Gå til innhold

Lærere/barnehageansatte og facebook

Anbefalte innlegg

Gjest varsity
Skrevet

Finnes det noen regler, skrevne eller uskrevne, for hvordan ansatte i skoler og barnehager skal forholde seg til barns foresatte i forhold til Facebook?

Er det ugreit å være facebook-venn med sitt barns lærer eller barnehageonkel?

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Det kommer også veldig an på hvordan folk bruker facebook også. Noen bruker bare facebook som en slags telefonliste. De legger aldri ut bilder, skriver aldri noe i statusen. du får null informasjon om dem. I den sammenheng så betyr det vel ikke så mye om man er venn med dem på Facebook.

Jeg forsøker å styre unna facebookvenner som er i en spesiell relasjon til meg. Jeg jobber på en psykbolig, og jeg ville avvist forespørsler fra noen av beboerne. Så lenge jeg er i en jobbrelasjon i forhold til dem så blir det å blande kortene. Det samme ville jeg tenkt om det var mitt barns barnehagetante. Vi kunne hatt et helt uproblematisk forhold, men hva om noe skjedde? Hva om jeg ble nødt til å ta en vanskelig samtale med vedkommende eller vise misnøye ved noe. Det er ikke så lett å gjøre det når du samtidig har personen på Facebook som følger med på det du gjør. Det kan fort bli mye å holde styr på, så av rent prinsipp så legger jeg ikke til dem på FB. Kan eventuelt gjøre det etter at ungen har sluttet i barnehagen.

Skrevet

Med mindre man ikke kjenner hverandre fra før, så bør man ikke være venn med barns foreldre. Men man må føle på det selv. Jeg synes ikke det er komfortabelt at de ser mine bilder og oppdateringer. Det blir også feil måte å kontaktes på i fht til barn/jobbsituasjonen.

Jeg kjenner ikke barnas foreldre så godt at jeg ønsker å være venn med de. Det samme gjelder personalet i barnehagen.

Andre foreldre derimot, det er noe annet.

Mrs. Wallace
Skrevet

Enkelte skoler/barnehager/kommuner har sine egne regler for dette, men det finnes ikke noen universelle regler, nei.

Som noen sier under her: Det kommer jo an på hvordan du bruker Facebook.

Skrevet

Tror det er i alle fall en uskreven regel på de fleste skoler at man unngår å være venn med foreldrene.

Skrevet

På vår skole er det ikke noen slike restriksjoner. Ass.rektor er venn med flere av elevene og foreldrene, og enkelte lærere og ansatte på aktivitetsskolen er venner med foreldrene selv om de ikke omgås privat. Ser ikke noe problem i det.

Skrevet

de førskolelærerne jeg kjenner er av prinsipp ikke venner med foreldrene til sine barn på facebook.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...