Gå til innhold

Dåp når familien er på andre siden av landet!

Anbefalte innlegg

Gjest noen gode råd og ideer?
Skrevet

Jeg venter min første lille gullklump til sommeren. Etter hvert blir det dåp.

Men så er det slik at min familie bor ca 60 mil unna. Og jeg har ikke muligheten til å innlosjere halvparten en gang. I huset her er det plass til bare et par-tre stykker i tillegg til oss. Og ellers må folk ta inn på hotell, for ikke å snakke om den lange reisen hit. Mine søsken har tre barn hver i veldig varierende aldre, og jeg tviler på at hele hurven har mulighet til å komme med tanke på jobb og alt.

Dette stresser jeg en del over... Og det burde jeg jo ikke. Burde bare kose meg med graviditeten og alt.

Har noen ideer om hvordan jeg bør forholde meg til dette? Har grubla så mye over det at jeg føler hjernen er helt tom for løsninger.

Har også tenkt på å ha barnedåp der jeg kommer fra, men da blir det mye av samme problemene med min kjære sin familie. For ikke å snakke om foreldrene hans som er bønder og det er tydeligvis ikke bare bare å skaffe avløser. Pluss at det blir vel stress å reise bort for å ha dåp for oss også.

Vrææl altså. Kunne ikke avstanden bare vært litt mindre i antall mil...

Skrevet

Hvorfor ikke bare kose deg med graviditeten, og la de som kommer i dåpen komme?

Den lille kommer ikke til å merke noe av det uansett, og ved en passende anledning kan dere reise til den andre siden av landet, og si "Hei" til de som ikke kunne komme.

*løsningsorientert*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man kan døpe barn som går selv også! Hva med å vente med dåp til sommerferien, og så reiser dere dit familien er. Slår sammen ferie og en feiende flott dåpsfest?

Mitt forslag som jeg synes var genialt på tross av at jeg ikke makter å se what all the fuzz is about.. dåp liksom. Jeg hadde oppstæsja med nummer en, til ære for svigers og alt det der. Nummer to var en time i kjerka og resten på Peppes med to faddere... hehe.. tre og fire var...et eller annet slått sammen med noe julefeiring og ja..Så viktig var det. ;0)

Skrevet

Man kan døpe barn som går selv også! Hva med å vente med dåp til sommerferien, og så reiser dere dit familien er. Slår sammen ferie og en feiende flott dåpsfest?

Mitt forslag som jeg synes var genialt på tross av at jeg ikke makter å se what all the fuzz is about.. dåp liksom. Jeg hadde oppstæsja med nummer en, til ære for svigers og alt det der. Nummer to var en time i kjerka og resten på Peppes med to faddere... hehe.. tre og fire var...et eller annet slått sammen med noe julefeiring og ja..Så viktig var det. ;0)

Den første bader man.

Den andre dusjer man.

Den tredje tørker man støv av...

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Tatjana
Skrevet

Den første bader man.

Den andre dusjer man.

Den tredje tørker man støv av...

;-)

Med vennlig hilsen

Stakkars nummer fire!

;-)

Skrevet

Skjønner at dette er et dilemma for deg, men fakta er fakta - dere bor langt unna familien din, og sånn er det bare.

Vi hadde bosatt oss langt unna begges familie da vi fikk nr. 2, og dåpen tok vi der vi bodde. Alle ble invitert, og alle måtte bo på hotell. Sånn var det bare. Tror det var 2 som meldte avbud, ikke av økonomiske årsaker, men fordi de samtidig var bedt i bryllups samt at de ikke var av dåpsbarnets nærmeste (en tante og onkel av meg).

Med nr. 1 hadde vi dåp på min manns hjemsted, og det var jæv... mye føss å få til. Så jeg anbefaler dere definitivt å ha dåpen der dere bor, og akseptere det hvis noen ikke kommer.

Det blir helt sikkert en fin dag uansett!

Gjest sjefsrealisten
Skrevet

Hovedpersonen merker ingen forskjell. For Gud er det et fett hvem som er gjester bare det er fritt for katolske prester.

Familien er glad til at de slippe å reise, men tør ikke annet enn å si noe høflig tullballeri.

Skrevet

Ha selve kirkehandlingen (jeg forstår det som at dere skal ha kirkelig dåp) der dere bor og ha selskap med far-familien der.

Reis så hjem til ditt hjemsted helgen etter og ha stort selskap hos dine foreldre om de har plass, eller lei et sted der og inviter dine. :o)

Skrevet

Selvsagt dumt at avstandene er så store... men: sånn er det bare.

Selv skulle jeg gjerne hatt mange flere til stede både til dåp og konfirmasjoner, men når familiene bor langt, langt borte, lar det seg ikke gjøre.

Vi har alltid tatt feiringen her vi bor. Har aldri hatt mulighet til å innlosjere mange, så noen har valgt å overnatte på hotell og noen har valgt å ikke komme. Slik er livet....

Skrevet

Skjønner at dette er et dilemma for deg, men fakta er fakta - dere bor langt unna familien din, og sånn er det bare.

Vi hadde bosatt oss langt unna begges familie da vi fikk nr. 2, og dåpen tok vi der vi bodde. Alle ble invitert, og alle måtte bo på hotell. Sånn var det bare. Tror det var 2 som meldte avbud, ikke av økonomiske årsaker, men fordi de samtidig var bedt i bryllups samt at de ikke var av dåpsbarnets nærmeste (en tante og onkel av meg).

Med nr. 1 hadde vi dåp på min manns hjemsted, og det var jæv... mye føss å få til. Så jeg anbefaler dere definitivt å ha dåpen der dere bor, og akseptere det hvis noen ikke kommer.

Det blir helt sikkert en fin dag uansett!

Du har sikkert rett i at det blir mye greier hvis vi skal ta dåpen på mitt hjemsted...

Jeg tenker bare litt på det at det kanskje nesten ikke er noen fra min side som har mulighet til å komme på grunn av avstanden(og kanskje noe giddeløshet for alt jeg vet). Synes det er litt stusselig allerede at min kjære har alt sitt nære og kjære her. Mens jeg bare må ta smuler liksom. Huff synes visst litt synd i meg selv her, hehe.

Men som flere sier, det er dåpsbarnet som er hovedpersonen her :) Jeg får bare sette til sides noen bekymringer og tenke at de som vil feire lille klumpen vår kommer hvis de har mulighet.

Skrevet

Jeg er kristen, og derfor er dåpen veldig stas for meg :) Synes det er et nydelig rituale.

Forslaget ditt om å ta dåpen til sommerferien hadde vært genial hadde det ikke vært for at det blir litt vel lenge å vente ;) Da hadde mini vært nærmere året og dåpskjolen som har vært brukt av flere generasjoner bakover hadde vært i det minste laget, hehe. Mye å ta hensyn til.

Skrevet

Jeg er kristen, og derfor er dåpen veldig stas for meg :) Synes det er et nydelig rituale.

Forslaget ditt om å ta dåpen til sommerferien hadde vært genial hadde det ikke vært for at det blir litt vel lenge å vente ;) Da hadde mini vært nærmere året og dåpskjolen som har vært brukt av flere generasjoner bakover hadde vært i det minste laget, hehe. Mye å ta hensyn til.

Men, hva er viktigst? At familien og alle du er glad i får være med, eller at et stykke gammalt tøy får være med?

Vedder på at hele menigheta hadde fått dimpen av å se dåpsbarnet stable seg oppover kirkegulvet på egne medisterdeiglår, iført kritthvit sommerkjole og bleierumpe med blonder på!

hidi, the scorpion
Skrevet

Dåp er et nydelig rituale sier du, men det er alt det er.... Jesus velsignet de små barna, han døpte dem ikke, for små barn kan ikke ta i mot Jesus.

Du inviterer alle du vil, og setter selvfølgelig en su dato, og så kommer de som har råd til en slik kostbar reise;) For dyrt blir det for dine familiemedlemmer...

Persille1365381127
Skrevet

Har du gode naboer? Eller noen i nærheten som kan låne bort et rom eller tre?

Vi har to ekstra leiligheter i huset som vi har leid ut til en barnehage, så de er fullt utstyrt med kjøkken og bad - og der har vi flere ganger innlosjert nabo-venner/familie som ikke får plass i hjemmet det holdes selskap i.

Men jeg synes du skal invitere alle du vil invitere, og så overlater du overnattingsproblematikken til dem. De kan jo ta med seg campingvogn? Og alle trenger vel ikke ha med alle barna? Og om du bestemmer deg for å innlosjere, så tipper jeg de synes det er greit å sove trangt for en helg - og da får du plass til flere :)

Gjest tenk positiv og fokuser på det gode i hverdagen
Skrevet

Du har sikkert rett i at det blir mye greier hvis vi skal ta dåpen på mitt hjemsted...

Jeg tenker bare litt på det at det kanskje nesten ikke er noen fra min side som har mulighet til å komme på grunn av avstanden(og kanskje noe giddeløshet for alt jeg vet). Synes det er litt stusselig allerede at min kjære har alt sitt nære og kjære her. Mens jeg bare må ta smuler liksom. Huff synes visst litt synd i meg selv her, hehe.

Men som flere sier, det er dåpsbarnet som er hovedpersonen her :) Jeg får bare sette til sides noen bekymringer og tenke at de som vil feire lille klumpen vår kommer hvis de har mulighet.

'' Synes det er litt stusselig allerede at min kjære har alt sitt nære og kjære her. Mens jeg bare må ta smuler liksom. Huff synes visst litt synd i meg selv her, ''

SOM jeg kjenner meg igjen her... .Jeg var ung og forelsket og skjønte ikke konsekvensene ved å følge hjerte og mannen i mitt liv dengang da ..... :( Nå er vi skilt og min nye kjære har heller ingen av sine her.... dobbel :( :( (men nå er vi i det minste i samme situasjon) hehe.... uff galgenhumor kan hjelpe litt når jeg har det som verst i min lengsel etter mine kjære. Takk og pris for mine søte små - love of my life :))

Skrevet

Skikkelige folk døper barna sine. Fint. Vi var i samme situasjon, men ga f.. i denne familiegreia. Vi skaffa oss noen faddere og fikk jobben gjort. Ingen ugudelige besteforelde og slikt. Praktiskt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...