Gå til innhold

Gave i bryllup - sum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært i bryllup før og i sommer skal vi i to. :)

Det første er til en venninne av meg jeg ikke har så mye kontakt med bortsett fra på facebook og noe telefon, hun bor et stykke unna. Det er to år siden sønnen og jeg var der på overnattingsbesøk. Tror jeg har sett henne tre ganger på fest el. etter det. Men vi er venninner fordet selv om vi ikke har så mye kontakt :)

Dette er 3 timers kjøretur fra oss, så vi skal sove på hotell - koster 1300,- for dobbeltrom. Hvor mye gir vi i gave her? Holder det med 500,- (fra par) eller er det lite? Det er koldtbord, og man får bonger og skal man ha mer å drikke må man kjøpe selv..

Det andre bryllupet er til en kamerta av samboern min han heller ikke har mye kontakt med. Jeg har så vidt hilst på dem par ganger. Her blir det tre-retters middag med alt dekket, vi kjører hjem så slipper overnatting. 500,- er kanskje lite her da eller? Siden de er et "finere og dyrere" bryllup? Eller blir det feil å tenke sånn?

Eller 700,- til begge? Veldig usikker.. Hjelp! :)

Gjest jeg holder meg sånn noenlunne til "reglene"
Skrevet

Svarte dette i en annen tråd i dag:

Jobbet i gavebutikk i mange år. Lærte meg en tommelfinger-regel der:

30 år = 300 kr 40 år = 400 kr 50 år = 500 kr

Bryllupp: Liten oppmerksomhet: 100-200 kr Nær familie og/eller gjest: 500 kr Forlover: 1000 kr

Selvsagt er det mange som ikke følger denne regelen, men den gir en pekefinger på hva som er/var vanlig. (sluttet å jobbe der i 2002)

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes ca 500kr til hver er greit :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Om dere ikke har veldig sterk økonomi synes jeg 500 til hvert av parene er helt ok.

Er man veletablert med sterk økonomi synes jeg gjerne man kan gi litt mer. Men slik vil det jo alltid være - man gir litt etter lommeboka.

candyqueen_83
Skrevet

Siden dere er bedt til middag ville jeg hvertfall gitt 700 kr til begge. Jeg hadde nok gitt 1000 kr.

candyqueen_83
Skrevet

Siden dere er bedt til middag ville jeg hvertfall gitt 700 kr til begge. Jeg hadde nok gitt 1000 kr.

Nei, jeg ville nok ikke gitt 1000 kr likevel. Men rundt 700 kr kanskje :o)

Vi ga 500 kr da vi var bedt til kaffen.

Gjest penger er ikke lenger verd så mye
Skrevet

Er man i bryllup med middag og det hele så er det for meg en selvfølge at 1000,- blir gitt i gave fra par. 500,- fra enslige.

Noe annet er smålig i mine øyne.

Gjest mallet
Skrevet

Er man i bryllup med middag og det hele så er det for meg en selvfølge at 1000,- blir gitt i gave fra par. 500,- fra enslige.

Det kommer vel litt an på økonomien? Har man litt trang økonomi kan det bli voldsomt å skulle gi 1000 kr til hvert av kanskje to-tre bryllup i løpet av en sommer.

Gjest dolberta
Skrevet

''Noe annet er smålig i mine øyne.''

Heldigvis har ikke alle dine øyne, det skal da ikke være slik at man ikke har til "melk og brød" fordi man er invitert i bryllup!!

Man gir etter evne!

Gjest spørs hvor nær og fjern
Skrevet

Til folk man ikke er så nær med syns jeg 1000 kr er litt vel spandabelt selv om man er invitert til middag, 1000 er til de nærmeste og

litt mer til enda nærmere folk :)

Spesielt med tanke på den lange reisa deres som også koster penger.

Og klærne dere må ha og bla bla.. ikke billig å gå i bryllup.

De kan jo ikke bare forvente å gi det og det, hva med tanken som teller?

De fleste par har lagt ut ønskeliste rher og der, f.eks. på Tilbords, da kan dere finne ting for under 1000....

Veldig trendy nå er å ønske seg noe fra Rosendahl.

Jeg var i bryllup i sommer, tror gaven vår ble på rundt 1400 pluss kortet,

men så de fleste gavene kostet nok under 1000 kr...

de som ga 1000, 3000, 5000 - var nærmere slektninger/venner

og foreldrene ga hver 10000 :)

Skrevet

''Noe annet er smålig i mine øyne.''

Heldigvis har ikke alle dine øyne, det skal da ikke være slik at man ikke har til "melk og brød" fordi man er invitert i bryllup!!

Man gir etter evne!

Hva får du for 500,- i dagens samfunn? Det er ikke mye penger. To bæreposer med mat satt på spissen..

Hva koster et bryllup? En kuvert med drikke til koster så mye at man burde betale for seg med gave som er verd mer.

Skrevet

Det kommer vel litt an på økonomien? Har man litt trang økonomi kan det bli voldsomt å skulle gi 1000 kr til hvert av kanskje to-tre bryllup i løpet av en sommer.

Det er ikke så mange jeg kjenner som er i så mange bryllup på en sommer , -hver sommer.

Dessuten kommer innbydelsen tidlig i posten og man kan spare opp summen i god tid.

Skrevet

Hva får du for 500,- i dagens samfunn? Det er ikke mye penger. To bæreposer med mat satt på spissen..

Hva koster et bryllup? En kuvert med drikke til koster så mye at man burde betale for seg med gave som er verd mer.

''Hva koster et bryllup? En kuvert med drikke til koster så mye at man burde betale for seg med gave som er verd mer.''

Så om man ikke har råd til en svinedyr gave bør man avstå fra å komme i bryllupet slik at ikke brudeparet går i minus?

Jeg hadde aldri hørt om at man bør gi en gave som er verdt mer enn kuverten før jeg hørte om det her inne en gang. Selv hadde jeg blitt mye mer glad for en ting som var gjennomtenkt og ikke kostet så mye enn noe som var grisedyrt, men som jeg visste at gjorde at avsender måtte spise havregrøt i 3 uker....

Skrevet

Det er ikke så mange jeg kjenner som er i så mange bryllup på en sommer , -hver sommer.

Dessuten kommer innbydelsen tidlig i posten og man kan spare opp summen i god tid.

''Det er ikke så mange jeg kjenner som er i så mange bryllup på en sommer , -hver sommer.''

Nei, ikke _hver_ sommer, men man skal jo komme seg gjennom den sommeren man er i alle disse bryllupene også. På vårt "toppår" som bryllupsgjester var vi i 4 brylluper, og ett vi ikke kunne gå i fordi det falt på samme dato som et av de andre.

I tillegg til gave hadde vi reisekostnader etc, samt at vi var relativt nyutdannede og nyetablerte.

Dette var dessuten året etter eget bryllup, og 'underskuddet' fra dette arrangementet gjorde at det ikke sååå veldig lett å

sette av voldsomme summer i tiden etterpå...;-)

Jeg husker ikke helt hva vi ga, men antar at vi lå på rundt 600 kr per bryllup den gangen, og det er jammen meg 16 år siden nå! *gulp som tiden går...*

Skrevet

Dette kommer selvsagt an på økonomien deres.

Jeg hadde nok brukt litt mer enn 500,- på hver, men definitivt ikke mer enn 1000,-. Men det kommer også litt an på hva dere gir. Noen ting virker på et vis større selv om det ikke nødvendigvis koster skjorta. Spesielt dersom dere klarer å finne noe på tilbud. (Som de ønsker seg da....)

Gjest dolberta
Skrevet

''Hva koster et bryllup? En kuvert med drikke til koster så mye at man burde betale for seg med gave som er verd mer.''

Så om man ikke har råd til en svinedyr gave bør man avstå fra å komme i bryllupet slik at ikke brudeparet går i minus?

Jeg hadde aldri hørt om at man bør gi en gave som er verdt mer enn kuverten før jeg hørte om det her inne en gang. Selv hadde jeg blitt mye mer glad for en ting som var gjennomtenkt og ikke kostet så mye enn noe som var grisedyrt, men som jeg visste at gjorde at avsender måtte spise havregrøt i 3 uker....

Amen! :)

Skrevet

Men tenk deg da, hvilken månedslønning et par som jobber har. Er det virkelig så vanskelig å avsi en stakkars tusenlapp av minst 40000,- brutto som veldig mange av oss som bor i lag får tilsammen ?

De aller fleste brudepar har store utgifter til et bryllup. Uansett om det betales selv eller av familie så er det klart at de ønsker seg fine gaver tilbake! Hvis alle her inne sier noe annet så lyver dere.

Skrevet

''Det er ikke så mange jeg kjenner som er i så mange bryllup på en sommer , -hver sommer.''

Nei, ikke _hver_ sommer, men man skal jo komme seg gjennom den sommeren man er i alle disse bryllupene også. På vårt "toppår" som bryllupsgjester var vi i 4 brylluper, og ett vi ikke kunne gå i fordi det falt på samme dato som et av de andre.

I tillegg til gave hadde vi reisekostnader etc, samt at vi var relativt nyutdannede og nyetablerte.

Dette var dessuten året etter eget bryllup, og 'underskuddet' fra dette arrangementet gjorde at det ikke sååå veldig lett å

sette av voldsomme summer i tiden etterpå...;-)

Jeg husker ikke helt hva vi ga, men antar at vi lå på rundt 600 kr per bryllup den gangen, og det er jammen meg 16 år siden nå! *gulp som tiden går...*

Men du sier det jo selv jo..600 kr. for 16 ! år tilbake var mye mer verd enn hva 500 kr. er pr 2010!

Sant?

Skrevet

Men du sier det jo selv jo..600 kr. for 16 ! år tilbake var mye mer verd enn hva 500 kr. er pr 2010!

Sant?

Ja, det er ikke vanskelig å være enig i det.-) Men innlegget mitt var ikke for å forsvare mitt eget gavevalg den gangen, men fortelle at det faktisk går an å ha mange bryllup på en og samme sommer, og at det ikke nødvendigvis er bare-bare å ta en tusenlapp her og en tusenlapp der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...