Gå til innhold

Forslag til rimelige middager

Anbefalte innlegg

Gjest takk for alle forslag
Skrevet

Har det litt trangt for tiden, og det går altfor mye penger til mat.

Trenger derfor å skjære ned på noe av forbruket vårt, og trenger derfor forslag på middager som både er sunne og rimelige.

Vi er en familie med et barn, en ungdom og to voksne.

Skrevet

Nudler, pasta, fiskekaker, kjøttdeig-middager (lasagne, spaghetti etc), pølser...

Jeg tror jeg er veldig dårlig på rimelige middager. Jeg skal følge med denne tråden :-)

Skrevet

Nudler, pasta, fiskekaker, kjøttdeig-middager (lasagne, spaghetti etc), pølser...

Jeg tror jeg er veldig dårlig på rimelige middager. Jeg skal følge med denne tråden :-)

Nudler er ekkelt. *grøss* Jeg bestilte wok da vi var ute og spiste i går, men hadde jeg visst den var med nudler hadde jeg bestilt noe annet. Og det var _mye_ nudler. Ikke uten grunn, det koster jo nesten ikkenoe.

Skrevet

Nudler er ekkelt. *grøss* Jeg bestilte wok da vi var ute og spiste i går, men hadde jeg visst den var med nudler hadde jeg bestilt noe annet. Og det var _mye_ nudler. Ikke uten grunn, det koster jo nesten ikkenoe.

Ungene her liker nudler. Men kun de billige til 3 kr på Rimi *hehe* Vi har prøvd forskjellige sorter fra mange butikk-kjeder.

Nudler er nødmat i mine øyne.

Skrevet

Ungene her liker nudler. Men kun de billige til 3 kr på Rimi *hehe* Vi har prøvd forskjellige sorter fra mange butikk-kjeder.

Nudler er nødmat i mine øyne.

''Nudler er nødmat i mine øyne.''

Knapt nok det.

Skrevet

Jeg synes nudler er godt jeg, MEN det er ikke mye sunt. Så av den grunn vil jeg ikke ha kun nudler til middag. Men synes det er godt med litt oppi woken da.

Gjest Elextra
Skrevet

''Nudler, pasta, fiskekaker, kjøttdeig-middager (lasagne, spaghetti etc), pølser...

''

Hehe, her nevner du den maten vi gjerne vil redusere forbruket av, ikke er sånt spesielt billig heller.

Men gode tips på sunne, ferske, enkle og rimelige middager er vel alltid velkomne! :-)

Skrevet

''Nudler er nødmat i mine øyne.''

Knapt nok det.

og det er visst veldig usunt også... :-(

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er som regel en del penger å spare i å planlegge middagene skikkelig - altså lage en ukeplan med retter, og handle inn slik at alle ingredienser blir maks utnyttet jfr planen. En fryser med god plass er også et godt utgangspunkt, slik at man kan handle inn gode tilbudsvarer når de dukker opp.

Det finnes mange gode, sunne supper som lages enkelt fra bunnen og ikke er særlig dyre, som feks potetsuppe med purre (du kan google div oppskrifter) eller spicy tomatsuppe.

Mange av First Price-produktene er gode til hverdagsbruk og adskillig billigere enn merkevarealternativet, som feks med fiskepinner eller fiskekaker.

Skrevet

Det er som regel en del penger å spare i å planlegge middagene skikkelig - altså lage en ukeplan med retter, og handle inn slik at alle ingredienser blir maks utnyttet jfr planen. En fryser med god plass er også et godt utgangspunkt, slik at man kan handle inn gode tilbudsvarer når de dukker opp.

Det finnes mange gode, sunne supper som lages enkelt fra bunnen og ikke er særlig dyre, som feks potetsuppe med purre (du kan google div oppskrifter) eller spicy tomatsuppe.

Mange av First Price-produktene er gode til hverdagsbruk og adskillig billigere enn merkevarealternativet, som feks med fiskepinner eller fiskekaker.

''Det er som regel en del penger å spare i å planlegge middagene skikkelig''

Her må jeg innrømme at jeg er dårlig, veldig dårlig. Handler altfor ofte i butikken. Skal prøve å sette meg ned å skrive meny for hele uka, og handleliste, i stedet for å handle minst annenhver dag.

Takk for svar

Mrs. Wallace
Skrevet

''Det er som regel en del penger å spare i å planlegge middagene skikkelig''

Her må jeg innrømme at jeg er dårlig, veldig dårlig. Handler altfor ofte i butikken. Skal prøve å sette meg ned å skrive meny for hele uka, og handleliste, i stedet for å handle minst annenhver dag.

Takk for svar

Vi er flinke til å bruke ukeplan i perioder, og merker at vi da kutter utgiftene med omtrent en tredjedel, bare på planleggingen (altså uten å gå inn for å kjøpe ekstra billige varer, bare ved å samkjøre måltidene i løpet av uka). Det er absolutt å anbefale. Men så hender det at det sklir ut igjen, da, og jeg løper på butikken annenhver dag og utgiftene går opp...

Nå ga du meg en påminner om å stramme opp listeregimet igjen, så selv takk! :)

Gjest kahloli
Skrevet

Vet ikke hva retten heter...men den lages av frosne laksefileter (relativt billig) frosne grønnsaker, eller ferske eller en blanding. (frosne er jo billigst, gjerne brokkoliblanding).

Og en fløtesaus (morneysaus) annet kan sikkert også brukes.

Revet ost kommer på toppen.

Alt skal opp i form og stekes i ovn i ca. 40 minutter.

Synes det er veldig godt. Og relativt sunt:)

Skrevet

Vet ikke hva retten heter...men den lages av frosne laksefileter (relativt billig) frosne grønnsaker, eller ferske eller en blanding. (frosne er jo billigst, gjerne brokkoliblanding).

Og en fløtesaus (morneysaus) annet kan sikkert også brukes.

Revet ost kommer på toppen.

Alt skal opp i form og stekes i ovn i ca. 40 minutter.

Synes det er veldig godt. Og relativt sunt:)

Takk for godt forslag :)

Denne skal prøves ut

Gjest Sparekniven
Skrevet

Jeg måtte være veldig forsiktig i en periode, og tenkte igjennom hva og hvor mye vi kom til å spise. F.eks var en "dyr" pose med ferdigblaandet salat, billigere enn om jeg hadde kjøpt de andre ngrediensene selv. For da hadde jeg endt opp med å spise halvparten og kaste resten, og så hadde det blitt dyrere.

Ellers er det en billig suppe, som alle mine elsker. Poteter, røkt kjøttpølse, amerikansk grønnsaksblanding. Kok opp vann med kjøttbuljong, skjær opp potetene i biter og kok opp, tilsett pølsene og grønnsakene til slutt. Serveres rykende varm, gjerne med flatbrød. Jeg pleier å koke opp en svær 6 liters kjele og da har vi middag i to dager. Mest fordi alle spiser så mye, he, he.

Skrevet

Les tilbudsaviser og kjøp inn større kvanta av tilbudsmiddager.

Vet at de har frosne sommerkoteletter på Rema. 27,- pr. kilo. Da bør du kunne få til en billig og svært god middag.

Ofte er det også enkelte grønnsaker som er billige/på tilbud. Velg det.

Supergodt er gulrøtter som du koker så vidt møre. Hell av vannet og tilsett en smørkladd (ikke margarin) og en hakket hvitløkskløft. Surr gjerne hvitløken litt i smøret før du rører alt sammen. (Legg gulrøttene på siden i kjelen.) Dette er jo festmat:-)

Rema selger også ofte ut kjøttmat som går ut på dato i dag eller i morgen til halv pris. Like gode, og mye billigere.

Jeg tror en del ligger på å være bestemt når du handler, slik at du ikke legger masse unødvendige ting i handlekurven.

Skrevet

Les tilbudsaviser og kjøp inn større kvanta av tilbudsmiddager.

Vet at de har frosne sommerkoteletter på Rema. 27,- pr. kilo. Da bør du kunne få til en billig og svært god middag.

Ofte er det også enkelte grønnsaker som er billige/på tilbud. Velg det.

Supergodt er gulrøtter som du koker så vidt møre. Hell av vannet og tilsett en smørkladd (ikke margarin) og en hakket hvitløkskløft. Surr gjerne hvitløken litt i smøret før du rører alt sammen. (Legg gulrøttene på siden i kjelen.) Dette er jo festmat:-)

Rema selger også ofte ut kjøttmat som går ut på dato i dag eller i morgen til halv pris. Like gode, og mye billigere.

Jeg tror en del ligger på å være bestemt når du handler, slik at du ikke legger masse unødvendige ting i handlekurven.

Tusen takk for gode forslag :)

Skrevet

Se etter "billig-merkene" når du handler!

Mange butikk- kjeder fører egne billigere merker som f.eks Euro-shopper" og "Coop-serien"

Dette er samme type produkter som merkevarene fører, men koster somregel adskillig mindre. Kvaliteten er heller ikke så annerledes enn dyrere produkter.

Velutstyrte butikker har ofte billigvarianter av alt fra kjekspakker til biff-kjøtt, så her er det mye å spare på å være litt selektiv i hyllene!

Skrevet

..... Hvis dere er representative for Ola Nordmann, så har dere helt sikkert mat i fryseren som burde spises opp ;)

Pkt. 1: Skaff en oversikt over hva dere har i fryseren/fryserne

Pkt. 2: Sett opp middagsmeny ut fra hva dere har

Pkt. 3: Handle inn aktuelt tilbehør - gjerne noe som kan brukes flere ganger samme uke, slik at ikke noe må kastes

Pkt. 4: Hvis det lages for mye mat, må rester inn på middagsmenyen

---

Vi har f.eks. restemiddag (etter søndagsmiddagen) hver tirsdag, og vi lager dermed søndagsmiddagen med tanke på at det skal bli mat igjen. Tirsdagene begynner barnas fritudsaktiviteter kl. halv fem - og det er derfor kjærkomment å ha lettvint middag den dagen.

Vi handler inn hver torsdag - og har ett suppleringsinnkjøp mandag eller tirsdag i påfølgende uke.

Vi ha egen konto for husholdningsutgifter. Denne får 'påfyll' hver torsdag (kr. 1500,-) .... Det vil si at vår husholdning har inntil kr. 6000,- pr. mnd. til husholdningsutgifter. Dette er med på å selvdisiplinere oss i forhold til forbruk, og vi bruker nå mye mindre på husholdningsutgifter enn tidligere. I vår husholdning er vi 2 voksne + 1 ungdom (18 år) + 2 barn (6 og 8 år).

----

Ellers støtter jeg forslaget om å følge med på gode tilbud, når det gjelder mat.

Og supper er som regel rimelig kost! Sjekk www.tine.no eller www.matprat.no for suppetips.

Skrevet

Tunfiskgryte som ikke smaker tunfisk: hermetiserte tomater, tunfisk på boks, hvitløk, strimlet paprika, gyllenstekt løk, grønne oliven, salt og pepper.

Pasta ved siden av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...