Gå til innhold

Hva er materialtretthet?

Gjest definering og forklaring

Anbefalte innlegg

Gjest definering og forklaring
Skrevet

Kan noen forklare meg ordentlig den prosessen? Er det det samme som feks rust på en bil?

Skrevet

Materialtretthet er et legendarisk album fra 1980 eller deromkring av De Aller Værste ;-)

Skrevet

Hei,

Nei, det er noe helt forskjellig fra rust. Rust er når metallet reagerer med oksygen.

Materialtretthet er når f. eks. metall blir bøyd frem og tilbake mange ganger, slik at det oppstår små sprekker, og til slutt brekkes metallet i to.

Du kan bruke google, så får du det bedre forklart.

Med vennlig hilsen

Mrs. Wallace
Skrevet

Materialtretthet er et legendarisk album fra 1980 eller deromkring av De Aller Værste ;-)

Hehe, det var min første tanke, også.

Skrevet

Tja, rust kan føre til en tilstand av materialtretthet. :-)

Jeg ville definere materialtretthet som en tilstand der et material har fått endrede (og da som regel mindre hensiktsmessige) egenskaper på grunn av elde, belastning og/eller annen ytre påvirkning (f.eks sur nedbør, regn, vind, vær)

Skrevet

Hei,

Nei, det er noe helt forskjellig fra rust. Rust er når metallet reagerer med oksygen.

Materialtretthet er når f. eks. metall blir bøyd frem og tilbake mange ganger, slik at det oppstår små sprekker, og til slutt brekkes metallet i to.

Med vennlig hilsen

Helt riktig. Det er sånn at rust kan _gi_ materialtretthet - altså bidra til å redusere et materiales opprinnelige egenskaper.

Skrevet

Tja, rust kan føre til en tilstand av materialtretthet. :-)

Jeg ville definere materialtretthet som en tilstand der et material har fått endrede (og da som regel mindre hensiktsmessige) egenskaper på grunn av elde, belastning og/eller annen ytre påvirkning (f.eks sur nedbør, regn, vind, vær)

Hei,

Nei, jeg mener det er kun på gunn av fysiske påvirkninger (ikke rust, sol, osv, men bevegelse):

"In materials science, fatigue is the progressive and localized structural damage that occurs when a material is subjected to cyclic loading."

Kilde: Wikipedia

Bemerk "cyclic loading"

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tenkte på det samme selv da jeg så overskriften, men husket ikke navnet på bandet! :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

''Materialtretthet er når f. eks. metall blir bøyd frem og tilbake mange ganger, slik at det oppstår små sprekker, og til slutt brekkes metallet i to.''

Årsak har alltid en virkning. Om det er rust eller naturkrefter, så er virkningen den samme. Begge deler forårsaker materialtretthet, men du har rett i din observasjon.

Skrevet

Jeg tenkte på det samme selv da jeg så overskriften, men husket ikke navnet på bandet! :-)

Tror jeg skrev det feil i først mail da, de het vel The Aller Værste :)

Skrevet

Det er en type tretthetssyndrom på bil. Symptomene er at den begynner å gjespe høylytt og orker ikke å kjøre tur. Den har lyst til å stå en en mørk garasje hele dagen, aller helst alene selv om den er gammel. Dette kalles et klassisk case av materialtretthet.

Andre former for materialtretthet er f,eks papir som ikke orker å bli skrevet på. Vi har furumøbler fra IKEA som i lengsel av skogen siger sammen. Porselens serviser som hopper ut fra hyller og skap, og kaster seg mot gulvet i frykt for en støvete alderdom.

Skrevet

''Materialtretthet er når f. eks. metall blir bøyd frem og tilbake mange ganger, slik at det oppstår små sprekker, og til slutt brekkes metallet i to.''

Årsak har alltid en virkning. Om det er rust eller naturkrefter, så er virkningen den samme. Begge deler forårsaker materialtretthet, men du har rett i din observasjon.

Nei, materialtretthet er forårsaket av syklisk fysisk påvirkning (bevegelse).

Skrevet

Hei,

Nei, jeg mener det er kun på gunn av fysiske påvirkninger (ikke rust, sol, osv, men bevegelse):

"In materials science, fatigue is the progressive and localized structural damage that occurs when a material is subjected to cyclic loading."

Kilde: Wikipedia

Bemerk "cyclic loading"

Med vennlig hilsen

Ooh, interessant, bra å få retta opp den interne ordboka, takk. :-)

Men det vil altså si at sykliske temperatursvinginger (termisk utvidelse/krymping) også er innenfor definisjonen av noe som kan gi materialtretthet?

Skrevet

Ooh, interessant, bra å få retta opp den interne ordboka, takk. :-)

Men det vil altså si at sykliske temperatursvinginger (termisk utvidelse/krymping) også er innenfor definisjonen av noe som kan gi materialtretthet?

Hei,

Ja, det mener jeg definitivt.

Et klassisk eksempel er jo materialtretthet i fly, forårsaket av gjentatt variasjon i lufttrykk og temperatur.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...