Gå til innhold

Allergivennlige dyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst på et husdyr!

Jeg elsker katter, mannen min elsker hunder. Ungene er glade i de dyrene de en sjelden gang treffer, og jeg tror at det hadde vært veldig positivt for oss som familie å ha et (eller flere) dyr.

Men vi har allergi:

*Mor: katt, hund, hest, gris (ikke testet mot andre dyr - går greit med sau, kyr, og det lille jeg har hatt av kontakt med gnagere)

*Gutt: Katt, hund

*Jente 6: Ikke allergisk, men har en del eksem, men har ikke reagert på dyr

Vi jobber fullt vi to voksne, men de to skolebarna kommer hjem i 13-14 tida.

Vi var på dyrebutikk i går og snakket med en der og forhørte oss om hva som kunne være aktuelt. Hun forslo rotte, eller evt en veldig korthåret hund - vi prøvde å klappe en italiensk mynde, og det gikk veldig fint.

Føler det er veldig risikabelt med katt eller hund, selv om de skal være såkalte allergivennlige - sjansen er jo der for at vi likevel skal bli allergiske.

Det jeg tenker er at det kanskje er marsvin eller kanin som er mest aktuelt, forutsatt at vi har kaninen ute.

Fisk føler jeg ikke er dyr....

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

• Colette

3

• Orio

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Med den allergihistorien der tror jeg et kosedyr fra Edwis er det som passer best. Evt. en skilpadde. Sorry.

Skrevet

En jeg kjenner er allergisk mot spesielt hund. Hun reagerer også såpass på katt at de ikke kan ha det i huset (men hun greier å besøke folk med katt). Hun kjøpte seg to rotter fordi disse skulle være ganske "allergivennlige". Det endte opp med besøk på legevakta og nesten-innleggelse på sykehuset med kraftige astmanfall to ganger i løpet av en måneds tid. Rottene måtte leveres tilbake til dyrebutikken :-(

Skrevet

Bengalkatten kan jo være grei for allergikere ifg. Trude Moestue. Men den vil nok ikke like å være hjemme alene hele dagen uten å ha selskap av andre katter. Så minimum 2 stk:-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Bengalkatt

Ellers er det nok meget begrenset hva dere vil kunne ha av husdyr med så mange forhold å ta hensyn til:-)

Skrevet

Jeg stemmer for at dere får dere en ny baby!! ;-)

Gjest bluesforjane
Skrevet

Dere kan teste ut Sibirkatt. Jeg har hørt at 3av 4 katteallergikere tåler den rasen, fordi den mangler et protein i spyttet som er nettopp det mange reagerer på.

Min samboer er allergisk mot katter, men tåler akkurat den rasen, så vi har en og det går kjempefint:-) Jeg har snakket med flere som er ekstremt allergiske og som kan ha denne katten. I tillegg har vi hatt flere på besøk hjemme hos oss som kan klappe og kose med pus, det er utrolig!

Det finnes flere testhjem rundt omkring i landet. Et sted å begynne kan være http://www.sibirkattensvenner.no/

candyqueen_83
Skrevet

Marsvin er det dyret flest er/blir allergiske mot. Og korthårede hunder er jo ikke allergivennlige i det hele tatt. Allergivennlige hunder er noen krølle-/pelshunder :o) Men ingen er allergifrie, så sjansen for å reagere på spytt og flass er jo stor.

Skrevet

Med den allergihistorien der tror jeg et kosedyr fra Edwis er det som passer best. Evt. en skilpadde. Sorry.

Edwis?

Føler at jeg bør være veldig skeptisk, og at Edwis ikke har noe med noen levende husdyr å gjøre...

Kosedyr har vo nok av :-(

Skrevet

Gul brugle er allergivennlig.

Brugle?

Hva er det?

Trodde det stod burugle :-D

Skrevet

Bengalkatten kan jo være grei for allergikere ifg. Trude Moestue. Men den vil nok ikke like å være hjemme alene hele dagen uten å ha selskap av andre katter. Så minimum 2 stk:-)

http://no.wikipedia.org/wiki/Bengalkatt

Ellers er det nok meget begrenset hva dere vil kunne ha av husdyr med så mange forhold å ta hensyn til:-)

Hmmm - interessant!

Men den er jo diger da - 9-10 kilo på hannene!

Skrevet

En jeg kjenner er allergisk mot spesielt hund. Hun reagerer også såpass på katt at de ikke kan ha det i huset (men hun greier å besøke folk med katt). Hun kjøpte seg to rotter fordi disse skulle være ganske "allergivennlige". Det endte opp med besøk på legevakta og nesten-innleggelse på sykehuset med kraftige astmanfall to ganger i løpet av en måneds tid. Rottene måtte leveres tilbake til dyrebutikken :-(

Uff da. Takk for advarselen.

Jeg har ikke lyst på rotte på grunn av den ekle halen + at jeg torr nok at både moror og bestemor vil komme til å nekte og komme på besøk dersom det er rotter i huset...

Skrevet

Jeg stemmer for at dere får dere en ny baby!! ;-)

Veldig morsom...

Det blir vel til det nå når jeg slutter på p-piller og vi skal satse på kondom... :-(

Minstejenta sa forresten det her en dag at hun ønsket seg så veeeeeeeldig en baby.

Men nei - nå er det nok barn på oss!

Skrevet

Hmmm - interessant!

Men den er jo diger da - 9-10 kilo på hannene!

Jeg har 5 katter i vektklassen 5 -10 kg:-) Jo større jo bedre, synes jeg :-)

Skrevet

''Fisk føler jeg ikke er dyr...''

Hva? Føler du ikke fisk er dyr? Hva er fisken da liksom? :)

Du mente kanskje å skrive kjæledyr?

Skrevet

Dere kan teste ut Sibirkatt. Jeg har hørt at 3av 4 katteallergikere tåler den rasen, fordi den mangler et protein i spyttet som er nettopp det mange reagerer på.

Min samboer er allergisk mot katter, men tåler akkurat den rasen, så vi har en og det går kjempefint:-) Jeg har snakket med flere som er ekstremt allergiske og som kan ha denne katten. I tillegg har vi hatt flere på besøk hjemme hos oss som kan klappe og kose med pus, det er utrolig!

Det finnes flere testhjem rundt omkring i landet. Et sted å begynne kan være http://www.sibirkattensvenner.no/

Dette var veldig interessant! Har aldri hørt om Sibirkatt før. Og de var jo helt nydelige!!!!

Dumt at det ikke var noe testhjem på Sørlandet (vi bor i Kristiansand)

Skal tenke på det!

Skrevet

Marsvin er det dyret flest er/blir allergiske mot. Og korthårede hunder er jo ikke allergivennlige i det hele tatt. Allergivennlige hunder er noen krølle-/pelshunder :o) Men ingen er allergifrie, så sjansen for å reagere på spytt og flass er jo stor.

''Marsvin er det dyret flest er/blir allergiske mot. Og korthårede hunder er jo ikke allergivennlige i det hele tatt. Allergivennlige hunder er noen krølle-/pelshunder :o) Men ingen er allergifrie, så sjansen for å reagere på spytt og flass er jo stor.''

Dette var jo ikke det jeg ville høre...

Jeg pleier å reagere kraftig innen få minutter når jeg klapper katt og hund, og særlig når jeg da tar meg i ansiktet etterpå. Reagerte ikke verken på marsvn eller den hunden i går, men det kan jo også være fordi dette var nye dyr for meg, og at jeg ikke har så veldig kraftig reaksjon på disse dyrene i forhold til vanlige katter, og hunder som bokser, reteriver, border collie osv

Skrevet

''Fisk føler jeg ikke er dyr...''

Hva? Føler du ikke fisk er dyr? Hva er fisken da liksom? :)

Du mente kanskje å skrive kjæledyr?

Beklager. Fisk er ikke et pattedyr.

Og det er vel et pattedyr vi ønsker som kjæledyr/husdyr.

Fisk er et virveldyr, i ordenen (?) fisk... (uff - 20 år siden jeg hadde om dette...)

Skrevet

Jeg har 5 katter i vektklassen 5 -10 kg:-) Jo større jo bedre, synes jeg :-)

Vi har hatt to skogkatter. Helt fantastiske katter!

Den ene hadde vi fra jeg var 9 til den døde da jeg var ca 20 (dvs vi måtte flytte den til farmor og farfar da jeg ble allergisk i 11-12 års alderen, men den var jo egentlig var da likevel)

I 1994 skaffet jeg oss katt (mannen min var ikke så veldig begeistret, men jeg VILLE ha katt) - men det gikk bare ikke, jeg reagerte altfor sterkt på den :-( Heldigvis ville min mor overta den, og hun hadde den i 8-9 år, til den døde.

Begge to var typiske skogkatter, med lang spraglete pels, hvitt bryst, hvite labber og hvit haletipp. Utrolig senvstendige og fascinerende, med hver sin personlighet...

Nei - nå blir jeg helt melankolsk - jeg pleier å skyve det helt bort, at jeg faktisk elsker katter....

Skrevet

Uff da. Takk for advarselen.

Jeg har ikke lyst på rotte på grunn av den ekle halen + at jeg torr nok at både moror og bestemor vil komme til å nekte og komme på besøk dersom det er rotter i huset...

Nå har du iallefall god grunn til å droppe rotta ;)

Datra mi lekte med rotter en dag og den hvite genseren var full av rottehår, så rotter kan faktisk røyte....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...