Gå til innhold

God 1. klassing, vil hun kjede seg i 2. klasse?


Gjest 1. klassemammaen

Anbefalte innlegg

Gjest 1. klassemammaen

1. klassingen min fikk sist uke ved en feiltakelse med seg matteheftet med oppgaver som var ment for 2. klasse. (hun fikk også med seg det som 1. klasse skulle ha, men det var 2. klasseheftet vi oppdaget først og begynte å jobbe i).

Hun durte gjennom alle 2. klasseoppgavene uten problem. Hverken hun eller jeg stussa på at oppgavene var vanskelige. Det var ordinære regnestykker (addisjon, subtraksjon), og hun klarte alle uten problem.

Etter hvert skjønte vi jo at hun hadde fått med heftet ved en feiltakelse. Men nå tenker jeg som så: når hun klarte dette som var ment for 2. klasse så greit nå, vil hun da trenge større utfordringer i 2. klasse? Det nivået 2. klasse bør ligge på nå, klarer hun altså lett som bare det allerede nå.

Jeg vet jo at hun absolutt ikke har ligget dårlig an, og har fått tilbakemelding fra lærer om at hun ligger forholdsvis langt fremme.

Håper hun får nok å bryne seg på, så hun ikke begynner å kjede seg.

Jeg er jo litt stolt av henne også da. Jada, jeg vet at dette sikkert gjelder mange, sikkert flere som ligger enda lenger framme enn jenta mi, men jeg syns jo hun er veldig flink da!

Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?

''

Akkurat dette er jo et veldig viktig og også et hyppig diskutert spørsmål!

Det heter seg jo at alle elevene skal få tilpasset læring, men tror mange av oss foreldre synes det blir mye fin teori og lite god praksis. Det er begrenset hva en kan få til med én lærer og kanskje en assistent på 25 elever!

Veldig mye vil avhenge av denne læreren. Har to barn med gode lærere som gjerne vil, men minstemann kjeder seg mye. Det er ikke tvil om at denne individbaserte læringen det er mye snakk om er vanskelig å gjennomføre i praksis, med mindre det blir satt inn større ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjaber

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?''

Jeg er redd vi ikke har denne erfaringen. Læreren ønsket å "vente til alle er på samme nivå". Hun venter nok ennå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger har fått ekstraoppgaver når de har hatt behov for det.

Det er også delt inn i 3 nivåer på lekseplanen for f.eks han som går i 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?''

Jeg er redd vi ikke har denne erfaringen. Læreren ønsket å "vente til alle er på samme nivå". Hun venter nok ennå. :D

''Læreren ønsket å "vente til alle er på samme nivå". ''

Er det sant? Da kan de jo i så fall vente hele skoletiden. Sånt er ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?''

Min tredjeklassing har kjedet seg på skolen siden han begynte, da han kunne lese og de holdt på med de samme bokstavarkene som de hadde brukt i barnehagen i et halvt år... Og han er ikke noe geni altså, helt vanlig, men flink til å lese. Skolen har sagt at han skal få andre oppgaver, men hittil har det kun vært snakk om at han får lese "Det gyldne kompass" i lesestund på morgenen.

Og selv om han ikke nødvendigvis kjeder seg fordi alt er så veldig for lett for ham, så er det dumt at han kjeder seg uansett syns jeg. Skolen er kjedelig, punktum. Det er det han har å si om den saken hittil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brilleslangen

Jeg har ei som er nesten ferdig i 2.klasse. Hos oss fungerer det slik at alle følger "tavleundervisningen" og det boka sier de skal. De som har kommet langt blir jo da lynraskt ferdig med de oppgavene som hører med til det de jobber med, og de elevene får da ekstraoppgaversom krever mer(har bok med ekstraoppgaver + at det spes på med kopier innimellom) Jeg synes læreren vår er flink til å finne en balanse på ekstraoppgavene som ikke er for lett, men heller ikke for vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?''

Jeg er redd vi ikke har denne erfaringen. Læreren ønsket å "vente til alle er på samme nivå". Hun venter nok ennå. :D

Alle elever har rett til individuelt tilpasset opplæring i norsk grunnskole og det betyr at de skal få opplæring på sitt nivå uavhengig av de andre elevene i klassen.Det betyr ikke at en lærer skal ha 28 forskjellige oppgaver til en klasse men ofte deler de klassen inn i tre eller fire nivåer som passer. Nå er dt jo også slik at mange foreldre overvurderer sine egne barn og tror de er flinkere enn de er og bare så det er sagt! Dette ser vi ofte som jobber i skolen. Det kan jo tenkes at eleven er flinkere hjemme sammen med mor og far enn eleven viser i klassen? Eller så kan det og være at eleven har hengt seg på "kjedelig" bølgen men egentlig har det helt topp i klassen?? Ellers så kan det være noe annet som gjør at eleven har det "kjedelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi går nå i 2.klasse, og har ekstrabøker opp til 4.klasse. Ho kjeder seg kanskje litt, men ikke nevneverdig, og har alltid nok å gjøre. (Ho blir sett på som et matte-geni av kollegene mine....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min 1. klassing får ekstra lekser et par dager i uka. Jeg tror ikke hun får andre oppgaver på skolen, men hun har ikke klaget over at noe er kjedelig i allefall.

Du får se det an. Er oppgavene for lette kan du jo nevne det for læreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noen som har erfaringer med om skolen i dag er flinke til å gi elever ekstra oppgaver som ligger på deres nivå slik at de ikke begynner å kjede seg?

''

Akkurat dette er jo et veldig viktig og også et hyppig diskutert spørsmål!

Det heter seg jo at alle elevene skal få tilpasset læring, men tror mange av oss foreldre synes det blir mye fin teori og lite god praksis. Det er begrenset hva en kan få til med én lærer og kanskje en assistent på 25 elever!

Veldig mye vil avhenge av denne læreren. Har to barn med gode lærere som gjerne vil, men minstemann kjeder seg mye. Det er ikke tvil om at denne individbaserte læringen det er mye snakk om er vanskelig å gjennomføre i praksis, med mindre det blir satt inn større ressurser.

''Det er ikke tvil om at denne individbaserte læringen det er mye snakk om er vanskelig å gjennomføre i praksis, med mindre det blir satt inn større ressurser.''

Dette stemmer overens med hva jeg har sett. Undervisningsopplegg som også utfordrer de mest "skoleflinke" ser ut til å være et overskuddsfenomen. Det snakkes gjerne om på alle utviklingssamtalene, men i praksis så går det ganske lenge mellom hver gang skolen får det til.

Dersom utfordringene blir for lave, så går det an at også hjemmet finner på ting som gjør at de må strekke seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjaber

Alle elever har rett til individuelt tilpasset opplæring i norsk grunnskole og det betyr at de skal få opplæring på sitt nivå uavhengig av de andre elevene i klassen.Det betyr ikke at en lærer skal ha 28 forskjellige oppgaver til en klasse men ofte deler de klassen inn i tre eller fire nivåer som passer. Nå er dt jo også slik at mange foreldre overvurderer sine egne barn og tror de er flinkere enn de er og bare så det er sagt! Dette ser vi ofte som jobber i skolen. Det kan jo tenkes at eleven er flinkere hjemme sammen med mor og far enn eleven viser i klassen? Eller så kan det og være at eleven har hengt seg på "kjedelig" bølgen men egentlig har det helt topp i klassen?? Ellers så kan det være noe annet som gjør at eleven har det "kjedelig"?

Var denne til meg eller til trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjaber

''Læreren ønsket å "vente til alle er på samme nivå". ''

Er det sant? Da kan de jo i så fall vente hele skoletiden. Sånt er ikke akseptabelt.

De skiftet heldigvis lærer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jenta di er over gjennomsnittet god i fag på skolen, bør du ta opp det med lærer slik at hun får oppgaver tilpasset hennes nivå. Dette synes jeg er viktig at gjøres så tidlig som overhodet mulig, slik at hun ikke minster interessen for skolearbeid fordi det er for lett og dermed blir kjedelig.

Jeg synes ikke noe om den norske tanken om at "alle barn skal være like" - jeg mener at de som har talenter utover det vanlige bør kunne få dyrke dette og blir så gode som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...