Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Vi vurderer å plante hekk rundt huset og ingen av oss har grønne fingre, så her trenger vi gode råd og tips Hvilken type hekk ville du valgt? Den trenger ikke bli høy da den ikke skal brukes for å skjerme utsikt. Det er vel heller slik at den må holdes lav slik at vi beholder utsikten. Hekkplantene bør heller ikke være for kostbare siden vi trenger en del av dem. 0 Siter
Adriana Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Hvis den ikke skal hindre innsyn, hva med et gjerde? :-P 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Hvis den ikke skal hindre innsyn, hva med et gjerde? :-P LOL;) Måtte bare le...Men et gjerde er faktisk en god idè, trenger ikke like mye årlig stell:) 0 Siter
Adriana Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 LOL;) Måtte bare le...Men et gjerde er faktisk en god idè, trenger ikke like mye årlig stell:) Nettopp! Og et sånn litt gammeldags, hvitt gjerde er jo veldig koselig! :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Nettopp! Og et sånn litt gammeldags, hvitt gjerde er jo veldig koselig! :-) Stakittgjerde;))) 0 Siter
Axcia Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Alperips. Jeg har hatt Blankmispel, og den er drittstygg når den ikke blomstrer (den er ikke grønn om vinteren). 0 Siter
Gjest Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Luguster. Lett å klippe (lite avfall pgs myke grener), vintergrønn. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Luguster. Lett å klippe (lite avfall pgs myke grener), vintergrønn. Vintergrønn må jo være et absolutt pluss;) 0 Siter
ekte nick Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke så greie på hekker, men vil bare si to viktige ting: 1) Velg for all del en hekk som ikke inneholder giftige bær/blader. Småunger i nærheten kan få i seg alt. 2) Velg en hekk uten stikkende nåler. Du vil angre dersom du må gjennom hekken eller skifte ut deler av den eller klippe den. :-) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke så greie på hekker, men vil bare si to viktige ting: 1) Velg for all del en hekk som ikke inneholder giftige bær/blader. Småunger i nærheten kan få i seg alt. 2) Velg en hekk uten stikkende nåler. Du vil angre dersom du må gjennom hekken eller skifte ut deler av den eller klippe den. :-) Gode poenger;) Likte særlig punkt nr 2;))) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Hvis den ikke skal hindre innsyn, hva med et gjerde? :-P Vi har gjerde rundt terrassen og synes det blir vel mye gjerder. Koseligere med hekk når vi bor på ei naturtomt 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke så greie på hekker, men vil bare si to viktige ting: 1) Velg for all del en hekk som ikke inneholder giftige bær/blader. Småunger i nærheten kan få i seg alt. 2) Velg en hekk uten stikkende nåler. Du vil angre dersom du må gjennom hekken eller skifte ut deler av den eller klippe den. :-) *noterer* Takk 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Luguster. Lett å klippe (lite avfall pgs myke grener), vintergrønn. Takk for tips! Vintergrønt er viktig 0 Siter
Adriana Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Vi har gjerde rundt terrassen og synes det blir vel mye gjerder. Koseligere med hekk når vi bor på ei naturtomt Ok, da... ;-) 0 Siter
Colette Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Takk for tips! Vintergrønt er viktig Da bør du velge en lav tujahekk:-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Da bør du velge en lav tujahekk:-) Kikker litt på Tuja Smaragd på nettet nå Fin hekk..men litt dyr? Aner du hvor mange cm melomrom det må være mellom plantene? Og pris om du er allvitende? 0 Siter
Colette Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Kikker litt på Tuja Smaragd på nettet nå Fin hekk..men litt dyr? Aner du hvor mange cm melomrom det må være mellom plantene? Og pris om du er allvitende? Det kommer litt an på hvor store planter du velger. De skal nok plantes rimelig tett, men ikke alt for tett, som jeg ser noen gjør. Du har rett i at det ikke er det rimeligste alternativet. Men den trenger ingen klipping, er vintergrønn og dekorativ:-) Du kan jo vente med å plante til høsten, for da er det jo salg på de fleste hekkplanter:-) 0 Siter
fargeklatten Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 LOL;) Måtte bare le...Men et gjerde er faktisk en god idè, trenger ikke like mye årlig stell:) Stakittgjerde er pent, men pyton med hensyn til vedlikehold.!! For det første må det males oftere enn huset.(vanskelig å komme til mellom spilene og tar mange timer før man er ferdig). Det må vaskes hvert år for å få unna mose og sorte prikker (sopp). Det er noe herk å lage selv og sette opp. Jeg har både stakitt og tuja hekk. Hekken klarer seg selv. Den kan klippes på toppen slik at man har kontroll på høyden og er svært pen om vinteren med snø på. Ufarlig for unger og kan bli tett og fin fort, selvom man har en halvmeter avstand mellom buskene fra begynnelsen. Ofte på tilbud og krever ingen spesiell jordtype. Har hatt tuja både i tørr og mye bløt jord, samt jord som får ofte veisalt fra veien. Tåler det meste av vær og vind, iallefall sør i norge. Foretrekker hekk når man ikke trenger å gjerde inne eiendommen pga. dyr eller småbarn. 0 Siter
Gjest FruH Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Kikker litt på Tuja Smaragd på nettet nå Fin hekk..men litt dyr? Aner du hvor mange cm melomrom det må være mellom plantene? Og pris om du er allvitende? Unnskyld, men tuja er utrolig stygt. Min meget personlige mening. selvfølgelig. Og absolutt ALLE har det. Naboen kjøpte en hel haug, og nå er det rene urskogen der borte. Heldigvis bor jeg i 2 etasje og kan foreløpig se over hekken. Blir den høyere nå må jeg flytte opp på loftet for å se ut. Hør med et gartneri, der har de masse gode forslag, og kan også skaffe litt andre ting enn sånn man får på Plantasjen og andre kjedebutikker. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. april 2010 Skrevet 17. april 2010 Det kommer litt an på hvor store planter du velger. De skal nok plantes rimelig tett, men ikke alt for tett, som jeg ser noen gjør. Du har rett i at det ikke er det rimeligste alternativet. Men den trenger ingen klipping, er vintergrønn og dekorativ:-) Du kan jo vente med å plante til høsten, for da er det jo salg på de fleste hekkplanter:-) Takk for info Må analysere lommeboka for jeg vil ha hekk NÅÅÅÅÅ! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.