Gå til innhold

Når blir de russ?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer vi på nå :)
Skrevet

Min mann mener ungdommen blir rød og blå - russ etter høyere skoler øg at vanlig tre års videregående skole ikke gir russ, eller det er det som er russ i andre farger men at ingen gidder det.

Jeg mener de er russ etter tre år vgs og at russfargen speiles av utdanningsstien de har valgt.

Hvem av oss har rett?

Gjest Pyttan
Skrevet

Du har rett. De blir russ etter tre år på vidregående.

Skrevet

Ikke helt riktig. Her i distriktet er det iallefall noen som velger å være russ etter to år. Da dreier det seg om yrkesfaglige utdannelser der de er ferdige med sine to skoleår for å ta fatt på to år som lærling.

De fleste tror jeg ikke er så opptatt av dette, de har jo tross alt 2 år igjen før de er ferdige med utdannelsen. Men noen av dem velger å være russ....

Skrevet

Ikke helt riktig. Her i distriktet er det iallefall noen som velger å være russ etter to år. Da dreier det seg om yrkesfaglige utdannelser der de er ferdige med sine to skoleår for å ta fatt på to år som lærling.

De fleste tror jeg ikke er så opptatt av dette, de har jo tross alt 2 år igjen før de er ferdige med utdannelsen. Men noen av dem velger å være russ....

Leste teksten litt nøyere og ser at svaret mitt ble litt ved siden av spørsmålet :)

Du har jo rett i det du sier. Det vanligste er rød/blåruss. Tror at de som tar yrkesfag er svartruss, men er ikke sikker.

Gjest annlovinda
Skrevet

Leste teksten litt nøyere og ser at svaret mitt ble litt ved siden av spørsmålet :)

Du har jo rett i det du sier. Det vanligste er rød/blåruss. Tror at de som tar yrkesfag er svartruss, men er ikke sikker.

Stemmer at de som velger å være russ etter to år yrkesfaglig skole blir svartruss. Eller jukseruss som de også visstnok blir kalt

Mary Poppins
Skrevet

Mannen din er jo relativt på bærtur. Dette trodde jeg var allmennkunnskap :-)

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

I min tid, så var en rødruss etter tre år på gymnas, nå er det vel etter tre år på studiespesialisering. Blåruss var en etter tre år på handel og kontor. nå heter det visst service og samferdsel, og varer vel bare to år, så jeg vet ikke hvordan det virker nå.

svartruss kan en være etter to år på yrkeslinje.

Skrevet

Stemmer at de som velger å være russ etter to år yrkesfaglig skole blir svartruss. Eller jukseruss som de også visstnok blir kalt

Jeg har en slik en her i huset. Altså en som ikke skjønner poenget med å være russ nå, når det tross alt mangler to år av utdannelsen. De er jo "ingenting" enda, med bare 2 år på vgs.

Jeg er så gammeldags at for meg er det bare to ekte alternativer: rødt og blått :D

Mary Poppins
Skrevet

I min tid, så var en rødruss etter tre år på gymnas, nå er det vel etter tre år på studiespesialisering. Blåruss var en etter tre år på handel og kontor. nå heter det visst service og samferdsel, og varer vel bare to år, så jeg vet ikke hvordan det virker nå.

svartruss kan en være etter to år på yrkeslinje.

''Blåruss var en etter tre år på handel og kontor. nå heter det visst service og samferdsel, og varer vel bare to år, så jeg vet ikke hvordan det virker nå.''

Det er feil. Blåruss er man dersom man tar allmennfag med økonomi, eller går salg og service linjen. Begge linjene er 3 år.

Skrevet

Du blir russ etter 3 år videregående skole. Fargen avspeiler hvilken linje du har valgt.

Jeg er usikker på om noen også blir russ etter 4 år videregående da mange også er lærlinger og derfor har 4 år videregående.

Gjest Elextra
Skrevet

Man er selvfølgelig blå- og rødruss etter treårig videregående. Blå er økonomiske fag og rød allmenfaglige linjer (men etterhvert har jo disse sklidd mer over i hverandre).

I tillegg finnes diverse andre som kaller seg russ i ymse farger - jeg har til ogmed observert "rosaruss", som var ferdige med barnehagen :-).

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

''Blåruss var en etter tre år på handel og kontor. nå heter det visst service og samferdsel, og varer vel bare to år, så jeg vet ikke hvordan det virker nå.''

Det er feil. Blåruss er man dersom man tar allmennfag med økonomi, eller går salg og service linjen. Begge linjene er 3 år.

handel og kontor skiftet navn til salg og service, og har nå skiftet navn til service og samferdsel. (da jeg gikk på handel og kontor, så var vi blåruss etter de tre årene.)

Mary Poppins
Skrevet

handel og kontor skiftet navn til salg og service, og har nå skiftet navn til service og samferdsel. (da jeg gikk på handel og kontor, så var vi blåruss etter de tre årene.)

Jeg reagerte på at du skrev det bare varer i 2 år. Blåruss er russ etter 3 år.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg var oransjeruss også, etter ungdomsskolen. Men det tror jeg de har sluttet med. Faren min var grønnruss en gang på sekstitallet. Tror det var etter handelsskolen, men er ikke sikker.

candyqueen_83
Skrevet

Man er selvfølgelig blå- og rødruss etter treårig videregående. Blå er økonomiske fag og rød allmenfaglige linjer (men etterhvert har jo disse sklidd mer over i hverandre).

I tillegg finnes diverse andre som kaller seg russ i ymse farger - jeg har til ogmed observert "rosaruss", som var ferdige med barnehagen :-).

Og svartruss er vel yrkesrettete fag?

Skrevet

Jeg var oransjeruss også, etter ungdomsskolen. Men det tror jeg de har sluttet med. Faren min var grønnruss en gang på sekstitallet. Tror det var etter handelsskolen, men er ikke sikker.

Jo, det var handlesskolen her i Oslo i hvert fall

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...