Gå til innhold

Ville du ha ansatt

Anbefalte innlegg

Gjest hva skal jeg mene
Skrevet

...en person der du fikk vite at vedkommende hadde hatt høyt sykefravær? Dersom du fikk tilbud om å ha vedkommende på 3 måneders prøvetid, betalt av en annen avdeling i samme etat? Hvis du var leder altså? Hvilke ting ville du i tilfelle spurt om under et evt intervju med vedkommende?

Jeg føler meg litt skeptisk men.....

Skrevet

Folk med høyt sykefravær er også forskjellige. Jeg har en ansatt som har høyt sykefravær, men som jobber hardt når han er til stede. Det kommer an på om det dreier seg om en jobb som krever at vedkommende er til stede hver dag, eller ikke.

I utgangspunktet ville jeg være skeptisk til en person med høyt sykefravær. Men det finnes unntak.

Gjest lite å tape
Skrevet

Jeg har opplevd ansatte som har fungert helt fint i ny stilling, etter å ha hatt mye sykefravær tidligere. Hvis det er relatert til fysiske ting, så kan det være aktuelt å diskutere med vedkommende på hvilken måte dere kan tilpasse arbeidssituasjonen slik at det blir mulig å stå i stillingen uten tilbakefall. Hvis det er samarbeidsrelaterte problemer, så vil bytte av miljø kunne rette på saken. Men det skjer jo at det er arbeidstakeren selv som er en viktig del av årsaken til dårlig arbeidsmiljø/samarbeidsproblemer, og da flytter dessverre nissen gjerne med på lasset.

Diskuter mulig tilpassing av arbeidsplass og samarbeid med personen. Så får du kanskje et inntrykk av om det er rett vei å gå å ansette vedkommende? Om du lar tvilen komme "tiltalte" til gode, så er tre måneder alt du har å tape. Uansett er det lurt med flere oppfølgingssamtaler underveis, slik at både avdelingsledelsen og arbeidstakeren kan få mulighet til å korrigere eventuelle skeivheter underveis.

Gjest Dolores77
Skrevet

Det kan jo ha vært en god årsak til fraværet.

Du kan forsiktig nevne at du vet at vedkommende har hatt et høyt fravær og om du kan spørre hva som gjorde det, om de hadde legeerklæring.

Om de tror de kommer til å ha høyt fravær i din jobb.

Det kan jo også skyldes mistrivsel og mobbing i den forrige jobben,

vedkommende kan jo forandre seg i en ny jobb hvor vedkommende trives.

Det sies at det skal ikke mye hodepine til for å holde en arbeidstaker hjemme om han mistrives på jobben...

Skrevet

Prøvetid hadde vært kjekt. Hadde nok spurt litt om fraværet i et intervju...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...