Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg mener at vi må skille mellom fysisk og psykisk tvang her. Det er forbudt å tvinge noen, men det er veldig vanskelig for en kvinne å ikke ha på seg niqab hvis hun vet at uten så vil hun bli utstøtt av familien og hele kulturen og i verste fall mishandlet eller drept.

Helt enig, men et slikt "regime" løses ikke ved en paragraf i et lov, som forbyr niqab. Da er det mer sannsynlig at hun overhodet ikke får gå ut.

Det viktige er at disse kvinnene får utdanning og blir økonomisk uavhengige. Da kan de gjøre noe med saken.

Med vennlig hilsen

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Skrevet

''Jo, men atter andre ønsker å bruke det'

Kommer vel heller av at de ikke ønsker å bli uglesett.

Nei, det kommer jo av at man må anta at i hvert fall noen av verdens 1,5 milliarder muslimer faktisk tror at dette er det rette for dem, uansett hvor "merkelig" det måtte være for dem.

Det er jo ofte slik at bare noen i familien går med hijab, og ofte er det noen av døtrene som velger dette (ikke alle), og gjerne i familier hvor moren IKKE gjør det.

Jeg så et intervju med en familiefar som nærmest ble anklaget for å tvinge døtrene til å bruke hijab. Han svarte: "Meg? Tvinge dem? Jeg ønsker da ikke at det går med det der, men de insisterer. Hva skal jeg gjøre? Trekke det av dem?"

Verden er mer komplisert enn man tror! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hei,

Nei, jeg tror det er veldig vanskelig, men jeg tror ikke at et forbud løser stort. I de fæle tilfellene risikerer man jo da bare at kvinnen blir holdt innendørs, uten tilgang til utdanning eller annet.

Det er faktisk viktigere at kvinnen kommer seg ut (selv med burka), enn at hun nærmest blir holdt fanget hjemme av en tyrann som ikke slipper henne ut i et land hvor det ikke er lov med burka.

Med vennlig hilsen

''enn at hun nærmest blir holdt fanget hjemme av en tyrann som ikke slipper henne ut i et land hvor det ikke er lov med burka''

Jeg tror det blir som da røykeloven kom. Masse bråk til å begynne med, men folk venner seg til det og selvsagt er det til det beste for fremtiden og helsa til folk.

På samme måte tror jeg et burka/hijab/niqabforbud ville vært.

Bra for de kommende generasjoner.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Helt enig, men et slikt "regime" løses ikke ved en paragraf i et lov, som forbyr niqab. Da er det mer sannsynlig at hun overhodet ikke får gå ut.

Det viktige er at disse kvinnene får utdanning og blir økonomisk uavhengige. Da kan de gjøre noe med saken.

Med vennlig hilsen

Men det er jo vanskelig å bli økonomisk uavhengig når man ikke får jobb noe sted. Jeg tror det er få busselskaper, butikker, sykehus osv som ansetter en som man ikke ser ansiktet på.

Jeg ser jo helt klart at det er ulemper med en slik lovgivning, men det er ikke alle lover som er så dumme! Før røykeloven kom så var det langt flere som røyket enn etter. Selv om dette også er en form for overformynderi...

Skrevet

''enn at hun nærmest blir holdt fanget hjemme av en tyrann som ikke slipper henne ut i et land hvor det ikke er lov med burka''

Jeg tror det blir som da røykeloven kom. Masse bråk til å begynne med, men folk venner seg til det og selvsagt er det til det beste for fremtiden og helsa til folk.

På samme måte tror jeg et burka/hijab/niqabforbud ville vært.

Bra for de kommende generasjoner.

Det ville også vært bra for kommende generasjoner hvis kristendommen forsvant....

Det er religionsfrihet i Norge, og i den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen. Selv om jeg er ateist, er jeg opptatt av at folk som tror skal få tro.

Jeg vil ikke ha et samfunn hvor man trekker kalottene av jødene, og sjalene av muslimene.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, det kommer jo av at man må anta at i hvert fall noen av verdens 1,5 milliarder muslimer faktisk tror at dette er det rette for dem, uansett hvor "merkelig" det måtte være for dem.

Det er jo ofte slik at bare noen i familien går med hijab, og ofte er det noen av døtrene som velger dette (ikke alle), og gjerne i familier hvor moren IKKE gjør det.

Jeg så et intervju med en familiefar som nærmest ble anklaget for å tvinge døtrene til å bruke hijab. Han svarte: "Meg? Tvinge dem? Jeg ønsker da ikke at det går med det der, men de insisterer. Hva skal jeg gjøre? Trekke det av dem?"

Verden er mer komplisert enn man tror! :-)

Med vennlig hilsen

Finnes helt sikkert tilfeller som du nevner.

Men hva er best for flest? Det er vel det som er spørsmålet.

Skrevet

Men det er jo vanskelig å bli økonomisk uavhengig når man ikke får jobb noe sted. Jeg tror det er få busselskaper, butikker, sykehus osv som ansetter en som man ikke ser ansiktet på.

Jeg ser jo helt klart at det er ulemper med en slik lovgivning, men det er ikke alle lover som er så dumme! Før røykeloven kom så var det langt flere som røyket enn etter. Selv om dette også er en form for overformynderi...

Men det er ikke statens som skal diktere hvordan mennesker skal kle seg, like lite som at det er imamer som skal diktere det.

Du får ikke likestilling hvis det er lover som dikterer hvordan den ene halvdelen av befolkningen får lov å kle seg.

Man får likestilling den dagen de selv bestemmer. Og da må også "vi" akseptere at noen av "dem" faktisk ønsker å kle seg slik.

Husk at i Danmark så var ca 50% av de som brukte niqab etnisk danske.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Finnes helt sikkert tilfeller som du nevner.

Men hva er best for flest? Det er vel det som er spørsmålet.

Hei,

Det er også et spørsmål om rettigheter og prinsipper.

Det er nok "best for flest" hvis minoriteter innordner seg etter flertallet, men da får vi flertallets tyrani.

Jeg er overbevist om at på sikt er det best at folk selv får bestemme hvordan de vil gå kledt. Det er galt at imamer skal bestemme, men det blir jo ikke stort bedre av at andre (staten) bestemmer hvordan vi får lov til å kle oss. Vi må stole på at folk selv er de som er best egnet til det.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det ville også vært bra for kommende generasjoner hvis kristendommen forsvant....

Det er religionsfrihet i Norge, og i den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen. Selv om jeg er ateist, er jeg opptatt av at folk som tror skal få tro.

Jeg vil ikke ha et samfunn hvor man trekker kalottene av jødene, og sjalene av muslimene.

Med vennlig hilsen

Etter hva jeg har skjønt, har ikke plagget noe med religion å gjøre. Fra starten av var det en beskyttelse mot sola, men dette skal jeg ikke si for sikkert. Bare noe jeg har hørt. Plagget ble brukt også før islam.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Men det er ikke statens som skal diktere hvordan mennesker skal kle seg, like lite som at det er imamer som skal diktere det.

Du får ikke likestilling hvis det er lover som dikterer hvordan den ene halvdelen av befolkningen får lov å kle seg.

Man får likestilling den dagen de selv bestemmer. Og da må også "vi" akseptere at noen av "dem" faktisk ønsker å kle seg slik.

Med vennlig hilsen

Det hadde jo vært lovløse tilstander dersom staten ikke hadde bestemt noe! Vi må bare finne oss i å bli litt bestemt over. Det er til vårt eget beste ;)

Skrevet

Etter hva jeg har skjønt, har ikke plagget noe med religion å gjøre. Fra starten av var det en beskyttelse mot sola, men dette skal jeg ikke si for sikkert. Bare noe jeg har hørt. Plagget ble brukt også før islam.

Hei,

Ja, du har rett i det. En del tolker det dog som en del av deres religion/kultur. Jeg må innrømme at jeg er rimelig liberalistisk av meg (på tross av at jeg bli anklaget for PK-het i et eller annet innlegg her), og derfor ikke liker at staten skal detaljstyre slikt. Hvis folk vil gå rundt slik, la dem få lov til det.

Og de som ikke ønsker det, da må staten selvsagt bruke loven, og ha krisesenter, osv.

Det er langt verre med mishandling i forhold, og veldig mange andre ting, som er langt mer vesentlig enn en niqab.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det hadde jo vært lovløse tilstander dersom staten ikke hadde bestemt noe! Vi må bare finne oss i å bli litt bestemt over. Det er til vårt eget beste ;)

Men det er jo det imamene sier til kvinner som IKKE vil dekke seg til.

Ser du ikke det?

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Med vennlig hilsen

På en videregående skole jeg kjenner til i Oslo, får elevene beskjed om å kle seg anstendig som om de skulle på jobb. Forbud mot å vise magen f.eks. Helt greit synes jeg.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hei,

Ja, du har rett i det. En del tolker det dog som en del av deres religion/kultur. Jeg må innrømme at jeg er rimelig liberalistisk av meg (på tross av at jeg bli anklaget for PK-het i et eller annet innlegg her), og derfor ikke liker at staten skal detaljstyre slikt. Hvis folk vil gå rundt slik, la dem få lov til det.

Og de som ikke ønsker det, da må staten selvsagt bruke loven, og ha krisesenter, osv.

Det er langt verre med mishandling i forhold, og veldig mange andre ting, som er langt mer vesentlig enn en niqab.

Med vennlig hilsen

Selvsagt er det langt verre med mishandling, men jeg tror det vil være positivt for kvinnene på sikt at vi gir et signal om at det er forbudt for menn å kreve dem innpakket.

Skrevet

På en videregående skole jeg kjenner til i Oslo, får elevene beskjed om å kle seg anstendig som om de skulle på jobb. Forbud mot å vise magen f.eks. Helt greit synes jeg.

Jo, men å vise magen er jo forskjellig fra et religiøst plagg (eller noe som de som bruker det anser som "nødvendig").

Og ironisk nok er det med å "dekke magen" akkurat det samme som sjalet skal gjøre - dekke til kvinnen!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt er det langt verre med mishandling, men jeg tror det vil være positivt for kvinnene på sikt at vi gir et signal om at det er forbudt for menn å kreve dem innpakket.

Men det ER jo allerede forbudt.

Poenget her er at også VI må respektere at noen går kledd på en måte som vi ikke liker. Det er litt for lettvindt å diktere at det som vi liker er best for dem. De må få bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jo, men å vise magen er jo forskjellig fra et religiøst plagg (eller noe som de som bruker det anser som "nødvendig").

Og ironisk nok er det med å "dekke magen" akkurat det samme som sjalet skal gjøre - dekke til kvinnen!

Med vennlig hilsen

''Jo, men å vise magen er jo forskjellig fra et religiøst plagg (eller noe som de som bruker det anser som "nødvendig")''

Ble vi ikke nettopp enige i at det ikke er et religiøst plagg?

''Og ironisk nok er det med å "dekke magen" akkurat det samme som sjalet skal gjøre - dekke til kvinnen!''

Det blir vel ikke helt det samme Sør.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Men det er jo det imamene sier til kvinner som IKKE vil dekke seg til.

Ser du ikke det?

Med vennlig hilsen

Jo, jeg ser det. Men jeg tenker at vi må kjempe mot imamene og ikke med.

Skrevet

''Jo, men å vise magen er jo forskjellig fra et religiøst plagg (eller noe som de som bruker det anser som "nødvendig")''

Ble vi ikke nettopp enige i at det ikke er et religiøst plagg?

''Og ironisk nok er det med å "dekke magen" akkurat det samme som sjalet skal gjøre - dekke til kvinnen!''

Det blir vel ikke helt det samme Sør.

Det er ikke et religiøst plagg, men det blir brukt for å oppfylle et religiøst "krav". Så kan man selvsagt diskutere helt hva dette kravet innebærer, men det er åpenbart mange nok til at den tolkningen er en av mange mulige, og må ansees som "gyldig", selv om du og jeg er uenig.

===

Jo, selvsagt er det forskjell på mage og resten av kroppen, men i begge tilfeller handler det om å dekke seg til - det er bare en diskusjon om hvor mye som skal tildekkes.

Husk at dette kommer i stor grad fra kristendommen, som er tvillingreligionen til islam. Det er langt mindre forskjellig enn man skulle tro.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, jeg ser det. Men jeg tenker at vi må kjempe mot imamene og ikke med.

Den beste måten å kjempe mot imamene er å la kvinner bestemme selv, fordi da tar vi makten fra imamene.

Ved bare å bestemme hvordan kvinner skal gå (selv om det vi bestemmer er annerledes) så er vi jo egentlig enige med imamene at kvinner ikke selv skal få bestemme hvordan de skal kle seg.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...