Gå til innhold

Prøvetid for arbeidstakere

Anbefalte innlegg

Gjest åpliko
Skrevet

Hvor lang er prøvetiden for en arbeidstaker?

Hva skal til for at man kan få sparken i prøvetiden?

Dette gjelder i helsevesenet.

Skrevet

Hos oss er det 6 mnd, vet ikke om det er vanlig eller ikke.

Vet ikke konkret hva sm må til for at arbeidstaker skal miste kontrakten i prøvetiden, men jeg vil tro at det må være snakk m alvorlige ting.

Skrevet

Hos oss praktiserer vi 3 mnd.prøvetid.

Det er jo meningen at både arbeidstaker og arbeidsgiver i løpet av den perioden skal finne ut om arbeidstaker vil trives i/mestre jobben, og omvendt. De gangene jeg har ansatt feil person, så har jeg trengt mye mindre enn 3 mnd. på å finne ut av at det ble feil. Jeg ansatte en som satt halve dagen og drakk kaffe/leste ukeblader en gang - uten en gang å bry seg om at han satt noen få meter unna meg. Det ble kort prosess:-)

Gjest åpliko
Skrevet

Hos oss praktiserer vi 3 mnd.prøvetid.

Det er jo meningen at både arbeidstaker og arbeidsgiver i løpet av den perioden skal finne ut om arbeidstaker vil trives i/mestre jobben, og omvendt. De gangene jeg har ansatt feil person, så har jeg trengt mye mindre enn 3 mnd. på å finne ut av at det ble feil. Jeg ansatte en som satt halve dagen og drakk kaffe/leste ukeblader en gang - uten en gang å bry seg om at han satt noen få meter unna meg. Det ble kort prosess:-)

Hehe, skjønner...

Men vanligvis i arbeidslivet så skal det vel nesten kriminelle ting til for å kunne sparke en arbeidstaker. Arbeidstakere har jo veldig sterke rettigheter i Norge. Men er det sånn i prøvetiden at det skal mindre ting til for å sparke noen? Kan man sparke folk bare fordi man ikke liker dem?

Skrevet

Hehe, skjønner...

Men vanligvis i arbeidslivet så skal det vel nesten kriminelle ting til for å kunne sparke en arbeidstaker. Arbeidstakere har jo veldig sterke rettigheter i Norge. Men er det sånn i prøvetiden at det skal mindre ting til for å sparke noen? Kan man sparke folk bare fordi man ikke liker dem?

Du har rett i at arbeidstaker stiller veldig sterkt. Men prøvetid er prøvetid, og da er man ikke fast ansatt, og stiller selvfølgelig mye svakere. Og da vil jeg nok tro at den grunnen du nevner kan være nok. Det er jo viktig å ha et arbeidsmijlø hvor folk liker hverandre, og samarbeider godt.

Gjest hilsen en ansatt i helsesektor
Skrevet

Det er like vanskelig å si opp noen i prøvetiden som etterpå. Mange er ikke klar over dette. Det skal svært gode grunner til. Forskjellen er bare at oppsigelsestiden er kortere, vanligvis 1 mnd istedenfor 3 mnd. Prøvetiden er derfor først og fremst for arbeidstakeren mer enn for arbeidsgiver.

Skrevet

Det er like vanskelig å si opp noen i prøvetiden som etterpå. Mange er ikke klar over dette. Det skal svært gode grunner til. Forskjellen er bare at oppsigelsestiden er kortere, vanligvis 1 mnd istedenfor 3 mnd. Prøvetiden er derfor først og fremst for arbeidstakeren mer enn for arbeidsgiver.

Oppsigelsestiden er uansett 1 mnd. - hvis ikke noe annet er spesielt avtalt i arbeidsavtalen.

Gjest åpliko
Skrevet

Du har rett i at arbeidstaker stiller veldig sterkt. Men prøvetid er prøvetid, og da er man ikke fast ansatt, og stiller selvfølgelig mye svakere. Og da vil jeg nok tro at den grunnen du nevner kan være nok. Det er jo viktig å ha et arbeidsmijlø hvor folk liker hverandre, og samarbeider godt.

Det høres jo logisk ut det du sier. Hadde de hatt samme rettigheter som de har etter et år f.eks. så hadde det jo ikke vært noe som het prøvetid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...