Gå til innhold

Gave i bryllup - sum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men tenk deg da, hvilken månedslønning et par som jobber har. Er det virkelig så vanskelig å avsi en stakkars tusenlapp av minst 40000,- brutto som veldig mange av oss som bor i lag får tilsammen ?

De aller fleste brudepar har store utgifter til et bryllup. Uansett om det betales selv eller av familie så er det klart at de ønsker seg fine gaver tilbake! Hvis alle her inne sier noe annet så lyver dere.

''De aller fleste brudepar har store utgifter til et bryllup. Uansett om det betales selv eller av familie så er det klart at de ønsker seg fine gaver tilbake! Hvis alle her inne sier noe annet så lyver dere.''

Jeg har selv vært gift og med hånden på hjertet kan jeg trygt si at jeg overhodet ikke tenkte på om gavene var "dyre nok"! Jeg var kjempeglad og takknemlig for alt vi fikk og at det skulle veies opp mot kuvertprisen var meg totalt ukjent og helt likegyldig.

Skrevet

''De aller fleste brudepar har store utgifter til et bryllup. Uansett om det betales selv eller av familie så er det klart at de ønsker seg fine gaver tilbake! Hvis alle her inne sier noe annet så lyver dere.''

Jeg har selv vært gift og med hånden på hjertet kan jeg trygt si at jeg overhodet ikke tenkte på om gavene var "dyre nok"! Jeg var kjempeglad og takknemlig for alt vi fikk og at det skulle veies opp mot kuvertprisen var meg totalt ukjent og helt likegyldig.

''jeg overhodet ikke tenkte på om gavene var "dyre nok"! ''

At man ikke tenker "dyre nok" tror jeg på, men ikke at man aldri ville reagert på "altfor billige" gaver. Du hadde stusset litt hvis mannens tante kom med en liten telysestake fra -nille? ;-)

Tror det er kun Babette som er storsinnet nok til ikke å tenke i det minste litt på at visse gaver kan være litt kjipe...

candyqueen_83
Skrevet

At man ikke tenker "dyre nok" tror jeg på, men ikke at man aldri ville reagert på "altfor billige" gaver. Du hadde stusset litt hvis mannens tante kom med en liten telysestake fra -nille? ;-)

Tror det er kun Babette som er storsinnet nok til ikke å tenke i det minste litt på at visse gaver kan være litt kjipe...

Jeg tror nesten jeg hadde reagert mer på en billig telysestake fra Nille enn at gjesten hadde sagt at han/hun ikke hadde råd til gave :P

Men jeg hadde ikke reagert på at gavene ikke kostet like mye som kuverten.

Skrevet

Ok - det var _en_ gave jeg stusset på og den var omtrent i den sjangeren du beskriver, men avsender kom da heller ikke i bryllupet. :o) Grunnen til at jeg stusset var at det så veldig tydelig var en "pliktgave" og ikke noe de hadde tenkt at vi ville like overhodet.

Gjest 1000 kr i 1995 hva hadde det vært i dagens kurs?
Skrevet

Men du sier det jo selv jo..600 kr. for 16 ! år tilbake var mye mer verd enn hva 500 kr. er pr 2010!

Sant?

''Men du sier det jo selv jo..600 kr. for 16 ! år tilbake var mye mer verd enn hva 500 kr. er pr 2010!

''

Vet at det skal finnes en slags kalkulator for å finne ut hva den egentlige verdien av 1000 kr for ti år siden. Noen som har peiling på hva jeg mener og har en link å vise til?

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

''Men du sier det jo selv jo..600 kr. for 16 ! år tilbake var mye mer verd enn hva 500 kr. er pr 2010!

''

Vet at det skal finnes en slags kalkulator for å finne ut hva den egentlige verdien av 1000 kr for ti år siden. Noen som har peiling på hva jeg mener og har en link å vise til?

http://www.ssb.no/vis/kpi/kpiregn.html

Skrevet

Hva får du for 500,- i dagens samfunn? Det er ikke mye penger. To bæreposer med mat satt på spissen..

Hva koster et bryllup? En kuvert med drikke til koster så mye at man burde betale for seg med gave som er verd mer.

Det er er helt feil tankegang! man skal ikke betale for seg i et brykllup da, herrregud.. Når jeg har bursdagsfest med mat og drikke koster det fort litt, jeg forventer da ikke gaver av gjestene som dekker opp for mne utgifter!

Skrevet

Nei, jeg ville nok ikke gitt 1000 kr likevel. Men rundt 700 kr kanskje :o)

Vi ga 500 kr da vi var bedt til kaffen.

Du får bestemt deg, hehe.. :) Det er samboern min som mener 500-, er mer enn nok, men jeg kan være enig i at det er lite. Når lillesøster ble 19 i mars fikk hun 700,-. Så hvis vi sammenligner sånn burde vi kanskje gi 1000,-. Dette er ikke nære venner da, men vi er jo allikevel bedt. Nei jeg tror vi går for 900 - 1000,-. Finner jeg en ting de ønsker sge på lista til 850,- kan vi kjøpe det.

Skrevet

Leste litt i tråden her og minnes en tråd jeg hadde om gaver i forbindelse med barnebursdager. Jeg fikk "gjennomgå" da jeg stusset litt over at en gave fra et søskenpar var så mye "mindre" enn gavene de andre ga....

Gjest Elextra
Skrevet

Ok - det var _en_ gave jeg stusset på og den var omtrent i den sjangeren du beskriver, men avsender kom da heller ikke i bryllupet. :o) Grunnen til at jeg stusset var at det så veldig tydelig var en "pliktgave" og ikke noe de hadde tenkt at vi ville like overhodet.

''Grunnen til at jeg stusset var at det så veldig tydelig var en "pliktgave" og ikke noe de hadde tenkt at vi ville like overhodet.''

Slike gaver fikk vi flere av til bryllupet fra naboer, venner (som ikke var i bryllupet) og bekjente, men dette var jo bare "bonusgaver" vi uansett ikke hadde regnet med (i den grad man regner med noe.... ).

Gjest penger er ikke lenger verd så mye
Skrevet

Det er er helt feil tankegang! man skal ikke betale for seg i et brykllup da, herrregud.. Når jeg har bursdagsfest med mat og drikke koster det fort litt, jeg forventer da ikke gaver av gjestene som dekker opp for mne utgifter!

Vil jo påstå at det er stor forskjell på et bryllup og en vanlig bursdagsfeiring.

Ved bryllup blir det full middag og kakebord. I tillegg kommer ofte noen gratis drinker og kanskje litt levende orkester som underholder med dans.

I Hjemmebursdag er det MYE enklere standard.

Gjest Elextra
Skrevet

Vil jo påstå at det er stor forskjell på et bryllup og en vanlig bursdagsfeiring.

Ved bryllup blir det full middag og kakebord. I tillegg kommer ofte noen gratis drinker og kanskje litt levende orkester som underholder med dans.

I Hjemmebursdag er det MYE enklere standard.

Helt enig med deg i at det er stor forskjell på bryllup og en bursdagsfeiring, men det har mer med at bryllup gjerne (forhåpentlig) skjer én gang i livet å gjøre enn at en forventer bedre servering.

candyqueen_83
Skrevet

Du får bestemt deg, hehe.. :) Det er samboern min som mener 500-, er mer enn nok, men jeg kan være enig i at det er lite. Når lillesøster ble 19 i mars fikk hun 700,-. Så hvis vi sammenligner sånn burde vi kanskje gi 1000,-. Dette er ikke nære venner da, men vi er jo allikevel bedt. Nei jeg tror vi går for 900 - 1000,-. Finner jeg en ting de ønsker sge på lista til 850,- kan vi kjøpe det.

Hehe, det var ikke så lett å finne ut hva jeg egentlig hadde gitt. men det hadde nok blitt et sted mellom 700 og 1000 kr. Viktigere å finne rette gaven enn akkurat riktig sum føler jeg da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...