Gå til innhold

Bør man melde til politiet ang AmStaff?

Anbefalte innlegg

Gjest litt usikker på dette
Skrevet

Bør man melde fra til politiet eller til mattilsynet dersom man vet om noen som har en AmStaff som vedk da etter reglene ikke har lov å ha (2 år gammel).

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• hidi, the scorpion

4

• Parasoll

3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det bør en gjøre. På samme måte som en melder en promillekjører. Risikoen for stor skade er ovehengende.

Skrevet

Jeg syns man bør det, men vær litt forsiktig... Fikk råd fra en politimann en gang om å ligge litt unna (i yrkessammenheng), fordi de miljøene som har ulovlige hunder ikke er å spøke med. Han mente bedriften kunne få ganske så ubehagelige besøk på døra hvis noen fant ut at det var vi som skulle ha anmeldt.

Går jo an å sende en anonym "bekymringsmelding". Hvis hunden er lovlig har de papirer og ID-merking i orden og ingen skade skjedd, er den ulovlig blir det tatt affære.

Skrevet

Ja, det bør en gjøre. På samme måte som en melder en promillekjører. Risikoen for stor skade er ovehengende.

De fleste amstaffer i Norge eid av ellers relativt normale og oppegående mennesker (altså ikke kamphundoppdrettere i gjengmiljøer eller andre kriminelle som trener hundene til aggressiv oppførsel) er ikke _så_ farlige da, jeg er mer skeptisk til å møte feks en boerboel, som pussig nok ikke er forbudt og som er skikkelige møkkabikkjer... Men reglene er der av en grunn, så jeg er enig i at de bør følges.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boerboel "Obedience classes with a reputable trainer can greatly reduce the chances of a dog bite in the future. Even so, the Boerboel should never be left unsupervised with strangers or young children who they don't know well. " Yess, denne passer som førstegangshund vel?? Not.

Gjest bipp..
Skrevet

Syns nok du skal tenke deg om jeg. Konsekvensen hvis du anmelder er at hunden blir avlivet. Se an eieren, er det skikkelige folk så er det nok ikke så stor fare med hunden. Kjenner mange amstaff jeg som er snille og greie hunder (de er lovlige). Det er folk som ødelegger hunder, de er ikke gale fra fødselen av.

Skrevet

Nei. Jeg ville ikke laget meg så mye problemer. Men jeg hadde holdt meg langt unna kjøteren og holdt ungene mine på mils avstand!

Gjest litt usikker på dette
Skrevet

Syns nok du skal tenke deg om jeg. Konsekvensen hvis du anmelder er at hunden blir avlivet. Se an eieren, er det skikkelige folk så er det nok ikke så stor fare med hunden. Kjenner mange amstaff jeg som er snille og greie hunder (de er lovlige). Det er folk som ødelegger hunder, de er ikke gale fra fødselen av.

Ja det er skikkelige folk de som eier den, og det er dette de sier også, at slike hunder bare er farlige hvis farlige mennesker eier dem. Jeg syns likevel at man ikke bør ha slike hunder hvis de er forbudt.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ja, det mener jeg at du må. hvis det er ulovlig, så er det ulovlig! da bryter de loven, jeg hadde ringt. det nytter ikke om de sier at de er så gode med hunder at ingenting vil skje; en kan aldri vite, en hund kan bli skremt, skadet osv, og kan bli utilregnelig. Men alt dette har ikke betydning, det er jo ikke lov å ha den hunden. Så ring.

Skrevet

De fleste amstaffer i Norge eid av ellers relativt normale og oppegående mennesker (altså ikke kamphundoppdrettere i gjengmiljøer eller andre kriminelle som trener hundene til aggressiv oppførsel) er ikke _så_ farlige da, jeg er mer skeptisk til å møte feks en boerboel, som pussig nok ikke er forbudt og som er skikkelige møkkabikkjer... Men reglene er der av en grunn, så jeg er enig i at de bør følges.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boerboel "Obedience classes with a reputable trainer can greatly reduce the chances of a dog bite in the future. Even so, the Boerboel should never be left unsupervised with strangers or young children who they don't know well. " Yess, denne passer som førstegangshund vel?? Not.

At Boerboel er verre, gjør ikke amstaff noe bedre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

JA, det bør du absolutt.

Det er en god grunn til at slike hunder er forbudt (selv for "gode eiere"), og det er at de har den uvanen at de biter til offeret er dødt.

Den hunden kan angripe et barn, eller en voksen. Det er ikke en sjanse jeg ville tatt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja det er skikkelige folk de som eier den, og det er dette de sier også, at slike hunder bare er farlige hvis farlige mennesker eier dem. Jeg syns likevel at man ikke bør ha slike hunder hvis de er forbudt.

De hundene er ikke bare farlige med dårlige eiere. De er farlige fordi de har vært avlet frem i årevis for å bli farlige, og gjøre mest mulig skade. Det er derfor man stadig vekk hører om barn som er blitt drept (også av hunder med gode eiere).

Det er ikke en sjanse du bør ta.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er helt irrelevant om det finnes hunder som er enda farligere.

Jeg lar ikke være å anmelde amfetaminmisbruk selv om kokain sannsynligvis er enda farligere.

Gjest to anno
Skrevet

Ser du har fått endel svar i fra personer som ikke har greie på hund, de har lest en bok eller en avis og har fordommer utifra det.

At NHD sammenligner dette med å ikke melde fra om amfetamin viser bare hvor uproffesjonell han kan være, og han burde kansje gjøre noe mere enn bare å lese "fag"bøkene sine, som oftest er praksisen en bedre måte å lære på enn teorien!

Jeg vil du skal tenke på før du anmelder alle de sorger du kommer til å forsake om du tar denne bikkja i fra familien. En pappilon kan være like farlig som en Amstaff, om ikke værre, det kommer ALT AN PÅ EIEREN AV DYRET.

Du sier at det er skikkelige folk som har denne hunden, og jeg regner med du har sett papirer på at dette er en reinrasa Amstaff.

Har menget meg med både pittbull eiere, amstaff eiere, huskyeiere ( huskyer er MYE mere farligere enn amstaff da de bare ligger et led ned i fra ulven ) noen har vært i fra de O`så farlige miljøer, og ja jeg menger meg med hundefolk, av alle slag. Jeg har også fysisk gått inn i hjem, med frykt for eget liv, men mest fra folkene som bor der og ikkje bikkjene. Om DU har en slik fremtoning at hundene reagerer på deg, er det DU som må gjøre noe med deg selv og ikkje bikkjene. Det er DIN oppgave å fortelle ungene dine at man går ikke bort til bikkjer og klapper de, stikker kjepper i dem, eller kaste stein på de uten at man ikke vet hvordan de reagerer.

Skrevet

Ser du har fått endel svar i fra personer som ikke har greie på hund, de har lest en bok eller en avis og har fordommer utifra det.

At NHD sammenligner dette med å ikke melde fra om amfetamin viser bare hvor uproffesjonell han kan være, og han burde kansje gjøre noe mere enn bare å lese "fag"bøkene sine, som oftest er praksisen en bedre måte å lære på enn teorien!

Jeg vil du skal tenke på før du anmelder alle de sorger du kommer til å forsake om du tar denne bikkja i fra familien. En pappilon kan være like farlig som en Amstaff, om ikke værre, det kommer ALT AN PÅ EIEREN AV DYRET.

Du sier at det er skikkelige folk som har denne hunden, og jeg regner med du har sett papirer på at dette er en reinrasa Amstaff.

Har menget meg med både pittbull eiere, amstaff eiere, huskyeiere ( huskyer er MYE mere farligere enn amstaff da de bare ligger et led ned i fra ulven ) noen har vært i fra de O`så farlige miljøer, og ja jeg menger meg med hundefolk, av alle slag. Jeg har også fysisk gått inn i hjem, med frykt for eget liv, men mest fra folkene som bor der og ikkje bikkjene. Om DU har en slik fremtoning at hundene reagerer på deg, er det DU som må gjøre noe med deg selv og ikkje bikkjene. Det er DIN oppgave å fortelle ungene dine at man går ikke bort til bikkjer og klapper de, stikker kjepper i dem, eller kaste stein på de uten at man ikke vet hvordan de reagerer.

Et typisk hundeeier innlegg. Det bekrefter hvordan en bør forholde seg både til eiere og deres hunder.

Skrevet

'' En pappilon kan være like farlig som en Amstaff, om ikke værre,...''

Jahaja.... Særlig.

(Men, selvsagt, en veps kan jo også drepe, så med dét for øye, så...)

Tviler ikke på at man KAN være i stand til å få en (relativt) trygg hund med utgangspunkt i en forbudt rase. Men hvorfor i all verden ikke starte med en rase som i utgangspunktet er enklere å få vennligsinnet... Hvis rasen i tillegg er forbudt, er det jo ingen grunn til å ta den. Med mindre man synes det er ekstra stas da.

Skrevet

''En pappilon kan være like farlig som en Amstaff, om ikke værre''

Hvis en pappilon hopper i strupen på deg, så tror jeg nok du lettere klarer å rive vekk den, enn hvis en amstaff gjør det.

Skrevet

Det er hamrende likegyldig om det er hundeeieren eller hunden som er "skyld" i det.

Poenget er at man kan ikke avlive hundeeieren, så man må ta hunden.

Da er problemet løst.

Skrevet

''En pappilon kan være like farlig som en Amstaff, om ikke værre''

Hvis en pappilon hopper i strupen på deg, så tror jeg nok du lettere klarer å rive vekk den, enn hvis en amstaff gjør det.

Si ikke det. Har du ikke sett Monty Python and the Holy Grail? Beware of the killer rabbit.

candyqueen_83
Skrevet

Et typisk hundeeier innlegg. Det bekrefter hvordan en bør forholde seg både til eiere og deres hunder.

Du er så lavmål med disse uttalelsene dine som en psykiater.

hidi, the scorpion
Skrevet

Si ikke det. Har du ikke sett Monty Python and the Holy Grail? Beware of the killer rabbit.

''Beware of the killer rabbit.''

Ja, viser jo at man ikke kan stole på byttedyr engang...;))))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...