Gå til innhold

Colette eller andre som har greie på katter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min har fått noe som dyrlegen kalte for Felin infeksiøs anemi.

Vært borti eller hørt om denne sykdommen?

Han er anemisk, høy feber og slapp. Men han spiser, drikker og virker i farta nok til å ville ut noen timer om dagen.

Ble satt på penecillinkur på 14 dager, og håper jo å se bedring iløpet av den tiden......... 25 % dødelighet på sykdommen.

Skrevet

Å så trist! Håper pus snart blir frisk!

Har dessverre ingen kunnskaper om sykdommen, men jeg fant denne artikkelen på engelsk:

http://www.fabcats.org/owners/anaemia/info.html

Tusen takk :-)

Sliter litt med engelsken, men skal se grundigere på det når jeg er mer våken :-)

Har skikkelig vondt av katten min. Han er slapp og tiltaksløs. Spiser litt innimellom, og drikker litt. Tviner i han vann innimellom, så han iallefall ikke skal bli dehydrert.....

Vondt å se han så slapp, han som for en stund siden var så i vigør.

Skal innom vet i morgen og høre om det finnes noen nærigsdrikk jeg kan gi han så han ikke går helt i manko på næringsstoffer. Så får vi bare se hvordan det går....

Skrevet

Å så trist! Håper pus snart blir frisk!

Har dessverre ingen kunnskaper om sykdommen, men jeg fant denne artikkelen på engelsk:

http://www.fabcats.org/owners/anaemia/info.html

Det gikk ikke så bra. Tok han i dag, da han ble dårligere og dårligere.

Ifølge vet ville han ha dødd iløpet av helga på egenhånd, så da var ikke det mer å tenke på...

Skrevet

Jeg så ikke spørsmålet ditt før nå, Waxo...Beklager så mye. Men jeg kunne uansett ikke ha hjulpet deg, da jeg ikke har hørt om denne sykdommen før.

Dette var forferdelig trist å høre:-( Jeg føler med deg.

Skrevet

Jeg så ikke spørsmålet ditt før nå, Waxo...Beklager så mye. Men jeg kunne uansett ikke ha hjulpet deg, da jeg ikke har hørt om denne sykdommen før.

Dette var forferdelig trist å høre:-( Jeg føler med deg.

Dette gikk utrolig fort. Når nedoverbakken var starta gikk det bare en vei. Veldig trist, men tror nok ikke vi kunne gjort noe annet.

Det viser seg at det ikke var denne sykdommen likevel, men hva det var det vet jeg ikke. Blodprøvene viste uansett en alvorlig syk katt. Fra i går til i dag ble han bare slappere, nektet å spise, nektet å drikke. Har prøvd å tvinge i han litt vann, men han bare spyttet. I går var han vanlig anemisk blek men i dag var slimhinnene gule.....

Er trist nå ja. Er vel den fineste katten vi har hatt noengang :-)

Skrevet

Dette gikk utrolig fort. Når nedoverbakken var starta gikk det bare en vei. Veldig trist, men tror nok ikke vi kunne gjort noe annet.

Det viser seg at det ikke var denne sykdommen likevel, men hva det var det vet jeg ikke. Blodprøvene viste uansett en alvorlig syk katt. Fra i går til i dag ble han bare slappere, nektet å spise, nektet å drikke. Har prøvd å tvinge i han litt vann, men han bare spyttet. I går var han vanlig anemisk blek men i dag var slimhinnene gule.....

Er trist nå ja. Er vel den fineste katten vi har hatt noengang :-)

Huff, så trist:-( Det er så vondt å miste dem at det er vanskelig å finne ord for det. Og så skremmende når det går så fort, og er så uventet.

Hvor gammel var pusen? Hvis den hadde gule slimhinner så tyder vel kanskje det på problemer med leveren av noe slag?

Skrevet

Ifølge vet ville han ha dødd iløpet av helga på egenhånd, så da var ikke det mer å tenke på...

*klem*

Skrevet

Huff, så trist:-( Det er så vondt å miste dem at det er vanskelig å finne ord for det. Og så skremmende når det går så fort, og er så uventet.

Hvor gammel var pusen? Hvis den hadde gule slimhinner så tyder vel kanskje det på problemer med leveren av noe slag?

Fant etter annen galt med blodet, men usikker på hva. De røde blodcellene var svarprikkete.

Jeg tenker vel kreft egentlig. Ettersom det gikk så raskt.

Han var 5 år i mars.

Skrevet

Fant etter annen galt med blodet, men usikker på hva. De røde blodcellene var svarprikkete.

Jeg tenker vel kreft egentlig. Ettersom det gikk så raskt.

Han var 5 år i mars.

OK. Jeg ville nok ikke ha tenkt kreft hvis han bare var 5 år, og det gikk så fort... Få du svar på hva det var etter hvert?

Skrevet

OK. Jeg ville nok ikke ha tenkt kreft hvis han bare var 5 år, og det gikk så fort... Få du svar på hva det var etter hvert?

Prøvene er sendt inn, men katten tok vi med hjem.

For min del betyr det lite å få greie på hva det er egentlig, sålenge jeg så det ikke var mer jeg fikk gjort.

Men det er sprøtt ja. For 3 uker siden var han tilsynelatende en frisk og rask katt. Glad i mat og litt småfeit :-) Nå var han skrapa og skremmende anemisk.

Men du.....har du forsikret kattene dine?

Dette ble jo en ganske dyr reise, men sånn er jo det når man ikke har forsikring.....

Har jo en katt til, og vurderer sterkt å forsikre han for vet. utgifter.

Skrevet

Uff, så utrolig trist!

Det er veldig vondt å miste et kjæledyr, men gleden ved å ha eid dem oppveier likevel dette, når alt kommer til alt.

Det er ihvertfall fint at puse ikke lider mer.

*stor klem*

Skrevet

Prøvene er sendt inn, men katten tok vi med hjem.

For min del betyr det lite å få greie på hva det er egentlig, sålenge jeg så det ikke var mer jeg fikk gjort.

Men det er sprøtt ja. For 3 uker siden var han tilsynelatende en frisk og rask katt. Glad i mat og litt småfeit :-) Nå var han skrapa og skremmende anemisk.

Men du.....har du forsikret kattene dine?

Dette ble jo en ganske dyr reise, men sånn er jo det når man ikke har forsikring.....

Har jo en katt til, og vurderer sterkt å forsikre han for vet. utgifter.

Dette høres bare så tragisk og trist ut:-(

Nei, jeg har ikke forsikret kattene mine. De er nå snart 10 år gamle, og jeg har så langt bare hatt sykdom på en av dem som var raskt kurert, og en skade på en av de andre (halebeinsbrudd). Bank i bordet...men de er aldri syke.

Skrevet

Uff, så utrolig trist!

Det er veldig vondt å miste et kjæledyr, men gleden ved å ha eid dem oppveier likevel dette, når alt kommer til alt.

Det er ihvertfall fint at puse ikke lider mer.

*stor klem*

Veldig trist, men det er likevel en del av saken man også tar på seg når man skaffer seg disse...

Guttungen reagerte kraftig, og stakk i skauen. Fant han til slutt da :-) Jentene er eldre og har nok mer fått med seg det som har skjedd, så de hadde ikke den reaksjonen.

Skrevet

Veldig trist, men det er likevel en del av saken man også tar på seg når man skaffer seg disse...

Guttungen reagerte kraftig, og stakk i skauen. Fant han til slutt da :-) Jentene er eldre og har nok mer fått med seg det som har skjedd, så de hadde ikke den reaksjonen.

Huff, stakkars gutten din:-( Ikke rart at han er lei seg:-(

Vi har akkurat opplevd å måtte avlive hesten til datteren min. Det var ufattelig grusomt å se på det store dyret bli bedøvet og sovne inn.

Skrevet

Dette høres bare så tragisk og trist ut:-(

Nei, jeg har ikke forsikret kattene mine. De er nå snart 10 år gamle, og jeg har så langt bare hatt sykdom på en av dem som var raskt kurert, og en skade på en av de andre (halebeinsbrudd). Bank i bordet...men de er aldri syke.

Ikke hatt sykdom før vi heller, så det kom litt brått på oss...

Godt det gikk så fort når det først var så galt synes jeg da, han slapp lang pine.......

Men jeg har en ungkatt på 1,5 år. Kattene mine er utekatter og kan jo komme borti forskjellige ting...... Skal sjekke litt med forsikringsselskapet mitt, og høre. Eneste kravet er at de er merket så jeg, med sto ikke noe priser på siden deres.

Han har vært en flott katt da :-) Og er glad for tiden vi hadde han :-)

Skrevet

Ikke hatt sykdom før vi heller, så det kom litt brått på oss...

Godt det gikk så fort når det først var så galt synes jeg da, han slapp lang pine.......

Men jeg har en ungkatt på 1,5 år. Kattene mine er utekatter og kan jo komme borti forskjellige ting...... Skal sjekke litt med forsikringsselskapet mitt, og høre. Eneste kravet er at de er merket så jeg, med sto ikke noe priser på siden deres.

Han har vært en flott katt da :-) Og er glad for tiden vi hadde han :-)

Ja, men han var jo ikke gamle karen da...Det har nok lettere for å bli sykdom når kattene ferdes ute. Det er jo endel smittsomme kattesykdommer. Men en kan jo ikke sperre dem inne bare av den grunn.

Skrevet

Huff, stakkars gutten din:-( Ikke rart at han er lei seg:-(

Vi har akkurat opplevd å måtte avlive hesten til datteren min. Det var ufattelig grusomt å se på det store dyret bli bedøvet og sovne inn.

Ja, uff.... Det er ikke morro...

Men vi får huske på alle gledene dyrene har gitt oss, og prøve så godt vi kan å gi de en verdig avgang. Og etter en stund blir sorgen mindre og gledene huskes bedre :-)

Skrevet

Ja, uff.... Det er ikke morro...

Men vi får huske på alle gledene dyrene har gitt oss, og prøve så godt vi kan å gi de en verdig avgang. Og etter en stund blir sorgen mindre og gledene huskes bedre :-)

Ja, det har du rett i:-) Men det er tungt mens det står på som verst. En blir jo så glad i dyrene sine:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...