Gå til innhold

Jobbsøknad del 2

Anbefalte innlegg

Gjest Frustert jobbsøker
Skrevet

Hei. Takk for svar på sist innlegg.

Jeg har surfet litt på nettet også, og finner en repeterende tendens til at man skal være litt orginal og personlig i sin søknad. At man ikke skal henge seg så mye opp i "standardformularene" som man lærte på skolen, men likevel få med seg relevante kompetanser og erfaringer.

Mine relevante kompentanser går hovedsakelig på utdanning, da jeg ennå har til gode å finne en studierelevant jobb (men man må jo begynne et sted). Jeg studerer også i et annet land i Norden, derfor kan språket være en brems for den som leser søknaden (ikke minst mitt navn, da dette er et gammelt nordisk et som ikke blir brukt her). Men jeg har tilpasset meg språket godt, både skriftlig og muntlig.

Så noen spørsmål....

1. Er det ok/bra/dårlig å begynne søknaden med noe sånt som:

Jeg har i et stykke tid vært på utkikk etter en jobb som kan gir meg mening, samt er utfordrende og fagelig utviklende. Da jeg så stillingsoppslaget deres på jobindex.dk blev jeg begeistret over å se en stilling som utfyller mine krav, så håper jeg bare at jeg kan utfylle deres.

(jeg leste nemlig at standardformuleringer som "hermed søker jeg" eller "med dette søker jeg" kunne gi avsmak hos arbeidsgiver, da de fikk så mange slike).

2. Er det en fordel for meg å skrive på norsk eller på språket jeg bruker her i mitt nåverende land?

Jeg får hjelp til korrekturlesning, men behersker uansett det skriftlige på en noenlunde nivå.

3. Som sagt er mine erfaringer mest i forhold til utdannelse, bør jeg så nevne min tidligere utdannelse kort (og min nåverende som er en master) og hvilke kvalifikasjoner de har gitt meg, eller skal dette komme fram i CV` en?

- er bare redd for at jeg ikke har noe å skrive om ellers;(

4. Oppramsing av personlige egenskaper som feks. jeg er postivit, utadvent og glad for utfordringer....er dette for standard og lite troverdig? Bør jeg heller flette inn noen personlige egenskaper på en annen måte, eller er det i det hele tatt nødvendig å skrive disse så lenge jeg får fram at jeg er motivert og kvalifisert?

5. Jeg leste et sted at innvandrere kunne ha nytte av å skrive øverst på søknaden "Bedøm meg ikke p.g.a av mitt navn". Jeg synes kanskje dette var vel påtrengende/mistroisk, men er dette noe jeg bør påpeke i søknaden (kanskje heller min nasjonalitet enn navn).

Håper på svar. Synes dette er så vanskelig, og jeg blir plutselig i tvil om alt!;)

Skrevet

Hei,

Sett deg i arbeidsgivers stol:

Det handler ikke om hva du har lyst til, osv., men om arbeidsgivers behov for å få en utdannet/erfaren/stabil person til stillingen.

Forstår du? Fokus må være på hva som er interessant for arbeidsgiver. Om du "virkelig trenger en jobb" eller "synes stillingen er spennende" er ikke så vesentlig - det handler om arbeidsgiveren.

Har du ringt rundt til folk som ikke har svart, og spurt dem om hvorfor du ikke ble innkalt til intervju?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg syns innledningen din var veldig fin, jeg.

Du bør nok skrive søknaden din på norsk. Her har jeg korrigert (og litt omskrevet) for deg det første avsnittet ditt, slik jeg ville formulert meg:

"Jeg har vært på utkikk etter en jobb som er meningsfull, utfordrende og faglig utviklende. Da jeg så stillingsoppslaget deres på jobindex.dk ble jeg begeistret over å se en stilling som dekker mine ønsker, og jeg håper og tror at jeg kan dekke deres ønsker."

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Jeg syns innledningen din var veldig fin, jeg.

Du bør nok skrive søknaden din på norsk. Her har jeg korrigert (og litt omskrevet) for deg det første avsnittet ditt, slik jeg ville formulert meg:

"Jeg har vært på utkikk etter en jobb som er meningsfull, utfordrende og faglig utviklende. Da jeg så stillingsoppslaget deres på jobindex.dk ble jeg begeistret over å se en stilling som dekker mine ønsker, og jeg håper og tror at jeg kan dekke deres ønsker."

Søker vedkommende jobb i Danmark, er det en fordel å skrive søknaden på dansk, for danskere har en sperre, de tror ikke at de forstår norsk.

Jeg tror at det er Danmark utifra hvilke ord og setningsoppbygging det er i innlegget.

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Skriv jobbsøknaden din på dansk, iom at det er et dansk firma du søker jobb hos.

Gjest jeg er uenig
Skrevet

Hei,

Sett deg i arbeidsgivers stol:

Det handler ikke om hva du har lyst til, osv., men om arbeidsgivers behov for å få en utdannet/erfaren/stabil person til stillingen.

Forstår du? Fokus må være på hva som er interessant for arbeidsgiver. Om du "virkelig trenger en jobb" eller "synes stillingen er spennende" er ikke så vesentlig - det handler om arbeidsgiveren.

Har du ringt rundt til folk som ikke har svart, og spurt dem om hvorfor du ikke ble innkalt til intervju?

Med vennlig hilsen

Om jeg skal ansette noen er jeg svært opptatt av om de synes stillingen er spennende. Potensielle arbeidstakere må vise meg at de virkelig har lyst på jobben. Har de virkelig lyst på jobben vil de gjøre en mye bedre jobb.

Mary Poppins
Skrevet

Om jeg skal ansette noen er jeg svært opptatt av om de synes stillingen er spennende. Potensielle arbeidstakere må vise meg at de virkelig har lyst på jobben. Har de virkelig lyst på jobben vil de gjøre en mye bedre jobb.

Enig. En person kan være så faglig kvalifisert som bare rakkern men hvis jeg føler at vedkommende ikke er motivert nok så er det ikke interessant.

Gjest Frustrert jobbsøker
Skrevet

Enig. En person kan være så faglig kvalifisert som bare rakkern men hvis jeg føler at vedkommende ikke er motivert nok så er det ikke interessant.

Hei, tusen takk for alle svar. Og for godt forslag til innledning av deg "ekte nick".

Jeg tror også at det er viktig å få fram motivasjonen, men jeg behøver kanskje ikke å nevne det flere ganger?

Riktig. Det er i Danmark. Tror nok jeg skriver den på dansk, og får kjæresten til å lese over:)

Sør, nei ikke ennå. Har ikke hatt overskudd og tid til det egentlig. Men det er et godt tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...