Gjest rundans - hvor går jeg nå? Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Har en lang rar historie etter hvert - og ønsker ditt syn på mitt problem. Er en kvinne på 38 år, 8 år siden siste fødsel. Har hatt noen turer med ryggen, men det var lenge siden nå - gikk da til kiropraktor og ble som regel raskt bra. Har hatt noen kneproblemer, og noen skader innimellom men klarte alltid å trene meg opp igjen. Trening ga meg overskudd selv om jeg kanskje ikke følte at overskuddet var sånn som før jeg fikk barn. Naturlig nok kanskje med full jobb og et travelt liv. Drev med orientering og gjorde det bra. Ellers trente jeg jogging, på sykkel, elipsemaskin eller styrke/pilates hjemme. Liker nok best jogging. Aldri på asfalt. I 2008 vant jeg o-løps sesongen sammenlagt og hadde mange enkeltseire. Hadde 2 kraftige skader høsten 08. (fall fra hest og forstuing av ankel. Fikk ikke begynt å trene noe særlig før over nyttår. Men så gikk det greit selv om jeg kjente litt i foten. På denne tiden følte jeg meg ekstra sliten, trengte enda mer søvn, var svimmel og var begynt å få mye vondt i kjeven. Var travelt på jobb, men det er det alltid på den årstiden. Hadde også mye elveblest. Gikk til legen i mars hvor jeg nevnte dette. Fikk en brosjyre om elveblest. På denne tiden trente jeg igjen 2-4 ganger pr uke. Jogget ca 5 km, eller syklet 2 mil, elipsemaskin 45 min etc. Men overskuddet etter trening var der ikke. Så jeg tenkte at jeg var sikkert lat og bestemte meg for å trene enda mer. Begynte å sykle mer. (til jobb - ca 1 mil hver vei) men da trente jeg ikke så mye utenom. Hadde litt vondt i ryggen på den tiden og opplevde en gang jeg var ute og jogget at jeg mistet kraften i venstre fot. Så jeg måtte slutte. Trente mer sykling og elipsemaskin. En gang jeg stod på elipsemaskinen så skjedde det noe, en kraftig stråling/strøm smalt bak i låret og nedover helt til hælen. Etter dette tok jeg det rolig en stund, bare syklet lett. Virket som om jeg hadde en kraftig knute i muskelen på framsiden av låret. Begynte å få kramper og en slags stivhetsfølelse i låret. Lårene dirret og kjentes overbelastet ut. Begge - ikke bare det venstre. Men var også svak i armene om kvelden etter mye sykling. Gikk til en fysioterapeut som mente at problemene mine stammet fra ryggen. Gikk til kiropraktor som behandlet meg 9 ganger uten at det ble bedre. Han mente at jeg nok ikke burde jogge siden jeg fikk vondt i ryggen. Fikk også vondt i ryggen av ryggøvelser og kjente stråling ned i foten av ingenting. Fikk tips om magnesiumtilskudd pga alle krampene som ikke var bare i låret men i hele kroppen. (Leamus?) Spiste 2 bokser det halvåret. Vet ikke om det hjalp noe særlig. Kiropraktoren sa til slutt at han ikke trodde han kunne hjelpe meg mer at dette var rart og at jeg burde ta en tur til legen. Lårene mine var ofte som gele, en kjøretur i rushet gjorde at jeg ble stiv og fikk kramper (clutchen). Nå trente jeg ingenting for å se om hvile hjalp. Eneste var sykling til toget (5 min rolig sykling hver vei) og noen gåturer. Dette var i høst. Nå er det april og jeg har vært hos legen, tatt prøver av stoffskifte, kalsium, b-vitamin, folat og andre ting som jeg ikke kommer på. Alt var normalt. Den eneste prøven som har slått litt ut er Anti Gliadin - IgA som var 28 (skal være under 20). Men denne prøven ble tatt i forbindelse med at jeg har en datter som har cøliaki. Så vi tar prøver ca 2 hvert år vi andre i familien (ingen andre som har det). Har stått litt slalom i vinter, kjenner det godt i lårene etter hver tur og orker ikke mange. Men det gikk forholdsvis greit med noen turer i godt preparerte løyper og ikke mye løs snø. Det bet alikevel godt i lårene. Legen henviste meg til MR av ryggen. De fant en noe nedslitt skive mellom de to nederste ryggvirvlene og at jeg hadde "utrettet lordose" - altså litt for rett i steden for svai i korsryggen. Ellers normale forhold så jeg fikk vel ikke noe svar på "isjas" smertene mine. Ingen prolaps. Fikk henvisning til fysioterapi. Var hos fysioterapeuten men han ville ikke ha meg. Han spurte meg ut om mange symptomer og mente at her måtte det være noe annet bak. Selv om jeg var 38 år mente han at jeg skulle tåle å trene. Da hadde jeg prøvd å jogge litt to dager før. (før det hadde jeg gått turer ganske regelmessig) tok det helt rolig, gikk noen minutt, jogget noen minutt helt rolig og gikk igjen. tok en pause midt i for å strekke godt ut (har stramme muskler nå som jeg ikke får trent) Gikk og jogget så litt igjen. Begynte å får krampe i slutten i låret. Dagen etter sa det BOFF og lårene var pinnstive og full av gangsperr. Følelse av at musklene ligger på utsiden av låret. (Begynte vel egentlig rett etter løpeturen) Det rare er jo at det er KUN i lårene. Tidligere når jeg har trent meg opp (jogging) etter en skade så har det alltid vært i legger, framsiden av legg, i setet etc jeg har fått gangsperr, men her kjente jeg ingenting. Masse kramper, eller spasmer/rykninger i lårmusklene. Men har som sagt slike rykninger (leamus?) i hele kroppen også. Flere steder samtidig. Føler at jeg ikke får lårene til å slappe av når jeg legger meg. Kjennes ut som om de er konstant anspente. Vet jeg har kort muskulatur over hele kroppen i forhold til før. Prøver å strekke ut, men når man aldri får trent seg varm så er det jo ikke så lett. Føler ellers at jeg ikke tåler stress lenger og er veldig forsiktig med hva jeg er med på sosialt. Sier nei til mye for jeg orker lite "ekstra". Det er fullt av aktivitet med jobb, lekser, kjøring til fritidsaktiviteter etc. Har også bekymringer for et av barna som er til utrednng på BUP. Ikke snakk om noen klar diagnose, hun har "bare" problemer sosialt - men det bekymrer jo. Vi har selv tatt initiativ men det er ikke bare vi som ser problemet altså. Også lærer og foreldre til vennene hennes ser at hun sliter litt sosialt. Egentlig føler jeg meg ikke fullt så utslitt når jeg ikke får trent som da jeg trente mye. Tror det er fordi jeg nå er flinkere til å sette grenser for alt. Tidligere bet jeg bare tennene sammen (kjevesmertene?) men nå klarer jeg det ikke uansett hvor mye jeg vil. Men har jo veldig lyst til å trene alikevel for jeg føler virkelig at kroppen forfaller. Og joggingen var mitt fristed liksom. Trenger helst 9 timer søvn, mannen har overtatt mye av husarbeidet og brødbaking (må bake til hun som har cøliaki - hun tåler ikke hvetestivelse så vi kan ikke kjøpe glutenfrie brød i butikken). Han jobber skift så han har fri på dagtid og 2 hver fredag mens jeg har alt med ungene alene 2 hver uke på kveldstid. Så han sier at han syns det er greit - men jeg føler alikevel at jeg overlater mer og mer til han. Beina er av og til som gele og dirrer bare jeg går i en trapp. Men ikke alltid så ille. Spørs hva jeg har gjort i det siste. Nå regner jeg med at det er pga den lille joggeturen som jeg snakket om. Er en uke siden nå. Jeg føler at jeg har prøvd alt, både å trene og å ikke trene. Jeg tror ikke jeg var overtrent, hadde lav puls (ca 40). Lavt blodtrykk ved hvile - men det er vanlig når jeg er i aktivitet. Vet jeg har lett for å få lavt blodsukker. Aldri målt hos legen, men tilfeldig i et kjøpesenter. Da var det 3,4 - hadde ikke spist på noen timer og følte meg veldig "rar" i kroppen. Etter å ha spist grøt var det 4,5 ca 45 min etterpå. (Var ikke det litt lite?) Forstår at jeg må spise mer jevnt og det gjør jeg. Er ellers 1,64 m høy og veier ca 55 kg. Sliter litt med å holde vekten nede, tidligere veide jeg "alltid" 53. Men får jo ikke trent så det er kanskje ikke så rart. Spiser ellers sunt (tror jeg) men ikke særlig mye da. Tilbake til fysioterapeuten. Han ville som sagt sende meg tilbake til legen for å utrede meg for muskelsykdom. Legen mumlet noe om MS sist jeg var der. Jeg kjente at jeg holdt på å besvime hos fysioterapeuten fordi han tok det så mye mer alvorlig enn jeg hadde forventet. Fysioterapeuten nevnte noe om myositt. Jeg har mye revmatisme i familien men har tatt revmatismeprøver som var fine. (Har de 3 siste årene hatt noen rare leddsmerter i fingre, tær, håndledd, albuer, ankler - ikke alle steder samtidig. Dette har roet seg noe - nå kjenner jeg bare noe ved værskifte og før menstruasjon). Kjevesmertene mine er der forresten ennå, men har fått en skinne av tannlegen som hjelper litt. Jeg glemmer ofte hva jeg skal si, kommer ikke på ordet. Men vet ikke om det er ille nok til å kalle det et symptom. Skjer så og si daglig da. Hadde som tidligere nevnt svimmelhet. Har det litt ennå men ikke så mye som før. Merker det mest visst jeg endrer stilling. Da kan jeg føle at jeg roterer selv om jeg sitter stille. Går rundt for meg hvis jeg legger meg ned i sengen feks. Eller ved kontorpulten min kan jeg føle at jeg ikke sitter stille mens jeg gjør det. Men det er egentlig et lite problem, jeg bare nevner det. Følte det var værre for halvannet år siden da "alt" begynte. Da var det en veldig stresset periode på jobb. Som sagt begynte også kjevesmertene da. Så jeg vet ikke hva om henger sammen med hva, nå har jeg vel nevnt alt mulig. Lurer litt på om det kan være at jeg ikke tåler gluten men ikke har cøliaki? Skal ringe legen og be om en telefontime men ville bare ha en annen vurdering også. Kan vel trygt si at jeg føler meg som en hypokonder. Til slutt - det jeg egentlig vil fram til er: KAN dette bare være muskulært kun i lårene - kan jeg prøve å massere veldig godt (har kjøpt meg et massasjeapparat m varme) på musklene i låret og bak i setet hvor jeg også er veldig øm. Og så strekke godt ut - har lest om teknikker for å strekke ut lårmuskulaturen. Hvor ofte og hvor mange ganger kan jeg gjøre dette før det evt vil gi resultater? Andre tips? En boks til med magnesium? Tar multivitaminmineraltilskudd og omega 3 daglig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346030-svakhet-i-l%C3%A5rmusklene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puh... måtte bare dele opp litt... ;-) Har dessverre ikke noe svar. Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har en lang rar historie etter hvert - og ønsker ditt syn på mitt problem. Er en kvinne på 38 år, 8 år siden siste fødsel. Har hatt noen turer med ryggen, men det var lenge siden nå - gikk da til kiropraktor og ble som regel raskt bra. Har hatt noen kneproblemer, og noen skader innimellom men klarte alltid å trene meg opp igjen. Trening ga meg overskudd selv om jeg kanskje ikke følte at overskuddet var sånn som før jeg fikk barn. Naturlig nok kanskje med full jobb og et travelt liv. Drev med orientering og gjorde det bra. Ellers trente jeg jogging, på sykkel, elipsemaskin eller styrke/pilates hjemme. Liker nok best jogging. Aldri på asfalt. I 2008 vant jeg o-løps sesongen sammenlagt og hadde mange enkeltseire. Hadde 2 kraftige skader høsten 08. (fall fra hest og forstuing av ankel. Fikk ikke begynt å trene noe særlig før over nyttår. Men så gikk det greit selv om jeg kjente litt i foten. På denne tiden følte jeg meg ekstra sliten, trengte enda mer søvn, var svimmel og var begynt å få mye vondt i kjeven. Var travelt på jobb, men det er det alltid på den årstiden. Hadde også mye elveblest. Gikk til legen i mars hvor jeg nevnte dette. Fikk en brosjyre om elveblest. På denne tiden trente jeg igjen 2-4 ganger pr uke. Jogget ca 5 km, eller syklet 2 mil, elipsemaskin 45 min etc. Men overskuddet etter trening var der ikke. Så jeg tenkte at jeg var sikkert lat og bestemte meg for å trene enda mer. Begynte å sykle mer. (til jobb - ca 1 mil hver vei) men da trente jeg ikke så mye utenom. Hadde litt vondt i ryggen på den tiden og opplevde en gang jeg var ute og jogget at jeg mistet kraften i venstre fot. Så jeg måtte slutte. Trente mer sykling og elipsemaskin. En gang jeg stod på elipsemaskinen så skjedde det noe, en kraftig stråling/strøm smalt bak i låret og nedover helt til hælen. Etter dette tok jeg det rolig en stund, bare syklet lett. Virket som om jeg hadde en kraftig knute i muskelen på framsiden av låret. Begynte å få kramper og en slags stivhetsfølelse i låret. Lårene dirret og kjentes overbelastet ut. Begge - ikke bare det venstre. Men var også svak i armene om kvelden etter mye sykling. Gikk til en fysioterapeut som mente at problemene mine stammet fra ryggen. Gikk til kiropraktor som behandlet meg 9 ganger uten at det ble bedre. Han mente at jeg nok ikke burde jogge siden jeg fikk vondt i ryggen. Fikk også vondt i ryggen av ryggøvelser og kjente stråling ned i foten av ingenting. Fikk tips om magnesiumtilskudd pga alle krampene som ikke var bare i låret men i hele kroppen. (Leamus?) Spiste 2 bokser det halvåret. Vet ikke om det hjalp noe særlig. Kiropraktoren sa til slutt at han ikke trodde han kunne hjelpe meg mer at dette var rart og at jeg burde ta en tur til legen. Lårene mine var ofte som gele, en kjøretur i rushet gjorde at jeg ble stiv og fikk kramper (clutchen). Nå trente jeg ingenting for å se om hvile hjalp. Eneste var sykling til toget (5 min rolig sykling hver vei) og noen gåturer. Dette var i høst. Nå er det april og jeg har vært hos legen, tatt prøver av stoffskifte, kalsium, b-vitamin, folat og andre ting som jeg ikke kommer på. Alt var normalt. Den eneste prøven som har slått litt ut er Anti Gliadin - IgA som var 28 (skal være under 20). Men denne prøven ble tatt i forbindelse med at jeg har en datter som har cøliaki. Så vi tar prøver ca 2 hvert år vi andre i familien (ingen andre som har det). Har stått litt slalom i vinter, kjenner det godt i lårene etter hver tur og orker ikke mange. Men det gikk forholdsvis greit med noen turer i godt preparerte løyper og ikke mye løs snø. Det bet alikevel godt i lårene. Legen henviste meg til MR av ryggen. De fant en noe nedslitt skive mellom de to nederste ryggvirvlene og at jeg hadde "utrettet lordose" - altså litt for rett i steden for svai i korsryggen. Ellers normale forhold så jeg fikk vel ikke noe svar på "isjas" smertene mine. Ingen prolaps. Fikk henvisning til fysioterapi. Var hos fysioterapeuten men han ville ikke ha meg. Han spurte meg ut om mange symptomer og mente at her måtte det være noe annet bak. Selv om jeg var 38 år mente han at jeg skulle tåle å trene. Da hadde jeg prøvd å jogge litt to dager før. (før det hadde jeg gått turer ganske regelmessig) tok det helt rolig, gikk noen minutt, jogget noen minutt helt rolig og gikk igjen. tok en pause midt i for å strekke godt ut (har stramme muskler nå som jeg ikke får trent) Gikk og jogget så litt igjen. Begynte å får krampe i slutten i låret. Dagen etter sa det BOFF og lårene var pinnstive og full av gangsperr. Følelse av at musklene ligger på utsiden av låret. (Begynte vel egentlig rett etter løpeturen) Det rare er jo at det er KUN i lårene. Tidligere når jeg har trent meg opp (jogging) etter en skade så har det alltid vært i legger, framsiden av legg, i setet etc jeg har fått gangsperr, men her kjente jeg ingenting. Masse kramper, eller spasmer/rykninger i lårmusklene. Men har som sagt slike rykninger (leamus?) i hele kroppen også. Flere steder samtidig. Føler at jeg ikke får lårene til å slappe av når jeg legger meg. Kjennes ut som om de er konstant anspente. Vet jeg har kort muskulatur over hele kroppen i forhold til før. Prøver å strekke ut, men når man aldri får trent seg varm så er det jo ikke så lett. Føler ellers at jeg ikke tåler stress lenger og er veldig forsiktig med hva jeg er med på sosialt. Sier nei til mye for jeg orker lite "ekstra". Det er fullt av aktivitet med jobb, lekser, kjøring til fritidsaktiviteter etc. Har også bekymringer for et av barna som er til utrednng på BUP. Ikke snakk om noen klar diagnose, hun har "bare" problemer sosialt - men det bekymrer jo. Vi har selv tatt initiativ men det er ikke bare vi som ser problemet altså. Også lærer og foreldre til vennene hennes ser at hun sliter litt sosialt. Egentlig føler jeg meg ikke fullt så utslitt når jeg ikke får trent som da jeg trente mye. Tror det er fordi jeg nå er flinkere til å sette grenser for alt. Tidligere bet jeg bare tennene sammen (kjevesmertene?) men nå klarer jeg det ikke uansett hvor mye jeg vil. Men har jo veldig lyst til å trene alikevel for jeg føler virkelig at kroppen forfaller. Og joggingen var mitt fristed liksom. Trenger helst 9 timer søvn, mannen har overtatt mye av husarbeidet og brødbaking (må bake til hun som har cøliaki - hun tåler ikke hvetestivelse så vi kan ikke kjøpe glutenfrie brød i butikken). Han jobber skift så han har fri på dagtid og 2 hver fredag mens jeg har alt med ungene alene 2 hver uke på kveldstid. Så han sier at han syns det er greit - men jeg føler alikevel at jeg overlater mer og mer til han. Beina er av og til som gele og dirrer bare jeg går i en trapp. Men ikke alltid så ille. Spørs hva jeg har gjort i det siste. Nå regner jeg med at det er pga den lille joggeturen som jeg snakket om. Er en uke siden nå. Jeg føler at jeg har prøvd alt, både å trene og å ikke trene. Jeg tror ikke jeg var overtrent, hadde lav puls (ca 40). Lavt blodtrykk ved hvile - men det er vanlig når jeg er i aktivitet. Vet jeg har lett for å få lavt blodsukker. Aldri målt hos legen, men tilfeldig i et kjøpesenter. Da var det 3,4 - hadde ikke spist på noen timer og følte meg veldig "rar" i kroppen. Etter å ha spist grøt var det 4,5 ca 45 min etterpå. (Var ikke det litt lite?) Forstår at jeg må spise mer jevnt og det gjør jeg. Er ellers 1,64 m høy og veier ca 55 kg. Sliter litt med å holde vekten nede, tidligere veide jeg "alltid" 53. Men får jo ikke trent så det er kanskje ikke så rart. Spiser ellers sunt (tror jeg) men ikke særlig mye da. Tilbake til fysioterapeuten. Han ville som sagt sende meg tilbake til legen for å utrede meg for muskelsykdom. Legen mumlet noe om MS sist jeg var der. Jeg kjente at jeg holdt på å besvime hos fysioterapeuten fordi han tok det så mye mer alvorlig enn jeg hadde forventet. Fysioterapeuten nevnte noe om myositt. Jeg har mye revmatisme i familien men har tatt revmatismeprøver som var fine. (Har de 3 siste årene hatt noen rare leddsmerter i fingre, tær, håndledd, albuer, ankler - ikke alle steder samtidig. Dette har roet seg noe - nå kjenner jeg bare noe ved værskifte og før menstruasjon). Kjevesmertene mine er der forresten ennå, men har fått en skinne av tannlegen som hjelper litt. Jeg glemmer ofte hva jeg skal si, kommer ikke på ordet. Men vet ikke om det er ille nok til å kalle det et symptom. Skjer så og si daglig da. Hadde som tidligere nevnt svimmelhet. Har det litt ennå men ikke så mye som før. Merker det mest visst jeg endrer stilling. Da kan jeg føle at jeg roterer selv om jeg sitter stille. Går rundt for meg hvis jeg legger meg ned i sengen feks. Eller ved kontorpulten min kan jeg føle at jeg ikke sitter stille mens jeg gjør det. Men det er egentlig et lite problem, jeg bare nevner det. Følte det var værre for halvannet år siden da "alt" begynte. Da var det en veldig stresset periode på jobb. Som sagt begynte også kjevesmertene da. Så jeg vet ikke hva om henger sammen med hva, nå har jeg vel nevnt alt mulig. Lurer litt på om det kan være at jeg ikke tåler gluten men ikke har cøliaki? Skal ringe legen og be om en telefontime men ville bare ha en annen vurdering også. Kan vel trygt si at jeg føler meg som en hypokonder. Til slutt - det jeg egentlig vil fram til er: KAN dette bare være muskulært kun i lårene - kan jeg prøve å massere veldig godt (har kjøpt meg et massasjeapparat m varme) på musklene i låret og bak i setet hvor jeg også er veldig øm. Og så strekke godt ut - har lest om teknikker for å strekke ut lårmuskulaturen. Hvor ofte og hvor mange ganger kan jeg gjøre dette før det evt vil gi resultater? Andre tips? En boks til med magnesium? Tar multivitaminmineraltilskudd og omega 3 daglig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346030-svakhet-i-l%C3%A5rmusklene/#findComment-2939490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Har en lang rar historie etter hvert - og ønsker ditt syn på mitt problem. Er en kvinne på 38 år, 8 år siden siste fødsel. Har hatt noen turer med ryggen, men det var lenge siden nå - gikk da til kiropraktor og ble som regel raskt bra. Har hatt noen kneproblemer, og noen skader innimellom men klarte alltid å trene meg opp igjen. Trening ga meg overskudd selv om jeg kanskje ikke følte at overskuddet var sånn som før jeg fikk barn. Naturlig nok kanskje med full jobb og et travelt liv. Drev med orientering og gjorde det bra. Ellers trente jeg jogging, på sykkel, elipsemaskin eller styrke/pilates hjemme. Liker nok best jogging. Aldri på asfalt. I 2008 vant jeg o-løps sesongen sammenlagt og hadde mange enkeltseire. Hadde 2 kraftige skader høsten 08. (fall fra hest og forstuing av ankel. Fikk ikke begynt å trene noe særlig før over nyttår. Men så gikk det greit selv om jeg kjente litt i foten. På denne tiden følte jeg meg ekstra sliten, trengte enda mer søvn, var svimmel og var begynt å få mye vondt i kjeven. Var travelt på jobb, men det er det alltid på den årstiden. Hadde også mye elveblest. Gikk til legen i mars hvor jeg nevnte dette. Fikk en brosjyre om elveblest. På denne tiden trente jeg igjen 2-4 ganger pr uke. Jogget ca 5 km, eller syklet 2 mil, elipsemaskin 45 min etc. Men overskuddet etter trening var der ikke. Så jeg tenkte at jeg var sikkert lat og bestemte meg for å trene enda mer. Begynte å sykle mer. (til jobb - ca 1 mil hver vei) men da trente jeg ikke så mye utenom. Hadde litt vondt i ryggen på den tiden og opplevde en gang jeg var ute og jogget at jeg mistet kraften i venstre fot. Så jeg måtte slutte. Trente mer sykling og elipsemaskin. En gang jeg stod på elipsemaskinen så skjedde det noe, en kraftig stråling/strøm smalt bak i låret og nedover helt til hælen. Etter dette tok jeg det rolig en stund, bare syklet lett. Virket som om jeg hadde en kraftig knute i muskelen på framsiden av låret. Begynte å få kramper og en slags stivhetsfølelse i låret. Lårene dirret og kjentes overbelastet ut. Begge - ikke bare det venstre. Men var også svak i armene om kvelden etter mye sykling. Gikk til en fysioterapeut som mente at problemene mine stammet fra ryggen. Gikk til kiropraktor som behandlet meg 9 ganger uten at det ble bedre. Han mente at jeg nok ikke burde jogge siden jeg fikk vondt i ryggen. Fikk også vondt i ryggen av ryggøvelser og kjente stråling ned i foten av ingenting. Fikk tips om magnesiumtilskudd pga alle krampene som ikke var bare i låret men i hele kroppen. (Leamus?) Spiste 2 bokser det halvåret. Vet ikke om det hjalp noe særlig. Kiropraktoren sa til slutt at han ikke trodde han kunne hjelpe meg mer at dette var rart og at jeg burde ta en tur til legen. Lårene mine var ofte som gele, en kjøretur i rushet gjorde at jeg ble stiv og fikk kramper (clutchen). Nå trente jeg ingenting for å se om hvile hjalp. Eneste var sykling til toget (5 min rolig sykling hver vei) og noen gåturer. Dette var i høst. Nå er det april og jeg har vært hos legen, tatt prøver av stoffskifte, kalsium, b-vitamin, folat og andre ting som jeg ikke kommer på. Alt var normalt. Den eneste prøven som har slått litt ut er Anti Gliadin - IgA som var 28 (skal være under 20). Men denne prøven ble tatt i forbindelse med at jeg har en datter som har cøliaki. Så vi tar prøver ca 2 hvert år vi andre i familien (ingen andre som har det). Har stått litt slalom i vinter, kjenner det godt i lårene etter hver tur og orker ikke mange. Men det gikk forholdsvis greit med noen turer i godt preparerte løyper og ikke mye løs snø. Det bet alikevel godt i lårene. Legen henviste meg til MR av ryggen. De fant en noe nedslitt skive mellom de to nederste ryggvirvlene og at jeg hadde "utrettet lordose" - altså litt for rett i steden for svai i korsryggen. Ellers normale forhold så jeg fikk vel ikke noe svar på "isjas" smertene mine. Ingen prolaps. Fikk henvisning til fysioterapi. Var hos fysioterapeuten men han ville ikke ha meg. Han spurte meg ut om mange symptomer og mente at her måtte det være noe annet bak. Selv om jeg var 38 år mente han at jeg skulle tåle å trene. Da hadde jeg prøvd å jogge litt to dager før. (før det hadde jeg gått turer ganske regelmessig) tok det helt rolig, gikk noen minutt, jogget noen minutt helt rolig og gikk igjen. tok en pause midt i for å strekke godt ut (har stramme muskler nå som jeg ikke får trent) Gikk og jogget så litt igjen. Begynte å får krampe i slutten i låret. Dagen etter sa det BOFF og lårene var pinnstive og full av gangsperr. Følelse av at musklene ligger på utsiden av låret. (Begynte vel egentlig rett etter løpeturen) Det rare er jo at det er KUN i lårene. Tidligere når jeg har trent meg opp (jogging) etter en skade så har det alltid vært i legger, framsiden av legg, i setet etc jeg har fått gangsperr, men her kjente jeg ingenting. Masse kramper, eller spasmer/rykninger i lårmusklene. Men har som sagt slike rykninger (leamus?) i hele kroppen også. Flere steder samtidig. Føler at jeg ikke får lårene til å slappe av når jeg legger meg. Kjennes ut som om de er konstant anspente. Vet jeg har kort muskulatur over hele kroppen i forhold til før. Prøver å strekke ut, men når man aldri får trent seg varm så er det jo ikke så lett. Føler ellers at jeg ikke tåler stress lenger og er veldig forsiktig med hva jeg er med på sosialt. Sier nei til mye for jeg orker lite "ekstra". Det er fullt av aktivitet med jobb, lekser, kjøring til fritidsaktiviteter etc. Har også bekymringer for et av barna som er til utrednng på BUP. Ikke snakk om noen klar diagnose, hun har "bare" problemer sosialt - men det bekymrer jo. Vi har selv tatt initiativ men det er ikke bare vi som ser problemet altså. Også lærer og foreldre til vennene hennes ser at hun sliter litt sosialt. Egentlig føler jeg meg ikke fullt så utslitt når jeg ikke får trent som da jeg trente mye. Tror det er fordi jeg nå er flinkere til å sette grenser for alt. Tidligere bet jeg bare tennene sammen (kjevesmertene?) men nå klarer jeg det ikke uansett hvor mye jeg vil. Men har jo veldig lyst til å trene alikevel for jeg føler virkelig at kroppen forfaller. Og joggingen var mitt fristed liksom. Trenger helst 9 timer søvn, mannen har overtatt mye av husarbeidet og brødbaking (må bake til hun som har cøliaki - hun tåler ikke hvetestivelse så vi kan ikke kjøpe glutenfrie brød i butikken). Han jobber skift så han har fri på dagtid og 2 hver fredag mens jeg har alt med ungene alene 2 hver uke på kveldstid. Så han sier at han syns det er greit - men jeg føler alikevel at jeg overlater mer og mer til han. Beina er av og til som gele og dirrer bare jeg går i en trapp. Men ikke alltid så ille. Spørs hva jeg har gjort i det siste. Nå regner jeg med at det er pga den lille joggeturen som jeg snakket om. Er en uke siden nå. Jeg føler at jeg har prøvd alt, både å trene og å ikke trene. Jeg tror ikke jeg var overtrent, hadde lav puls (ca 40). Lavt blodtrykk ved hvile - men det er vanlig når jeg er i aktivitet. Vet jeg har lett for å få lavt blodsukker. Aldri målt hos legen, men tilfeldig i et kjøpesenter. Da var det 3,4 - hadde ikke spist på noen timer og følte meg veldig "rar" i kroppen. Etter å ha spist grøt var det 4,5 ca 45 min etterpå. (Var ikke det litt lite?) Forstår at jeg må spise mer jevnt og det gjør jeg. Er ellers 1,64 m høy og veier ca 55 kg. Sliter litt med å holde vekten nede, tidligere veide jeg "alltid" 53. Men får jo ikke trent så det er kanskje ikke så rart. Spiser ellers sunt (tror jeg) men ikke særlig mye da. Tilbake til fysioterapeuten. Han ville som sagt sende meg tilbake til legen for å utrede meg for muskelsykdom. Legen mumlet noe om MS sist jeg var der. Jeg kjente at jeg holdt på å besvime hos fysioterapeuten fordi han tok det så mye mer alvorlig enn jeg hadde forventet. Fysioterapeuten nevnte noe om myositt. Jeg har mye revmatisme i familien men har tatt revmatismeprøver som var fine. (Har de 3 siste årene hatt noen rare leddsmerter i fingre, tær, håndledd, albuer, ankler - ikke alle steder samtidig. Dette har roet seg noe - nå kjenner jeg bare noe ved værskifte og før menstruasjon). Kjevesmertene mine er der forresten ennå, men har fått en skinne av tannlegen som hjelper litt. Jeg glemmer ofte hva jeg skal si, kommer ikke på ordet. Men vet ikke om det er ille nok til å kalle det et symptom. Skjer så og si daglig da. Hadde som tidligere nevnt svimmelhet. Har det litt ennå men ikke så mye som før. Merker det mest visst jeg endrer stilling. Da kan jeg føle at jeg roterer selv om jeg sitter stille. Går rundt for meg hvis jeg legger meg ned i sengen feks. Eller ved kontorpulten min kan jeg føle at jeg ikke sitter stille mens jeg gjør det. Men det er egentlig et lite problem, jeg bare nevner det. Følte det var værre for halvannet år siden da "alt" begynte. Da var det en veldig stresset periode på jobb. Som sagt begynte også kjevesmertene da. Så jeg vet ikke hva om henger sammen med hva, nå har jeg vel nevnt alt mulig. Lurer litt på om det kan være at jeg ikke tåler gluten men ikke har cøliaki? Skal ringe legen og be om en telefontime men ville bare ha en annen vurdering også. Kan vel trygt si at jeg føler meg som en hypokonder. Til slutt - det jeg egentlig vil fram til er: KAN dette bare være muskulært kun i lårene - kan jeg prøve å massere veldig godt (har kjøpt meg et massasjeapparat m varme) på musklene i låret og bak i setet hvor jeg også er veldig øm. Og så strekke godt ut - har lest om teknikker for å strekke ut lårmuskulaturen. Hvor ofte og hvor mange ganger kan jeg gjøre dette før det evt vil gi resultater? Andre tips? En boks til med magnesium? Tar multivitaminmineraltilskudd og omega 3 daglig. Når man krysser av for legesvar så går det ikke an å lage avsnitt. Helt merkelig. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346030-svakhet-i-l%C3%A5rmusklene/#findComment-2939493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puh... måtte bare dele opp litt... ;-) Har dessverre ikke noe svar. Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Når man krysser av for legesvar så går det ikke an å lage avsnitt. Helt merkelig. :-) Det visste jeg ikke! Det var dårlig, for det er jo helt håpløst å få med seg alt når det blir så langt uten pauser :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346030-svakhet-i-l%C3%A5rmusklene/#findComment-2939498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rundans - hvor går jeg nå? Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Siden jeg ikke har fått svar ennå så kommer jeg med et lite tillegg siden det ble så langt og med mange opplysninger. I fjor vår/sommer når jeg begynte å få disse krampene og stivheten så tenkte jeg, selv om jeg, fysioterapeut og kiropraktor ikke kunne forstå at den treningsmengden jeg hadde kunne gi noe slikt, at det var en slags overanstrengelse av lårmuskulaturen jeg hadde. Men HVIS det nå var det – ville ikke dette ha gått over nå med over et halvt års hvile, dvs kun veldig lett sykling 10 min pr dag og noen gåturer? Ispedd noen forsøk på litt mer trenng innimellom som altså gir slike reaksjoner – svakhet, stivhet, sur og kramper. Bør jeg fremdeles ha de samme reaksjonene etter littegrann mer trening enn nevnt? Eller kan det være at muskulaturen ikke klarer å restituere seg uten ”hjelp” dvs massasje og uttøyning over en periode? Hvis jeg gjør dette selv nå – kan dette hjelpe? Muskulaturen blir jo sur etter 10 min HELT rolig på trimsykkel… Føler meg ikke akkurat i noen særlig god form for tiden nei. Har som sagt kramper, leamus, kriblinger – vet ikke hva jeg skal kalle det, i hele kroppen. Fullt synlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346030-svakhet-i-l%C3%A5rmusklene/#findComment-2945609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.