Gå til innhold

Enebarn og intet testamente.

Anbefalte innlegg

Skrevet

'' Så har man ti millioner og ønsker å begunstige Frelsesarmeen, så kan man gi dem NI millioner, en million SKAL til barnet uansett.''

Ikke dersom man gjør det før man dør, når man er ved sine fulle fem? Da kan man vel gi bort rubbel og bit av det man eier og har?

Jo, det kan man så fremt man er ved sine fulle fem. *nikker* Skikkelig dårlig gjort synes jeg, om man er stinn og har barn. Men forøvrig synes jeg folk skal kose seg litt og ikke nødvendigvis sylte pengene til unga.

Skrevet

Hmm. Ja, mulig det enten er endret, eller at jeg husker feil :) Har ikke prøvd noe sånt ut i virkeligheten. Saken var kanskje at man slipper å betale 2 arveavgifter på den same arven når man hopper over en generasjon...

Jeg har akkurat frasagt meg mer enn halve arven min og hvis det blir arveavgift på så må jeg betale ut av alt

tzatziki1365380058
Skrevet

Hva mener du tzatziki? Mine foreldre døde rundt juletiden 04.Intet testamente er funnet.Jeg arvet ca 1,3 mill og måtte betale 260' i avgift.

Jeg mener at dersom du er eneste livsarving, altså eneste barn, skal du ha en mill ut av boet uanett hva din far hadde skrevet testamentet - det heter pliktdelsarv. Så dersom det altså fantes et testamentet hvor din far hadde testamentert bort 800000 av arven på noe over en million, så ville ikke testamentet blitt fulgt. Du ville uansett fått en million før det hadde vært aktuelt å dele ut til noen andre.

Som jeg skjønner deg, så er du redd for at det plutselig skulle dukke opp testament hvor du ble tildelt mindre av arven? I så fall så kunne du altså uansett blitt fratatt det overskytende av 1 mill - altså så lenge det ikke dukket opp flere livsarvinger.

Men kanskje jeg har misforstått problemstillingen.

tzatziki1365380058
Skrevet

'' Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

''

Dette er tull. Gaver fra foreldre til barn eller forskudd på arv anses begge deler som arv og utløser arveavgift (om beløpet er høyt nok).

Men det årlige fribeløpet fritas vel uansett fra arveravgift? Det er vel på 35000 eller noe sånt, så hvis foreldre gir ut 35000 kr årlig i 15 år, blir det ganske mye penger som blir fritatt avgift.

I prinsippet, kan vel foreldre dele ut hele arven uten at det må betales arveavgift, dersom de bare begynner tidlig nok...

Gjest gaver
Skrevet

Det ser ut som du har gjort ting uten å sette deg inn i det juridisk først. Jeg er ikke jurist, men så langt jeg vet er det slik:

For det første, dine barn har ikke krav på noe av arven fra din far, før du selv dør. Arven er din (med mindre det finnes flere søsken eller et testamente).

For det andre, hvis du vil gi forskudd på arv til dine barn, skal det ikke betales arveavgift hvis ikke arven overstiger et visst beløp (husker ikke hvilket). Det er altså forskjell på gaver og arv. Hvis du allerede har gitt dem gaven, kan du i ettertid skrive til likningskontoret et brev om at det dreide seg om forskudd på arv, for da er som sagt arveavgiften mindre enn ved gaver. Får hjelp av en jurist til dette.

For øvrig er det dine barn som eventuelt skal betale arveavgift og skatt av gaver, ikke du.

Men du trenger ikke å gi dine barn noe som helst, det er din arv. Bruk den som du lyster!

''Avgiftsfrie gaver

Med virkning fra 1. januar 2009 ble det innført en regel om avgiftsfrihet for et årlig beløp til barn og barnebarn tilsvarende ½ G (folketrygdens grunnbeløp, 1G er nå kr. 70.256,-). Det avgiftsfrie beløpet utgjør nå således kr. 35.128,-

Det årlige beløpet gjelder for hver giver og mottaker. Det vil si at mor og far til sammen kan gi opp til 1 G hvert år til hvert barn uten at det utløser arveavgift. Ved å benytte seg av denne ordningen bruker man altså ikke av fribeløpet på kr. 470.000,- pr barn.

''

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/bobyggogbolig/article394187.ece

Her står det mye om arv og gaver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...