Gå til innhold

Allergivennlige dyr

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace
Skrevet

Med den allergihistorien dere har, er det vel tvilsomt om det finnes noe (pels)dyr dere bør ta sjansen på å anskaffe dere. Gjør det i alle fall ikke uten å sjekke grundig først, feks ved å låne et dyr en helg eller tilbringe godt med tid i et hjem som har akkurat den typen dyr.

Men hva med pinnedyr? Ikke så mye for kos, kanskje...men underholdende for unger, ofte.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• Mrs. Wallace

3

• Colette

3

• Orio

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Med tanker på hvordan allergi kan utvikle seg til kryssallergi og astma ville jeg vært veldig forsiktig med å introdusere et pelsdyr inn i deres familie. En allergivennlig hunderase (puddel, bichon o.l) eller sibirsk katt kan være verdt å prøve - men - prøv da over tid. Og husk at spesielt valper utsondrer mer allergener enn voksne hunder, da spesielt tisper.

Ellers vil jeg tro at en undulat (helst to) kunne passe dere, fugleallergi er relativt uvanlig og det er mye kos og glede med undulater synes jeg. De blir gjerne håndtamme og kan lett lære ord og fraser. Selv hadde jeg undulaten min i 11 år og han kom på innkalling, snakket litt og var til stor glede for meg gjennom mye av barndommen. :)

Skrevet

Med tanker på hvordan allergi kan utvikle seg til kryssallergi og astma ville jeg vært veldig forsiktig med å introdusere et pelsdyr inn i deres familie. En allergivennlig hunderase (puddel, bichon o.l) eller sibirsk katt kan være verdt å prøve - men - prøv da over tid. Og husk at spesielt valper utsondrer mer allergener enn voksne hunder, da spesielt tisper.

Ellers vil jeg tro at en undulat (helst to) kunne passe dere, fugleallergi er relativt uvanlig og det er mye kos og glede med undulater synes jeg. De blir gjerne håndtamme og kan lett lære ord og fraser. Selv hadde jeg undulaten min i 11 år og han kom på innkalling, snakket litt og var til stor glede for meg gjennom mye av barndommen. :)

Vi hadde 2 undulater i oppveksten min, og jeg hadd eveldig nært forhold til dem

Mannen min er imidlertid veldig skeptisk til fugler i bur, mener at det er fælt å holde dem innestengt....

Kanskje vi skal tenke på nytt, og undersøke litt om undulater ja!

Skrevet

Med den allergihistorien dere har, er det vel tvilsomt om det finnes noe (pels)dyr dere bør ta sjansen på å anskaffe dere. Gjør det i alle fall ikke uten å sjekke grundig først, feks ved å låne et dyr en helg eller tilbringe godt med tid i et hjem som har akkurat den typen dyr.

Men hva med pinnedyr? Ikke så mye for kos, kanskje...men underholdende for unger, ofte.

Pinnedyr....

Har 0 forhold til dem, men det hadde kanskje vært noe... Synes det høres litt kjedelig ut...

candyqueen_83
Skrevet

''Marsvin er det dyret flest er/blir allergiske mot. Og korthårede hunder er jo ikke allergivennlige i det hele tatt. Allergivennlige hunder er noen krølle-/pelshunder :o) Men ingen er allergifrie, så sjansen for å reagere på spytt og flass er jo stor.''

Dette var jo ikke det jeg ville høre...

Jeg pleier å reagere kraftig innen få minutter når jeg klapper katt og hund, og særlig når jeg da tar meg i ansiktet etterpå. Reagerte ikke verken på marsvn eller den hunden i går, men det kan jo også være fordi dette var nye dyr for meg, og at jeg ikke har så veldig kraftig reaksjon på disse dyrene i forhold til vanlige katter, og hunder som bokser, reteriver, border collie osv

Ja, man trenger ikke reagere med en gang på alle individer. Med såpass mye allergi i familien hadde jeg aldri tatt sjansen. Jeg hadde tatt det utrolig tungt å måtte levere det fra meg igjen.

Noen har en prøveperiode med en aktuell hunderase i noen uker, men om det går bra så trenger det ikke gå bra med et annet individ av samme rase.

Hva med å søke om en skilpadde?

Skrevet

Mannen min er imidlertid veldig skeptisk til fugler i bur, mener at det er fælt å holde dem innestengt....

Undulater skal ikke være innestengte i bur hele dagen. Vi hadde en blå undulat da jeg var barn, og han fløy rundt omkring. En kveld, i et juleselskap, kom han i klem i en dør, og nebbet hans knakk i stykker. Han kunne etter dette ikke spise selv, men foreldrene mine ga han ferdigtygget mat fra sin egen munn til nebbet hadde blitt bra. Så den episoden gikk bra:-)

(Men dette var jo før den tiden da alt var smittefarlig:-))

Mrs. Wallace
Skrevet

Pinnedyr....

Har 0 forhold til dem, men det hadde kanskje vært noe... Synes det høres litt kjedelig ut...

Det er alt annet enn kjedelig, for de formerer seg som gærne, og er heller ikke fremmede for å rømme. Men så mye kos er det ikke, da.

Vi har for øvrig også en del allergiutfordringer, og har nøyd oss med akvarium enn så lenge. Men vi ser på muligheten til å bli avlastningshjem for en "allergivennlig" hund, altså som feriehjem, for å kunne vurdere om det er mulig.

Skrevet

Jeg er helt enig i at bittesmå bur er ikke bra, og jeg synes alle burdyr bør få minst noen timer utenfor buret daglig.

Min undulat hadde for den tiden (mange år siden) et stort bur og i dag ville jeg kjøpt enda større, utvalget er jo mye større i dag. Og et aviarium/volière kan jo være et fint "lage selv prosjekt" for familien til hage/terasse. Med gode rutiner på dør og vinduslukking er det heller ikke noe problem å ha undulatene mye ute innendørs.

Og bare som et lite tips, kontakter du/dere nærmeste dyrebeskyttelse kan hende de har både fugl og bur til en svært billig penge. :)

Skrevet

Jeg er helt enig i at bittesmå bur er ikke bra, og jeg synes alle burdyr bør få minst noen timer utenfor buret daglig.

Min undulat hadde for den tiden (mange år siden) et stort bur og i dag ville jeg kjøpt enda større, utvalget er jo mye større i dag. Og et aviarium/volière kan jo være et fint "lage selv prosjekt" for familien til hage/terasse. Med gode rutiner på dør og vinduslukking er det heller ikke noe problem å ha undulatene mye ute innendørs.

Og bare som et lite tips, kontakter du/dere nærmeste dyrebeskyttelse kan hende de har både fugl og bur til en svært billig penge. :)

Takk for tips.

Vi tok også fuglene våre ut i stua, slik at de kunne fly litt, og om sommeren tok vi buret ut også.

Nå spurte jeg min kjære: "Vi skal ikke få oss en undulat da?"

Og han svarte: "Hm" i en helt nøytral tone. Kanskje ikke han er så negativ lenger? Må nok jobbe videre med dette!!!!!

Mrs. Wallace
Skrevet

Takk for tips.

Vi tok også fuglene våre ut i stua, slik at de kunne fly litt, og om sommeren tok vi buret ut også.

Og han svarte: "Hm" i en helt nøytral tone. Kanskje ikke han er så negativ lenger? Må nok jobbe videre med dette!!!!!

''

Og han svarte: "Hm" i en helt nøytral tone. Kanskje ikke han er så negativ lenger? Må nok jobbe videre med dette!!!!!''

"Hm" i en helt nøytral tone er absolutt noe å jobbe videre med, det er i hvert fall min erfaring. :)

Skrevet

Edwis?

Føler at jeg bør være veldig skeptisk, og at Edwis ikke har noe med noen levende husdyr å gjøre...

Kosedyr har vo nok av :-(

Ja, jeg mener at med den allergihistorien deres så hadde jeg ikke engang vurdert å dra pelsdyr av noe som helst slag inn i huset. Ikke utover det man får kjøpt på lekebutikken.

Skrevet

Veldig morsom...

Det blir vel til det nå når jeg slutter på p-piller og vi skal satse på kondom... :-(

Minstejenta sa forresten det her en dag at hun ønsket seg så veeeeeeeldig en baby.

Men nei - nå er det nok barn på oss!

Men seriøst: Jeg ville ikke skaffet kjæledyr når dere har så mye allergier i familien. Det er ille nok at man kan risikere å måtte gi fra seg et dyr man har blitt glad i fordi noen reagerer på dyret.

Verre er det at man ved å bli utsatt for store doser allergener kan utvikle allergier man ikke hadde fra før. Så et familiemedlem som tidligere har tålt et bestemt dyr ved besøk hos andre kan ved å ha samme type dyr hjemme utvikle en allergi som gjør at man ikke lenger kan besøke folk med slike dyr...

Skrevet

- krokodiller

- elefanter

- hvithai

Seriøst, som de fleste her skriver, ville jeg ikke engang vurdert noe kjæledyr med hud/pels. Man riskerer å bli langt verre

Jeg var før "litt" allergisk mot katter. Så var jeg mye i et hus med katter, og nå er jeg veldig mye mer allergisk.

Det er veldig mye annet fint man kan ha/gjøre utenom kjæledyr.

Med vennlig hilsen

Skrevet

En stor Tarantella. :0D Eller et pinnedyr. Med den allergihistorien kan dere søke om å ha skillpadde.

Nakenhund/katt.

Tvillingmamma
Skrevet

Takk for tips.

Må jo være litt taktisk :) finne frem litt bilder, bakgrunnsinfo osv. En bekjent har to nydelige undulater og det er jo kjempekoselig å se bildene av fuglene hennes når de bader, leker og koser seg.

Jeg hadde en undulat i ungdomsårene, nettopp fordi jeg ble så allergisk mot kaninen vi hadde. Det var ikke gøy å måtte kvitte seg med den! Undulaten vår hadde en kjempe-personlighet og det var utrolig mye selskap i henne :)

I voksen alder kom dette med kjæledyr opp hos barna og vi tok inn en nydelig marsvinjente. Jeg er allergisk mot høy også, så det var med tvil vi tok dyret, men hva gjør man ikke for barna?

Jeg måtte bruke støvmaske når buret skulle rengjøres, jeg fikk blemmer når hun slikket meg og litt pustebesvær ved håndtering av henne. Men jeg spiste piller og prøvde å gjøre det beste ut av det. Dessverre ble hun syk og døde fra oss, litt før hun var midtveis i livet sitt. Det ble stor sorg i huset, men vi skjønte alle at noe nytt marsvin kunne ikke gå. Så vi tok inn to hamstre. (hadde hatt et lite dverghamster tidligere, hvor alt fungerte greit for en allergisk mor)

Jeg blir ikke så tett av disse små vi har i huset nå, har sogar hatt et kull med unger også :) Men, jeg merker at jeg ikke er helt fri for allergi mot disse, hvis jeg får småklor av klørne deres, blir det små hevelser.

Eller har jeg hatt hund som jeg ikke reagerte på, vi har en katt i huset, det går også fint. Hos barna står hund på ønskelisten, men så lenge vi har katten vår, tar vi ikke inn hverken annen katt eller hund, siden vår pus ikke er så begeistret for andre. Ungene ønsker seg sevfølgelig hund, så vi får se hva tiden bringer :) men sist jeg var hos lege bare for å ta en ny prikktest for å følge med på utviklingen, anbefalte han at vi ikke tok inn noen husdyr. Det er ikke lett når man er glad i dyr og se hvor mye de gir av glede!

Ble kanskje en litt rotete beretning :) Lykke til med undulat-påvirkningen :)

Skrevet

''Marsvin er det dyret flest er/blir allergiske mot. Og korthårede hunder er jo ikke allergivennlige i det hele tatt. Allergivennlige hunder er noen krølle-/pelshunder :o) Men ingen er allergifrie, så sjansen for å reagere på spytt og flass er jo stor.''

Dette var jo ikke det jeg ville høre...

Jeg pleier å reagere kraftig innen få minutter når jeg klapper katt og hund, og særlig når jeg da tar meg i ansiktet etterpå. Reagerte ikke verken på marsvn eller den hunden i går, men det kan jo også være fordi dette var nye dyr for meg, og at jeg ikke har så veldig kraftig reaksjon på disse dyrene i forhold til vanlige katter, og hunder som bokser, reteriver, border collie osv

Min superallergiske samboer har bodd med marsvin i flere år uten å reagere.

Han er ellers raskt inn på legevakta etter en time eller to sammen med katt/hund.

Så det er vel individuelt det også.

Nå for tiden har vi ørkenrotter - det fungerer også greit for ham.

Skrevet

Uff da. Takk for advarselen.

Jeg har ikke lyst på rotte på grunn av den ekle halen + at jeg torr nok at både moror og bestemor vil komme til å nekte og komme på besøk dersom det er rotter i huset...

Ørkenrotter (som er like lite i slekt med rotter som med hamster) har buskete hale ... mye bedre :-)

Men de er jo ikke "kosedyr" da, nysgjerrige, raske, livlige dyr - har ikke tid til å sitte rolig for å kose.

Skrevet

Skilpadde?

Jeg ville ikke skaffet meg pelsdyr med så mye allergi i familien. Jenta kan fort få utløst allergi.

Skrevet

Jeg ville vært veldig forsiktig med dyr, med så mye allergi i familien. Allergien kan utvikle seg til å omfatte flere dyr og bli langt mer alvorlig. Det har jeg erfart, endte på legevakta etter kontakt med et dyr jeg "alltid" har tålt, nå kan jeg ikke en gang være i samme rom. Det kom nesten over natten, hadde det vært mitt dyr vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, det er fare for at det måtte endt med avliving fordi jeg måtte blitt kvitt det veldig fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...