Gå til innhold

Hvor mye gir man i 40 års-gave?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest følger den sånn noenlunne

Jobbet i gavebutikk i mange år. Lærte meg en tommelfinger-regel der:

30 år = 300 kr

40 år = 400 kr

50 år = 500 kr

Bryllupp: Liten oppmerksomhet: 100-200 kr

Nær familie og/eller gjest: 500 kr

Forlover: 1000 kr

Selvsagt er det mange som ikke følger denne regelen, men den gir en pekefinger på hva som er/var vanlig. (sluttet å jobbe der i 2002)

Det spørs litt. Er det et type lag som hun har lagt mye penger inn i? Leie av lokale og koldtbord for eksempel? Eller er det et litt mer uformelt lag der venner og kjente samles hjemme hos henne.

Jeg hadde også vurdert litt hva jeg har fått av venninnen tidligere. Jeg hadde ikke gitt gave for 5-600 kroner til ei som aldri ga noe til meg.

I snitt hadde jeg gitt noe til en verdi av 4-500 kroner. Eventuelt blitt med på et spleiselag sammen med flere andre venninner. Da kunne det jo blitt penger nok til å kjøpe en spa weekend for henne for eksempel? Alt etter hvor mange som ble med :)

Det spørs litt. Er det et type lag som hun har lagt mye penger inn i? Leie av lokale og koldtbord for eksempel? Eller er det et litt mer uformelt lag der venner og kjente samles hjemme hos henne.

Jeg hadde også vurdert litt hva jeg har fått av venninnen tidligere. Jeg hadde ikke gitt gave for 5-600 kroner til ei som aldri ga noe til meg.

I snitt hadde jeg gitt noe til en verdi av 4-500 kroner. Eventuelt blitt med på et spleiselag sammen med flere andre venninner. Da kunne det jo blitt penger nok til å kjøpe en spa weekend for henne for eksempel? Alt etter hvor mange som ble med :)

''Det spørs litt. Er det et type lag som hun har lagt mye penger inn i? Leie av lokale og koldtbord for eksempel? Eller er det et litt mer uformelt lag der venner og kjente samles hjemme hos henne.''

Personlig synes jeg det blir feil å ta dette i betraktning; uansett om det er bursdag, dåp, bryllup eller vennefest er dette noe arrangørene legger opp til. For meg blir det feil å velge gave utfra kostnadene den / de har ved arrangementet.

''Jeg hadde også vurdert litt hva jeg har fått av venninnen tidligere. Jeg hadde ikke gitt gave for 5-600 kroner til ei som aldri ga noe til meg. ''

Dette blir også feil for meg, men jeg er antakelig håpløst gammeldags :-) Det viktigste for meg er at mottaker setter pris på gaven. Det samme gjelder meg sjøl: Hva det koster er likegyldig, og OPPRIKTIG mener jeg at sjøllaga gaver er hyggelig og personlig. Om sistnevnte gaver er skivebom, stiller det seg på lik linje med dyre kjøpegaver i samme kategori.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...