Gjest Nickløsheletia Skrevet 24. april 2010 Skrevet 24. april 2010 Men vi vet faktisk ikke hva som er det minst onde. Jeg ser på det som ondt å ikke behandle kvinner som oppegående individer som selv får bestemme hvordan de skal gå. Jeg tror heller ikke du bare kan anta at de fleste kvinner "tvinges" til å burke niqab. Halvdelen av de som bruker det i Danmark er etnisk dansker, som har konvertert til islam. Det kan både du og jeg synes er merkelig, men det blir feil å umyndiggjøre kvinnene. Med vennlig hilsen ''Men vi vet faktisk ikke hva som er det minst onde. Jeg ser på det som ondt å ikke behandle kvinner som oppegående individer som selv får bestemme hvordan de skal gå'' Hadde det bare vært slik du sier sør. Det er forbausende hvor mange menn som tror dette. Mannen min sier det samme og flere andre jeg har snakket med. Jeg tror at de som "bestemmer dette selv" gjør det fordi de føler det umulig å bryte ut. Det ligger til kvinnenes natur (og menn for den saks skyld) at vi ønsker og pynte oss og vise oss frem. De unge jentene gjorde hva de kunne for å pynte seg. De var sterkt, men vakkert sminket, Det var merkebriller og merkevesker, de hadde håndmaling og pene velstelte negler. Et bevis på at også de hadde behov for å vise seg frem. Hijaben har også forandret seg. De ungene jentene bruker nå figursydde hijaber, mens de eldre bruker vide "telt". Også et bevis på at de har et behov for å vise seg frem. En eldre mann var litt oppgitt over dette, da han mente hijaben skulle brukes for å skjule kurvene. Jeg tror det er en fornadring underveis i akkurat dette landet, men det vil ta mange tiår. I andre land vil det ta enda lenger tid. Her i Norge kan vi gjøre det enkelt for dem. Vi kan forby det. ''Jeg tror heller ikke du bare kan anta at de fleste kvinner "tvinges" til å burke niqab'' De tvinges i den forstand at det er et plagg som har blitt brukt i tusener av år. De lærer fra de er født at kvinnene skal gå slik og det blir dermed ikke naturlig å stille noe spørsmål rundt det. ''Halvdelen av de som bruker det i Danmark er etnisk dansker, som har konvertert til islam'' Nå er jeg litt usikker på hva du mener med etniske dansker, da jeg lurer på om ikke du tenker at andre generasjons innvandrere er etniske dansker? 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 ''Men vi vet faktisk ikke hva som er det minst onde. Jeg ser på det som ondt å ikke behandle kvinner som oppegående individer som selv får bestemme hvordan de skal gå'' Hadde det bare vært slik du sier sør. Det er forbausende hvor mange menn som tror dette. Mannen min sier det samme og flere andre jeg har snakket med. Jeg tror at de som "bestemmer dette selv" gjør det fordi de føler det umulig å bryte ut. Det ligger til kvinnenes natur (og menn for den saks skyld) at vi ønsker og pynte oss og vise oss frem. De unge jentene gjorde hva de kunne for å pynte seg. De var sterkt, men vakkert sminket, Det var merkebriller og merkevesker, de hadde håndmaling og pene velstelte negler. Et bevis på at også de hadde behov for å vise seg frem. Hijaben har også forandret seg. De ungene jentene bruker nå figursydde hijaber, mens de eldre bruker vide "telt". Også et bevis på at de har et behov for å vise seg frem. En eldre mann var litt oppgitt over dette, da han mente hijaben skulle brukes for å skjule kurvene. Jeg tror det er en fornadring underveis i akkurat dette landet, men det vil ta mange tiår. I andre land vil det ta enda lenger tid. Her i Norge kan vi gjøre det enkelt for dem. Vi kan forby det. ''Jeg tror heller ikke du bare kan anta at de fleste kvinner "tvinges" til å burke niqab'' De tvinges i den forstand at det er et plagg som har blitt brukt i tusener av år. De lærer fra de er født at kvinnene skal gå slik og det blir dermed ikke naturlig å stille noe spørsmål rundt det. ''Halvdelen av de som bruker det i Danmark er etnisk dansker, som har konvertert til islam'' Nå er jeg litt usikker på hva du mener med etniske dansker, da jeg lurer på om ikke du tenker at andre generasjons innvandrere er etniske dansker? Nei, jeg mener etniske dansker, som var kristne (eller agnostikere/ateister), og har konvertert til islam - sannsynligvis uten av foreldrene deres var veldig "for" dette. Jeg er selvsagt med på alt det du sier om å bli tvunget og "tvunget". Likevel, vi kan ikke tillate oss å anta at "det de egentlig ønsker er det samme som det jeg ønsker". Det er for lett å påstå noe slikt. Det handler heller ikke om at jeg er mann, men mer om det rent prinsipielle at man ikke får likestilling ved bare å endre hvem som bestemmer hvordan de går kledt, men gjenom at de får bestemme dette, slik kvinner i Norge gjorde det. "Vår" del i dette må være opplysning, sørge for tiltak hvor det tvang i bildet, og gjerne informasjon om at man kan være en god muslim uten niqab (Dronningen av Jordan, for eksempel). Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Men det er jo flere som sier at bruk av niqab/burka/hijab ikke er islamsk... Det står ikke i koranen. Dermed nå det jo være noe annet som er grunnen til at de velger å bruke niqab. Min første tanke var at det kan skyldes dårlig selvfølelse. At de bare vil gjemme seg bort. De kan også ha blitt seksuelt misbrukte og ønsker å skjule kroppen sin. Jeg har også hørt at noen etnisk norske/danske bruker hijab osv for å være en del av en gruppe. At de føler at de blir godtatt i det muslimske samfunn hvis de kler seg likt som dem. Mange føler kanskje at de forsvinner litt i mengden og ikke har så mange rundt seg og da kan det være lett å gjøre noe med det. Du skriver: "At de bare vil gjemme seg bort. De kan også ha blitt seksuelt misbrukte og ønsker å skjule kroppen sin. " Men skal vi da forby det? Altså, hvis noen ønsker å skjule kroppen sin, skal vi tvinge dem til å vise den frem? Da blir jo vi "imamer med motsatt fortegn". Med vennlig hilsen 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Jeg forklarer at i den virkelige verden er det ikke et problem at ungene ikke finner mødrene sine, selv om mødrene har niqab på, til en person som refererer til det som "søppelsekker". '' til en person som refererer til det som "søppelsekker".'' Det _er_ søppelsekker, som kvinner er truet til å bruke, av menn selvfølgelig....Som er usikre på egen seksualitet og tiltrekning. Kvinner har alltid blitt redusert til "lavere vesen" gjennom hele historien...Først på nittenhundretallet, begynte vi (kvinner)å få anseelse som menneske. Nå kjemper de muslimske kvinnene den samme kamp, og blir møtt med holdninger som dine:( Enten du vil det eller ikke, så kjemper du på samme side som ekstreme muslimer... Vi som kjemper mot heldekkende klær, kjemper på kvinnenes side. 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 '' til en person som refererer til det som "søppelsekker".'' Det _er_ søppelsekker, som kvinner er truet til å bruke, av menn selvfølgelig....Som er usikre på egen seksualitet og tiltrekning. Kvinner har alltid blitt redusert til "lavere vesen" gjennom hele historien...Først på nittenhundretallet, begynte vi (kvinner)å få anseelse som menneske. Nå kjemper de muslimske kvinnene den samme kamp, og blir møtt med holdninger som dine:( Enten du vil det eller ikke, så kjemper du på samme side som ekstreme muslimer... Vi som kjemper mot heldekkende klær, kjemper på kvinnenes side. Du er like ille som imamene som vil bestemme over hva kvinnene skal (eller ikke skal) ha på seg. La dem for bestemme selv! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Du er like ille som imamene som vil bestemme over hva kvinnene skal (eller ikke skal) ha på seg. La dem for bestemme selv! ''La dem for bestemme selv!'' Er du så dum eller bare later du som? Poenget er at kvinnene ikke har noen valg! De har vært undertrykket i tusenvis av år av "muslimsk lære", og du tror de har et valg!!! Vet ikke hvilken "pute" du lever under, men du bør våkne til den virkelige verden! 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 ''La dem for bestemme selv!'' Er du så dum eller bare later du som? Poenget er at kvinnene ikke har noen valg! De har vært undertrykket i tusenvis av år av "muslimsk lære", og du tror de har et valg!!! Vet ikke hvilken "pute" du lever under, men du bør våkne til den virkelige verden! Du skriver: "Poenget er at kvinnene ikke har noen valg!" Nei, de får ikke det hvis du skal bestemme hvordan de skal kle seg, eller hvis imamene gjør det. Jeg ønsker at kvinnene selv skal få bestemme. Du og imamene (noen av dem) ønsker å bestemme hvordan de skal kle seg. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Du skriver: "Poenget er at kvinnene ikke har noen valg!" Nei, de får ikke det hvis du skal bestemme hvordan de skal kle seg, eller hvis imamene gjør det. Jeg ønsker at kvinnene selv skal få bestemme. Du og imamene (noen av dem) ønsker å bestemme hvordan de skal kle seg. Så er du altså dum.... Du klarer simpelthen ikke å forstå at mange muslimske kvinner ikke har noe valg. Sier mye om din trangsynhet i øynene på en liberalist:( 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Så er du altså dum.... Du klarer simpelthen ikke å forstå at mange muslimske kvinner ikke har noe valg. Sier mye om din trangsynhet i øynene på en liberalist:( Både du og imamene vil jo frata dem valg. Du vil forby. Imanene (noen av dem) vil påby. Jeg ønsker at kvinnene skal få velge selv. Ja, selvsagt blir noen tvunget. Det er ingen unnskyldning for at du skal påtvinge andre ditt syn. Likestilling er når de får velge selv. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Både du og imamene vil jo frata dem valg. Du vil forby. Imanene (noen av dem) vil påby. Jeg ønsker at kvinnene skal få velge selv. Ja, selvsagt blir noen tvunget. Det er ingen unnskyldning for at du skal påtvinge andre ditt syn. Likestilling er når de får velge selv. ''Likestilling er når de får velge selv.'' Om de bare fikk velge fritt.... 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 ''Likestilling er når de får velge selv.'' Om de bare fikk velge fritt.... Det får de jo ikke hvis du forbyr det, like lite som hvis imamer påbyr det. 0 Siter
Gjest niqab/burka Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Du skriver: "At de bare vil gjemme seg bort. De kan også ha blitt seksuelt misbrukte og ønsker å skjule kroppen sin. " Men skal vi da forby det? Altså, hvis noen ønsker å skjule kroppen sin, skal vi tvinge dem til å vise den frem? Da blir jo vi "imamer med motsatt fortegn". Med vennlig hilsen Jeg gjorde bare et forsøk på å forstå hvorfor noen gjør dette frivillig. Disse kvinnene trenger hjelp sånn at de ikke trenger å skamme seg og skjule seg. 0 Siter
Gjest niqab/burka Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Du skriver: "Poenget er at kvinnene ikke har noen valg!" Nei, de får ikke det hvis du skal bestemme hvordan de skal kle seg, eller hvis imamene gjør det. Jeg ønsker at kvinnene selv skal få bestemme. Du og imamene (noen av dem) ønsker å bestemme hvordan de skal kle seg. ''Nei, de får ikke det hvis du skal bestemme hvordan de skal kle seg, eller hvis imamene gjør det.'' Hvis noen først skal bestemme over disse kvinnene så foretrekker jeg at staten gjør det og ikke imamene... 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Jeg gjorde bare et forsøk på å forstå hvorfor noen gjør dette frivillig. Disse kvinnene trenger hjelp sånn at de ikke trenger å skamme seg og skjule seg. Men hva så med kristne nonner? Og du har jo også "redusert" problemstillingen til å bli en for hvor man setter grenser for bluferdighet... Det er jo ikke så lenge siden grensene for bluferdighet i Norge var vesentlig forskjellige fra det de er i dag. Skal vi da ha rett til å påtvinge dem våre grenser? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 ''Nei, de får ikke det hvis du skal bestemme hvordan de skal kle seg, eller hvis imamene gjør det.'' Hvis noen først skal bestemme over disse kvinnene så foretrekker jeg at staten gjør det og ikke imamene... Joda, men jeg foretrekker at kvinnene får bestemme selv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest niqab/burka Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Joda, men jeg foretrekker at kvinnene får bestemme selv. Med vennlig hilsen De har ikke noe reelt valg når de kan risikere mishandling, drap eller utfrysing dersom de velger å gå uten å dekke til ansiktet sitt... 0 Siter
Gjest niqab/burka Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Men hva så med kristne nonner? Og du har jo også "redusert" problemstillingen til å bli en for hvor man setter grenser for bluferdighet... Det er jo ikke så lenge siden grensene for bluferdighet i Norge var vesentlig forskjellige fra det de er i dag. Skal vi da ha rett til å påtvinge dem våre grenser? Med vennlig hilsen Jeg har ikke redusert problemstillingen. Det var du som tok opp dette med de etnisk danske som bruker niqab og jeg prøvde å finne ut hvilke grunner de kan ha til det. For 100 år siden var det lov til (og anbefalt!) at man slo barn i Norge. Det er det fremdeles blant noen innvandrere i Norge, men vi har lover mot dette og det er også de nødt til å følge. Selv om du kanskje mener at dette er at staten bestemmer for mye over oss... Det er ikke sikkert at andre kulturer er så forskjellige fra vår egen, men noen av dem ligger veldig mange år etter oss. 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 De har ikke noe reelt valg når de kan risikere mishandling, drap eller utfrysing dersom de velger å gå uten å dekke til ansiktet sitt... De har heller ikke noe reelt valg dersom de risikerer bøter og fengsel hvis du bruker det. Den ene uretten berettiger ikke den andre. Du kan ikke anta at alle blir tvunget, for slik er det slettes ikke. En del av de som bruker det er etnisk norske (jfr. danske), og bruker det åpenbart frivillig. En del av de andre som bruker det har brukt det "hele livet", og vil føle seg like nakne uten det som du ville hvis noen tvang deg til å gå nakne, og fortalte deg at du var blitt frigjort (i følge deres definisjon). Så er det en gruppe som blir tvunget. Tvangen har vi allerede lover mot, og i den type hjem er nok knapt niqab-tvangen det mest alvorlige. Et niqab-forbud er spill for galleriet. Det løser intet, men det er mange som blir forulempet av det. Flertallet (av ikke-muslimer) er kanskje fornøyd, fordi "nå blir de som oss". Ikke pent. Det riktige er å la kvinnene velge selv. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Jeg har ikke redusert problemstillingen. Det var du som tok opp dette med de etnisk danske som bruker niqab og jeg prøvde å finne ut hvilke grunner de kan ha til det. For 100 år siden var det lov til (og anbefalt!) at man slo barn i Norge. Det er det fremdeles blant noen innvandrere i Norge, men vi har lover mot dette og det er også de nødt til å følge. Selv om du kanskje mener at dette er at staten bestemmer for mye over oss... Det er ikke sikkert at andre kulturer er så forskjellige fra vår egen, men noen av dem ligger veldig mange år etter oss. Kanskje årsaken er så åpenbar som at de tror på det, og velger å dekke seg? Altså, jeg synes folk som går på Paradis Hotell-greien på TV er "dumme", men jeg mener ikke at man skal forby folk å gjøre det. Jeg fatter ikke hvordan de kan velge noe slikt, men jeg respekterer at de velger forskjellig fra meg. Hvorfor skal du forby de som velger forskjellig? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest speer Skrevet 25. april 2010 Skrevet 25. april 2010 Kanskje årsaken er så åpenbar som at de tror på det, og velger å dekke seg? Altså, jeg synes folk som går på Paradis Hotell-greien på TV er "dumme", men jeg mener ikke at man skal forby folk å gjøre det. Jeg fatter ikke hvordan de kan velge noe slikt, men jeg respekterer at de velger forskjellig fra meg. Hvorfor skal du forby de som velger forskjellig? Med vennlig hilsen Fordi maskering i det offentlige rom ikke skal være lovlig. Er det greit å besøke det lokale postkontoret iført finnlandshette? http://www.dagbladet.no/2010/02/07/nyheter/utenriks/ran/frankrike/burka/10287441/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.