Gå til innhold

Burde jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er mye som dyr liker/ikke liker, men som er OK/ikke-OK for mennesker.

HVordan ville du likt å bli tatt med til veterinæren og avlivet?

''HVordan ville du likt å bli tatt med til veterinæren og avlivet?''

Nå overgår du deg selv virkelig.

Ja, jeg ville mye heller bli tatt med til sykehus for å få en innsovningsspryte og deretter en dødelig sprøyte, fremfor å bli slengt i veggen.

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• hidi, the scorpion

6

• EnolaGay

6

• Unni23

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Synes sør har en bra kommentar der nede jeg. "Ville du likt å bli tatt med til dyrlegen for avliving?"

Jeg tok med katta jeg har nå til dyrlege i sommer. Det var garantert det verste som har skjedd den. Livredd for bil, tatt med til et helt fremmed sted og ble klemt på av en helt ukjent person,,stakkar. Hadde det vært snakk om avliving ville jo katten ha "lidd" og vært mere redd ved en sånn metode?

Jeg tror det er viktig å huske at katter er katter, og mennesker er mennesker. Det som er "grusomt" for et menneske, er ikke nødvendigvis grusomt for en katt.

Selvsagt skal man ikke plage katter på noen måte, men samtidig så skal man heller ikke antropomorfisere (gi dem menneskelige egenskaper) dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvem ble fjernet. Moren eller barnet?

Barnet (altså, min kollega) ble fjernet hjemmefra, og anbragt på fosterhjem.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tror det er viktig å huske at katter er katter, og mennesker er mennesker. Det som er "grusomt" for et menneske, er ikke nødvendigvis grusomt for en katt.

Selvsagt skal man ikke plage katter på noen måte, men samtidig så skal man heller ikke antropomorfisere (gi dem menneskelige egenskaper) dem.

Med vennlig hilsen

''Selvsagt skal man ikke plage katter på noen måte, men samtidig så skal man heller ikke antropomorfisere (gi dem menneskelige egenskaper) dem''

Det er vel ingen som sier at de skal gis menneskelige egenskaper, selv om avlivningsmåten diskuteres her.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Barnet (altså, min kollega) ble fjernet hjemmefra, og anbragt på fosterhjem.

Med vennlig hilsen

Fullt forståelig.

Prøver du igjen med dette og fortelle at vi skal sette ting i perspektiv?

Gjest synes jeg
Skrevet

''Selvsagt skal man ikke plage katter på noen måte, men samtidig så skal man heller ikke antropomorfisere (gi dem menneskelige egenskaper) dem''

Det er vel ingen som sier at de skal gis menneskelige egenskaper, selv om avlivningsmåten diskuteres her.

Dere sammenligner jo dyr og mennesker som om de var likeverdige.

Skrevet

''HVordan ville du likt å bli tatt med til veterinæren og avlivet?''

Nå overgår du deg selv virkelig.

Ja, jeg ville mye heller bli tatt med til sykehus for å få en innsovningsspryte og deretter en dødelig sprøyte, fremfor å bli slengt i veggen.

Poenget er at du er ikke en katt.

Poenget er også at du neppe ville likt å dra til veterinæren for å bli avlivet, fordi du sannsynligvis heller ville på sykehuset for å bli frisk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Dere sammenligner jo dyr og mennesker som om de var likeverdige.

Nei, absolutt ikke.

Skrevet

Fullt forståelig.

Prøver du igjen med dette og fortelle at vi skal sette ting i perspektiv?

Det er opp til deg å vurdere hva du vil.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Poenget er at du er ikke en katt.

Poenget er også at du neppe ville likt å dra til veterinæren for å bli avlivet, fordi du sannsynligvis heller ville på sykehuset for å bli frisk.

''Poenget er også at du neppe ville likt å dra til veterinæren for å bli avlivet, fordi du sannsynligvis heller ville på sykehuset for å bli frisk''

Mene kjære Sør! Nå diskuterer vi hva som er den beste måten å avlive en katt på. Vi diskuterer ikke hvordan vi kan få katten frisk.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er opp til deg å vurdere hva du vil.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner veldig godt at din historie er verre enn historien om katten.

Men altså, jeg vet om flere historier som er enda verre enn din historie. Skal vi konkurere om hvem som kjenner til den verste historien kanskje?

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at din historie er verre enn historien om katten.

Men altså, jeg vet om flere historier som er enda verre enn din historie. Skal vi konkurere om hvem som kjenner til den verste historien kanskje?

Nei, jeg har verken sagt noe om at den er verre (det er det du som gjorde) eller noe annet.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er mye som dyr liker/ikke liker, men som er OK/ikke-OK for mennesker.

HVordan ville du likt å bli tatt med til veterinæren og avlivet?

For det er det samme?

Da bør du spør dødsfangene i Amerika like før de skal dø...

Skrevet

For det er det samme?

Da bør du spør dødsfangene i Amerika like før de skal dø...

Nei, fordi katter og mennesker blir behandlet forskjellig.

Katter blir ofte avlivet når de blir syke, og regningen er dyr. Det gjør vi ikke med mennesker.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Selvsagt skal man ikke plage katter på noen måte, men samtidig så skal man heller ikke antropomorfisere (gi dem menneskelige egenskaper) dem.''

Fine ord gir ikke dyr mindre smerter...Å påstå noe annet i vår tid, vil gjøre vitenskapen uekte, da alle forskerer finner at pattedyr føler smerte.

Det er ikke å gi pattedyr menneskelig status, men de kan føle smerte.

Dette ble sagt på 1800-tallet;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Katter blir ofte avlivet når de blir syke, og regningen er dyr. Det gjør vi ikke med mennesker.

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til jeg. Hva har dette med saken å gjøre?

hidi, the scorpion
Skrevet

'''Katter blir ofte avlivet når de blir syke, og regningen er dyr. Det gjør vi ikke med mennesker.''

Så regninga er dyrere for dyr enn mennesker?

Det bør kanskje bli rettet på.

Skrevet

Nei, absolutt ikke:

Du var 10 år og oppdratt til denne avlivningsmetoden. Katten døde raskt, og det er antakelig mange år siden - prøv å tenke at du gjorde lidelsene minimale for katten.

Min bestefår brukte samme metode, og jeg blei fylt med avsky hver gang jeg så de røde merkene på låveveggen.

Men måtte likevel krype til bestefar i voksen alder ved et par anledninger, og takket være han døde dyra til slutt:

Ei stakkars mus blei fanga i ei musefelle i mitt hus. Bakparten var flat, men den levde, kravla rundt og peip :-( Klarte ikke å avlive den, men bestefar kom etter ca 30 minutter og kasta den i veggen.

Vi hadde en kattunge som var litt "vilter". En vinterdag jeg starta bilen, hørte jeg en rar lyd.. Det viste at kattungen hadde krabba inn i motoren (pga varmen?) og hadde kutta av det ene beinet, øret og halen. Jeg måtte nok en gang kontakte bestefar, som resolutt slang katten i muren så den døde.

Brutalt, men det beste for dyrene...

brilleslangen
Skrevet

Nei, dette var den avlivningsmetoden du kjente til...

I dag er du i stand til å vurdere om andre avlivningsmetoder vil være bedre.....

Jeg har problemer med selv å slå ihjel insekter, men da katten engang kom inn med en levende fugl som den lekte seg med, gjorde jeg kort prosess... Jeg vurderte fuglens skader dithen at den ikke var i stand til å greie seg ute i naturen om jeg "reddet" den fra katten, derfor valgte jeg i stedet å slå den hardt i hodet med en hammer slik at pinslene tok slutt. Men jeg ville desidert ikke brukt samme metode på et større dyr.

for noen år siden bodde jeg på et sted det var mye sau langs og på veien. Da fikk jeg beskjed av en bonde som eide noen av sauene om å alltid ha en skarp kniv i bilen i tilfelle jeg kjørte på et dyr.. For kjørte jeg på en sau måtte jeg prøve å kutte halspulsåren slik at dyret døde fort og slapp og lide... Slapp heldigvis teste ut om jeg greide bruke den avlivningsmetoden da... Men jeg hadde kniv i bilen...sånn i tilfelle...

brilleslangen
Skrevet

Ville du ha likt å bli kastet inn i en murvegg hvis du hadde lidd?

Hvis jeg hadde hatt helt sinnsyke uutholdelige smerter pga alvorlig sykdom eller skade...

Da måtte du gjerne kastet meg i murveggen, så kanskje jeg besvimte, og slapp og lide...

Og hadde jeg bare greid det, tror jeg faktisk jeg ville valgt avlivning på stedet når det gjelder katter... For ingen avde katter jeg har hatt har vært noe glad i å kjøre bil. De få gangene kattene mine har vært i bil har det vært en meget traumatisk opplevelse for oss alle...

Og hvis dyret lider og man har flere timers kjøring til nærmeste veterinær, så kan faktisk avlivning på stedet være en veldig fornuftig løsning hvis man greier å gjøredet...Jeg vet ikke om jeg greier det... Kanskje hvis jeg føler jeg må..

Men de kattene jeg har mistet har dødd en brå død. Den ene overkjørt av en traktor, den andre av en motorsykkel. Den tredje har jeg heldigvis fortsatt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...