Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo, de skal jo det, men når søppelbilen kommer så tømmer de jo søpla og papiravfallet sammen i bilen uten å bry seg om det som er sortert og da er jo vitsen borte.

Har dere ikke fått ulike farger på posene i Oslo nå? Og da kan søpla ha posene samlet, men så er det en maskin som leser de ulike fargene og sorterer dem etterpå.

Skrevet

Disse batteriene kastes i vanlig søppel:

•Vanlige engangs (alkaliske) batterier og brunsteinsbatterier. Slike batterier brukes ofte i lommelykter, radioapparater, leketøy og kameraer. De inneholder ikke miljøgifter. Alkaliske batterier er vanligst. De er ofte merket "Alkaline".

•Litiumbatterier. Til denne gruppen hører spesialbatterier til kameraer samt det firkantede batteriet som ofte brukes i røykvarslere. Inneholder ikke miljøgifter. Er ofte merket med Lithium eller Li-ion.

Disse batteriene er EE-avfall og skal leveres inn til forhandler eller kommunalt mottak:

•Knappcellebatterier. Et kjennetegn for disse er at de er sølvfargede, og formet som tykke knapper. Noen inneholder blant annet kvikksølv.

•Alle oppladbare batterier. Noen av disse inneholder miljøgifter, og går dessuten til materialgjenvinning. Detter gjelder også batterier til mobiltelefoner etc.

•Bilbatterier. Disse inneholder blant annet bly. De kan leveres gratis til forhandler, for eksempel bensinstasjoner.

•Innebygde batterier i leker, sko, klær og lignende.

•Generelt: Er du usikker, levér inn batteriet. Det er bedre å levere inn ett batteri for mye enn å kaste ett batteri for mye i søpla.

http://www.moss.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=3607&MId2=3607&MId3=3607&AId=5324&Back=1

Skrevet

Har dere ikke fått ulike farger på posene i Oslo nå? Og da kan søpla ha posene samlet, men så er det en maskin som leser de ulike fargene og sorterer dem etterpå.

Nei, vi har ikke begynt med det her, men flyfly har vel fått der hun bor

Skrevet

Jeg har et lager liggende, for jeg har ikke funnet ut hva jeg skal gjøre med dem. De fleste jeg har spurt sier de kan kastes i søpla, men jeg har ikke stolt på dem.

Snart skal jeg bli like flink med melkekartongene. Men er det nødvendig å stable mange inni hverandre? Jeg bruker ikke så mye melk.

''Men er det nødvendig å stable mange inni hverandre? ''

Vi har kuttet ut det der med å presse mange kartonger inn i én. En rask skyll, flatklemming og så rett i papirinnsamlingshaugen/-pose. Styret med å lage "kubber" førte jo bare til at de var et salig rot med halvfull melkekartingkubbe på kjøkkenbenken...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...