Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest hotalibi

Jeg er jente, 30 år og 76 kg, altså noen kg overvektig. Meldte meg inn på treningsstudio for en stund siden, fordi jeg ønsker å komme i form. Målet er først og fremt å gå ned i vekt, samt å få bedre kondisjon og helse. Jeg har aldri likt å trene, derfor trenger jeg å finne fram til noe som jeg liker slik at jeg klarer å holde motivasjonen oppe.

Nå merker jeg at jeg trives veldig godt med å trene styrke på apparater. Jeg har 10-12 forskjellige som jeg trenger hardt meg, slik at jeg tar meg virkelig ut og synes det er godt for den generelle velvære. Jeg bruker 1-1,5 time 2-3 ganger per uke. Trener ikke noe annet. Blir dette for ensidig? Har det dårlig effekt på vekta?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346306-effekten-av-mye-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest muskler veier

Hehe, når du bygger muskler går du ikke ned i vekt, men opp. Vel, hvis du har mye fett vil du nok bli kvitt det ved å røre på deg, men muskler veier volummessig sett mye. Første året jeg begynte å trene (jeg trente omtrent bare styrke) gikk jeg opp ti kg. Kroppen min så imidlertid mye fastere og finere ut enn den gjorde før jeg begynte å trene :)

Mary Poppins

For å forbrenne fett så bør du trene med høy puls, og da altså en form for cardio trening.

Jeg ville i hvertfall byttet ut en av styrketimene dine med kondisjonstrening. Evnt kanskje løpe på tredemølle 20 min før eller etter du trening styrke, tre ganger i uken

Kanskje ikke det svaret du ville ha men :-)

Gjest bipp..

Styrketrening har god effekt på vekta fordi muskulatur forbrenner mer kalorier enn fett. Derfor vil økt muskelmasse gi deg økt basalforbrenning. Så hvis du fortsetter å spise det samme som du har gjort vil du ta av litt.

Men vil du ha best mulig effekt så anbefales også kondisjonsøkter sammen med et bedret kosthold.

Dette vil ikke være optimalt for å gå ned i vekt.

Du vil bygge musker, og disse veier mye.

Den store fordelen er at mer muskler forbrenner mer fett.

Men du kan med fordel trene litt med høyere puls også. Sykling, løping e.l.

Evt. legge inn en lengre gåtur hver uke med relativt høy intensitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...