hjelpe hverandre med oppgaven! I ditt tilfelle synes jeg du skal ta bekymringen opp med fastlegen hennes. Du kan fortelle og han/hun kan høre på deg. Og siden følge opp etter beste evne. Du kan også gi beskjed til barnevernet alt mens hun er gravid. Ble gjort i vårt tilfelle.

Og i alle fall kan du være den som sitter i kulissene og observerer hele veien. Slik at barnet har en sjanse om det verste scenarioet slår til.

Skrevet

Det er vel de gråsonene som er litt "skumle". Har opplevd mennesker med generelle lærevansker som jeg absolutt ikke ville tenkt på som "tilbakestående" i det hele tatt.

Selv tenker jeg at det kanskje blir mer riktig å si at et menneske man tidligere kalte "lettere tilbakestående" har en "liten hjerneskade"?

Gjest Elinda12
Skrevet

Hm. Jeg ville aldri tenkt generelle lærevansker om en som kommer til kort ovenfor andre ting enn rene "fag". For eksempel er det slik at mange som sliter grusomt med fag som egner seg supert til omsorg.

Når man kommer til kort OGSÅ ved slike ting som å gi omsorg til barn, eller gir omsorg som om man er et barn selv. Worst case mottar omsorg fra barnet! Da er man forbi alt av lærevansker i min bok..

Men sånne skiller har lite å si i virkeligheten, annet enn hva slags "årsak" NAV trenger for ytelse! I virkeligheten er grensene ofte så usynlige og årsakene så mange, at man ikke kan kalle det noe annet enn livet...

Det er slik at "alle" kan få barn. Og så får man bare forsøke å hjelpe hverandre med oppgaven! I ditt tilfelle synes jeg du skal ta bekymringen opp med fastlegen hennes. Du kan fortelle og han/hun kan høre på deg. Og siden følge opp etter beste evne. Du kan også gi beskjed til barnevernet alt mens hun er gravid. Ble gjort i vårt tilfelle.

Og i alle fall kan du være den som sitter i kulissene og observerer hele veien. Slik at barnet har en sjanse om det verste scenarioet slår til.

''Hm. Jeg ville aldri tenkt generelle lærevansker om en som kommer til kort ovenfor andre ting enn rene "fag". For eksempel er det slik at mange som sliter grusomt med fag som egner seg supert til omsorg.

''

En person som sliter med lesefag , inkludert matematikk kan likevel gjøre en god jobb. De kan også ha normal intelligens forøvrig men ha en liten kognitiv svikt på akkurat dette feltet.

Men så har du disse som når du hører de prate, må ha noe mer en vanlige lærevansker. Det har noe med hvordan de vurderer ting, om de kan se for seg konsekvenser av handlinger. En person som sliter helt grusomt med matematikk og også har dysleksi vil som regel også være i stand til å vurdere, eller i hvertfall finne ut gjennom andre hvordan man skal klare seg økonomisk hvis man venter barn. Ellers vil de jo få et grusomt sjokk når de bare får en engangsstødnad. At hun må flytte hvis typen gjør det slutt bør jo også være noe hun har tenkt over før hun satte igang dette babyprosjektet. Som regel så vurderer vi konsekvensene før vi setter igang med en handling.

Man merker det også når det gjelder begrepsbruk, at det er mange begreper de ikke kan. Jeg vet om en femtenåring med lærevansker som ikke visste hva ordet "adoptere" var for noe. En persom som ikke vet hva ordene "reflektere" eller "ambivalent" vil jo få noen problemer i gruppeterapi.

Jeg har ikke lenger noen kontakt med denne personen. Jeg aner ikke hvem fastlegen hennes er, men jeg håper at hun blir plukket raskt opp av systemet dersom noe skjærer seg.

Skrevet

vet du om "generelle lærevansker" er noe som brukes ? har man spesifikke lærevansker, så betyr det at man har lærevansker til tross for at men evnemessige sies å være på det normale. lærevanskene er da uventede.

Men ved generelle lærevansker så er personens evnemessige utrustning redusert, så lærevanskene er ikke lenger spesifikke. Jeg har lurt litt på om "generelle lærevansker" er stasjonen før lettere PU, men er ikke sikker. Prøver å google meg til det men har ikke hatt hellet med meg.

Generelle lærevansker inkluderer lettere psykisk utviklingshemning og gråsonen før. Det er et begrep brukt av pedagoger mer enn av psykologer/medisinere. Man kan også omtale det som svak kognitiv fungering/lett nedsatt kognitiv fungering.

Gjest verinoca
Skrevet

Det var en tråd om dette på psykiatri for en 5-6 uker siden, har prøvd å søke men finner den dessverre ikke igjen.

NHD kalte det marginal intelligens, eller noe som lignet.

Annonse

Gjest verinoca
Skrevet

Evneveik?

Ja, det hørtes oppdatert ut ;o)

Gjest kahloli
Skrevet

Ja, det hørtes oppdatert ut ;o)

;) nei, tenkte ikke så nytt her...

Skrevet

Generelle lærevansker blir et litt for generelt begrep. Alt fra multihandikappede, til mennesker med autisme, til de med en lettere utviklingshemning osv. kan få den betegnelsen. Det betyr bare at man har lærevansker pga. sitt handikap. Generelle lærevansker er altså en sekundærvanske.

Gjest Elinda12
Skrevet

Generelle lærevansker blir et litt for generelt begrep. Alt fra multihandikappede, til mennesker med autisme, til de med en lettere utviklingshemning osv. kan få den betegnelsen. Det betyr bare at man har lærevansker pga. sitt handikap. Generelle lærevansker er altså en sekundærvanske.

men hva tenker du ut i fra dette caset her? Hvilket begrep ville vært mest dekkende ? Hva er det mest nærliggende?

Skrevet

Det er nok ikke helt riktig. Man trenger ikke nødvendigvis å ha en lavere intelligens for å ha generelle lærevansker. Det inkluderer veldig mange diagnoser, som f.eks. Asperger, svaksynte/hørselshemmede, de med epilepsi osv.

Og disse kan jo alle ha en normal intelligens, men de får ikke diagnosen spesifikke lærevansker for den diagnosen krever at en ikke har noen andre vansker som kan være årsaken til lærevanskene.

Skrevet

men hva tenker du ut i fra dette caset her? Hvilket begrep ville vært mest dekkende ? Hva er det mest nærliggende?

Vet ikke helt hvilket begrep som kan være riktig å bruke om denne personen, men i engelskspråklig litteratur snakkes det ofte om "Borderline mental disability" når en person har mellom 70 og 85 i IQ.

"Lav intelligens", "mindre begavet" eller "lærevansker" kan nok brukes på norsk, men jeg er usikker på hva som er det korrekte innen fagspråk.

Gjest Elinda12
Skrevet

Det er nok ikke helt riktig. Man trenger ikke nødvendigvis å ha en lavere intelligens for å ha generelle lærevansker. Det inkluderer veldig mange diagnoser, som f.eks. Asperger, svaksynte/hørselshemmede, de med epilepsi osv.

Og disse kan jo alle ha en normal intelligens, men de får ikke diagnosen spesifikke lærevansker for den diagnosen krever at en ikke har noen andre vansker som kan være årsaken til lærevanskene.

Mener du med andre ord at en synshemmet person som har uvanlig store problemer med å lære seg å lese, enten ved hjelp av punkt eller lesetavle får da diagnosen generelle lærevansker pga synshemmingen som ikke trenger å ha noe med denne vansken å gjøre?

Bruker man ikke ordet spesifikke lærevansker om en vanske som er uventet, altså en vanske som man ikke forstår ut i fra evnenivået forøvrig? Hvis en med AS har høy intelligens så vil jo det med lese og skrivevansker være en uventet vanske? Og en synshemmet person som ikke har vist noe tegn på kogntivt svikt vil jo få en uventet vanske, hvis personen ikke greier å lære seg punktskrift.

Eller? Hvordan tenker man?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...