Gå til innhold

Hvilken hekk skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld, men tuja er utrolig stygt. Min meget personlige mening. selvfølgelig. Og absolutt ALLE har det. Naboen kjøpte en hel haug, og nå er det rene urskogen der borte. Heldigvis bor jeg i 2 etasje og kan foreløpig se over hekken. Blir den høyere nå må jeg flytte opp på loftet for å se ut.

Hør med et gartneri, der har de masse gode forslag, og kan også skaffe litt andre ting enn sånn man får på Plantasjen og andre kjedebutikker.

Hehe, ok ;)

Foreldrene mine har en høy tuja-busk som står alene og derfor har fått vokst seg stor. For vår del må vi trimme hekken og holde den lav siden vi har fantastisk utsikt vi ikke vil miste. Skal sjekke med diverse hageselskaper :)

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• hidi, the scorpion

7

• Colette

6

• Axcia

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kikker litt på Tuja Smaragd på nettet nå ;) Fin hekk..men litt dyr? Aner du hvor mange cm melomrom det må være mellom plantene? Og pris om du er allvitende? ;)

Tuja??! OMG. Stygt + at den må dekkes til for at vårsola ikke skal gjøre den gulbrun.

Skrevet

Tuja??! OMG. Stygt + at den må dekkes til for at vårsola ikke skal gjøre den gulbrun.

Men ikke hvis du velger typen "Smaragd".....?

Skrevet

Jeg ville valgt en hutigvoksende hekk, og helst en som blomstrer :-)

Skrevet

Jeg ville valgt en hutigvoksende hekk, og helst en som blomstrer :-)

Takk for synspunkt :)

Skrevet

Jeg kjenner ikke til "Smaragd", men jeg ville ikke valgt Tuja....

Skrevet

Ser flere syns tuja er fælt, jeg syns den er fin :o) Kan gjerne tenke meg å plante tuja smaragd når vi flytter inn i nye-huset neste år.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til "Smaragd", men jeg ville ikke valgt Tuja....

Jeg ville i hver fall ikke ha valgt noe som må klippes/trimmes hvert år. Jeg har 150 m med lindehekk, og det er jobben sin å holde i orden:-( Puuuh.....

Skrevet

Takk for synspunkt :)

Som en som kommer fra et sted der "blomstrende" busk/tre stort sett betyr hegg eller rogn, skjønner jeg nesten ikke at folk på f eks Østlandet ikke bruker mer blomstrende hekkeplanter :-)

Skrevet

Det kommer litt an på hvor store planter du velger. De skal nok plantes rimelig tett, men ikke alt for tett, som jeg ser noen gjør. Du har rett i at det ikke er det rimeligste alternativet. Men den trenger ingen klipping, er vintergrønn og dekorativ:-)

Du kan jo vente med å plante til høsten, for da er det jo salg på de fleste hekkplanter:-)

''men ikke alt for tett, som jeg ser noen gjør. ''

Ja, mange er litt for utålmodige mht til at de vil ha hekk NÅ, og så planter de for tett og får enda mer jobb senere med å holde den i sjakk.

Skrevet

''men ikke alt for tett, som jeg ser noen gjør. ''

Ja, mange er litt for utålmodige mht til at de vil ha hekk NÅ, og så planter de for tett og får enda mer jobb senere med å holde den i sjakk.

Her hvor jeg bor, så er det ganske vanlig med granhekk:-) Det er utrolig stygt. Og hvis man ikke klipper/trimmer den hvert år, så kan man plutselig stille med juletrær for salg:-)

Skrevet

Enig! Det er virkelig ikke pent.

Skrevet

Kan bli ødelagt i skarp vårsol den også. Jeg legger ned veto - du må bruke pengene på noe penere ;-)

Skrevet

Enig! Det er virkelig ikke pent.

Takk ;-) Nabohøna har seff planta styggedommen inn på mitt område. Og de har vokst seg store. Jeg skal få mannen min til å gjøre noe med akkurat det, i neste uke.

Skrevet

Takk ;-) Nabohøna har seff planta styggedommen inn på mitt område. Og de har vokst seg store. Jeg skal få mannen min til å gjøre noe med akkurat det, i neste uke.

Si til den nabohøna at hun ikke har noe med å plante tuja på deres eiendom- og fortell henne samtidig at anbefalt avstand for tuja i hekk er 4 km.

Skrevet

Skulle til å si det selv :-) Ihvertfall hvis det ikke er noe mål i seg selv å ha en høy hekk som skal skjerme mot innsyn, så er potentilla suveren! Den er lett å ha med å gjøre, trenger ikke klippes, blomstrer stort sett hele sommeren.

Et annet alternativ i denne gruppa, er Rosespirea.

http://smeviken.cxr.no/img/photo/hagen/planter/spireae/bumalda/P7110152.jpg

Skrevet

Skulle til å si det selv :-) Ihvertfall hvis det ikke er noe mål i seg selv å ha en høy hekk som skal skjerme mot innsyn, så er potentilla suveren! Den er lett å ha med å gjøre, trenger ikke klippes, blomstrer stort sett hele sommeren.

Et annet alternativ i denne gruppa, er Rosespirea.

http://smeviken.cxr.no/img/photo/hagen/planter/spireae/bumalda/P7110152.jpg

Rosespeirea er ok. Men jeg ble litt skuffet over blomstene da jeg hadde den.

Denne er jo også grei:

http://www.rose-gardening-made-easy.com/images/rugosa2.jpg

Skrevet

Ser flere syns tuja er fælt, jeg syns den er fin :o) Kan gjerne tenke meg å plante tuja smaragd når vi flytter inn i nye-huset neste år.

Jeg liker den også ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...