Gå til innhold

Hvilken hekk skal vi velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som en som kommer fra et sted der "blomstrende" busk/tre stort sett betyr hegg eller rogn, skjønner jeg nesten ikke at folk på f eks Østlandet ikke bruker mer blomstrende hekkeplanter :-)

Jeg er mest glad i grønne planter, men kan jo være fint med et fargerikt innslag også ;)

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• hidi, the scorpion

7

• Colette

6

• Axcia

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan bli ødelagt i skarp vårsol den også. Jeg legger ned veto - du må bruke pengene på noe penere ;-)

Okei, du har nesten overbevist meg ;-P

Skrevet

Jeg er mest glad i grønne planter, men kan jo være fint med et fargerikt innslag også ;)

Det som er problemet med eviggrønne, er at de sjelden lar seg "fikse" hvis de har fått en skade. F eks at den ubarmhjertige vårsola har skint for lenge på tujaen eller at det er andre forhold som gjør det grønne brunt, en gren dør el lign. Skaffer du en bladhekk, kan du i verste fall skjære den helt ned og la den komme opp på nytt.

Skrevet

Det som er problemet med eviggrønne, er at de sjelden lar seg "fikse" hvis de har fått en skade. F eks at den ubarmhjertige vårsola har skint for lenge på tujaen eller at det er andre forhold som gjør det grønne brunt, en gren dør el lign. Skaffer du en bladhekk, kan du i verste fall skjære den helt ned og la den komme opp på nytt.

Det tenkte jeg ikke på! Takk for info :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg kjenner ikke til "Smaragd", men jeg ville ikke valgt Tuja....

Tuja vokser enormt, så helt enig med deg;)

Annonse

Skrevet

Personlig har jeg alltid vært fascinert av hekken til Jennifer Aniston.

hidi, the scorpion
Skrevet

Da har du ikke sett min "hekk";)))

brilleslangen
Skrevet

Jeg ville gått for lavtvoksende busker framfor typiske hekkplanter

En typisk hekk kan nemlig bli veldig høy,mens det finnes masse lavtvoksende busker som aldri blir høyere enn feks en meter....

Men før du bestemmer deg for hvilken type dere vil ha må du finne ut hvilken klimasone det er der dere bor.

Det kan du gjøre feks her... http://www.bogront.no/klimasonekart. Det kan være lokale variasjoner i forhold til kartet og, men kartet gir iallfall en viss pekepinn på hvilke planter som vil kunne trives...

Plantene er iallfall hos flere utsalgssteder merket med hardførhetsgrad, og det blir da klimasonen dere bor i som bestemmer hvilke planter dere kan velge blandt ut fra plantenes hardførhet.

Viser det seg at dere bor i klimasone H6 begrenser det hvilke planter som vil trives hos dere. Da kan dere kjøpe planter som tåler klima H6 eller høyere. Men hvisdere feks bor i klimasone H1 kan dere velge og vrake blandt alt som finnes på markedet...

Finn først ut hvilken klimasone dere bor i, da vet dere litt mer om hvilke hekkplanter/lavtvoksende busker dere kan velge blandt...

feks her: http://www.hageglede.no/NETTBUTIKK

http://www.bogront.no/kataloger/plantekatalog/

Finnes sikkert flere og...

Men som du ser finnes det her både info om hvor høye plantene kan bli og hvilken klimasone de vil trives i

Lykke til med valget

Skrevet

Fy på deg:(((

Bare Gud vet hvor du finner slike ting....)

''Bare Gud vet hvor du finner slike ting....''

Tja... jeg vet det jo _selv_ da...;-)

Tror jeg googlet big butt, så var ikke så vanskelig.

Skrevet

Skulle til å si det selv :-) Ihvertfall hvis det ikke er noe mål i seg selv å ha en høy hekk som skal skjerme mot innsyn, så er potentilla suveren! Den er lett å ha med å gjøre, trenger ikke klippes, blomstrer stort sett hele sommeren.

Et annet alternativ i denne gruppa, er Rosespirea.

http://smeviken.cxr.no/img/photo/hagen/planter/spireae/bumalda/P7110152.jpg

''Den er lett å ha med å gjøre, trenger ikke klippes, blomstrer stort sett hele sommeren.''

Evt. blomstrer ikke i det hele tatt og blir bare tynn og skranten... :o( Har aldri fått til den der. Tujaen derimot - den vokser der potentillaen nektet! :o)

Annonse

Skrevet

Da skal jeg spørre etter den neste gang jeg er på Plantasjen ;-)

Skrevet

Jeg ville gått for lavtvoksende busker framfor typiske hekkplanter

En typisk hekk kan nemlig bli veldig høy,mens det finnes masse lavtvoksende busker som aldri blir høyere enn feks en meter....

Men før du bestemmer deg for hvilken type dere vil ha må du finne ut hvilken klimasone det er der dere bor.

Det kan du gjøre feks her... http://www.bogront.no/klimasonekart. Det kan være lokale variasjoner i forhold til kartet og, men kartet gir iallfall en viss pekepinn på hvilke planter som vil kunne trives...

Plantene er iallfall hos flere utsalgssteder merket med hardførhetsgrad, og det blir da klimasonen dere bor i som bestemmer hvilke planter dere kan velge blandt ut fra plantenes hardførhet.

Viser det seg at dere bor i klimasone H6 begrenser det hvilke planter som vil trives hos dere. Da kan dere kjøpe planter som tåler klima H6 eller høyere. Men hvisdere feks bor i klimasone H1 kan dere velge og vrake blandt alt som finnes på markedet...

Finn først ut hvilken klimasone dere bor i, da vet dere litt mer om hvilke hekkplanter/lavtvoksende busker dere kan velge blandt...

feks her: http://www.hageglede.no/NETTBUTIKK

http://www.bogront.no/kataloger/plantekatalog/

Finnes sikkert flere og...

Men som du ser finnes det her både info om hvor høye plantene kan bli og hvilken klimasone de vil trives i

Lykke til med valget

Tusen takk for nyttig info :)

Nå vet jeg iallefall at vi bor i klimasone 2 og kan ta det derfra :)

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, så hvis jeg gjentar det opplagte beklager jeg.

Hekk er ikke bare-bare, både er det dyrt - og man må gjerne ha mange planter. Vi har satt opp hekk 2 ganger, og begge gangene brukte vi hjelp fra et hagesenter. Ikke Plantasjen, nei, det er IKKE et hagesenter med kvalitet.

Begge gangene hadde vi gjort en jobb på forhånd, og funnet ut hva vi trodde vi skulle ha. Begge gangene bommet vi så det sang, selv om vi også tok utgangspunkt i både klimasone og artikler om stell av hekk og sånt.

Hekkene vi endte opp med har fungert kjempebra, så rådene fra hagesenteret var riktig. :-)

Få en plantekyndig person hjem til deg, du kan spare masse penger på å betale litt for en slik tjeneste.

Gjest Elextra
Skrevet

Tuja??! OMG. Stygt + at den må dekkes til for at vårsola ikke skal gjøre den gulbrun.

Enig! Tuja er sjelden pent og passer ikke inn i norsk flora.

Gjest Elextra
Skrevet

Si til den nabohøna at hun ikke har noe med å plante tuja på deres eiendom- og fortell henne samtidig at anbefalt avstand for tuja i hekk er 4 km.

''og fortell henne samtidig at anbefalt avstand for tuja i hekk er 4 km''

LOL

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, så hvis jeg gjentar det opplagte beklager jeg.

Hekk er ikke bare-bare, både er det dyrt - og man må gjerne ha mange planter. Vi har satt opp hekk 2 ganger, og begge gangene brukte vi hjelp fra et hagesenter. Ikke Plantasjen, nei, det er IKKE et hagesenter med kvalitet.

Begge gangene hadde vi gjort en jobb på forhånd, og funnet ut hva vi trodde vi skulle ha. Begge gangene bommet vi så det sang, selv om vi også tok utgangspunkt i både klimasone og artikler om stell av hekk og sånt.

Hekkene vi endte opp med har fungert kjempebra, så rådene fra hagesenteret var riktig. :-)

Få en plantekyndig person hjem til deg, du kan spare masse penger på å betale litt for en slik tjeneste.

Takk for info :)

Hvilken hekk endte dere opp med og hvor i Norges land sånn ca bor du (tenker på klimasone) - om du vil si det da? :)

Skrevet

Jeg tenkte på deg og hekken din da jeg var ute i hage og kuttet litt i buskene:-) Hvis eviggrønn er viktig, tror jeg at jeg kanskje ville vurdert barlind. Vi har den som en busk og ikke hekk, men av alle eviggrønne busker vi har (barlind, sypress, kjeglegran, kulegran, buskfuru) er vel barlinden den som best tåler klipp og stuss og ymse påvirkning fra kong vinter og vårsolen uten å bli brun.

Men den tilfredsstiller ikke det som en annen påpekte her om å ha giftfrie planter, da. Den fulgte med da vi kjøpte huset før junior ble født.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...