Gå til innhold

Gifter man seg i Kirken burde det være forbudt å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier man ja til i en borgerlig vielse?

Å elske og ære inntil man ikke gidder mer ???

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

8

• morsan

4

• Sør

3

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Å elske og ære inntil man ikke gidder mer ???

For noen av oss blir det det òg;)

Derfor er jeg ikke gift på ny...

Skrevet

Også når man gifter seg i den kirken som misbruker smågutter altså? Også den er i posisjon til å diktere andres moral og ettikk.

Fei for egen dør sier jeg bare.

Skrevet

Også når man gifter seg i den kirken som misbruker smågutter altså? Også den er i posisjon til å diktere andres moral og ettikk.

Fei for egen dør sier jeg bare.

Synes du at andres feil gjør ens egne feil mindre?

Skrevet

Hva sier man ja til i en borgerlig vielse?

Man får spørsmålet: "Vil du ha xx til din ektefelle?"

Skrevet

Synes du at andres feil gjør ens egne feil mindre?

Nei, men jeg syns noen grupper - eller her: trådstarter - skal kunne diktere andres moral, og saken innenfor den katolske kirke viser at også det miljøet tråstarter mener skal settes over folks egne vurderinger også er fullt av umoral.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, men jeg syns noen grupper - eller her: trådstarter - skal kunne diktere andres moral, og saken innenfor den katolske kirke viser at også det miljøet tråstarter mener skal settes over folks egne vurderinger også er fullt av umoral.

Alle mennesker er full av "umoral", som du sier, men må alle kristne lide av den grunn?

Skrevet

Alle mennesker er full av "umoral", som du sier, men må alle kristne lide av den grunn?

Nei, men som jeg sa til morsan syns jeg ikke noen, inkl kristne, skal legge seg borti folks private valg, som feks det å oppløse ekteskapet. Og når du spør: slik jeg ser det er det mye dobbeltmoral i kirka, og når kristne fristes til å sette grensene for oss andre blir jeg på min side veldig fristet til å påpeke at også kristne er mennesker, med feil, mangler og umoral, og at verden heller ikke der er så svart/ hvit som mange av kirkens medlemmer vil ha det til.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, men som jeg sa til morsan syns jeg ikke noen, inkl kristne, skal legge seg borti folks private valg, som feks det å oppløse ekteskapet. Og når du spør: slik jeg ser det er det mye dobbeltmoral i kirka, og når kristne fristes til å sette grensene for oss andre blir jeg på min side veldig fristet til å påpeke at også kristne er mennesker, med feil, mangler og umoral, og at verden heller ikke der er så svart/ hvit som mange av kirkens medlemmer vil ha det til.

''Nei, men som jeg sa til morsan syns jeg ikke noen, inkl kristne, skal legge seg borti folks private valg, som feks det å oppløse ekteskapet. Og når du spør: slik jeg ser det er det mye dobbeltmoral i kirka, og når kristne fristes til å sette grensene for oss andre blir jeg på min side veldig fristet til å påpeke at også kristne er mennesker, med feil, mangler og umoral, og at verden heller ikke der er så svart/ hvit som mange av kirkens medlemmer vil ha det til.''

Om du gifter deg i kirka, så har du tatt et valg, og da blir det vel litt feil å si at kristne ikke skal ha noe å si?

Dobbeltmoral finnes overalt, så hvorfor gifter folk seg i kirka, om de mener at den gjennomsyres av dobbeltmoral?

Gjest Lykkelig samboer
Skrevet

Så du mener det bør være mer lov å skille seg dersom man gifter seg borgerlig? Ekteskapsløfte går jo ut på det samme her, bare det ikke handler om løfte overfor Gud. Går derimot ut på den samme etikken.

Jeg er forsåvidt litt enig med deg. Synes ikke folk burde love ting dersom de ikke er 100% sikre på å kunne klare å holde løfte! Da får de heller la være å love..

Folk gifter seg ofte kun pga romantikken som ligger rundt. Synes ekteskapet har mistet sin verdi i dag med så mange skillsmisser..

Skrevet

De forsøkte det i Chile. Skillsmisse var omtrent umulig.

Resultatet var selvsagt at alle var gift, men at folk flyttet rundt og bodde med folk (også gifte, selvsagt), som de ikke var gift med.

Det ble fryktelig komplisert.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva har det med saken å gjøre om man gifter seg i kirken eller andre steder? Man avlegger ekteskapsløfte ved borgelig vielse også.

Det er ikke sånn at kirken er det "ordentlige" stedet å gifte seg, men det finnes en borgelig variant også (slik noen vil mene det er ved konfirmasjon). Det er heller omvendt - kirken har vigselsrett i tillegg til at andre samfunnsinstitusjoner har det.

Forøvrig er påstanden din svært gammeldags

synes

Skrevet

Man får spørsmålet: "Vil du ha xx til din ektefelle?"

Ok. Jeg trodde kanskje det var med noe om - livsvarig - i spørsmålet. Men da er det jo greit å skille seg hvis man gifter seg borgerlig.

Det kan jo gi mange interessante diskusjoner før bryllupet. Den ene vil gifte seg i kirken, den andre vil ha borgerlig vielse. "Kanskje jeg går lei og vil skilles, da må vi ha giftet oss borgerlig."

Skrevet

Uten at jeg gidder å gå inn på diskusjonen omkring skilsmisser, så vil jeg bare kommentere dette kirkegreiene - hvorfor skulle ikke dette da i så fall gjelde uansett hva slags måte man har inngått ekteskapet på? Mener du at ekteskapsløfter er mindre verdt hvis de er inngått et annet sted enn i kirken - borgerlig?

Skrevet

Uten at jeg gidder å gå inn på diskusjonen omkring skilsmisser, så vil jeg bare kommentere dette kirkegreiene - hvorfor skulle ikke dette da i så fall gjelde uansett hva slags måte man har inngått ekteskapet på? Mener du at ekteskapsløfter er mindre verdt hvis de er inngått et annet sted enn i kirken - borgerlig?

I det borgerlige ritualet lover man kanskje ikke noe á la "til døden skiller"?

Ikke vet jeg, altså,- og ikke er jeg enig med trådstarter heller ;-)

Skrevet

I det borgerlige ritualet lover man kanskje ikke noe á la "til døden skiller"?

Ikke vet jeg, altså,- og ikke er jeg enig med trådstarter heller ;-)

Hmm, søren om jeg husker hvordan ordlyden var da vi giftet oss borgerlig - poenget mitt er at når man kommer med en slik påstand, reduserer man på en måte andre ekteskapsritualer som mindre viktige... Eller som det ble kommentert etter at vi gjorde det " dere er ikke ordentlig gift dere..."

Skrevet

''Nei, men som jeg sa til morsan syns jeg ikke noen, inkl kristne, skal legge seg borti folks private valg, som feks det å oppløse ekteskapet. Og når du spør: slik jeg ser det er det mye dobbeltmoral i kirka, og når kristne fristes til å sette grensene for oss andre blir jeg på min side veldig fristet til å påpeke at også kristne er mennesker, med feil, mangler og umoral, og at verden heller ikke der er så svart/ hvit som mange av kirkens medlemmer vil ha det til.''

Om du gifter deg i kirka, så har du tatt et valg, og da blir det vel litt feil å si at kristne ikke skal ha noe å si?

Dobbeltmoral finnes overalt, så hvorfor gifter folk seg i kirka, om de mener at den gjennomsyres av dobbeltmoral?

Jeg syns du blander snørr og bart: _Jeg_ syns kirkas utøvere i mange tilfeller representerer en dobbeltmoral, og har selv valgt å ikke gifte meg innefor rammene av denne institusjonen. Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør, hverken ved inngåelse eller evt oppløsning av sitt ekteskap - det er en privatsak i mine øyne.

Men - jeg peker på følgende dillemma: Kan man respektere en institusjons rett til å heve en morals pekefinger over andre, hvis utøvere har sverget om sølibat men forgriper seg på søte små altergutter i stedfor å praktisere et jevnbyrdig seksuelt forhold med likepartnere?

Skrevet

..... Og så kan man jo i samme farten trekke inn kirkelig barnedåp

...... hvor _veldig_ mange står og lover at barnet skal oppdras i den kristne forsakelse og tro ...... og hvor foreldrene/faddere får tre konkrete oppgaver ...... som de aller fleste ikke en gang har en intensjon om å gjøre noe med

Skrevet

Så da får man heller bare fortsette å være gift på papiret, men ikke i praksis, mener du, siden det skal være forbudt å skille seg?

Skrevet

I en borgerlig vigsel lover man hverandre "kjærlighet for resten av livet". Hva er forskjellen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...