Gå til innhold

Penger, penger, penger!

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

Føler at jeg ikke strekker til når det gjelder penger. Er i stadige diskusjoner når det gjelder tenåringen. Tenåringen har til egen disposisjon ca 2500. Dette for å kjøpe klær etc. Vi betaler mat, og alle slike ting. Vanligvis betaler vi om h*n er ute med venner etc, det er ikke så ofte. I dag har diskusjonen dreiet seg om h*n må kjøpe joggesko, og betale frisør selv. I tillegg kom det opp å pusse opp rommet. Jeg sa at det blir ikke aktuelt å pusse det rommet, da det er fint og ganske nymalt, vi har andre plasser hvor vi trenger det mer. H*n ønsket ikke strie mer, men enn mer moderne tapet.

Det som tjenes på sommerjobb, skal brukes til egen fornuftig hobby.

Jeg føler at vi som foreldre absolutt ikke strekker til. Det skal sies at vi er nok ikke de flinkeste med pengene selv og har ofte dårlig råd. Men nå forsøker vi å stramme inn, og bli flinke. Men det oppfattes som urimelig av tenåringen. Alle andre får påspandert lappen, dyre ferier av sine foreldre

Jeg føler nok at vi tjener såpass bra at det burde vi også ha råd til. Men akkurat nå har vi ikke råd. Og dersom vi ikke prioriterer riktig nå vil vi heller ikke få råd. Jeg har sagt at vi kan sikkert bidra med lappen, men h*n må nok ta seg en jobb etterhvert for å kunne betale noe selv også.

Det har vært andre store utgifter som konfirmasjon, regulering etc.

Sukk, noen tips, synpunkter?

Gjest fra arbeiderklassen
Skrevet

2500 kr pr måned netto... det var bra betalt. Hva gjør han for dette? Hvis pengene ikke strekker til så får han vel skaffe seg en liten jobb utenom. Virker storforlangende at foreldrene skal sponse ditten og datten. Om han prioriterer riktig så skal det fint gå an å holde seg med klær, sko og lommepenger og å få tatt førerkort med 2500 kr å rutte med hver måned. Det er ganske vanlig at ungdom må jobbe selv for å få råd til førerkort, men mulig han sammenligner seg med rikmannsfolk.

Skrevet

For 2500 i mnd bør ungdommen kjøpe egne klær og fikse frisørregninger, samt dekke alle utgifter til hobby/fritid som feks. kino eller annet.

Kommer an på hva han gjør hjemme og ellers om han tjener penger på si da? Hvor gammel er gutten?

Diskusjoner vil det nok alltid være, men jeg syns han får mye penger.

Her får tenåringen på 16 år 200 kr i uka - samt vi betaler 200 kr i telefon i mnd, altså til sammen 1000 i mnd. Dekker klær utenom men han får stort sett bare klær/sko når han trenger, eller vi spleiser på.

Din sønn har ikke vondt av å lære seg å spare til noe han trenger eller ønsker seg, og lære å disponere penger samt skjønne sammenhengen mellom arbeid og penger. De kommer ikke fra pengetreet i hagen! Når du i tillegg sier dere har dårlig råd innimellom så håper jeg iallefall at ungdommen bidrar (godt) i huset og iallefall gjør en innsats på den måten. Ellers ville jeg forventet og forlangt at han skal finne seg en jobb, dersom han mener han trenger mer penger enn det han har til rådighet. Et sted går jo smertegrensen for dere også, økonomisk sett.

Tror vi gjør ungdommen en STOR bjørnetjeneste når vi kjøper og betaler alt uten å gjøre det litt vanskelig for dem. Å kompromisse og dele på utgiftene er en bra ting, da kan de lære seg bedre å disponere pengene når han står på egne ben og skal betale for hus og hjem.

Skrevet

Det gjør helt rett. 2500,- burde holde i lange baner for en tenåring som ikke betaler husleie eller lån. Trenger hun mer får hun ta seg en vaskejobb eller noe.

tzatziki1365380058
Skrevet

For 2500 i mnd bør ungdommen kjøpe egne klær og fikse frisørregninger, samt dekke alle utgifter til hobby/fritid som feks. kino eller annet.

Kommer an på hva han gjør hjemme og ellers om han tjener penger på si da? Hvor gammel er gutten?

Diskusjoner vil det nok alltid være, men jeg syns han får mye penger.

Her får tenåringen på 16 år 200 kr i uka - samt vi betaler 200 kr i telefon i mnd, altså til sammen 1000 i mnd. Dekker klær utenom men han får stort sett bare klær/sko når han trenger, eller vi spleiser på.

Din sønn har ikke vondt av å lære seg å spare til noe han trenger eller ønsker seg, og lære å disponere penger samt skjønne sammenhengen mellom arbeid og penger. De kommer ikke fra pengetreet i hagen! Når du i tillegg sier dere har dårlig råd innimellom så håper jeg iallefall at ungdommen bidrar (godt) i huset og iallefall gjør en innsats på den måten. Ellers ville jeg forventet og forlangt at han skal finne seg en jobb, dersom han mener han trenger mer penger enn det han har til rådighet. Et sted går jo smertegrensen for dere også, økonomisk sett.

Tror vi gjør ungdommen en STOR bjørnetjeneste når vi kjøper og betaler alt uten å gjøre det litt vanskelig for dem. Å kompromisse og dele på utgiftene er en bra ting, da kan de lære seg bedre å disponere pengene når han står på egne ben og skal betale for hus og hjem.

Åh, ble lettet da jeg leste innlegget ditt! Jeg nærmet meg panikkanfall da jeg leste innlegget til trådstarter, vi har ikke sjans til å følge opp noe sånt!

Vi HAR bestemt oss for å sponse "lappene", da - men 2500 kroner i måneden til avkommet er helt uaktuelt her hos oss! Det har vi rett og slett ikke råd til.

Skrevet

2500 i måneden? Da skal selvsagt både frisør, sko og uteliv dekkes av dette.

Oppussing kan dere gjøre til et fellesprosjekt, ungdommen kan f.eks. bidra med egeninnsats. Planlegg sammen, lag et budsjett og se hvor mye man kan spare ved å ikke velge de dyreste alternativene, sammenlikne priser hos forskjellige leverandører osv. Det kan bli ganske lærerikt.

Jeg har tenåring selv, dvs. noen måneder til, så jeg svarer ikke bare som småbarnsmor med teoriene i orden.

Gjest Elextra
Skrevet

Har ikke tenåringer selv, men 2500 i måneden i tillegg til at dere dekker turer ut med venner(!), evt. frisørbesøk med mer, høres VELDIG mye ut.

De aller fleste tenåringer er vel slik at de synes de får for lite fra foreldrene - slik var jeg, mine venner, og sikkert mange i dag :-).

Jeg tenker at tenåringer i skole bør få dekket det aller mest nødvendige, men at de bør dekke det "unødvendige" selv, gjerne ved en liten jobb ved siden av skole. F.eks. kan foreldre kanskje dekke 200-300 til en hårklipp av og til (om de ikke heller gir faste store beløp), men om poden ønsker å gå til den aller mest fancy frisør og få striper/farger etc., må h*n dekke det selv.

Hva slags beløp pr. måned som er passe har ikke jeg forutsetninger for å si noe særlig om. Uansett vil det jo alltid henge sterkt sammen med hva som skal omfattes av beløpet.

Skrevet

Åh, ble lettet da jeg leste innlegget ditt! Jeg nærmet meg panikkanfall da jeg leste innlegget til trådstarter, vi har ikke sjans til å følge opp noe sånt!

Vi HAR bestemt oss for å sponse "lappene", da - men 2500 kroner i måneden til avkommet er helt uaktuelt her hos oss! Det har vi rett og slett ikke råd til.

Jeg ble lettere ør i hodet jeg og...! *ser for meg gjengen min* Og vi har vil jeg si en grei inntekt. Vel, han i alle fall.. *skrape*

Er det kanskje en eldre tenåring...? 17 år..?

Skrevet

Jeg har tenåring selv og synes det høres ut som din ikke har noe å klage på. Du skriver at du selv synes du ikke strekker til og at du synes dere burde ha råd til mer. Dette merker selvsagt tenåringen og diskusjonene blir deretter. Når du selv klarer å innfinne deg med at beløpet og grensene er rimelige så blir det lettere å overbevise tenåringen om det samme. :)

Skrevet

Har ikke tenåringer selv, men 2500 i måneden i tillegg til at dere dekker turer ut med venner(!), evt. frisørbesøk med mer, høres VELDIG mye ut.

De aller fleste tenåringer er vel slik at de synes de får for lite fra foreldrene - slik var jeg, mine venner, og sikkert mange i dag :-).

Jeg tenker at tenåringer i skole bør få dekket det aller mest nødvendige, men at de bør dekke det "unødvendige" selv, gjerne ved en liten jobb ved siden av skole. F.eks. kan foreldre kanskje dekke 200-300 til en hårklipp av og til (om de ikke heller gir faste store beløp), men om poden ønsker å gå til den aller mest fancy frisør og få striper/farger etc., må h*n dekke det selv.

Hva slags beløp pr. måned som er passe har ikke jeg forutsetninger for å si noe særlig om. Uansett vil det jo alltid henge sterkt sammen med hva som skal omfattes av beløpet.

''F.eks. kan foreldre kanskje dekke 200-300 til en hårklipp av og til''

Lenge siden du gikk til en vanlig frisør? Jeg får klippet luggen for 90,-, men om jeg skal _stusse_ hele skallen koster det fort 400,-.

Gjest Elextra
Skrevet

''F.eks. kan foreldre kanskje dekke 200-300 til en hårklipp av og til''

Lenge siden du gikk til en vanlig frisør? Jeg får klippet luggen for 90,-, men om jeg skal _stusse_ hele skallen koster det fort 400,-.

''Lenge siden du gikk til en vanlig frisør? Jeg får klippet luggen for 90,-, men om jeg skal _stusse_ hele skallen koster det fort 400,-.''

Vil heller si - lenge siden jeg _bare_ klippet hos frisør ;).

Jeg går til en ganske dyr frisør og der koster vel bare klippen 350 eller noe sånt, men dette vet jeg ikke sikkert, for jeg farger det ofte og ender opp med en helt annen pris. Jeg tenker imidlertid at det burde være mulig å finne rimeligere frisør, og særlig for gutter koster det jo mindre enn for jenter.

Skrevet

''Lenge siden du gikk til en vanlig frisør? Jeg får klippet luggen for 90,-, men om jeg skal _stusse_ hele skallen koster det fort 400,-.''

Vil heller si - lenge siden jeg _bare_ klippet hos frisør ;).

Jeg går til en ganske dyr frisør og der koster vel bare klippen 350 eller noe sånt, men dette vet jeg ikke sikkert, for jeg farger det ofte og ender opp med en helt annen pris. Jeg tenker imidlertid at det burde være mulig å finne rimeligere frisør, og særlig for gutter koster det jo mindre enn for jenter.

''Jeg går til en ganske dyr frisør og der koster vel bare klippen 350 eller noe sånt,''

Du går ikke til en ganske dyr frisør. :o) Jeg klipper meg hos to forskjellige, de er vel sånn midt i laget prismessig begge to har jeg inntrykk av og en vanlig klipp (altså ikke endring av frisyre eller noe sånt, bare vedlikehold) koster 380,- nå tror jeg.

Men det er selvfølgelig mulig at frisøren din er billig på selve klippingen og dyr på fargine / striping o.l.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg går til en ganske dyr frisør og der koster vel bare klippen 350 eller noe sånt,''

Du går ikke til en ganske dyr frisør. :o) Jeg klipper meg hos to forskjellige, de er vel sånn midt i laget prismessig begge to har jeg inntrykk av og en vanlig klipp (altså ikke endring av frisyre eller noe sånt, bare vedlikehold) koster 380,- nå tror jeg.

Men det er selvfølgelig mulig at frisøren din er billig på selve klippingen og dyr på fargine / striping o.l.

... og det kan godt hende at en aldri kommer ut med bare klipp til 350, i tillegg kommer sjamponering og føn! :P

Neida, vet ikke, men jeg kommer sjelden (aldri) derfra for under kr. 1000 :#.

Skrevet

2500 kr i mnd? Jeg lurer på hvilke plikter h*n har hjemme, i så tilfelle? (vask av hus, matlaging, snørydding, gartner-arb.?) Jeg kjenner INGEN tenåringer som får slike beløp hjemme. Men vi kommer ikke fra Montebello, da ;-)

Vi har tre barn (ingen tenåringer ennå), og kommer aldri til å gi ut 7500 kr/mnd i lommepenger. Skal de ha penger, får de jobbe!

Skrevet

Jeg er helt sjokkert. Jeg jobbet ved siden av skolen fra jeg var 16, betalte både bunad, førerkort på moped og førerkort på bil selv, jeg tror neimen ikke foreldrene mine hadde store utgiftene på meg etter at jeg fylte 16, bortsett fra på mat.

Skjønner at det er andre tider nå, men jeg synes det virker som om de fleste ungdommer får alt altfor lett! Skal de ha lappen, får de jobbe for den!

Skrevet

Hjelp - jeg betalte 610,- kr i forrige uke for vanlig vask/klipp. Er det rart jeg farger håret selv?

Skrevet

2500,- i måneden er etter min mening altfor mye. Min egen pode fikk beholde stipendet sitt, det var da på 1500,- for et par år siden. Av dette skulle han dekke klær, skoleutstyr, bensinpenger, tlf og til fritidsaktiviteter. Det holdt så å si hver eneste måned. Spesielt dyrt utstyr holdt vi, hvis det var nødvendigheter.

Skrevet

Hjelp - jeg betalte 610,- kr i forrige uke for vanlig vask/klipp. Er det rart jeg farger håret selv?

Det er ytterst sjelden jeg vasker håret hos frisøren, som regel dusjer jeg om morgenen eller like før frisørtimen om jeg har anledning til det. Men det er deilig å få det vasket der da. :o) Husker ikke hva jeg betaler inkl. vask jeg.

Skrevet

... og det kan godt hende at en aldri kommer ut med bare klipp til 350, i tillegg kommer sjamponering og føn! :P

Neida, vet ikke, men jeg kommer sjelden (aldri) derfra for under kr. 1000 :#.

Jeg kan ikke huske sist jeg gikk ut fra frisøren og ikke hadde betalt en sum med 4 siffer i seg engang....!

Gjest Tenåringsforeldre
Skrevet

2500,- i måneden er etter min mening altfor mye. Min egen pode fikk beholde stipendet sitt, det var da på 1500,- for et par år siden. Av dette skulle han dekke klær, skoleutstyr, bensinpenger, tlf og til fritidsaktiviteter. Det holdt så å si hver eneste måned. Spesielt dyrt utstyr holdt vi, hvis det var nødvendigheter.

Vår får også stipend. Det er nok fordi h*n mottar stipend at h*n synes det er lite fra vår pott. Tipper h*n helst hadde spart stipendet. Men vi har ikke råd nå, og har flere barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...