Gå til innhold

tv-program for å lære norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Noen som kommer på noen norske tv-serier/program som kan være gode, hvis man vil lære norsk?

Skrevet

I min læring av andre språk enn norsk har jeg hatt nytte av å se faktaprogram på målspråket. Selvsagt i tillegg til filmer, og gjerne der jeg kjenner storyen fra før, feks ved å lese boka. Da blir ikke frustrasjonen så stor over å ikke få med hele handlingen gjennom dialogen.

Nyheter kan være både lurt og frustrerende, fordi i flere land snakker de ganske kjapt på nyhetssendingene. Vet ikke hvordan norske sendinger oppleves for utlendinger.

Tegneserier og barneprogram er ikke særlig egnet for voksne, for det er så mye av handlingen som bæres av det visuelle at det språklige kommer i bakgrunnen. Det kommer selvsagt litt an på nivået til den som skal lære. En som er heeelt på nybegynnerstadiet kan kanskje til og med ha glede av å høre på den repetitive tellingen i Drømmehagen ;)

Mrs. Wallace
Skrevet

Det kommer jo an på nivået hos den som skal lære, men jeg vil tro at Supernytt (altså nyheter for barn) kan være nyttig. Det er aktualiteter og oppdatert språk, men ikke fullt så hurtig og komplisert som "voksennyhetene".

http://nrksuper.no/super/tv/#sok?hva=Supernytt

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Det kommer jo an på nivået hos den som skal lære, men jeg vil tro at Supernytt (altså nyheter for barn) kan være nyttig. Det er aktualiteter og oppdatert språk, men ikke fullt så hurtig og komplisert som "voksennyhetene".

Det er snakk om et voksent menneske... :)

Skrevet

..... Carl & Co? Eller den andre serien med Sven Nordin og han gamlingen som døde...gule tøfler.

Dagligdags tale, mye humor etc. Ikke særlig avansert.

Gjest ikke fan
Skrevet

..... Carl & Co? Eller den andre serien med Sven Nordin og han gamlingen som døde...gule tøfler.

Dagligdags tale, mye humor etc. Ikke særlig avansert.

Joda, men du verden for et tragisk inntog i den norske kultur og språk:o)

Skrevet

Joda, men du verden for et tragisk inntog i den norske kultur og språk:o)

Hehe...nå er vel kanskje norsk kultur og språk litt trøgt i forhold til videre nedover? Jeg mener selbuvotter, hardingfele og ski?? Gir ikke meg lyst til å gå uten undik i alle fall! *skrattler*

Skrevet

Den gangen jeg bodde i Nederland, så så jeg endel på et ettermiddagsprogram med innhold à la God Morgen Norge. Kanskje noe som det programmet som går kl. 18 på NRK1 nå - uten at jeg har sett det.

Ellers støtter jeg at nyhetene på NRK Super nok vil være greie for å få med seg litt nyheter. De begynner ca 18.50 på hverdager.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, jeg skjønte forsåvidt det, men hvis man ikke er på så høyt nivå i fremmedspråket (i dette tilfellet norsk), kan det være greit å begynne med en enklere variant enn vanlige nyhetssendinger - og det får man med supernytt, samtidig som det omhandler aktualiteter og dermed forbedrer ordforrådet innenfor dette.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det er snakk om et voksent menneske... :)

'Ja, jeg skjønte forsåvidt at det er en voksen det er snakk om, men hvis man ikke er på så høyt nivå i fremmedspråket (i dette tilfellet norsk), kan det være greit å begynne med en enklere variant enn vanlige nyhetssendinger - og det får man med supernytt, samtidig som det omhandler aktualiteter og dermed forbedrer ordforrådet innenfor dette.

Skrevet

Min svigerinne likte å se på hotell cesar.

Med tekst-tv på så får man med seg hvordan ordene skrives også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...