Gå til innhold

Dra utenlands når jeg er sykmeldt

Anbefalte innlegg

Gjest silden010
Skrevet

Jeg bestilte en tur til utlandet for to mnd siden. Skal være borte 3 ukedager og en helg. Ble sykmeldt for tre uker siden, og er sykmeldt mens utenlandsturen er. Har ikke nevnt denne turen for arbeidsgiver. Hvis jeg hadde vært frisk, ville jeg ha jobbet èn av de dagene jeg er vekk. Hvor viktig er det å fortelle at jeg skal dra, og hva skjer om arbeidgiveren får vite at jeg har vært ute og reist?

Skrevet

Tror det egentlig er NAV du skal tenke på. De skal ha en legeerklæring på at det er ok at du reiser - og NAV skal godkjenne denne reisen i sykmeldingsperioden.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Sykepenger+til+arbeidstakere

''Sykepenger til arbeidstakere

Sykepenger skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade.''

Dette står på NAV sine sider. Jeg kan ikke forstå at du kan være helt arbeidsufør, hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.

Gjest Elextra
Skrevet

Sykepenger skal gi kompensasjon for bortfall av arbeidsinntekt for yrkesaktive medlemmer som er arbeidsuføre på grunn av sykdom eller skade.''

Dette står på NAV sine sider. Jeg kan ikke forstå at du kan være helt arbeidsufør, hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.

''Jeg kan ikke forstå at du kan være helt arbeidsufør, hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.

''

Det spørs vel helt på typen sykdom/skade og typen jobb - jeg kan godt tenke meg det finnes jobber man ikke kan utføre selv om man kan klare en reise/ferie.

Men jeg ville ikke reist i skjul for arbeidsgiver, nei, og en bør også avklare med NAV først.

Skrevet

'' hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.''

Det finnes da mange tilstander der en ikke klarer å arbeide, men har likevel godt rent helsemessig av å reise bort (f.eks. til et varmere land).

Skrevet

''Jeg kan ikke forstå at du kan være helt arbeidsufør, hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.

''

Det spørs vel helt på typen sykdom/skade og typen jobb - jeg kan godt tenke meg det finnes jobber man ikke kan utføre selv om man kan klare en reise/ferie.

Men jeg ville ikke reist i skjul for arbeidsgiver, nei, og en bør også avklare med NAV først.

'' Aktivitetskrav

For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet, se regler ved sykmelding.''

Dette er også et at NAVs kriterier for å ha rett til sykepenger.

I stedet for å bruke kreftene og overskuddet til en utenlandsferie, så bør en forsøke seg i arbeidsrelatert aktivitet, for vedkommende har tydeligvis en restarbeidsevne, all den tid vedkommende kan reise på ferie.

Skrevet

'' hvis du har krefter og ork til å dra på utenlandsferie, da er du vel i stand til å jobbe også.''

Det finnes da mange tilstander der en ikke klarer å arbeide, men har likevel godt rent helsemessig av å reise bort (f.eks. til et varmere land).

''Aktivitetskrav

For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet, se regler ved sykmelding.''

Vedkommende har tydeligvis en restarbeidsevne, all den tid vedkommende kan reise på ferie, og dette bør i så fall brukes på å arbeide.

Eller vedkommende kan krysse av på kravet om sykepenger at h*n har vært på ferie, og da bør det jo være greit, men det er ikke greit å reise på ferie, uten å melde fra om det til arbeidsgiver og NAV.

Gjest Elextra
Skrevet

'' Aktivitetskrav

I stedet for å bruke kreftene og overskuddet til en utenlandsferie, så bør en forsøke seg i arbeidsrelatert aktivitet, for vedkommende har tydeligvis en restarbeidsevne, all den tid vedkommende kan reise på ferie.

Jada, alle vet vel at dette er det politisk korrekte, men ikke alltid like lett å gjennomføre i praksis.

Gjest silden010
Skrevet

Jeg kan klare å karre meg på jobb og gjøre jobben halvveis, men det vil ikke være bra for sykdommen og kan forvente å bli enda lengre sykmeldt. Det var heller ikke i tankene at jeg skulle bli syk da jeg bestilte turen. Når det gjelder reisen, vil den bli noe avstumpet siden jeg ikke er i stand til det jeg ellers ville.

Skrevet

Jeg kan klare å karre meg på jobb og gjøre jobben halvveis, men det vil ikke være bra for sykdommen og kan forvente å bli enda lengre sykmeldt. Det var heller ikke i tankene at jeg skulle bli syk da jeg bestilte turen. Når det gjelder reisen, vil den bli noe avstumpet siden jeg ikke er i stand til det jeg ellers ville.

Svarene du har fått om at "kan du dra på ferie, så kan du være på jobb" viser bare at vedkommende ikke har så mye peiling på det h*n uttaler seg om.

Du skal ikke trenge å unnskylde deg for dette her!

Håper det ordner seg og at du får en fin tur :)

Gjest evaave
Skrevet

Ta kontakt med nav, så ordner det seg forhåpentligvis. Dersom det er i arbeidsgiverperioden (altså mens arbeidsgiver må dekke sykefreværet) så bør du nok kontakte arbeidsgiver også. Få en legeerklæring på at du kan dra på ferie.

Skrevet

'' Aktivitetskrav

vet ikke hva du gjør på ferie, men jeg slapper av.. kan ikke sammenlignes med jobb i det hele tatt. Kommer helt an på diagnose. Jeg som er revmatiker kunne godt ha vært på ferie, men ikke orket jobben. hadde selvfølgelig ikke lagt opp til lange dagsturer og shopping, men helle sove lenge, ta livet med ro og tatt meg en høneblund ved behov.

Skrevet

vet ikke hva du gjør på ferie, men jeg slapper av.. kan ikke sammenlignes med jobb i det hele tatt. Kommer helt an på diagnose. Jeg som er revmatiker kunne godt ha vært på ferie, men ikke orket jobben. hadde selvfølgelig ikke lagt opp til lange dagsturer og shopping, men helle sove lenge, ta livet med ro og tatt meg en høneblund ved behov.

Jeg synes at selve reisen er veldig anstrengende, den tapper meg for mye krefter, spesielt når en skal reise utenlands.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...