Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest eller hva??
Skrevet

Sikkert, men da antar jeg de oppnår å være heldekket ved hjelp av flere plagg. At man altså har en slags kjole og så har man dette hodeplagget niqab på toppen.

Som f eks dette:

http://muhajabat.files.wordpress.com/2009/03/niqab02.jpg

Mens burkaen altså i seg selv er fotsid:

http://anotherbeautifulday.files.wordpress.com/2010/01/burka.jpg

Ja, tenkte det samme. Og de viser nok ikke anklene nei. Det er fryktelig trist synes jeg, og veldig naturstridig. At vi ikke vandrer nakne rundt som nudister er en ting, men vi ble skapt med disse kroppene våre, og å leve livet så skjult er bare trist og menneskefiendlig, slik jeg ser det.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Skrevet

Jeg er litt usikker på forskjellen mellom burka og niqab... Men hvis du mener de draktene hvor man bare ser øynene og resten ansiktet er dekket med svart stoff så ser jeg det daglig. Men så bor jeg et sted i Oslo hvor det er mange innvandrere.

Men hvis niqab er sånn som er helt dekket bortsett fra øynene som har en sånn myggnetting-sak foran så tror jeg ikke at jeg har sett det.

Spør du meg så synes jeg at alt som dekker ansiktet burde være forbudt! Det er jo ikke lov til å gå med finlandshette og det er jo veldig diskriminerende mot kvinner. For å ikke nevne de stakkars barna til disse kvinnene som ikke har sjans til å kjenne igjen sin egen mor dersom det er flere av disse på samme sted ;-)

Jeg tror at vi tillater dette bare for å ikke komme i konflikt med alle muslimer i verden...

Norge har religionsfrihet i Grunnloven.

Burka er en slags "afghansk bunad", med gitter foran. De er vanligvis lys blå.

Niqab er vanligvis svarte, og dekker det meste, bortsett fra øynene.

Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tror at forskjellen er at en burka er heldekkende, altså går helt ned til anklene, mens en niqab er et hodeplagg.

Hei,

Burka er en slags "afghansk bunad", med gitter foran. De er vanligvis lys blå. Dette er det nesten bare afghanere som bruker, og er veldig sjeldent. Det er mellom 0 og 3 personer i Danmark.

Niqab er vanligvis svarte, og dekker det meste, bortsett fra øynene. Dette er "vanligere" - i Danmark var det ca 150 stykker som bruker dette, og halvdelen av dem er etnisk danske.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, tenkte det samme. Og de viser nok ikke anklene nei. Det er fryktelig trist synes jeg, og veldig naturstridig. At vi ikke vandrer nakne rundt som nudister er en ting, men vi ble skapt med disse kroppene våre, og å leve livet så skjult er bare trist og menneskefiendlig, slik jeg ser det.

hvis man skal bruke "skapt-med-disse-kroppene-argumentet" burde vi jo ikke bruke klær i det hele tatt.

Skrevet

hvis man skal bruke "skapt-med-disse-kroppene-argumentet" burde vi jo ikke bruke klær i det hele tatt.

''hvis man skal bruke "skapt-med-disse-kroppene-argumentet" burde vi jo ikke bruke klær i det hele tatt.''

Det er jo en viss forskjell på å bruke klær for ikke å fryse og på å bruke heldekkende telt for at andre ikke skal se konturene av kroppen engang...

Skrevet

''hvis man skal bruke "skapt-med-disse-kroppene-argumentet" burde vi jo ikke bruke klær i det hele tatt.''

Det er jo en viss forskjell på å bruke klær for ikke å fryse og på å bruke heldekkende telt for at andre ikke skal se konturene av kroppen engang...

Selvsagt, men uansett synes jeg det er et elendig argument mot niqab o.l. Vi kler oss jo heller ikke bare for å holde oss passelig varme, men også av hensyn til bl a bluferdighet. Men vår bluferdighetsgrense går på et helt annet sted.

Skrevet

Selvsagt, men uansett synes jeg det er et elendig argument mot niqab o.l. Vi kler oss jo heller ikke bare for å holde oss passelig varme, men også av hensyn til bl a bluferdighet. Men vår bluferdighetsgrense går på et helt annet sted.

''Men vår bluferdighetsgrense går på et helt annet sted.''

Helt enig der. :o)

Gjest eller hva??
Skrevet

Nei, jeg synes det argumentet forsåvidt kan brukes. Det er naturlig at det kultiveres noe her i kulden ikke minst, og vi har har ulike måter å fremheve kroppen vår på. Å kle seg i burka er det motsatte.

Skrevet

Nei, jeg synes det argumentet forsåvidt kan brukes. Det er naturlig at det kultiveres noe her i kulden ikke minst, og vi har har ulike måter å fremheve kroppen vår på. Å kle seg i burka er det motsatte.

Men hvorfor skal det være 'mer verdt' å fremheve kroppen kontra å ikke fremheve kroppen? "Vi" innretter oss jo også etter sosiale normer og bluferdighetsgrenser når det gjelder påkledning, og disse normene/grensene er ikke like for alle "etniske nordmenn" heller.

Reagerer du på at folk kler seg i uformelige klær uansett? F eks den fordums popstjernen Demis Roussos som alltid gikk rundt i digre kaftaner? Eller hvis nabokona ønsker en mer tildekket, men fortsatt "norsk" klesstil enn deg selv?

Det er helt greit at du argumenterer mot niqab - som du ser annet sted i tråden gjør jeg det selv. Men jeg er uenig i at det er et argument mot niqab/burka at selve _kroppen_ er tildekket.

Et hovedargument mot slike plagg er gjerne at det ikke er selvvalgt, men pålagt. Det er et viktig punkt der det skiller seg fra f eks Demis Roussos, som vi må anta helt frivillig valgte slike klær. Men da er det altså selve _ufrivilligheten_ som er problemet, og ikke det at man dekker til _kroppen_.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Det er greit nok at voksne kvinner ønsker å bruke hijab, men å dekke til ansiktet synes jeg absolutt ikke noe om! Jeg synes faktisk de ser ganske skumle ut... Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.

Man kan jo aldri vite hva som skjuler seg under. En person kan jo ta den på seg og rane en bensinstasjon og dermed ikke bli gjenkjent på overvåkingskamera.

Dessuten synes jeg det er svært kvinneundertrykkende. Hvis de absolutt er så bluferdige i den kulturen så burde jo menn også dekke til ansiktet...

Og hvor lett er det å ta en utdannelse og få jobb med tildekket ansikt? De er jo dømt til å være hjemmeværende!

Gjest niqab/burka
Skrevet

Norge har religionsfrihet i Grunnloven.

Burka er en slags "afghansk bunad", med gitter foran. De er vanligvis lys blå.

Niqab er vanligvis svarte, og dekker det meste, bortsett fra øynene.

Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg ser daglig kvinner med tildekket ansikt og de draktene er svarte.

''Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)''

Og hvordan tenker du at man ser forskjell på disse kvinnene? Og i hvert fall bakfra...? Det er jo bare store søppelsekker. Andre mødre kan man se forskjell på ved å se på klær, hårfarge, hårlengde osv...

Gjest niqab/burka
Skrevet

Hei,

Burka er en slags "afghansk bunad", med gitter foran. De er vanligvis lys blå. Dette er det nesten bare afghanere som bruker, og er veldig sjeldent. Det er mellom 0 og 3 personer i Danmark.

Niqab er vanligvis svarte, og dekker det meste, bortsett fra øynene. Dette er "vanligere" - i Danmark var det ca 150 stykker som bruker dette, og halvdelen av dem er etnisk danske.

Med vennlig hilsen

Enten så stemmer ikke de tallene fra Danmark eller så er tallene langt høyere i Norge eller så er alle bosatt rundt meg! Jeg synes det er merkelig at jeg daglig ser kvinner med noe som bare 150 i et helt land bruker...

Skrevet

Jeg ser daglig kvinner med tildekket ansikt og de draktene er svarte.

''Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)''

Og hvordan tenker du at man ser forskjell på disse kvinnene? Og i hvert fall bakfra...? Det er jo bare store søppelsekker. Andre mødre kan man se forskjell på ved å se på klær, hårfarge, hårlengde osv...

Fordi hvis du er vant med at folk går slik, så vil hjernen din lære seg hvilke forskjeller det er, og diskriminere etter disse. Hjernene våre er flinke sånn.

Hvis du derimot kun kjenner én som bruker burka, så vil du tenke "hun i burke", og ikke noe mer over hva som er forskjellen mellom henne og andre som bruker burka.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er greit nok at voksne kvinner ønsker å bruke hijab, men å dekke til ansiktet synes jeg absolutt ikke noe om! Jeg synes faktisk de ser ganske skumle ut... Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.

Man kan jo aldri vite hva som skjuler seg under. En person kan jo ta den på seg og rane en bensinstasjon og dermed ikke bli gjenkjent på overvåkingskamera.

Dessuten synes jeg det er svært kvinneundertrykkende. Hvis de absolutt er så bluferdige i den kulturen så burde jo menn også dekke til ansiktet...

Og hvor lett er det å ta en utdannelse og få jobb med tildekket ansikt? De er jo dømt til å være hjemmeværende!

1) Muslimske kvinner i Norge er vel den gruppen som er i ferd med å bli høyst utdannet, tror jeg.

2) Dette med barn faller på sin egen urimelighet. Ungene går ikke hjem med feil mor fra skolen i Yemen heller.

3) Burkakledde bankranere er ikke noe problem i Norge.

4) Tvang er alltid et problem, men det er også tvang hvis staten forbyr folk å gå med de klærne de ønsker.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Fordi hvis du er vant med at folk går slik, så vil hjernen din lære seg hvilke forskjeller det er, og diskriminere etter disse. Hjernene våre er flinke sånn.

Hvis du derimot kun kjenner én som bruker burka, så vil du tenke "hun i burke", og ikke noe mer over hva som er forskjellen mellom henne og andre som bruker burka.

Med vennlig hilsen

Burka er kvinnediskriminering, og burde bli forbudt ved lov.

Står ikke noe om burka i Koranen, men er noe som kåte mannfolk fant opp...

Skrevet

Burka er kvinnediskriminering, og burde bli forbudt ved lov.

Står ikke noe om burka i Koranen, men er noe som kåte mannfolk fant opp...

Jeg liker ikke burka, men det betyr ikke at jeg mener man skal forby alt jeg ikke liker.

Kristendommen er åpenbart også kvinnediskriminerende, og jeg vil ikke forby den heller.

Jeg synes egentlig det er greiest hvis folk selv får bestemme hvordan de vil gå kledt, i stedet for overformynderske Frp'ere som vil diktere hvordan vi får gå kledt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg liker ikke burka, men det betyr ikke at jeg mener man skal forby alt jeg ikke liker.

Kristendommen er åpenbart også kvinnediskriminerende, og jeg vil ikke forby den heller.

Jeg synes egentlig det er greiest hvis folk selv får bestemme hvordan de vil gå kledt, i stedet for overformynderske Frp'ere som vil diktere hvordan vi får gå kledt.

Men du har ingen mening om burka er diskriminering av kvinner?

Skrevet

Men du har ingen mening om burka er diskriminering av kvinner?

Jeg synes burka er et horribelt plagg, hvis det er det du mener.

Jeg synes det er fælt at kvinner bruker det, men kvinnefrigjøring betyr at det skal være kvinnene selv (og verken staten eller mannen) som skal bestemme hvordan hun skal kle seg.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg synes burka er et horribelt plagg, hvis det er det du mener.

Jeg synes det er fælt at kvinner bruker det, men kvinnefrigjøring betyr at det skal være kvinnene selv (og verken staten eller mannen) som skal bestemme hvordan hun skal kle seg.

Enig i det;)

Men fremdeles vanskelig for kvinner, som må/føler at de må tildekkes.

Arabiske kvinner nektes ikke utdanning, men de må gjøre det i heldekkende klær. Utlendinger, har snakket med dem, og de fleste kvinnene, ville vært uten noen forkledning;)

Skrevet

Enig i det;)

Men fremdeles vanskelig for kvinner, som må/føler at de må tildekkes.

Arabiske kvinner nektes ikke utdanning, men de må gjøre det i heldekkende klær. Utlendinger, har snakket med dem, og de fleste kvinnene, ville vært uten noen forkledning;)

Ja, og det ER allerede forbudt å tvinge noen til å dekke seg til i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...